Jag kan hålla med om att Hyundai kanske inte vinner UI-priset, men efter att jag skaffat en Android-box till bilen finns ingenting kvar att önska. Man kan lyssna på Spotify (utan reklam), titta Netflix, Youtube, installera vilka appar man vill osv. Praktiskt att kunna installera ladd-appar och parkerings-appar så man har dem direkt på bilens skärm.
Det finns med andra ord bra tredjepartsalternativ när bilens infotainmentsystem inte riktigt håller måttet. Så länge bilen stödjer Android Auto/CarPlay har man alla möjligheter.
Har också en sån box till min IONIQ 5 och den är absolut klockren. Streamingtjänsterna fungerar även under färd för den som "vill" ha babblarna eller liknande på till barnen.
Vad har ni för boxar. Nåt som ni vill rekommendera?
Den heter Carlinkit CPC200-TBOX. Det är en Android-låda som använder bilens skärm istället för att ha en egen. Det finurliga är att det inte alls är Android Auto man kör, utan den emulerar en Apple-enhet och bilen luras att tro att den kör CarPlay. Det är därför det är möjligt att spegla hela skärmen rakt av till bilen, för det kan man göra med CarPlay. Android Auto fungerar ju inte så, då får man ju istället ett dedikerat AA-gränssnitt som faktiskt är ganska kasst.
Man får alltså ett fullvärdigt Android-gränssnitt i bilen, precis som på vilken surfplatta som helst. Allt fungerar som vanligt. Det finns en förinstallerad Spotify-klient som på något sätt fungerar reklamfritt och med högsta ljudkvalitet även om man inte har ett premium abonnemang. Det känns som kineserna har hackat sig förbi nånting där. För Netflix osv måste man dock ha ett abonnemang. Internet får man antingen genom ett SIM-kort som man kan stoppa in i lådan, eller så kan man dela ut Wifi från mobilen. Du kan även koppla upp mobilen med blåtand om du inte vill köra via bilens blåtand.
Processorn är tillräckligt snabb, inte dundersnabb som på en riktigt vass mobil, men det duger gott för att titta på filmer, surfa på nätet, spela spel osv.
Observera att det är fullt möjligt att titta på film (YouTube, Netflix, SVT play osv) medan man kör. Det känns lite sådär halv(o)lagligt och det är ingenting jag brukar göra. Men det går.
Nu blev jag allt lite sugen. Är det mest coolt eller upplever du det som användbart på riktigt? Köpte du från Amazon?
Har EV6 trådlös eller via kabel som IONIQ 5? För boxarna fungerar endast om man har via kabel. Det är därför jag faktiskt är nöjd att i5 inte har trådlös CarPlay/AA.
Vill man ha trådlös så går det ju att lösa, men inte tvärtom.
Min box köpte jag på Aliexpress, men det finns lite överallt.
Det är sådana konstiga begränsningar som jag så ofta upplever med andra bilar. Där har Tesla en helt annan filosofi.
Ja, jag kommer inte ihåg ifall det var en navigationsinställning eller ljudinställning jag letade efter men så fort bilen började rulla och vi skulle flytta oss någon meter så låste den ut oss från inställningarna så jag gav upp det.
Maw skrev:
Ja, det är väl en vanesak och/eller smaksak.
Det är ingen märkbar fördröjning i kraften på Polestar, den kommer direkt bara man trampar ner ordentlig men om man kört Tesla och är van att bara använda första tredjedelen av gaspedalsläget så är det klart att det är ovant när hela behöver användas för att få full kraft. Jag kör mest med vår Polestar och tycker Teslan lätt blir ryckig pga mappningen, min fru som mest kör Teslan tycker samma.
Problemet är väl att den inte är linjär, det är alltså svårt att veta exakt hur mycket man skall röra pedalen för att få så mycket kraft man vill ha. Jag använder hela padelan hos Tesla också Teslas också men det är mer linjärt så det är enkelt att översätta hur mycket mer kraft man får med ökat pedaltryck. Att inte köra ryckigt tog 10 minuter på första provkörningen att lära mig, Polestar 2 har jag kört i några timmar och det blir ibland mer eller mindre kraft än jag förväntade mig när jag skall svänga ut på en snabbare väg vilket får till följd att det blir ryckigt när man t.ex. behöver dra på markant mer än man trodde.
De Teslor jag kört har absolut inte haft en linjär mappning utan en logaritmisk. Jag har ifs aldrig kört i chill mode, de kanske blir linjära då?
Alla ljudinställningar och vad jag vet alla Google Maps navigationsinställningar går att ändra under färd. ABRP-appen är dock begeänsad under färd men det är nog inget Polestar styr över.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Har kört en herrans massa elbilar vid det här laget men jag har fortfarande inte stött på någon annan som har Teslans omedelbara respons/mappning från 0. Personligen tycker jag det är helt överlägset och jag stör mig ordentligt på att övriga inte "fattat" detta. Övriga är som att köra Teslan i "Chill" en funktion som för mig är en gåta att någon frivilligt använder.
Gällande UI så vet i tusan om jag inte tycker Android Auto är likvärdigt dock. Teslans fördel är snarare skärmens storlek än själva systemet IMO.
Nu blev jag allt lite sugen. Är det mest coolt eller upplever du det som användbart på riktigt? Köpte du från Amazon?
Coolt är det naturligtvis också, men jag använder den hela tiden. Jag köpte den för att jag tyckte att Android Auto var så dåligt. Och den är faktiskt riktigt bra och användbar. Över förväntan om jag ska vara ärlig. Du synkar den ju mot ditt Android-konto (om du använder Android) och så får du mejl och bokmärken och allt som man brukar ha i mobilen, direkt på bilens skärm. Inte helt fel med webbläsaren heller. Jag har flera gånger bara googlat mig fram till min destination när bilens navigator inte fattade. Man kan ju utan problem köra på Google maps istället, om man vill.
Den använder dessutom hela skärmens bredd, inte som AA bara två tredjedelar. Så nej den är bra.
Köpte den på LightIntheBox. Men Amazon har den också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tack DanneLKPG och Mati. EV6 har trådbunden AA precis som Ioniq 5, så det får nog bli en sån. Det retfulla är att jag redan skaffat en mojäng som möjliggör trådlös AA, men då med det vanliga AA interfacet med alla sina begränsningar. Ert alternativ verkar väldigt mycket trevligare. Vet ni om den "somnar" om man lämnar den inkopplad när man parkerar bilen en längre stund?
(Hoppas du ursäktar trådkapningen Jerker.)
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Har kört en herrans massa elbilar vid det här laget men jag har fortfarande inte stött på någon annan som har Teslans omedelbara respons/mappning från 0. Personligen tycker jag det är helt överlägset och jag stör mig ordentligt på att övriga inte "fattat" detta. Övriga är som att köra Teslan i "Chill" en funktion som för mig är en gåta att någon frivilligt använder.
Håller helt med. Teslans gasrespons är perfekt. Direkt men ändå mycket lättdoserad. Det är så enkelt att köra mjukt, men när man vill ha omedelbar respons finns den där, precis när man vill.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Tack DanneLKPG och Mati. EV6 har trådbunden AA precis som Ioniq 5, så det får nog bli en sån. Det retfulla är att jag redan skaffat en mojäng som möjliggör trådlös AA, men då med det vanliga AA interfacet med alla sina begränsningar. Ert alternativ verkar väldigt mycket trevligare. Vet ni om den "somnar" om man lämnar den inkopplad när man parkerar bilen en längre stund?
Ingen fara, jag är lika intresserad av detta!
Är det alltså alltid så med Android Auto/Carplay, att man har en extern enhet som man kopplar upp mot bilen eller finns det även inbyggt i bilen? På sambons e-Golf så kopplar hon upp telefonen. Men när jag följer utvecklingen av Sono Sion så pratar de som om bilen ska levereras med Android Auto och Carplay.
Är det alltså alltid så med Android Auto/Carplay, att man har en extern enhet som man kopplar upp mot bilen eller finns det även inbyggt i bilen? På sambons e-Golf så kopplar hon upp telefonen. Men när jag följer utvecklingen av Sono Sion så pratar de som om bilen ska levereras med Android Auto och Carplay.
CarPlay/AA generellt är att det är telefonen/annan enhet som bilen sen visar bilden från.
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
Den "somnar" när USB-strömmen stängs av. I min i5 är det efter ca 15 minuter.
Det finns CarPlay i min android box så om jag vill spegla min iPhone trådlöst så kan jag göra det via den, eller bara koppla in kabeln i mobilen istället såklart...
CarPlay/AA är alltid att det är telefonen/annan enhet som bilen sen visar bilden från.
OK, tack! Får nog läsa på lite mer om det. Har ju inte varit aktuellt än.
Apropå Android Auto och e-Golf så innebär det faktiskt vissa försämringar mot det ibyggda, iaf om man vill använda Google Maps navigation. Då ser man bara detta på mittskärmen. Med det inbyggda så får man dessutom navigationsdata på den lilla mittskärmen. Sambon tycker att det är en bra funktion.
Apropå Android Auto och e-Golf så innebär det faktiskt vissa försämringar mot det ibyggda, iaf om man vill använda Google Maps navigation. Då ser man bara detta på mittskärmen. Med det inbyggda så får man dessutom navigationsdata på den lilla mittskärmen. Sambon tycker att det är en bra funktion.
Så är det i IONIQ 5 också. Kör man inbyggda nav så syns det även i HUD (men ej med AA/CarPlay).
På nyare VAG tror jag man uppdaterat AA så att den syns ändå. Så det går ju att lösa tydligen.
Så är det i IONIQ 5 också. Kör man inbyggda nav så syns det även i HUD (men ej med AA/CarPlay).
På nyare VAG tror jag man uppdaterat AA så att den syns ändå. Så det går ju att lösa tydligen.
Coolt är det naturligtvis också, men jag använder den hela tiden. Jag köpte den för att jag tyckte att Android Auto var så dåligt. Och den är faktiskt riktigt bra och användbar. Över förväntan om jag ska vara ärlig. Du synkar den ju mot ditt Android-konto (om du använder Android) och så får du mejl och bokmärken och allt som man brukar ha i mobilen, direkt på bilens skärm. Inte helt fel med webbläsaren heller. Jag har flera gånger bara googlat mig fram till min destination när bilens navigator inte fattade. Man kan ju utan problem köra på Google maps istället, om man vill.
Den använder dessutom hela skärmens bredd, inte som AA bara två tredjedelar. Så nej den är bra.
Köpte den på LightIntheBox. Men Amazon har den också.
För fordon som har Android Auto inbyggd kommer man även att inkludera stöd för Chromecast för att göra det möjligt att strömma innehåll från mobilen till skärmen.
De Teslor jag kört har absolut inte haft en linjär mappning utan en logaritmisk. Jag har ifs aldrig kört i chill mode, de kanske blir linjära då?
Alla ljudinställningar och vad jag vet alla Google Maps navigationsinställningar går att ändra under färd. ABRP-appen är dock begeänsad under färd men det är nog inget Polestar styr över.
Den är mer linjär än Polestar som är mer ingenting tills man plötsligt har massvis, sa aldrig att det är exakt linjär i Teslan men den verkar vara relativt linjär. Upp till 70% verkar den vara väldigt linjär men sedan faller den av lite, kollade om någon undersökt det närmare och hittade nedanstående post på Reddit med ytan nedan.
Den är mer linjär än Polestar som är mer ingenting tills man plötsligt har massvis, sa aldrig att det är exakt linjär i Teslan men den verkar vara relativt linjär. Upp till 70% verkar den vara väldigt linjär men sedan faller den av lite, kollade om någon undersökt det närmare och hittade nedanstående post på Reddit med ytan nedan.
Jag körde vår MYLR tidigare ikväll. I runt 70-100 km/h går den från ungefär 0-90% kraft på första halvan av pedalrörelsen och högst 10% ytterligare kraft på andra halvan. Jag upplever faktiskt Polestaren som mer linjär men med viss övervikt för accelerationen i andra halvan av pedalläget. Teslan är ändå väldigt trevlig att köra och känns otroligt responsiv men jag föredrar Polestarens mappning som lättare medger att man väljer körmode med högerfoten istället för med en inställning och då behövs inget chill mode.
Provade även chill mode och där var vår MYLR betydligt mer linjär men hopplöst långsam i reaktionerna, det kändes som att det tog en sekund för den att reagera både vid acceleration och deacceleration. Det passade mig inte alls.
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det är en tråkig begränsning som jag störde mig på i ioniq5. I BMW med iDrive8 så får man AA/CarPlay kartan även i display framför ratten samt turn by turn i HUD. Enda begränsningen är att man inte får den lilla miniversionen av kartan som visas i HUD precis när man ska svänga. Den får man enbart med inbyggda. En annan nackdel är att man med ioniq5/EV6 inte får förvärmning av batteriet om man inte navigerar med inbyggda. Hos BMW ska det dock komma en uppdatering i juli som även ger förvärmning vid navigering till laddstation med AA/CarPlay. Då tror jag min spik i kistan sätts för inbyggda navi, finns då ingen anledning att använda den.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vilket UI som är bäst ur användarsynpunkt är mycket en smaksak. Av de elbilar jag kört, så gillar jag Teslas UI bäst. Tycker inte BMW:s och VW:s koncept med rader av appar som på en smartphone passar i en bil. Där Tesla är helt överlägsen är dock funktionaliteten. Har inte sett någon traditionell (ICE) tillverkare som tillhandahåller följande (vissa av funktionerna finns dock på Rivian och t.ex X-Peng):
- Camp Mode,
- Sentry Mode,
- Car Wash Mode
- Pin to drive
- Möjlighet att använda samma nyckel till flera bilar
- Ett elsystem helt utan säkringar
- Stolsminne helt integrerat i skärmen utan separata minnesknappar
- OTA av alla bilens funktioner, inte bara infotainment.
- Multifunktionella knappar/spakar som scrollhjulen på ratten och "växelspaken" som både kan användas till att ändra körriktning, låsa upp dörrarna och aktivera autopiloten
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 2 gång.
Jag kan hålla med om att Hyundai kanske inte vinner UI-priset, men efter att jag skaffat en Android-box till bilen finns ingenting kvar att önska. Man kan lyssna på Spotify (utan reklam), titta Netflix, Youtube, installera vilka appar man vill osv. Praktiskt att kunna installera ladd-appar och parkerings-appar så man har dem direkt på bilens skärm.
Det finns med andra ord bra tredjepartsalternativ när bilens infotainmentsystem inte riktigt håller måttet. Så länge bilen stödjer Android Auto/CarPlay har man alla möjligheter.
Jo, Android Auto är naturligtvis bra alternativ om bilens eget infotainment inte håller måttet.
Har aldrig använt AA men tydligen har bilen stöd för det. Men jag hittar ingen app förutom Google Maps (som jag inte använder) och sedan ringa (som redan går att göra med vanliga bluetooth).
Vad gör jag för fel som inte får upp fler appar och inget alternativ att lägga till fler?
Du måste installera apparna på din telefon. Jag har tomtom whatsapp och några till och alla fungerar klockrent
Är det en specialvariant av appen? T.ex sägs det att VLC ska ha AA stöd, har appen installerad men den dyker inte upp. Samma sak med t.ex Plugshare och ett antal andra. Har inte direkt ont om appar.
Det är en tråkig begränsning som jag störde mig på i ioniq5. I BMW med iDrive8 så får man AA/CarPlay kartan även i display framför ratten samt turn by turn i HUD. Enda begränsningen är att man inte får den lilla miniversionen av kartan som visas i HUD precis när man ska svänga. Den får man enbart med inbyggda. En annan nackdel är att man med ioniq5/EV6 inte får förvärmning av batteriet om man inte navigerar med inbyggda. Hos BMW ska det dock komma en uppdatering i juli som även ger förvärmning vid navigering till laddstation med AA/CarPlay. Då tror jag min spik i kistan sätts för inbyggda navi, finns då ingen anledning att använda den.
Funkar även Waze mm via lilla clustret och HUD?
Hade annars för mig att AA låste den funktionen till Google Maps och CP till Apple Maps.
Så är det iaf i samtliga bilar jag testat på, inkl ID4an jag äger.