Beställt MYP - avboka för 4680?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Tronicman
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 mar 2022 22:59

Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av Tronicman »

Hej,

Har så svårt o landa i om jag ska gå på privatlån eller privatleasing. Just nu har jag lagt in privatleasing och 170k i insats (tog vinterdäck också) landar på ca 6900 i månaden och då har jag inte räknat med 70k. Leveranstiden är satt till april så dem bör man få.

Det andra som gör att jag velar är att bilen levereras med en gammal batteriteknik och snart, kanske bara om några få månader, så kommer samma bil att levereras med 4680-batterierna.

Bör man helt enkelt avvakta? Orolig för att andrahandsvärdet totalt havererar inom kort och att det är värt att inte bry sig om miljöbonusen. Får beslutsångest så hjälp mig gärna.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5566
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av Gustafsson »

Tesla har ju uppenbarligen problem med de nya cellerna. Dumt att vara först ut tycker jag…
Men vem vet?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jjkalla
Inlägg: 169
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av Jjkalla »

Hade varit intressant att höra dina förväntningar på 4680. Många har helt skeva uppfattningar av vad skillnaden är.
johantd04
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2021 19:19

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av johantd04 »

Du behöver inte oroa dig för andrahandsvärdet. Det är brist på det mesta just nu och bilar kommer fortsätta att bli dyrare. Ett nytt batteripack kommer inte påverka andrahandsmarknaden nämnvärt. Tror inte jag åtminstone. Behöver du bilen nu så kör på. Om inte vänta med risken att något nytt häftigt är på väg när du ska beställa igen (kommer alltid något nytt och häftigt så du kan vänta för evigt).

Privatleasing skulle jag aldrig rekommendera för någon. Kanske har jag inte förstått det riktigt, men låsa in sig i tre år och därefter behöva ersätta om värdet är för lågt, men inte få tillbaka om värdet är högre än väntat - låter som en dålig affär.

Med avbetalning så har du valet att när som helst sälja och lösa ut lånet. Tar du hand om bilen så kommer du med största sannolikhet få tillbaka en del, om inte hela, kontantinsatsen efter 3 år.

Mina fem ören iaf.
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av not_sure »

4680 kommer säkert bli asbra, men, vi vet inte vilka barnsjukdomar de nya cellerna kommer dras med, vad de har för degraderingskurva osv. Köper man nu så vet man vad man får och kan vara lugn med att batteriet kommer hålla länge och förmodligen aldrig strula.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av mikebike »

Tronicman skrev:
Hej,

Har så svårt o landa i om jag ska gå på privatlån eller privatleasing. Just nu har jag lagt in privatleasing och 170k i insats (tog vinterdäck också) landar på ca 6900 i månaden och då har jag inte räknat med 70k. Leveranstiden är satt till april så dem bör man få.

Det andra som gör att jag velar är att bilen levereras med en gammal batteriteknik och snart, kanske bara om några få månader, så kommer samma bil att levereras med 4680-batterierna.

Bör man helt enkelt avvakta? Orolig för att andrahandsvärdet totalt havererar inom kort och att det är värt att inte bry sig om miljöbonusen. Får beslutsångest så hjälp mig gärna.

Tack på förhand.
"några få månader"?

Har de levererat några MY med 4680 i USA ännu, och vad säger ägarna i så fall?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av Honkan »

I dessa tider med omvärldsläget så hade jag inte väntat, jag hade samma tankar kring de nya batterierna men man vet ju inte när de kommer och bilarna kommer inte bli billigare närmaste 1-2 åren tror jag, man måste helt enkelt få en effektivare produktion överlag inte bara billigare och effektivare batteri teknik.

Nu får man dessutom 70000:- av staten så jag hade kört nu och inte väntar om och kanske.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av Frippanecci »

En sak bör alla som inte ännu köpt sin första Tesla veta - så fort man har köpt den, så ångrar man sig att man ej gjort det tidigare.

Att invänta "nästa" stora grej, är bara att plåga sig själv.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av jontis »

Tronicman skrev:

Just nu har jag lagt in privatleasing och 170k i insats (tog vinterdäck också) landar på ca 6900 i månaden och då har jag inte räknat med 70k. Leveranstiden är satt till april så dem bör man få.
En av fördelarna (enda?) med privatleasing är ju just att du inte behöver lägga in en kontantinsats.
Den kan du använda till annat, tex investera.

Har du 170K att lägga in från början så ta en avbetalning. Som någon annan nämner så är du inte låst utan kan lösa lånet när du vill.

johantd04 skrev:

Privatleasing skulle jag aldrig rekommendera för någon. Kanske har jag inte förstått det riktigt, men låsa in sig i tre år och därefter behöva ersätta om värdet är för lågt, men inte få tillbaka om värdet är högre än väntat - låter som en dålig affär.
Privatleasing ska ha garanterat restvärde, annars är det helt värdelöst.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av Lessmog »

mikebike skrev:
Tronicman skrev:
Hej,

Har så svårt o landa i om jag ska gå på privatlån eller privatleasing. Just nu har jag lagt in privatleasing och 170k i insats (tog vinterdäck också) landar på ca 6900 i månaden och då har jag inte räknat med 70k. Leveranstiden är satt till april så dem bör man få.

Det andra som gör att jag velar är att bilen levereras med en gammal batteriteknik och snart, kanske bara om några få månader, så kommer samma bil att levereras med 4680-batterierna.

Bör man helt enkelt avvakta? Orolig för att andrahandsvärdet totalt havererar inom kort och att det är värt att inte bry sig om miljöbonusen. Får beslutsångest så hjälp mig gärna.

Tack på förhand.
"några få månader"?

Har de levererat några MY med 4680 i USA ännu, och vad säger ägarna i så fall?
Austin skulle väl öppna i april (7?) med buller och bång och disko. Har det verkligen levererats några MY där redan?

Har slutat följa TMC sedan jag blev bannad för att ha varnat för att det kunde bli krig som kunde påverka marknader. Tydligen off topic för investeringsforumet. :roll: Där brukar det finnas för mycket info annars ... :) både bra och dålig.

Tillägg: Jag vart helt enkelt förbannad :mrgreen:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lessmog skrev:
mikebike skrev:
Tronicman skrev:
Hej,

Har så svårt o landa i om jag ska gå på privatlån eller privatleasing. Just nu har jag lagt in privatleasing och 170k i insats (tog vinterdäck också) landar på ca 6900 i månaden och då har jag inte räknat med 70k. Leveranstiden är satt till april så dem bör man få.

Det andra som gör att jag velar är att bilen levereras med en gammal batteriteknik och snart, kanske bara om några få månader, så kommer samma bil att levereras med 4680-batterierna.

Bör man helt enkelt avvakta? Orolig för att andrahandsvärdet totalt havererar inom kort och att det är värt att inte bry sig om miljöbonusen. Får beslutsångest så hjälp mig gärna.

Tack på förhand.
.../ Har slutat följa TMC sedan jag blev bannad för att ha varnat för att det kunde bli krig som kunde påverka marknader. Tydligen off topic för investeringsforumet. :roll: Där brukar det finnas för mycket info annars ... :) både bra och dålig.

Tillägg: Jag vart helt enkelt förbannad :mrgreen:
Kriget i Ukraina diskuteras ju sedan några dagar innan krigsstarten i en separat tråd på TMC. Från början så har jag för mig att den handlade om konsekvenser om Tesla. Den aspekten diskuterades väl dock knappt alls. Så tråden döptes rätt snart om till "Russia/Ukraine Conflict"...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av Lessmog »

SwedishAdvocate skrev:
Lessmog skrev:
mikebike skrev:
Tronicman skrev:
Hej,

Har så svårt o landa i om jag ska gå på privatlån eller privatleasing. Just nu har jag lagt in privatleasing och 170k i insats (tog vinterdäck också) landar på ca 6900 i månaden och då har jag inte räknat med 70k. Leveranstiden är satt till april så dem bör man få.

Det andra som gör att jag velar är att bilen levereras med en gammal batteriteknik och snart, kanske bara om några få månader, så kommer samma bil att levereras med 4680-batterierna.

Bör man helt enkelt avvakta? Orolig för att andrahandsvärdet totalt havererar inom kort och att det är värt att inte bry sig om miljöbonusen. Får beslutsångest så hjälp mig gärna.

Tack på förhand.
.../ Har slutat följa TMC sedan jag blev bannad för att ha varnat för att det kunde bli krig som kunde påverka marknader. Tydligen off topic för investeringsforumet. :roll: Där brukar det finnas för mycket info annars ... :) både bra och dålig.

Tillägg: Jag vart helt enkelt förbannad :mrgreen:
Kriget i Ukraina diskuteras ju sedan några dagar innan krigsstarten i en separat tråd på TMC. Från början så har jag för mig att den handlade om konsekvenser om Tesla. Den aspekten diskuterades väl dock knappt alls. Så tråden döptes rätt snart om till "Russia/Ukraine Conflict"...
Tack för inblicken. Kanske återgår jag dit när kriget väl är över.
Användarvisningsbild
Sean
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 feb 2022 16:21

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av Sean »

Varför skulle andrahandsvärdet ”haverera”? Det är redan nu olika typer av batterier som presterar olika på tex vissa m3 modeller jämfört med mY.

Det kommer inte ske något magiskt med de nya batterierna. Tesla kommer få upp sin lönsamhet och kunna trycka ut mer kräm ur mindre batterier. Det kommer va relativt oförändrad range, kanske +/- 20km. Den största vinsten med de nya batterierna gynnas oss (aktieägare) som investerat i tesla sett till lönsamhet och produktion. Möjligt att de släpper någon model Y super long range eller liknande, men tveksam till det med då elon vart tydlig i sitt resonemang kring range.

Men du kan absolut vänta, men jag skulle inte räkna med några mirakel närmaste 2-3åren.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av MWall »

Vad gör 4680 för skillnad för kunden? Laddar de snabbare? Degraderar mindre? Vad är grejen?
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 03 jul 2019 19:35

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av Hillstreet »

MWall skrev:
Vad gör 4680 för skillnad för kunden? Laddar de snabbare? Degraderar mindre? Vad är grejen?
Det är mer en evolution och inte en revolution.

Högre energidensitet per kg. Tror inte Tesla kommer öka batterikapaciteten i kWh så lägre vikt blir väl det man märker?
Lägre tillverkningskostnad dvs. bättre marginaler för Tesla.
Elektronerna har 5x kortare väg än tidigare så troligen mer energi åt båda hållen, dvs. laddning och potentiellt urladdning (kraft till motorerna).
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Jjkalla
Inlägg: 169
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av Jjkalla »

Hillstreet skrev:
MWall skrev:
Vad gör 4680 för skillnad för kunden? Laddar de snabbare? Degraderar mindre? Vad är grejen?
Det är mer en evolution och inte en revolution.

Högre energidensitet per kg. Tror inte Tesla kommer öka batterikapaciteten i kWh så lägre vikt blir väl det man märker?
Lägre tillverkningskostnad dvs. bättre marginaler för Tesla.
Elektronerna har 5x kortare väg än tidigare så troligen mer energi åt båda hållen, dvs. laddning och potentiellt urladdning (kraft till motorerna).
Primärt bättre ekonomi för producenten (Tesla).

I alla fantastiska siffror som nämns, som 5x högre effektivitet, så nämns inte att cellen är 4x så stor, vilket betyder att bilen har 1000 celler istället för 4000 celler. Cellen tar dessutom längre tid att ladda (16%).

Tycker man ser många fantasitolkningar som att bilarna kommer få 100mils räckvidd osv., och visst kommer man säkert nå dit med 4680 men är nog ett par år bort :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av taliz »

De har ju certifierats en ny variant av Y från Texas.
Bilar byggda i Texas kommer ju ha 4680 och denna har faktiskt KORTARE räckvidd än dagens 2170.
Rykten säger att det beror på att den kommer ha LFP-celler, dvs det kommer vara en billigare variant.

Dvs Tesla kan mycket väl välja att starta med 4680 som budgetalternativ istället för premium.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av EnTraktor »

Vad spelar det för roll vad bilen har för batteri? Viktigaste är väl att man kan ta sig från A till B?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Jjkalla
Inlägg: 169
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av Jjkalla »

taliz skrev:
De har ju certifierats en ny variant av Y från Texas.
Bilar byggda i Texas kommer ju ha 4680 och denna har faktiskt KORTARE räckvidd än dagens 2170.
Rykten säger att det beror på att den kommer ha LFP-celler, dvs det kommer vara en billigare variant.

Dvs Tesla kan mycket väl välja att starta med 4680 som budgetalternativ istället för premium.

Model Y SR som bara kommer lanseras i USA.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av martinot »

EnTraktor skrev:
Vad spelar det för roll vad bilen har för batteri? Viktigaste är väl att man kan ta sig från A till B?
Högre kWh gör just att man potentiellt kan lättare ta sig från A till B i en elbil (när A och B är långt ifrån varandra).

Däremot så är det inte någon förhoppning som jag tycker man automatiskt skall koppla till 4680 (som mest handlar om kostnads/tidsoptimering i produktionsprocessen för tillverkaren).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av Ilduce77 »

Det sades väl att 4680-bilar skulle ha 16 procent längre räckvidd pga att bilen blev lättare genom megacast fram och bak, där batteriet blir en bärande del av chassit + lättare batteri.

Till det skulle man öka räckvidden ytterligare 16 procent pga effektivare/energitätare batteri..

Detta blir ju ca 16 mil extra räckvidd, vilket är ett trevligt tillskott på långresorna.. Om det nu stämmer,..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av martinot »

Ilduce77 skrev:
Det sades väl att 4680-bilar skulle ha 16 procent längre räckvidd pga att bilen blev lättare genom megacast fram och bak, där batteriet blir en bärande del av chassit + lättare batteri.

Till det skulle man öka räckvidden ytterligare 16 procent pga effektivare/energitätare batteri..

Detta blir ju ca 16 mil extra räckvidd, vilket är ett trevligt tillskott på långresorna.. Om det nu stämmer,..
Jo, megacasten tror jag på. Är mest den jag är intresserad av (även om 4680 också kanske kan ge ett högre momentant effektuttag som en positiv sak).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ilduce77 skrev:
.../ Detta blir ju ca 16 mil extra räckvidd, vilket är ett trevligt tillskott på långresorna.. Om det nu stämmer,..
Eller så gör de ett mindre batteri som andra varit inne på. I slutändan kanske bilen blir lite lättare och får lite längre räckvidd...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av MWall »

Ilduce77 skrev:
Det sades väl att 4680-bilar skulle ha 16 procent längre räckvidd pga att bilen blev lättare genom megacast fram och bak, där batteriet blir en bärande del av chassit + lättare batteri.

Till det skulle man öka räckvidden ytterligare 16 procent pga effektivare/energitätare batteri..

Detta blir ju ca 16 mil extra räckvidd, vilket är ett trevligt tillskott på långresorna.. Om det nu stämmer,..
Den viktbesparingen kan omöjligt ge 16% längre räckvidd. Möjligen på marginalen i stadstrafik men inte på motorväg.
Användarvisningsbild
Sean
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 feb 2022 16:21

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av Sean »

Som det sagts här innan och tåls att upprepas igen. Bilarna som kommer med 4680, om tekniken innebär mer range så kommer de som köper en 4680 tesla få ett mindre batteri. Finns ingen anledning för tesla att bjuda på 16% mer range i berlin bilarna och samtidigt kannibalisera all MIC försäljning.
Skriv svar