BMW i7

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6538
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

BMW i7

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: BMW i7

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Säkert en mycket fin bil.

Men jag har lite svårt för denna front, fast man kanske vänjer sig.
Screenshot_20220421-165142_Chrome.jpg
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW i7

Inlägg av macky »

Lite likt ändå.
40E0EA8C-37FD-4987-899B-66455C26A551.jpeg
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: BMW i7

Inlägg av Olof Tenghoff »

7 serien är en av mina absoluta favoriter, skönt att den äntligen kommer som elbil. Mycket fin bil och bra review. Knepigt ändå att de inte orkade göra en Frunk trots att den har sån otroligt lång huv.
Tyvärr är det kanske ett tecken på att detta i huvudsak är tänkt som en fossil 7-serie och att cheferna var nödda och tvungna att göra elversionen för att inte få sparken nu direkt. När konkursen kommer har de nog redan hunnit trixa sig till sig en tidig pension :lol:
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i7

Inlägg av Legato »

Tycker det är ett riktigt missfoster, ännu värre än IX. Ännu groteskare grill som ser än värre ut med de smala strålkastarna. För egen del är EQS ett avsevärt mer intressant alternativ.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i7

Inlägg av MWall »

Ser ut som en Infinity eller Genesis...

Vad gäller i7 så är den lika ointressant som 7-serien alltid har varit. En biltyp som inte passar mig alls.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5668
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i7

Inlägg av SwedishAdvocate »

Theatre mode var ju nytt...

Men det viktigaste av allt: Går den att få med dragkrok? 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i7

Inlägg av HelectriC »

5,4m lång. Blir säkert populär i Europa (not)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6538
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: BMW i7

Inlägg av spacecoin »

Min enda fundering är om chauffören ingår i leasingavtalet?
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: BMW i7

Inlägg av Olof Tenghoff »

Legato skrev:
Tycker det är ett riktigt missfoster, ännu värre än IX. Ännu groteskare grill som ser än värre ut med de smala strålkastarna. För egen del är EQS ett avsevärt mer intressant alternativ.
Efter längre betraktelse är jag beredd att hålla med. Tyckte 7an var otroligt snygg på den tiden den var nyskapande, speciellt E 32an när den kom 1987. Ändamålsenligt lång huv för V12an. Nu har den övervintrat den formen från en svunnen tid och lagt till jättegrillen som förutom att vara ful inte behövs på en elbil. Sen att släpa runt med två meter tomrum framför ratten, utan frunk. Varför? Ser faktiskt pinsam ut när man tittat ett tag.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i7

Inlägg av HelectriC »

Jag tror man ska ta bilen för vad den är. Den är en lyxlimpa som rattas av en chaufför. Tänk den megalyxen att sitta i baksätet, ser helt sjukt lyxigt, komfortabelt och hightech ut :D Räckvidd och förbrukning lär vara ett icke-problem, de som blir runtkörda i den åker inte på semester med bil, men från möte till möte i närområdet. Och den typen av människor finns det väldigt få av i Europa. Det är Kina, Mellanöstern och delvis USA som är huvudmarknader och där tycker dom väl antagligen att designen är tilltalande. Vad vi tycker bryr sig inte en stjäl om i München.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i7

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Jag tror man ska ta bilen för vad den är. Den är en lyxlimpa som rattas av en chaufför. Tänk den megalyxen att sitta i baksätet, ser helt sjukt lyxigt, komfortabelt och hightech ut :D Räckvidd och förbrukning lär vara ett icke-problem, de som blir runtkörda i den åker inte på semester med bil, men från möte till möte i närområdet. Och den typen av människor finns det väldigt få av i Europa. Det är Kina, Mellanöstern och delvis USA som är huvudmarknader och där tycker dom väl antagligen att designen är tilltalande. Vad vi tycker bryr sig inte en stjäl om i München.
Gillar de stora grillar i Kina? Hoppas det! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i7

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Jag tror man ska ta bilen för vad den är. Den är en lyxlimpa som rattas av en chaufför. Tänk den megalyxen att sitta i baksätet, ser helt sjukt lyxigt, komfortabelt och hightech ut :D Räckvidd och förbrukning lär vara ett icke-problem, de som blir runtkörda i den åker inte på semester med bil, men från möte till möte i närområdet. Och den typen av människor finns det väldigt få av i Europa. Det är Kina, Mellanöstern och delvis USA som är huvudmarknader och där tycker dom väl antagligen att designen är tilltalande. Vad vi tycker bryr sig inte en stjäl om i München.
Gillar de stora grillar i Kina? Hoppas det! :D
Ja, det är nåt med drakar och grejer har jag hört
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i7

Inlägg av martinot »

BMW:s designchef Adrian van Hooydonk försvarar dock grillarna på nya 7-serien och X7 med att det var nödvändigt att göra detta för att särskilja modellerna från 5-serien och X5. Betalar man mer vill man ju att det ska synas såklart, och då är en mega-stor grill tydligen vägen att gå. Enligt Adrian kommer mycket av kritiken från Europa där man inte vill skylta lika mycket med sitt åk som i exempelvis Kina och Mellanöstern.
https://feber.se/bil/bmws-designchef-fo ... 99100/?p=1

Nästa "drakversioner" för BMW enligt nyheten på Feber blir något liknande dessa:

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: BMW i7

Inlägg av Franz »

Bild
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: BMW i7

Inlägg av Olof Tenghoff »

martinot skrev:
BMW:s designchef Adrian van Hooydonk försvarar dock grillarna på nya 7-serien och X7 med att det var nödvändigt att göra detta för att särskilja modellerna från 5-serien och X5. Betalar man mer vill man ju att det ska synas såklart, och då är en mega-stor grill tydligen vägen att gå. Enligt Adrian kommer mycket av kritiken från Europa där man inte vill skylta lika mycket med sitt åk som i exempelvis Kina och Mellanöstern.
https://feber.se/bil/bmws-designchef-fo ... 99100/?p=1

Nästa "drakversioner" för BMW enligt nyheten på Feber blir något liknande dessa:

Bild
Kan Hooydonks teori verkligen stämma? Kina och arabländerna vet jag inget om, men jag bor i USA och tycker jag har hyfsad koll på opinionen här.
Tesla säljer ju betydligt bättre än BMW i USA trots att de inte har någon grill överhuvudtaget...
Hoydoonk kanske är inne på att BMW och Tesla tilltalar olika kunder och att grillkunderna föredrar BMW? Tveksamt. Många av de jag stött på med Tesla kommer från just BMW och har inte uttryckt någon saknad av grill. Att bilarna ska se så dyra ut som möjligt är ju helt uppåt väggarna. Han kollar nog för mycket amerikanska hip-hop videos och sett dem köra runt i Escalade med 24-tums gulfälgar och annat bling :lol:
Teslaägare sedan 2013
ObscureEconomist
Inlägg: 375
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i7

Inlägg av ObscureEconomist »

Olof Tenghoff skrev:
martinot skrev:
BMW:s designchef Adrian van Hooydonk försvarar dock grillarna på nya 7-serien och X7 med att det var nödvändigt att göra detta för att särskilja modellerna från 5-serien och X5. Betalar man mer vill man ju att det ska synas såklart, och då är en mega-stor grill tydligen vägen att gå. Enligt Adrian kommer mycket av kritiken från Europa där man inte vill skylta lika mycket med sitt åk som i exempelvis Kina och Mellanöstern.
Kan Hooydonks teori verkligen stämma? Kina och arabländerna vet jag inget om, men jag bor i USA och tycker jag har hyfsad koll på opinionen här.
Tesla säljer ju betydligt bättre än BMW i USA trots att de inte har någon grill överhuvudtaget...
Hoydoonk kanske är inne på att BMW och Tesla tilltalar olika kunder och att grillkunderna föredrar BMW? Tveksamt. Många av de jag stött på med Tesla kommer från just BMW och har inte uttryckt någon saknad av grill. Att bilarna ska se så dyra ut som möjligt är ju helt uppåt väggarna. Han kollar nog för mycket amerikanska hip-hop videos och sett dem köra runt i Escalade med 24-tums gulfälgar och annat bling :lol:
2021 sålde BMW mer än tesla i USA från det jag kan hitta, 2020 ganska lika. 2019 var bmw överlägsna
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: BMW i7

Inlägg av Olof Tenghoff »

Ja du har ju rätt i att BMW var större en Tesla historiskt, men jag tänkte på nuläget när jag skrev att Tesla säljer mer. I USA i Q1 2022 levererade Tesla nästan 50% mer än BMW och ökar med 50-80% per år medan BMW varit ganska konstant de senaste åren.

https://insideevs.com/news/578726/us-te ... es-2022q1/
Teslaägare sedan 2013
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW i7

Inlägg av tesla newbie »

Frågan är hur bra den kommer sälja i Kina. Konkurrensen börjar hårda från inhemska märken där, som är mycket starka på mjukvara. Nio har nu släppt sin stora sedan ET7 som är byggd som en elbil från grunden på ett helt annat sätt än i7. Tror ärligt talat att BMW helt missbedömde hur fort omställning till eldrift skulle gå och nu sitter fast med stora investeringar i en blandplattform utan att kunna utnyttja eldriftens fördelar med bättre utrymmesutnyttjande. Är ju rent löjeväckande att ha en enorm motorhuv fram utan frunk. Fullkomligt skriker ”poor engineering”. Tror konkurrensen från Model S, Lucid Air och Nio ET7 kommer bli tuff.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6538
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: BMW i7

Inlägg av spacecoin »

tesla newbie skrev:
Är ju rent löjeväckande att ha en enorm motorhuv fram utan frunk. Fullkomligt skriker ”poor engineering”.
Nu har ju BMW valt att ha samma chassi och stomme för bensin, nybrid och el för denna 7-series. Det är inte på grund av att som inte kan göra en elbil med frunk. Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt eller fel beslut, men det har ingenting med ingenjörskonst eller kompetens att göra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i7

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
tesla newbie skrev:
Är ju rent löjeväckande att ha en enorm motorhuv fram utan frunk. Fullkomligt skriker ”poor engineering”.
Nu har ju BMW valt att ha samma chassi och stomme för bensin, nybrid och el för denna 7-series. Det är inte på grund av att som inte kan göra en elbil med frunk. Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt eller fel beslut, men det har ingenting med ingenjörskonst eller kompetens att göra.
Tror du har rätt. De har troligen gjort detta högst medvetet. En orsak till det kan vara at de vill efterlikna en fossilbil så mycket som möjligt, och en fossilbil har en stor lång motorhuv (iaf. de med kraftfulla motorer). Då en sådan inte kan användas som en frunk på en fossilbil, så vill de troligen efterlikna detta och har sett till att den inte heller skall kunna användas som en frunk på en elbil.

Själv tycker jag att det är lite feltänk, precis som startmotorknappar på elbilar, och en frunk är ju perfekt för att förvara alla laddkablar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i7

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
tesla newbie skrev:
Är ju rent löjeväckande att ha en enorm motorhuv fram utan frunk. Fullkomligt skriker ”poor engineering”.
Nu har ju BMW valt att ha samma chassi och stomme för bensin, nybrid och el för denna 7-series. Det är inte på grund av att som inte kan göra en elbil med frunk. Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt eller fel beslut, men det har ingenting med ingenjörskonst eller kompetens att göra.
Tror du har rätt. De har troligen gjort detta högst medvetet. En orsak till det kan vara at de vill efterlikna en fossilbil så mycket som möjligt, och en fossilbil har en stor lång motorhuv (iaf. de med kraftfulla motorer). Då en sådan inte kan användas som en frunk på en fossilbil, så vill de troligen efterlikna detta och har sett till att den inte heller skall kunna användas som en frunk på en elbil.

Själv tycker jag att det är lite feltänk, precis som startmotorknappar på elbilar, och en frunk är ju perfekt för att förvara alla laddkablar.
Anledningen är att det är svindyrt att utveckla plattformar och deras tanke är att de konstruerar en plattform för alla drivmedel. Det blir visserligen en del kompromisser men de sparar jättemycket pengar.

Jag gillar startknapp. Då kan man torka av inredningen och skärmen utan att komma åt en massa funktioner. :D

Att inte ha frunk är en av nackdelarna med kompromissandet.

Men visst, din teori är också en teori. ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i7

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
tesla newbie skrev:
Är ju rent löjeväckande att ha en enorm motorhuv fram utan frunk. Fullkomligt skriker ”poor engineering”.
Nu har ju BMW valt att ha samma chassi och stomme för bensin, nybrid och el för denna 7-series. Det är inte på grund av att som inte kan göra en elbil med frunk. Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt eller fel beslut, men det har ingenting med ingenjörskonst eller kompetens att göra.
Tror du har rätt. De har troligen gjort detta högst medvetet. En orsak till det kan vara at de vill efterlikna en fossilbil så mycket som möjligt, och en fossilbil har en stor lång motorhuv (iaf. de med kraftfulla motorer). Då en sådan inte kan användas som en frunk på en fossilbil, så vill de troligen efterlikna detta och har sett till att den inte heller skall kunna användas som en frunk på en elbil.

Själv tycker jag att det är lite feltänk, precis som startmotorknappar på elbilar, och en frunk är ju perfekt för att förvara alla laddkablar.
Anledningen är att det är svindyrt att utveckla plattformar och deras tanke är att de konstruerar en plattform för alla drivmedel. Det blir visserligen en del kompromisser men de sparar jättemycket pengar.

Jag gillar startknapp. Då kan man torka av inredningen och skärmen utan att komma åt en massa funktioner. :D

Att inte ha frunk är en av nackdelarna med kompromissandet.

Men visst, din teori är också en teori. ;)
Även om jag gillar frunk, och ogillar "fejkade" startknappar (tycker jag Volvo löst bättre i deras elbilar, som också bygger på fossilbilar i grunden för att spara kostnader), så tror jag att detta är rätt strategi från BMW. De vill medvetet låta sina kunder gå sömlöst från fossilbil till elbil, och man skall märka så liten skillnad som möjligt som BMW-kund när man byter drivlina.

Gillar det inte personligen som sagt, men från BMWs försäljningsperspektiv, och för deras (kanske mer konservativa) kunder som de har som målgrupp, så är det troligen korrekt beslut. Detta är nog högst medvetet från deras sida.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: BMW i7

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
tesla newbie skrev:
Är ju rent löjeväckande att ha en enorm motorhuv fram utan frunk. Fullkomligt skriker ”poor engineering”.
Nu har ju BMW valt att ha samma chassi och stomme för bensin, nybrid och el för denna 7-series. Det är inte på grund av att som inte kan göra en elbil med frunk. Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt eller fel beslut, men det har ingenting med ingenjörskonst eller kompetens att göra.
Tror du har rätt. De har troligen gjort detta högst medvetet. En orsak till det kan vara at de vill efterlikna en fossilbil så mycket som möjligt, och en fossilbil har en stor lång motorhuv (iaf. de med kraftfulla motorer). Då en sådan inte kan användas som en frunk på en fossilbil, så vill de troligen efterlikna detta och har sett till att den inte heller skall kunna användas som en frunk på en elbil.

Själv tycker jag att det är lite feltänk, precis som startmotorknappar på elbilar, och en frunk är ju perfekt för att förvara alla laddkablar.
Anledningen är att det är svindyrt att utveckla plattformar och deras tanke är att de konstruerar en plattform för alla drivmedel. Det blir visserligen en del kompromisser men de sparar jättemycket pengar.

Jag gillar startknapp. Då kan man torka av inredningen och skärmen utan att komma åt en massa funktioner. :D

Att inte ha frunk är en av nackdelarna med kompromissandet.

Men visst, din teori är också en teori. ;)
Även om jag gillar frunk, och ogillar "fejkade" startknappar (tycker jag Volvo löst bättre i deras elbilar, som också bygger på fossilbilar i grunden för att spara kostnader), så tror jag att detta är rätt strategi från BMW. De vill medvetet låta sina kunder gå sömlöst från fossilbil till elbil, och man skall märka så liten skillnad som möjligt som BMW-kund när man byter drivlina.

Gillar det inte personligen som sagt, men från BMWs försäljningsperspektiv, och för deras (kanske mer konservativa) kunder som de har som målgrupp, så är det troligen korrekt beslut. Detta är nog högst medvetet från deras sida.
Du måste ha bra lite att hänga upp dig på om du stör dig på en startknapp.
Har du allt på automatik i ditt liv. Till exempel komfortnyckel på din ytterdör osv...

Jag måste vara sjukt konservativ som föredrar att slå på mina elektriska maskiner.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i7

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
tesla newbie skrev:
Är ju rent löjeväckande att ha en enorm motorhuv fram utan frunk. Fullkomligt skriker ”poor engineering”.
Nu har ju BMW valt att ha samma chassi och stomme för bensin, nybrid och el för denna 7-series. Det är inte på grund av att som inte kan göra en elbil med frunk. Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt eller fel beslut, men det har ingenting med ingenjörskonst eller kompetens att göra.
Tror du har rätt. De har troligen gjort detta högst medvetet. En orsak till det kan vara at de vill efterlikna en fossilbil så mycket som möjligt, och en fossilbil har en stor lång motorhuv (iaf. de med kraftfulla motorer). Då en sådan inte kan användas som en frunk på en fossilbil, så vill de troligen efterlikna detta och har sett till att den inte heller skall kunna användas som en frunk på en elbil.

Själv tycker jag att det är lite feltänk, precis som startmotorknappar på elbilar, och en frunk är ju perfekt för att förvara alla laddkablar.
Anledningen är att det är svindyrt att utveckla plattformar och deras tanke är att de konstruerar en plattform för alla drivmedel. Det blir visserligen en del kompromisser men de sparar jättemycket pengar.

Jag gillar startknapp. Då kan man torka av inredningen och skärmen utan att komma åt en massa funktioner. :D

Att inte ha frunk är en av nackdelarna med kompromissandet.

Men visst, din teori är också en teori. ;)
Även om jag gillar frunk, och ogillar "fejkade" startknappar (tycker jag Volvo löst bättre i deras elbilar, som också bygger på fossilbilar i grunden för att spara kostnader), så tror jag att detta är rätt strategi från BMW. De vill medvetet låta sina kunder gå sömlöst från fossilbil till elbil, och man skall märka så liten skillnad som möjligt som BMW-kund när man byter drivlina.

Gillar det inte personligen som sagt, men från BMWs försäljningsperspektiv, och för deras (kanske mer konservativa) kunder som de har som målgrupp, så är det troligen korrekt beslut. Detta är nog högst medvetet från deras sida.

Vissa delar av Teslas automatik stör mig ordentligt. Om jag går ut och hämtar tidningen och har jackan där Tesla-fobben ligger så tänds strålkastarna och handtagen åker ut. Samma sak när jag ska ut med hunden innan läggdags osv osv. Vet att det går att stänga av men då tappar man väl keyless helt? Är också irriterande att man inte kan gå ifrån bilen utan att den låses. Skulle vilja ha det som på BMW:n som har en sensor på handtaget som låser/låser upp.

Startknappen är inga problem på i3:an. Är lite skönt att kunna torka av och städa bilen utan att tändningen är på t ex.

Skulle nog uppleva avsaknaden av vindrutetorkarspak som ett mycket större problem. Då måste man tydligen in och knappa på stora skärmen under färd. Stor skillnad mot att helt enkelt trycka på en fysisk knapp innan färd.
Skriv svar