Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av LarsL »

Var förbi Stora Höga utanför Stenungsund idag. Då stod det 5 eller 6 bilar i kö in mot Ionity-laddarna. Samtidigt var Mer laddaren på andra sidan macken tom. Ja, den är bara på 50kW men ändå varför inte om man ändå bara står där?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

LarsL skrev:
Var förbi Stora Höga utanför Stenungsund idag. Då stod det 5 eller 6 bilar i kö in mot Ionity-laddarna. Samtidigt var Mer laddaren på andra sidan macken tom. Ja, den är bara på 50kW men ändå varför inte om man ändå bara står där?
Den kan ju blivit ledig bara en minut innan du kom, och ingen hunnit dit ännu.

Eller om alla som köade hade avtal med Ionity, då blir det nästan dubbla priset på MER.

Om det är long range elbilar med stora batterier som behöver fylla på 75-90 kWh kan det ta 1,5 timme istället för 0.5 tim.

Men visst är 50 kW laddare lite underskattade. De gör ett hyfsat jobb ändå.

Händer någon gång per halvår att jag hamnar på en E.on 50 kW laddare. Har priset 3,95 per kWh för att jag är E.on kund.
Screenshot_20220417-210404_EON Drive.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
LarsL skrev:

Eller om alla som köade hade avtal med Ionity, då blir det nästan dubbla priset på MER.

Om det är long range elbilar med stora batterier som behöver fylla på 75-90 kWh kan det ta 1,5 timme istället för 0.5 tim.

Händer någon gång per halvår att jag hamnar på en E.on 50 kW laddare. Har priset 3,95 per kWh för att jag är E.on kund.
Jag var nog där 10-15 min hämtade lite ”Snabbmat”. 50kW ger ju trots allt 50kWh på en timme :) så inte helt meningslöst. Men det är klart laddar de 4 bilarna schyst så är de klara på 20-30 min så efter 1 timme bör man ha fått laddat som sista bil i kön och då har man fullt (80%).
krille

Inlägg av krille »

LarsL skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
LarsL skrev:

Jag var nog där 10-15 min hämtade lite ”Snabbmat”. 50kW ger ju trots allt 50kWh på en timme :) så inte helt meningslöst. Men det är klart laddar de 4 bilarna schyst så är de klara på 20-30 min så efter 1 timme bör man ha fått laddat som sista bil i kön och då har man fullt (80%).
Hahaha... hamnade i laddkö på Ionity i Nørager på Jylland idag, det var en (1) bil som flyttade på sig vid 80%, samtliga som laddade när jag kom dit, samt två av tre som köade före mig, körde förbi 80%-strecket i pinsamt låga hastigheter utan att skämmas... Att jag åkte vid 80% är ju självklart eftersom kön fortsatte att växa bakom mig... Men här är Ionity billigast per kWh eftersom jag redan köpt in på månadsavgiften, billigare än all destinationsladdning som jag hittat på Jylland dessutom...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Som några skrivit är snabbladdning en förlustaffär för operatörerna - även för Tesla så klart. Finns ett skäl till att de öppnar upp för andra bilmärken: att minska förlusterna. Räkna med stigande priser på snabbladdning kommande åren.
cgullin
elbilist
Kontakt:

Inlägg av cgullin »

Jag kör väldigt mycket elbil och laddar ofta på snbbladdare. Kollar aldrig appar eller liknande innan jag kommer fram till en laddstation och det är sällan det är kö. Upplever att det är större problem med att laddare är trasiga än att det är fullt i dom flesta fall. Visst, nu under storhelger kan det bli lite kaos men här i Uppsala gick det bra utan laddköer, däremot en laddare som var offline..

Visst är det surt med laddköer men jag upplever det inte som ett så stort problem som många säger. Jag åker inte en Tesla utan använder mig främst av Ionity.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

OfarligTesla skrev:
Jag hanterar det genom att bara köpa bilar som har tillgång till SuC, annars hade jag nog haft grav ångest av att åka till ställen som Vemdalen eller liknande givet vad ABRP säger man bör göra. Så om SuC öppnar för andra i Sverige också så hade jag nog kunnat överväga någon annan bil.
Word 8-)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Kört Tesla i 8 år och köat 0 minuter. Fattar inte varför man ska ha ångest för det.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

EnTraktor skrev:
Kört Tesla i 8 år och köat 0 minuter. Fattar inte varför man ska ha ångest för det.
Tre år (och 15000 mil) här. Köat en gång i Braak 2019, då Tesla ännu inte hade lagt till CCS på alla sina laddare. Fast där finns ju så goda wienerbröd, så det gjorde inte så mycket …
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

themax skrev:
EnTraktor skrev:
Tre år (och 15000 mil) här. Köat en gång i Braak 2019, då Tesla ännu inte hade lagt till CCS på alla sina laddare. Fast där finns ju så goda wienerbröd, så det gjorde inte så mycket …
Om man anknyter till frågan så är era svar lite som att säga till en cancersjuk person "Jag är frisk och har aldrig behövt bry mig om läskiga behandlingar" när denna frågar hur behandlingen är.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
themax skrev:
EnTraktor skrev:
Om man anknyter till frågan så är era svar lite som att säga till en cancersjuk person "Jag är frisk och har aldrig behövt bry mig om läskiga behandlingar" när denna frågar hur behandlingen är.
Ja de här "jag har inte köat så då existerar ej problemet"-inläggen fyller ingen funktion.

Det är numera rätt vanligt med köer. Brukar kolla hur det ser ut ibland och bland annat Gävle verkar kunna vara full när det är sportlov i dyl. Hudiksvall också...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Pontus skrev:
themax skrev:
EnTraktor skrev:
Ja de här "jag har inte köat så då existerar ej problemet"-inläggen fyller ingen funktion.

Det är numera rätt vanligt med köer. Brukar kolla hur det ser ut ibland och bland annat Gävle verkar kunna vara full när det är sportlov i dyl. Hudiksvall också...
Det handlar nog inte om att hävda att köer inte existerar, utan att visa på att det kanske inte är så utbrett. Jag hör till dem som aldrig fått köa. Det skulle vara intressant att se statistik över hur ofta det är kö på SuC.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
themax skrev:
EnTraktor skrev:

Det handlar nog inte om att hävda att köer inte existerar, utan att visa på att det kanske inte är så utbrett. Jag hör till dem som aldrig fått köa. Det skulle vara intressant att se statistik över hur ofta det är kö på SuC.
Jag har kört Tesla I 7 år och precis bytt till annat märke och att köerna och ångesten finns kan jag lova. När jag skulle ut och åka med Teslan så tänkte jag inte ens tanken på köer, trots att jag bor 2 km från Bredden SuC där det varit köer i år innan utbyggnaden.
Frågan här var väl inte heller om det finns köer eller inte ut hur vi går tillväga om man tror att det kommer vara köer när man ska ut och åka.
Själv gjorde jag som så att jag letade reda på 3-4 laddare inom räckvidden och skrev ner adresserna...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Pontus skrev:
Jag har kört Tesla I 7 år och precis bytt till annat märke och att köerna och ångesten finns kan jag lova. När jag skulle ut och åka med Teslan så tänkte jag inte ens tanken på köer, trots att jag bor 2 km från Bredden SuC där det varit köer i år innan utbyggnaden.
På andra platser än Superchargerstationer har jag varit med om att det varit fullt, men det har aldrig varit fullt när jag kommit fram till en SuC.
tobiaslej

Inlägg av tobiaslej »

var på tinderöd laddstation i helgen. vi med tesla var ok, jag behövde bara vänta några min. men fattar inte hur icketesla klarar det. kom in tre icke tesla och skulle ladda på mer-laddaren. som var trasig....
då gäller det att hantera laddångest...

förresten, har dom öppnat tesla suc i sverige för andra bilar? stod 2 icketeslor som sa att det stod i nån app att det skulle funka. men dom fick det aldrig att funka.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

MWall skrev:
Hur länge brukar man behöva vänta?

För familje- och semesterresor är jag beredd att vänta lite på laddning. Någon form av omställning för miljön är jag absolut beredd att göra.

Det är såklart värre om man reser i tjänsten, och har en tid att passa. Men jag gissar att kö är ovanligt utanför helger/storhelger och semester?
Inte kul att behöva kliva upp klockan 0300 för att vara säker på att inte komma försent till ert viktigt möte pga laddkö, om 0600 hade räckt…

(Har aldrig behövt, om man nu får säga det i den här tråden ;) Passerade Töre i bägge riktningar i Påsk, noll fordon där. Har laddat i Jokkmokk 4ggr sista månaderna m.ht mitt nya jobb och då vart helt själv alla gångerna. Man blir ju nästan mörkrädd när man är själv :mrgreen: )

På det temat har jag faktiskt köat i år, hyrbil / laddhybrid som behövde bensin.
Macken i värmland hade bara två pumpar, varav en trasig( det har vart Två bilar framför i kön, så jag stod nog fem-tio minuter innan det var min tur.
Sedan lämnade jag bilen vid pumpen när jag gick jag in för att betala. Om blickar hade kunnat döda när jag kom ut….
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

AAKEE skrev:
MWall skrev:
Hur länge brukar man behöva vänta?

För familje- och semesterresor är jag beredd att vänta lite på laddning. Någon form av omställning för miljön är jag absolut beredd att göra.

Det är såklart värre om man reser i tjänsten, och har en tid att passa. Men jag gissar att kö är ovanligt utanför helger/storhelger och semester?
Inte kul att behöva kliva upp klockan 0300 för att vara säker på att inte komma försent till ert viktigt möte pga laddkö, om 0600 hade räckt…

(Har aldrig behövt, om man nu får säga det i den här tråden ;) Passerade Töre i bägge riktningar i Påsk, noll fordon där. Har laddat i Jokkmokk 4ggr sista månaderna m.ht mitt nya jobb och då vart helt själv alla gångerna. Man blir ju nästan mörkrädd när man är själv :mrgreen: )

På det temat har jag faktiskt köat i år, hyrbil / laddhybrid som behövde bensin.
Macken i värmland hade bara två pumpar, varav en trasig( det har vart Två bilar framför i kön, så jag stod nog fem-tio minuter innan det var min tur.
Sedan lämnade jag bilen vid pumpen när jag gick jag in för att betala. Om blickar hade kunnat döda när jag kom ut….
På familje semestern behöver man också passa tider. Färjan från Rostock går inte så ofta och måste oftast bokas på sommaren.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Hmpftfhdns
elbilist

Inlägg av Hmpftfhdns »

Oh the irony… laddade strategiskt fullt i Mora för att undvika laddkö i Värmland — nu sitter jag i världens matkö på McDonalds i Kristinehamn istället. :lol:

Blir bra när Tesla öppnar upp. Fyra icke-teslor i kö till två öppna laddare. Samtidigt 16/20 lediga Teslaladdare.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av themax »

MWall skrev:
Pontus skrev:
themax skrev:
EnTraktor skrev:

Det är en åsikt. Men det är lika fel att hävda att köer är ett vanligt problem. För uppenbarligen är det inte det ens för mig som laddat en majoritet av mina SuC-kWh i Gävle.

Men det är klart. Vi låter de som hävdar att köer är ett vanligt problem höras mest så blir det snart en sanning. För vi som hävdar annat betraktas uppenbarligen som att vi vilseleder.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

themax skrev:
Det är en åsikt. Men det är lika fel att hävda att köer är ett vanligt problem. För uppenbarligen är det inte det ens för mig som laddat en majoritet av mina SuC-kWh i Gävle.

Men det är klart. Vi låter de som hävdar att köer är ett vanligt problem höras mest så blir det snart en sanning. För vi som hävdar annat betraktas uppenbarligen som att vi vilseleder.
Jag håller helt med, jag har fortfarande aldrig behövt köa till SuC, trots att jag rätt ofta laddar i Gävle, Fullerö, Löddeköpinge, och andra ställen som av vissa anses vara "problemstationer".

Det är helt klart så att det är fler bilar som använder nätverket nu, och jag tvivlar inte alls på att det förekommer köer, men jag är också helt övertygad om att det forfarande är extremt ovanligt, och dom få tillfällen det sker så är jag lika övertygad om att kötiderna vanligen är några få minuter.

Är det någon här som har fått vänta mer än typ 15 minuter på en stolpe på SuC?

(Bredden gills förstås inte ;) )

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Hmpftfhdns skrev:
Oh the irony… laddade strategiskt fullt i Mora för att undvika laddkö i Värmland — nu sitter jag i världens matkö på McDonalds i Kristinehamn istället. :lol:
Kö vid matställena har jag också varit med om. I fredags laddade vi i Herzsprung nordväst om Berlin. Jag fick upp till 250 kW, trots hög beläggning på superchargerstationen. Dock var det kö inne på Burger King, så bilen hann få så mycket i batteriet att vi gasade på i 160 km/h till färjan i Rostock – och fick sitta där nästan en timme och vänta. :D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tycker inte det har kommit så många bra tips ännu.

Det är ju mest enstaka stora resdagar det brukar kunna bli laddköer, än så länge.

Med det kan ändå dyka upp en viss ångest 10-15 minuter innan jag är framme vid laddstationer. Sen visar det sig att alla är lediga.

Det behövs en mental förberedelse, verkar det som.

Saker som kan komma upp i huvudet är förstås om det är lång kö, funkar laddaren, kommer jag lyckas starta laddningen, funkar appen, hade jag registrerat mig hos denna operatör, har Visakortet gått ut, är batteriet tillräckligt varmt etc.

Tipset att ladda när man kan, istället för när man behöver, kan ju vara en variant.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

För er som aldrig sett kö på SuC kan jag rekommendera

viewtopic.php?f=45&t=27983&start=60#p591616
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

themax skrev:
Åh herregud vad svårt det måste vara. :lol:

Köa är inget kul. Hoppas Tesla fixar systemstöd för detta, det hade varit grymt. Typ så att man kan se vilken position man har och hur lång beräknad tid det är kvar.
Skriv svar