Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?
Det går långsamt med utbyggnad av laddinfrastrukturen.
Framförallt större resdagar börjar det bli köer till snabbladdare.
Främst för icke Teslabilar, men det kommer ju rapporter om köer även på Tesla SuC.
Hur hanterar ni detta på bästa sätt?
Jag brukar kolla i appen cirka 30 minuter innan jag kommer fram. Är alla upptagna vet jag att de fungerar i varje fall.
Sen kollar jag inget mer, och skippar även navigatorn som lyser ilsket rött med upptaget.
När jag kommer fram till Ionity får det ta den tid som krävs helt enkelt.
Värre med ensamma 50 kW laddare, det jan vara besvärligt.
Och hur ska man köa på bästa sätt egentligen?
Framförallt större resdagar börjar det bli köer till snabbladdare.
Främst för icke Teslabilar, men det kommer ju rapporter om köer även på Tesla SuC.
Hur hanterar ni detta på bästa sätt?
Jag brukar kolla i appen cirka 30 minuter innan jag kommer fram. Är alla upptagna vet jag att de fungerar i varje fall.
Sen kollar jag inget mer, och skippar även navigatorn som lyser ilsket rött med upptaget.
När jag kommer fram till Ionity får det ta den tid som krävs helt enkelt.
Värre med ensamma 50 kW laddare, det jan vara besvärligt.
Och hur ska man köa på bästa sätt egentligen?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
-
- elbilist
Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?
Vi får se. Hittills har jag haft ångest helt i onödan -- aldrig råkat ut för en laddkö jag inte kunde köra förbi på de första 3000 milen.
Men som du säger känns det som att antalet elbilar ökar mycket fortare än utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Kanske blir kö-premiär nu när vi ska åka hem från påsk i fjällen. Tänker att man får väl ta nån som har många snabba laddare och helt enkelt köa. Men med tanke på hur det ser ut vid laddarna så blir ju verkligen det här med vem som är näst på tur en spännande övning på samarbete mellan okända människor
Eller på vem som kan race:a snabbast in i en tom laddlucka 
Men som du säger känns det som att antalet elbilar ökar mycket fortare än utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Kanske blir kö-premiär nu när vi ska åka hem från påsk i fjällen. Tänker att man får väl ta nån som har många snabba laddare och helt enkelt köa. Men med tanke på hur det ser ut vid laddarna så blir ju verkligen det här med vem som är näst på tur en spännande övning på samarbete mellan okända människor

Jag åkte första gången i en icke Tesla och det var ganska många bilar före vid den första laddaren så jag åkte vidare till en 50kW i Nyköping och där stod givetvis en Tesla och laddade... men han åkte vidare ganska snabbt, typ efter 20 min. Så då fick vi det vi behövde medans vi åt.
Men det känns ju väldigt osäkert att sikta på ett landställe som har en eller två platser. Varför kan inte andra än Tesla sätta upp laddare med 10 platser som dessutom är driftsäkra, dvs det behöver inte ta 10 min att komma igång med hjälp av ett telefonsamtal för varje bil som ska ladda?
Jag kände nu att jag skulle lätt betalt mer om jag visste att det fanns 10 laddplatser minst och att alla alltid fungerar.
Men det känns ju väldigt osäkert att sikta på ett landställe som har en eller två platser. Varför kan inte andra än Tesla sätta upp laddare med 10 platser som dessutom är driftsäkra, dvs det behöver inte ta 10 min att komma igång med hjälp av ett telefonsamtal för varje bil som ska ladda?
Jag kände nu att jag skulle lätt betalt mer om jag visste att det fanns 10 laddplatser minst och att alla alltid fungerar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det finns ingen ekonomi i det. Om du sätter upp en snabbladdare får du betala effektavgift för hela månaden även om bara en (1) bil laddar där. Vattenfall som nätägare tar 46,25 kr/kW i söder, har du en laddare med konstant belastning 150 kW i en (1) timme (två bilar efter varann) kostar det nästan 7000 kr. Drar den laddaren 150 kW nästa timme också kostar det 0 kr i effektavgift. Det finns kanske rabatter för företag men principen är ändå samma - hög effekt kostar väldigt mycket pengar även om du bara använder effekten en gång under innevarande faktureringsperiod. Och det är väldigt svårt att planera och prissätta - vissa månader är det väldigt lite trafik vilket kan göra det hela till en rejäl förlustaffär. Du kan ju knappast ta ut 50-60 kr/kWh - och det räcker förmodligen inte för att täcka övriga kostnader såsom markhyra, eventuell ränta på lån för installationen, löner till servicepersonal, kostnad för eventuell utbyggnad av elnätet osv osv. Riktigt surt också om ingen laddat på hela månaden, men sista timmen kommer nån och snabbladdar 250kW.Pontus skrev:Jag åkte första gången i en icke Tesla och det var ganska många bilar före vid den första laddaren så jag åkte vidare till en 50kW i Nyköping och där stod givetvis en Tesla och laddade... men han åkte vidare ganska snabbt, typ efter 20 min. Så då fick vi det vi behövde medans vi åt.
Det går givetvis komplettera laddstationen med batterilagring och solceller osv för att på så vis kunna ladda från nätet på konstant låg effekt, men ändå leverera momentant höga laddhastigheter. Men batterier och solceller kostar också pengar, även om du iofs kan få bidrag för en del saker.
Ovanstående gäller alltså en (1) laddare, det blir förstås betydligt dyrare med flera. Du får inte ihop affären om du inte får in pengar på annat sätt (tex genom att sälja elbilar, som Tesla eller Volkswagen, eller genom att du har en restaurang eller hotell eller något).
Med 63A kan du klara dig på säkringsabonnemang, men det går väl bara ladda 43kW eller nåt sånt på 63A. Så du får ingen snabbladdare, men du får förutsägbarhet i ekonomin. Å andra sidan stannar nog få personer på genomresa frivilligt vid en sådan laddare, men i kombination med en restaurang eller ett shoppingcentra går det nog få ihop.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Enda lösningen jag ser i nuläget är att planera resan så man undviker tiderna med högsta trycket där risken för köer är som störst.
Det påminner mig mycket om resorna vi gjorde förr, när jag bodde kvar i Tyskland. Då var det också risk för köer, men inte vid nån laddare, utan på motorvägen. Inte bara vid storhelger utan typ alltid. Stau på motorvägen vill man ju undvika till varje pris.
Vi åkte därför alltid extremt tidigt på morgonen, runt kl 4:00 eller så. Då hann vi förbi alla potentiella flaskhalsar innan folk började vakna. Det funkade oftast. Hade man väl kommit till Danmark var det ju lugnt.
På samma sätt får man planera nu med elbil. Det verkar ju som att det finns gott om laddplatser emellanåt, bara man kommer vid rätt tidpunkt.
Det påminner mig mycket om resorna vi gjorde förr, när jag bodde kvar i Tyskland. Då var det också risk för köer, men inte vid nån laddare, utan på motorvägen. Inte bara vid storhelger utan typ alltid. Stau på motorvägen vill man ju undvika till varje pris.
Vi åkte därför alltid extremt tidigt på morgonen, runt kl 4:00 eller så. Då hann vi förbi alla potentiella flaskhalsar innan folk började vakna. Det funkade oftast. Hade man väl kommit till Danmark var det ju lugnt.
På samma sätt får man planera nu med elbil. Det verkar ju som att det finns gott om laddplatser emellanåt, bara man kommer vid rätt tidpunkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En rejäl räckvidd, starta med 100% och ladda när man kan, istället för när man behöver.
På väg hem från fjällen på skärtorsdag snokade jag runt i chargefinder.com efter fika och mat i närheten av någonslags dc-laddning. Hittade en MER-laddare i Mora där jag kunde toppa upp 75->95 medan vi åt, och sedan 5 minuter i Hedemora på en 50kW Incharge-laddare eftersom jag behövde gå på toa. Det var all laddning som behövdes på 41 mil. Hade jag haft en Long Range hade jag inte behövt ladda alls.
Ingen kö, eftersom jag inte stannade där det var kö. Tror inte någon behövde vänta på mig heller, på uppvägen var det en Polestar i Avesta som kom precis när jag pluggade ur Mer-laddaren där.
Med SuC-nätverket blir ju resan helt klart mer optimal, eftersom man kan ladda exakt när man behöver, och då snabbt, eftersom man får full effekt. Men kanske man inte behöver resa optimalt, speciellt inte kring de stora reshelgerna? En navigator som hittar alla stora och små DC-laddare ute i tjottahejti är i alla fall guld värd!
På väg hem från fjällen på skärtorsdag snokade jag runt i chargefinder.com efter fika och mat i närheten av någonslags dc-laddning. Hittade en MER-laddare i Mora där jag kunde toppa upp 75->95 medan vi åt, och sedan 5 minuter i Hedemora på en 50kW Incharge-laddare eftersom jag behövde gå på toa. Det var all laddning som behövdes på 41 mil. Hade jag haft en Long Range hade jag inte behövt ladda alls.
Ingen kö, eftersom jag inte stannade där det var kö. Tror inte någon behövde vänta på mig heller, på uppvägen var det en Polestar i Avesta som kom precis när jag pluggade ur Mer-laddaren där.
Med SuC-nätverket blir ju resan helt klart mer optimal, eftersom man kan ladda exakt när man behöver, och då snabbt, eftersom man får full effekt. Men kanske man inte behöver resa optimalt, speciellt inte kring de stora reshelgerna? En navigator som hittar alla stora och små DC-laddare ute i tjottahejti är i alla fall guld värd!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Allt sånt löser man med mer räckvidd i bilarna.mati skrev:Enda lösningen jag ser i nuläget är att planera resan så man undviker tiderna med högsta trycket där risken för köer är som störst.
Men de är ju helt orimligt. Ska vi ha range för att köra fjällen och hem 70mil i minus och slöslask och takbox.nek0 skrev:Allt sånt löser man med mer räckvidd i bilarna.mati skrev:Enda lösningen jag ser i nuläget är att planera resan så man undviker tiderna med högsta trycket där risken för köer är som störst.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Men efter den här första resan så känner jag att om jag behövde betala typ 5000 kr för att få ladda på SuC under 3-5 år så skulle gladeligen göra det för få tillgång till den enkelheten och tryggheten. Tror att det är svårt att se att det skulle vara värt så mycket pengar om man inte provat båda varianterna. Får du några 10.000 användare som betalar det så kan man ju driva ett antal bra snabbladdare. Säg att du har 20.000 användare som betalar nästan 150 kr/månad och att dom laddar 100 kWh per månad för 5 kr/kWh då har man 9 mkr per månad till extra kostnader förutom det direkta elpriset. Vet inte om det räcker men om man kan ha lite långsiktighet i investeringen så känns det som att man borde kunna få till det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag hanterar det genom att bara köpa bilar som har tillgång till SuC, annars hade jag nog haft grav ångest av att åka till ställen som Vemdalen eller liknande givet vad ABRP säger man bör göra. Så om SuC öppnar för andra i Sverige också så hade jag nog kunnat överväga någon annan bil.
Det är också orimligt att man säljer bilar med 510 km i räckvidd som inte klarar mer än 300km.chaffis75 skrev:Men de är ju helt orimligt. Ska vi ha range för att köra fjällen och hem 70mil i minus och slöslask och takbox.nek0 skrev:Allt sånt löser man med mer räckvidd i bilarna.mati skrev:Enda lösningen jag ser i nuläget är att planera resan så man undviker tiderna med högsta trycket där risken för köer är som störst.
Har man kort räckvidd blir det fler stopp och längre köer.
-
Vi fick faktiskt lite laddköångest senast på väg söderifrån på E4an mot Stockholm. Den gamla 50kW laddaren vid OKQ8 i Sillekrog (norrgående) var fortfarande trasig, 50kW laddaren (mer) vid Circle K i Järna verkade bli ledig enligt ChargeFinder men blev åter upptagen precis när vi skulle svänga av motorvägen så vi fortsatte mot Södertälje med mätaren på rött och ”- - -” på räckviddsmätaren. Även i Södertälje var mer-laddaren upptagen och Ionity (8:70/kWh) försöker jag av princip undvika så vi höll tummarna och fortsatte till UFC-laddarna vid McDonalds där vi lyckades ladda med 5% kvar så egentligen inga problem om bara bilen hade lust att visa batteri % och kvarvarande räckvidd när det behövs som mest.
Varför bytte du äme helt plötsligt.nek0 skrev:Det är också orimligt att man säljer bilar med 510 km i räckvidd som inte klarar mer än 300km.chaffis75 skrev:Men de är ju helt orimligt. Ska vi ha range för att köra fjällen och hem 70mil i minus och slöslask och takbox.nek0 skrev:Allt sånt löser man med mer räckvidd i bilarna.mati skrev:Enda lösningen jag ser i nuläget är att planera resan så man undviker tiderna med högsta trycket där risken för köer är som störst.
Har man kort räckvidd blir det fler stopp och längre köer.
Jag kan ju lägga till att den 87 mils resa vi gör en gång om året på något sätt inte är unik, finns nog många som kör ännu längre på en dag. De är inte rimligt att ha ett batteri som räcker för extramfallen.
Det är möjligen sant om du menar en elbil med 25 mils räckvidd. Men har man 40+ mil så anser jag inte att man behöver ha mer så länge det innebär att man klarar sig alla dagar om året förutom den berömda fjällsemestern vid påsk. Jag vill inte ha mer räckvidd eftersom det innebär ett större, dyrare och mer resurskrävande batteri.nek0 skrev:Allt sånt löser man med mer räckvidd i bilarna.
Om man nu tycker att det är så jobbigt med köer, och samtidigt inte är beredd att anpassa sin reseplanering utifrån de rådande omständigheterna, så är det nog bättre att ta en dieselbil till fjällen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bra att veta vi ska åka från Västervik till Stockholm om 1 timme.BEV[e-Rage] skrev:Vi fick faktiskt lite laddköångest senast på väg söderifrån på E4an mot Stockholm. Den gamla 50kW laddaren vid OKQ8 i Sillekrog (norrgående) var fortfarande trasig, 50kW laddaren (mer) vid Circle K i Järna verkade bli ledig enligt ChargeFinder men blev åter upptagen precis när vi skulle svänga av motorvägen så vi fortsatte mot Södertälje med mätaren på rött och ”- - -” på räckviddsmätaren. Även i Södertälje var mer-laddaren upptagen och Ionity (8:70/kWh) försöker jag av princip undvika så vi höll tummarna och fortsatte till UFC-laddarna vid McDonalds där vi lyckades ladda med 5% kvar så egentligen inga problem om bara bilen hade lust att visa batteri % och kvarvarande räckvidd när det behövs som mest.
Blir nog Nyköping pga batteristorleken

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Hur många elbilar klarar 40+ mil på motorvägen? Med mer räckvidd stannar du när du vill och laddar och då slipper du en del köer.mati skrev:Det är möjligen sant om du menar en elbil med 25 mils räckvidd. Men har man 40+ mil så anser jag inte att man behöver ha mer så länge det innebär att man klarar sig alla dagar om året förutom den berömda fjällsemestern vid påsk. Jag vill inte ha mer räckvidd eftersom det innebär ett större, dyrare och mer resurskrävande batteri.nek0 skrev:Allt sånt löser man med mer räckvidd i bilarna.
Om man nu tycker att det är så jobbigt med köer, och samtidigt inte är beredd att anpassa sin reseplanering utifrån de rådande omständigheterna, så är det nog bättre att ta en dieselbil till fjällen.
Det finns el i fjällen, och oftast inga klena ledningar heller, eftersom "alla" har bastu och direktverkande el.chaffis75 skrev:Men de är ju helt orimligt. Ska vi ha range för att köra fjällen och hem 70mil i minus och slöslask och takbox.nek0 skrev:Allt sånt löser man med mer räckvidd i bilarna.
Kan man bara lita på att destinationsladdningen funkar kan man komma fram med 0% och starta återresan med 100%. Hitta en annan lösning än räckviddsdödande takbox, och behovet av laddning blir minimalt. 70 mil är ju lite tufft med dagens batterier, men stockholm-vemdalen, 47 mil, är ju inte orimligt att klara utan laddstopp.
Svarade du mig? Om så är fallet så slår du in öppna dörrar, de är inte jag som argumenterar för obegränsad räckvidd.tor-ake skrev:Det finns el i fjällen, och oftast inga klena ledningar heller, eftersom "alla" har bastu och direktverkande el.chaffis75 skrev:Men de är ju helt orimligt. Ska vi ha range för att köra fjällen och hem 70mil i minus och slöslask och takbox.nek0 skrev:Allt sånt löser man med mer räckvidd i bilarna.
Kan man bara lita på att destinationsladdningen funkar kan man komma fram med 0% och starta återresan med 100%. Hitta en annan lösning än räckviddsdödande takbox, och behovet av laddning blir minimalt. 70 mil är ju lite tufft med dagens batterier, men stockholm-vemdalen, 47 mil, är ju inte orimligt att klara utan laddstopp.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag klarar det med min M3LR och laddstoppen har inte varit något problem under mina resor. Igår kom jag hem från en resa i Tyskland, Tjeckien och genom Danmark på hemvägen. Sista natten sov vi i Køge i Danmark. Laddade fullt under natten och därpå körde vi de 38 milen till SuC Jönköping. Det var lagom att ta ett stopp då, gå på toa, köpa ett litet mellanmål och få sträcka på benen. Jag valde att avbryta laddningen vid 70 %, eftersom det skulle räcka för att komma till Strängnäs och ta ett femminutersstopp, innan vi körde hem till Uppsala.nek0 skrev:Hur många elbilar klarar 40+ mil på motorvägen? Med mer räckvidd stannar du när du vill och laddar och då slipper du en del köer.
Jag har aldrig varit med om kö vid en Superchargerstation, även om det varit nära. I fredags laddade jag vid Bersteland, där 4 av 6 platser var upptagna då jag anlände. Medan jag laddade kom en bil till, så det blev fullt. Jag åkte dock innan någon ytterligare Tesla anlände. Lustigt nog upptäckte jag att det fanns 2 st 300 kW laddare från en annan operatör alldeles bredvid. Bägge var tomma, men det såg jag inte förrän det var dags att åka.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Mitt argument kanske var otydligt - jag håller med nek0 att vi skall ha mer räckvidd, men det behöver inte vara 140 mil eller "obegränsat" för att lösa problemet. Åker man 70 mil ska det räcka med 70 mil räckvidd.chaffis75 skrev:Svarade du mig? Om så är fallet så slår du in öppna dörrar, de är inte jag som argumenterar för obegränsad räckvidd.tor-ake skrev:Det finns el i fjällen, och oftast inga klena ledningar heller, eftersom "alla" har bastu och direktverkande el.chaffis75 skrev:Men de är ju helt orimligt. Ska vi ha range för att köra fjällen och hem 70mil i minus och slöslask och takbox.nek0 skrev:Allt sånt löser man med mer räckvidd i bilarna.
Skruva upp tempot i batterifabrikerna, bara.
På väg till Sälen under sportlovsveckan stannade vi i Borlänge på superchargern och fick uppleva kö för första gången. Säkert 10+ bilar i kö till 10 laddare. Efter att den initiala chocken lagt sig så tog det kanske en halvtimme innan jag fick plats och under tiden hade resten av familjen nästan hunnit käka upp på BK. Men eftersom de beställde åt mig samtidigt så var vi snabbt iväg igen.
- Off Grid Byggaren
Det var just den biten med "initiala chocken" jag funderar på hur den ska bearbetas på bästa sätt.JockeX skrev:På väg till Sälen under sportlovsveckan stannade vi i Borlänge på superchargern och fick uppleva kö för första gången. Säkert 10+ bilar i kö till 10 laddare. Efter att den initiala chocken lagt sig så tog det kanske en halvtimme innan jag fick plats och under tiden hade resten av familjen nästan hunnit käka upp på BK. Men eftersom de beställde åt mig samtidigt så var vi snabbt iväg igen.
Om jag mentalt förbereder mig på att det kan ta sin tid och har lite saker att pyssla med under väntetiden går det lättare.
På sportlovet åkte jag med släpkärran och behövde ladda lite mer än vanligt. Frugan kollar i appen strax innan avfarten till Ionity i Gävle, två lediga laddare. När vi kom fram 3-4 minuter senare var alla upptagna.
Det blir ju bara mer stress att kolla beläggningen, så nu skippar jag det.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Ser för mig en framtida grupp psykologer som jobbar på detta med laddköångest.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
”Tänk dig att du sitter i ett rum. Rummet har två dörrar. På den ena står det Laddkö på den andra Tesla.”martinot skrev:Ser för mig en framtida grupp psykologer som jobbar på detta med laddköångest.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag tar dörr tre. Ladda hos tesla om ett halvår med den bil jag vill äga.AAKEE skrev:”Tänk dig att du sitter i ett rum. Rummet har två dörrar. På den ena står det Laddkö på den andra Tesla.”martinot skrev:Ser för mig en framtida grupp psykologer som jobbar på detta med laddköångest.