BMW i7

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

tesla newbie

Re: BMW i7

Inlägg av tesla newbie »

Fast iX sägs ju vara en elbil utvecklad från grunden, likaså Mercedes EQS. Ingen av dem har frunk. Egentligen handlar det inte om att det skulle vara så viktigt med en frunk, det handlar om utrymmesutnyttjande. en elbil behöver inte en stor "altan" framme i fronten, det är bara slöseri med utrymme och material. Att man ändå väljer att göra så beror sannolikt på att tillverkarna vill använda befintliga komponenter och fästelement så mycket som möjligt. Det blir billigare än att utveckla nytt. Nackdelen är att man får onödigt stora, tunga och dåligt utrymmesutnyttjade bilar. En Model Y väger runt 500 kg mindre än en iX, har större lastkapacitet (banana boxes :-) ) och är mycket snålare. Jag vet inte om jag kan tycka att det är bra ingenjörskonst att bygga bilar som är stora på utsidan och små på insidan. Tidigare har man ju behövt lång motorhuv och kardantunnel för bakhjulsdriften, men nu behövs de inte längre. En elbil kan med fördel byggas som en MPV, alltså kort nos och a-stolpe nära framhjulet. Då kan man utnyttja hjulbasen mycket bättre. Tycker Lucid Air är ett bra exempel bör hur det kan (och bör) se ut.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
Är också irriterande att man inte kan gå ifrån bilen utan att den låses.
Kan jag hålla med om. Går ju att lösa genom att slå på "Camp-mode", men det känns som onödigt meck ibland. När jag var och bytte till sommarhjul så slog jag av funktionen så att inte bilen skulle låsas när de bytte hjulen och jag stod längre bort och tittade på. Tycker också det vore bra om bilen kunde känna av att någon fortfarande sitter i den och inte låsa i så fall.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

tesla newbie skrev:
MWall skrev:
Kan jag hålla med om. Går ju att lösa genom att slå på "Camp-mode", men det känns som onödigt meck ibland. När jag var och bytte till sommarhjul så slog jag av funktionen så att inte bilen skulle låsas när de bytte hjulen och jag stod längre bort och tittade på. Tycker också det vore bra om bilen kunde känna av att någon fortfarande sitter i den och inte låsa i så fall.

Huh? Gäller detta 3/Y då eller? I min S är passiv upplåsning och automatisk låsning två olika inställningar. Det jag däremot skulle vilja är att dela upp passiv upplåsning i två; en för när man är utanför och en inuti bilen. Sitter man på en färja och bilen hinner stänga av sig får man låsa upp bilen igen med fobben eller appen innan man kan starta.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Dagfinn skrev:
tesla newbie skrev:
MWall skrev:

Huh? Gäller detta 3/Y då eller? I min S är passiv upplåsning och automatisk låsning två olika inställningar. Det jag däremot skulle vilja är att dela upp passiv upplåsning i två; en för när man är utanför och en inuti bilen. Sitter man på en färja och bilen hinner stänga av sig får man låsa upp bilen igen med fobben eller appen innan man kan starta.
I min Y har jag bara möjligheten att välja om jag vill slå på eller av Automatisk låsning. Passiv upplåsning är alltid aktivt med mobilnyckel. Men 3/Y levereras ju inte heller med någon keyfob utan den får man köpa till vid behov. Vet inte om det finns fler låsalternativ för fobben.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

tesla newbie skrev:
Dagfinn skrev:
tesla newbie skrev:
MWall skrev:

I min Y har jag bara möjligheten att välja om jag vill slå på eller av Automatisk låsning. Passiv upplåsning är alltid aktivt med mobilnyckel. Men 3/Y levereras ju inte heller med någon keyfob utan den får man köpa till vid behov. Vet inte om det finns fler låsalternativ för fobben.
Det finns alltid smågrejer att reta sig på. Smågrejer inte bara för att det inte är något stort problem för en själv, men även för att det borde vara en smal sak för Tesla att fixa till också.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Robertrimmevik skrev:

Du måste ha bra lite att hänga upp dig på om du stör dig på en startknapp.
Har du allt på automatik i ditt liv. Till exempel komfortnyckel på din ytterdör osv...

Jag måste vara sjukt konservativ som föredrar att slå på mina elektriska maskiner.
Jag tycker det är riktigt irriterande med elbilar som har startknapp faktiskt, det är ingen dealbreaker men jag tycker inte det är modernt. Hade jag inte bott i lägenhet där jag inte får byta saker på ytterdörren hur som helst så hade jag helt klart haft komfortnyckel på ytterdörren så hade jag sluppit att ta med mig nyckelknippan också och bara behövt ha med mig telefonen/smartklockan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:

Jag måste vara sjukt konservativ som föredrar att slå på mina elektriska maskiner.
Jag aktiverar min elbil (för även en BMW elbil är inte avstängd, även om den emulerar det beteendet för att "lura" användaren), men bara på ett annat sätt.

Det gäller att vara lite öppen i livet för att göra saker på andra och nya vis. Själv tycker jag att det är bättre utan startknapp för motorer som inte behöver startas.

Jo, du kanske är ganska konservativ. Låter som en stor möjlighet att det kan vara så.

Det är just det som är bra med BMW att finns bilar även för den personlighetstypen. Tror de träffar rätt för denna mer konservativa av målgrupp. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

eller så kan man helt enkelt bara ge föraren möjlighet att välja om startknappen ska ha någon funktion eller inte på samma sätt som BMW gjort med trycksensorn på dörrhandtagen. Jag har aktiverat walk-away, dvs jag behöver inte trycka på sensorn när jag lämnar bilen för att låsa (men man kan ha den aktiv om man vill). Det samma borde gälla startknappen inne i bilen (valmöjlighet). Passar då "alla".
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
eller så kan man helt enkelt bara ge föraren möjlighet att välja om startknappen ska ha någon funktion eller inte på samma sätt som BMW gjort med trycksensorn på dörrhandtagen. Jag har aktiverat walk-away, dvs jag behöver inte trycka på sensorn när jag lämnar bilen för att låsa (men man kan ha den aktiv om man vill). Det samma borde gälla startknappen inne i bilen (valmöjlighet). Passar då "alla".
VAG har ju gjort det ett steg bättre; med "starkknappen" på MEB-bilarna så behöver man inte ställa in eller konfigurera något. Det är från början helt valfritt att använda den.

Då täcker de in två målgrupper; både de konservativa som ligger hårt fast i "fossilbilstänkandet" som vill ha en knapp att trycka på, och de även de som är vana vid elbilar och/eller bekväma som vill slippa behöva trycka på den.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar