Vilka elbilar har bäst UI?
Moderator: Redaktion
Vilka elbilar har bäst UI?
Svår tråd att sätta en bra sammanfattande rubrik på. Men jag ska försöka förklara mig. Nu när jag har vant mig vid Tesla så inser jag att när jag släpper min 3:a efter 4 års privatleasing och skaffar nån annan elbil (eftersom Tesla är för dyr att äga) så inser jag att det jag kommer att sakna mest är alla bra funktioner, bra användarinterface, integration med app, enkelhet med laddning, m.m.. Inte så mycket storlek på batteri, prestanda, snabb laddning som det genomtänkta konceptet Tesla.
Så jag undrar, alla ni som äger andra elbilar: vad finns det för elbilar som kan tävla med Tesla i detta avseende? Vilka andra har bra sådana lösningar? Frågar inte för att jag isf nödvändigtvis skulle välja nån av dem eftersom jag misstänker att de är minst lika dyra som en Tesla utan av intresse.
Finns det ens nån som är i närheten av Tesla? Ingen annan har väl samma koncept med att alla system är underordnade huvuddatorn i bilen utan har enligt gammelbilskonceptet separata system från underleverantörer, eller?
Så jag undrar, alla ni som äger andra elbilar: vad finns det för elbilar som kan tävla med Tesla i detta avseende? Vilka andra har bra sådana lösningar? Frågar inte för att jag isf nödvändigtvis skulle välja nån av dem eftersom jag misstänker att de är minst lika dyra som en Tesla utan av intresse.
Finns det ens nån som är i närheten av Tesla? Ingen annan har väl samma koncept med att alla system är underordnade huvuddatorn i bilen utan har enligt gammelbilskonceptet separata system från underleverantörer, eller?
Re: Vilka elbilar har bäst UI?
Gällande infotainment så verkligen inte VAG eller Kia/Hyundai iaf. Inte i närheten av Tesla.
Appen till Kia/Hyundai är dock bra (till skillnad från VAG). Snabb respons på kommandon och stabil. Lätt topp 3 (med Tesla överst). Appfunktion värderar jag väldigt högt. Att inte tillförlitligt kunna klimatisera (när man vill), göra inställningar och utläsa status remote på sin bil känns inte 2022.
Närmst i infotainmentväg är kanske Android-bilarna? Men deras app är väl katastrof också om jag inte minns fel.
Tesla är svårslagna på helheten. I princip är det priset och försäkringspremien som gör att jag vägrar köpa en. Tycker det är ett extremt överpris för vad man får och då är jag ändå iOS-användare.
Väldigt nöjd att jag valde ett annat märke.
Appen till Kia/Hyundai är dock bra (till skillnad från VAG). Snabb respons på kommandon och stabil. Lätt topp 3 (med Tesla överst). Appfunktion värderar jag väldigt högt. Att inte tillförlitligt kunna klimatisera (när man vill), göra inställningar och utläsa status remote på sin bil känns inte 2022.
Närmst i infotainmentväg är kanske Android-bilarna? Men deras app är väl katastrof också om jag inte minns fel.
Tesla är svårslagna på helheten. I princip är det priset och försäkringspremien som gör att jag vägrar köpa en. Tycker det är ett extremt överpris för vad man får och då är jag ändå iOS-användare.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Jerker skrev:Svår tråd att sätta en bra sammanfattande rubrik på. Men jag ska försöka förklara mig. Nu när jag har vant mig vid Tesla så inser jag att när jag släpper min 3:a efter 4 års privatleasing och skaffar nån annan elbil (eftersom Tesla är för dyr att äga) så inser jag att det jag kommer att sakna mest är alla bra funktioner, bra användarinterface, integration med app, enkelhet med laddning, m.m.. Inte så mycket storlek på batteri, prestanda, snabb laddning som det genomtänkta konceptet Tesla.
En fyra år gammal Model 3 kan väl inte vara dyrare att äga än en flång ny bil av annat märke? (Btw så gjorde du nog tyvärr ett stort misstag som valde privatleasing.)
Nu skulle iofs inte den här tråden handla om det, men jag hoppas fortfarande på en Sono Sion och den kommer definitivt bli mycket billigare än att lösa ut Teslan och kommer att möta mina behov på de viktigaste punkterna som är dragkrok (förhoppningsvis inte mindre dragvikt än 3:an), bättre lastutrymme, enklare att meka själv med, 230V-uttag (16A), V2V, V2G.MWall skrev:Jerker skrev:Svår tråd att sätta en bra sammanfattande rubrik på. Men jag ska försöka förklara mig. Nu när jag har vant mig vid Tesla så inser jag att när jag släpper min 3:a efter 4 års privatleasing och skaffar nån annan elbil (eftersom Tesla är för dyr att äga) så inser jag att det jag kommer att sakna mest är alla bra funktioner, bra användarinterface, integration med app, enkelhet med laddning, m.m.. Inte så mycket storlek på batteri, prestanda, snabb laddning som det genomtänkta konceptet Tesla.
En fyra år gammal Model 3 kan väl inte vara dyrare att äga än en flång ny bil av annat märke? (Btw så gjorde du nog tyvärr ett stort misstag som valde privatleasing.)
Polestar slår Tesla på UI under körning i mitt tycke.
Polestars skärm-UI är bättre anpassat för att hantera säkert under körning vilket jag inte tycker att Teslas är. Tesla är nog lite bättre när bilen är parkerad.
En annan del av UI där Polestar är bra mycket bättre än Tesla är mappning av "gaspedalen". Polestars mappning är betydligt mer användarvänlig med progressiv mappning, dvs att det är lätt att finlira och köra mjukt i första 2/3 och mycket kraft i sista 1/3. Tesla har valt att göra tvärt om med nästan all kraft i första 1/3 och inte så mycket på sista 2/3 vilket gör att man visserligen blir imponerad av kraften första gången man kör men som blir lite jobbig i längden.
Vi har en Tesla MYLR och Polestar 2 LRDM i familjen.
Polestars skärm-UI är bättre anpassat för att hantera säkert under körning vilket jag inte tycker att Teslas är. Tesla är nog lite bättre när bilen är parkerad.
En annan del av UI där Polestar är bra mycket bättre än Tesla är mappning av "gaspedalen". Polestars mappning är betydligt mer användarvänlig med progressiv mappning, dvs att det är lätt att finlira och köra mjukt i första 2/3 och mycket kraft i sista 1/3. Tesla har valt att göra tvärt om med nästan all kraft i första 1/3 och inte så mycket på sista 2/3 vilket gör att man visserligen blir imponerad av kraften första gången man kör men som blir lite jobbig i längden.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Intressant. De andra elbilar jag har kört har känts väldigt slöa, och då är jag ändå inte intresserad av snabba accelerationer för deras egen skull, men gärna bra drag vid omkörningar och när man ska ut i en korsning. Skulle vara intressant att testa en Polestar så jag begriper hur du menar.Maw skrev:Polestar slår Tesla på UI under körning i mitt tycke.
Det jag minns från när jag provkörde e-Niro var att det var svårt att navigera på skärmen efter olika funktioner. Det var på typiskt gammelbilsmanér och där har verkligen Tesla gjort det mycket enklare. Beror givetvis också på den stora skärmen som ger helt andra möjligheter. Men e-Golfen är sjukt jobbig att leta efter funktioner i.DanneLKPG skrev:Gällande infotainment så verkligen inte VAG eller Kia/Hyundai iaf. Inte i närheten av Tesla.
Jerker skrev:Intressant. De andra elbilar jag har kört har känts väldigt slöa, och då är jag ändå inte intresserad av snabba accelerationer för deras egen skull, men gärna bra drag vid omkörningar och när man ska ut i en korsning. Skulle vara intressant att testa en Polestar så jag begriper hur du menar.Maw skrev:Polestar slår Tesla på UI under körning i mitt tycke.
Tror han menar att man får trycka ner gaspedalen mer för att få samma effekt. Innan man vant sig så kommer det nog kännas som att den är "slöare".
På fossilbilar kunde man iaf förut köpa "trim" så i stort sett bara mappade om gaspedalen så att bilen skulle kännas rappare.
Jag provkörde e-Tron (hos Mati) och den hade en märklig effekt med gaspedalen. Man tryckte den den i botten och först hände inget utan den där hästsparken kom lite fördröjd. Mycket märkligt och svårt att förstå vitsen med.MWall skrev:Jerker skrev:Intressant. De andra elbilar jag har kört har känts väldigt slöa, och då är jag ändå inte intresserad av snabba accelerationer för deras egen skull, men gärna bra drag vid omkörningar och när man ska ut i en korsning. Skulle vara intressant att testa en Polestar så jag begriper hur du menar.Maw skrev:Polestar slår Tesla på UI under körning i mitt tycke.
Tror han menar att man får trycka ner gaspedalen mer för att få samma effekt. Innan man vant sig så kommer det nog kännas som att den är "slöare".
På fossilbilar kunde man iaf förut köpa "trim" så i stort sett bara mappade om gaspedalen så att bilen skulle kännas rappare.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag provkörde en Polestar och tyckte att den var "trött" vid lite gas, nu förstår jag varför.MWall skrev:Jerker skrev:Intressant. De andra elbilar jag har kört har känts väldigt slöa, och då är jag ändå inte intresserad av snabba accelerationer för deras egen skull, men gärna bra drag vid omkörningar och när man ska ut i en korsning. Skulle vara intressant att testa en Polestar så jag begriper hur du menar.Maw skrev:Polestar slår Tesla på UI under körning i mitt tycke.
Den orkade inte heller rulla av sig själv (creep) när det var det minsta uppför, bara när det var plant.
När det gäller Teslas UI så är jag imponerad av talstyrningen. Att exempelvis kunna byta från radio till Spotify och välja artist utan att använda skärmen är fantastiskt.
Jag svarade på ett mess från en kompis där jag blandade engelska och svenska, helt korrekt uppfattat.
Däremot förstår den inte (min) tyska. Jag sa "skitbillig" på tyska och det blev "price billig".
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag kan hålla med om att Hyundai kanske inte vinner UI-priset, men efter att jag skaffat en Android-box till bilen finns ingenting kvar att önska. Man kan lyssna på Spotify (utan reklam), titta Netflix, Youtube, installera vilka appar man vill osv. Praktiskt att kunna installera ladd-appar och parkerings-appar så man har dem direkt på bilens skärm.
Det finns med andra ord bra tredjepartsalternativ när bilens infotainmentsystem inte riktigt håller måttet. Så länge bilen stödjer Android Auto/CarPlay har man alla möjligheter.
Det finns med andra ord bra tredjepartsalternativ när bilens infotainmentsystem inte riktigt håller måttet. Så länge bilen stödjer Android Auto/CarPlay har man alla möjligheter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jo, Android Auto är naturligtvis bra alternativ om bilens eget infotainment inte håller måttet.mati skrev:Jag kan hålla med om att Hyundai kanske inte vinner UI-priset, men efter att jag skaffat en Android-box till bilen finns ingenting kvar att önska. Man kan lyssna på Spotify (utan reklam), titta Netflix, Youtube, installera vilka appar man vill osv. Praktiskt att kunna installera ladd-appar och parkerings-appar så man har dem direkt på bilens skärm.
I framtiden (slutet på 2023 tidigast) planerar Apple och en handfull biltillverkare (Ford, Acura, Honda, Volvo, Land Rover, Nissan, m.ml.) att leverera Apple CarPlay som hanterar hela bilens UI (inkl batteri-info, kontrollera AC/fläkt, osv).
Ska bli intressant att se vad det blir i slutändan. Mer info finns t.ex. här: (scrolla ner till ”all-New CarPlay experience”)
https://appleinsider.com/articles/22/06 ... -in-ios-16
Ska bli intressant att se vad det blir i slutändan. Mer info finns t.ex. här: (scrolla ner till ”all-New CarPlay experience”)
https://appleinsider.com/articles/22/06 ... -in-ios-16
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Har också en sån box till min IONIQ 5 och den är absolut klockren. Streamingtjänsterna fungerar även under färd för den som "vill" ha babblarna eller liknande på till barnen.mati skrev:Jag kan hålla med om att Hyundai kanske inte vinner UI-priset, men efter att jag skaffat en Android-box till bilen finns ingenting kvar att önska. Man kan lyssna på Spotify (utan reklam), titta Netflix, Youtube, installera vilka appar man vill osv. Praktiskt att kunna installera ladd-appar och parkerings-appar så man har dem direkt på bilens skärm.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- Teslaspolen
- Teslaägare
Har aldrig använt AA men tydligen har bilen stöd för det. Men jag hittar ingen app förutom Google Maps (som jag inte använder) och sedan ringa (som redan går att göra med vanliga bluetooth).Jerker skrev:Jo, Android Auto är naturligtvis bra alternativ om bilens eget infotainment inte håller måttet.mati skrev:Jag kan hålla med om att Hyundai kanske inte vinner UI-priset, men efter att jag skaffat en Android-box till bilen finns ingenting kvar att önska. Man kan lyssna på Spotify (utan reklam), titta Netflix, Youtube, installera vilka appar man vill osv. Praktiskt att kunna installera ladd-appar och parkerings-appar så man har dem direkt på bilens skärm.
Vad gör jag för fel som inte får upp fler appar och inget alternativ att lägga till fler?

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Du måste installera apparna på din telefon. Jag har tomtom whatsapp och några till och alla fungerar klockrentTeslaspolen skrev:Har aldrig använt AA men tydligen har bilen stöd för det. Men jag hittar ingen app förutom Google Maps (som jag inte använder) och sedan ringa (som redan går att göra med vanliga bluetooth).Jerker skrev:Jo, Android Auto är naturligtvis bra alternativ om bilens eget infotainment inte håller måttet.mati skrev:Jag kan hålla med om att Hyundai kanske inte vinner UI-priset, men efter att jag skaffat en Android-box till bilen finns ingenting kvar att önska. Man kan lyssna på Spotify (utan reklam), titta Netflix, Youtube, installera vilka appar man vill osv. Praktiskt att kunna installera ladd-appar och parkerings-appar så man har dem direkt på bilens skärm.
Vad gör jag för fel som inte får upp fler appar och inget alternativ att lägga till fler?
Känns som mitt svar i connectivitytråden hör bättre hemma här, så jag kopierar in det här också
Jag har ju bytt fram och tillbaks mellan Tesla och andra och kan säga att det finns en del saker som är bättre hos Tesla, men definitivt inte allt. Polestar hade många mycket fina lösningar och generellt gillade jag det starkt, helt klart på nivå med Tesla. Hyundai kändes jobbigt och inte alls genomtänkt. BMW är bra, men inte helt på nivå med Polestar/Tesla. Dock får man en mycket trevlig upplevelse med AndroidAuto, som jag kör med hela tiden. Dessutom är det riktigt nice med iDrive-hjulet hos BMW. Jag trodde att den skulle kännas överflödig, men jag använder den faktiskt mer än touchskärmen, det är enklare när man kör, mer behagligt för armen att slippa sträcka ut/hålla i luften.
Appen hos Tesla är självklart snabb och bra, men man får fler inställningsmöjligheter hos många andra. Hyundai’s app var riktigt bra om än aningen plottrig eftersom den hade så extremt många inställningsmöjligheter. BMWs app är snabb och bra, men saknar att kunna stänga takluckan och fönster när det står i appen att de är öppna. Polestars app var helt värdelös när jag hade bilen. Har blivit lite bättre vad jag hört, men långt från färdig. VW app var en katastrof, fick sällan kontakt och fick nästan aldrig gjort det jag skulle.
Tillägg: Jaguars infotainment var ingen höjdare och även appen var ganska kass.

Jag har ju bytt fram och tillbaks mellan Tesla och andra och kan säga att det finns en del saker som är bättre hos Tesla, men definitivt inte allt. Polestar hade många mycket fina lösningar och generellt gillade jag det starkt, helt klart på nivå med Tesla. Hyundai kändes jobbigt och inte alls genomtänkt. BMW är bra, men inte helt på nivå med Polestar/Tesla. Dock får man en mycket trevlig upplevelse med AndroidAuto, som jag kör med hela tiden. Dessutom är det riktigt nice med iDrive-hjulet hos BMW. Jag trodde att den skulle kännas överflödig, men jag använder den faktiskt mer än touchskärmen, det är enklare när man kör, mer behagligt för armen att slippa sträcka ut/hålla i luften.
Appen hos Tesla är självklart snabb och bra, men man får fler inställningsmöjligheter hos många andra. Hyundai’s app var riktigt bra om än aningen plottrig eftersom den hade så extremt många inställningsmöjligheter. BMWs app är snabb och bra, men saknar att kunna stänga takluckan och fönster när det står i appen att de är öppna. Polestars app var helt värdelös när jag hade bilen. Har blivit lite bättre vad jag hört, men långt från färdig. VW app var en katastrof, fick sällan kontakt och fick nästan aldrig gjort det jag skulle.
Tillägg: Jaguars infotainment var ingen höjdare och även appen var ganska kass.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vad har ni för boxar. Nåt som ni vill rekommendera?DanneLKPG skrev:Har också en sån box till min IONIQ 5 och den är absolut klockren. Streamingtjänsterna fungerar även under färd för den som "vill" ha babblarna eller liknande på till barnen.mati skrev:Jag kan hålla med om att Hyundai kanske inte vinner UI-priset, men efter att jag skaffat en Android-box till bilen finns ingenting kvar att önska. Man kan lyssna på Spotify (utan reklam), titta Netflix, Youtube, installera vilka appar man vill osv. Praktiskt att kunna installera ladd-appar och parkerings-appar så man har dem direkt på bilens skärm.
Den heter Carlinkit CPC200-TBOX. Det är en Android-låda som använder bilens skärm istället för att ha en egen. Det finurliga är att det inte alls är Android Auto man kör, utan den emulerar en Apple-enhet och bilen luras att tro att den kör CarPlay. Det är därför det är möjligt att spegla hela skärmen rakt av till bilen, för det kan man göra med CarPlay. Android Auto fungerar ju inte så, då får man ju istället ett dedikerat AA-gränssnitt som faktiskt är ganska kasst.Jerker skrev:Vad har ni för boxar. Nåt som ni vill rekommendera?DanneLKPG skrev:Har också en sån box till min IONIQ 5 och den är absolut klockren. Streamingtjänsterna fungerar även under färd för den som "vill" ha babblarna eller liknande på till barnen.mati skrev:Jag kan hålla med om att Hyundai kanske inte vinner UI-priset, men efter att jag skaffat en Android-box till bilen finns ingenting kvar att önska. Man kan lyssna på Spotify (utan reklam), titta Netflix, Youtube, installera vilka appar man vill osv. Praktiskt att kunna installera ladd-appar och parkerings-appar så man har dem direkt på bilens skärm.
Man får alltså ett fullvärdigt Android-gränssnitt i bilen, precis som på vilken surfplatta som helst. Allt fungerar som vanligt. Det finns en förinstallerad Spotify-klient som på något sätt fungerar reklamfritt och med högsta ljudkvalitet även om man inte har ett premium abonnemang. Det känns som kineserna har hackat sig förbi nånting där. För Netflix osv måste man dock ha ett abonnemang. Internet får man antingen genom ett SIM-kort som man kan stoppa in i lådan, eller så kan man dela ut Wifi från mobilen. Du kan även koppla upp mobilen med blåtand om du inte vill köra via bilens blåtand.
Processorn är tillräckligt snabb, inte dundersnabb som på en riktigt vass mobil, men det duger gott för att titta på filmer, surfa på nätet, spela spel osv.
Observera att det är fullt möjligt att titta på film (YouTube, Netflix, SVT play osv) medan man kör. Det känns lite sådär halv(o)lagligt och det är ingenting jag brukar göra. Men det går.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Shit! Listigt!mati skrev:Den heter Carlinkit CPC200-TBOX. Det är en Android-låda som använder bilens skärm istället för att ha en egen. Det finurliga är att det inte alls är Android Auto man kör, utan den emulerar en Apple-enhet och bilen luras att tro att den kör CarPlay. Det är därför det är möjligt att spegla hela skärmen rakt av till bilen, för det kan man göra med CarPlay. Android Auto fungerar ju inte så, då får man ju istället ett dedikerat AA-gränssnitt som faktiskt är ganska kasst.Jerker skrev:Vad har ni för boxar. Nåt som ni vill rekommendera?DanneLKPG skrev:Har också en sån box till min IONIQ 5 och den är absolut klockren. Streamingtjänsterna fungerar även under färd för den som "vill" ha babblarna eller liknande på till barnen.mati skrev:Jag kan hålla med om att Hyundai kanske inte vinner UI-priset, men efter att jag skaffat en Android-box till bilen finns ingenting kvar att önska. Man kan lyssna på Spotify (utan reklam), titta Netflix, Youtube, installera vilka appar man vill osv. Praktiskt att kunna installera ladd-appar och parkerings-appar så man har dem direkt på bilens skärm.
Man får alltså ett fullvärdigt Android-gränssnitt i bilen, precis som på vilken surfplatta som helst. Allt fungerar som vanligt. Det finns en förinstallerad Spotify-klient som på något sätt fungerar reklamfritt och med högsta ljudkvalitet även om man inte har ett premium abonnemang. Det känns som kineserna har hackat sig förbi nånting där. För Netflix osv måste man dock ha ett abonnemang. Internet får man antingen genom ett SIM-kort som man kan stoppa in i lådan, eller så kan man dela ut Wifi från mobilen. Du kan även koppla upp mobilen med blåtand om du inte vill köra via bilens blåtand.
Processorn är tillräckligt snabb, inte dundersnabb som på en riktigt vass mobil, men det duger gott för att titta på filmer, surfa på nätet, spela spel osv.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Roligt för alla jag jämfört de bilarna med har tyckt att mappningen av "gaspedalen" i Polestar 2 är sämre, man får känslan av turbolagg då den inte alls är linjär. Gillade det inte jättemycket men var väl inte det största problemet, blir på liknande sätt som turbobil svårt att veta exakt hur mycket kraft man kommer få när man trycker ner pedalen lite extra.Maw skrev:Polestar slår Tesla på UI under körning i mitt tycke.
Personligen tycker jag allting är för stort i UI:t i Polestar även om jag gillar operativet som helhet, får känslan av Doro-telefon när det gäller storleken på allt dock. Där är Tesla bättre då de inte gör allt överdrivet stort, speciellt i v11 där de krympte ner storleken. Det som däremot var väldigt irriterande i Polestar var att de stängde av massa inställningar om bilen var i rörelse, så det blev stört omöjligt att som medpassagerare ändra saker ens vid kökörning.
Det är sådana konstiga begränsningar som jag så ofta upplever med andra bilar. Där har Tesla en helt annan filosofi.OfarligTesla skrev:Det som däremot var väldigt irriterande i Polestar var att de stängde av massa inställningar om bilen var i rörelse, så det blev stört omöjligt att som medpassagerare ändra saker ens vid kökörning.
Ja, det är väl en vanesak och/eller smaksak.OfarligTesla skrev:Roligt för alla jag jämfört de bilarna med har tyckt att mappningen av "gaspedalen" i Polestar 2 är sämre, man får känslan av turbolagg då den inte alls är linjär. Gillade det inte jättemycket men var väl inte det största problemet, blir på liknande sätt som turbobil svårt att veta exakt hur mycket kraft man kommer få när man trycker ner pedalen lite extra.
Det är ingen märkbar fördröjning i kraften på Polestar, den kommer direkt bara man trampar ner ordentlig men om man kört Tesla och är van att bara använda första tredjedelen av gaspedalsläget så är det klart att det är ovant när hela behöver användas för att få full kraft. Jag kör mest med vår Polestar och tycker Teslan lätt blir ryckig pga mappningen, min fru som mest kör Teslan tycker samma.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Nu blev jag allt lite sugen. Är det mest coolt eller upplever du det som användbart på riktigt? Köpte du från Amazon?mati skrev:Den heter Carlinkit CPC200-TBOX. Det är en Android-låda som använder bilens skärm istället för att ha en egen. Det finurliga är att det inte alls är Android Auto man kör, utan den emulerar en Apple-enhet och bilen luras att tro att den kör CarPlay. Det är därför det är möjligt att spegla hela skärmen rakt av till bilen, för det kan man göra med CarPlay. Android Auto fungerar ju inte så, då får man ju istället ett dedikerat AA-gränssnitt som faktiskt är ganska kasst.Jerker skrev:Vad har ni för boxar. Nåt som ni vill rekommendera?DanneLKPG skrev:Har också en sån box till min IONIQ 5 och den är absolut klockren. Streamingtjänsterna fungerar även under färd för den som "vill" ha babblarna eller liknande på till barnen.mati skrev:Jag kan hålla med om att Hyundai kanske inte vinner UI-priset, men efter att jag skaffat en Android-box till bilen finns ingenting kvar att önska. Man kan lyssna på Spotify (utan reklam), titta Netflix, Youtube, installera vilka appar man vill osv. Praktiskt att kunna installera ladd-appar och parkerings-appar så man har dem direkt på bilens skärm.
Observera att det är fullt möjligt att titta på film (YouTube, Netflix, SVT play osv) medan man kör. Det känns lite sådär halv(o)lagligt och det är ingenting jag brukar göra. Men det går.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja, jag kommer inte ihåg ifall det var en navigationsinställning eller ljudinställning jag letade efter men så fort bilen började rulla och vi skulle flytta oss någon meter så låste den ut oss från inställningarna så jag gav upp det.Jerker skrev:
Det är sådana konstiga begränsningar som jag så ofta upplever med andra bilar. Där har Tesla en helt annan filosofi.
Problemet är väl att den inte är linjär, det är alltså svårt att veta exakt hur mycket man skall röra pedalen för att få så mycket kraft man vill ha. Jag använder hela padelan hos Tesla också Teslas också men det är mer linjärt så det är enkelt att översätta hur mycket mer kraft man får med ökat pedaltryck. Att inte köra ryckigt tog 10 minuter på första provkörningen att lära mig, Polestar 2 har jag kört i några timmar och det blir ibland mer eller mindre kraft än jag förväntade mig när jag skall svänga ut på en snabbare väg vilket får till följd att det blir ryckigt när man t.ex. behöver dra på markant mer än man trodde.Maw skrev:
Ja, det är väl en vanesak och/eller smaksak.
Det är ingen märkbar fördröjning i kraften på Polestar, den kommer direkt bara man trampar ner ordentlig men om man kört Tesla och är van att bara använda första tredjedelen av gaspedalsläget så är det klart att det är ovant när hela behöver användas för att få full kraft. Jag kör mest med vår Polestar och tycker Teslan lätt blir ryckig pga mappningen, min fru som mest kör Teslan tycker samma.