Re: Byte till Model Y SR från XC70
Postat: 14 sep 2022 20:44
Amortering är ju en kostnad, den ska ju korrelera med bilens värdeminskning idealt.
Håller helt med pejvic, amortering är ingen kostnad i denna kalkylen. Är inget du måste göra. Din Volvo kommer nog absolut bli billigare men om du har råd och vill ha elbil kör. Finns även andra elbilar.Test1234 skrev:Jag fick otroligt nog prisförslag på 220.000kr från två olika oberoende firmor för ca en månad sedan. Är lite därför jag tänker att andrahandsmarknaden går på högvarv nu så om man ska göra sig av med den så är det väl nu.MWall skrev:Tror iofs XC70:n tappar mer än 42 tusen på 3 år. Om jag nu tolkar ditt ark rätt?
Men om du inte kör vansinnigt mycket så blir det dyrare med Tesla. Det går inte att komma ifrån. Så frågan är egentligen hur gärna du vill ha den. Vad får det kosta?
Mm förstår vad du menar att amortering inte är en kostnad men det är ändå något som kommer att belasta utgiftskontot för bilens ägande.pejvic skrev:Men du räknar knasigt.
Amorteringen kan du inte lägga in som en kostnad.
Ta bort 200.000 på den posten. Räkna endast räntan.
En Model3 har efter avdrag för miljöbonus tappat cirka 20% på tre år. Y blir nog populärare men även här skulle du kunna räkna med 30% värdetapp på 3 år om du vill räkna negativt- Dessutom med mer än 2000 mil / år.
Skall bilen tappa mycket mer så krävs kraftigt försvagad dollar / prissänkningar på Teslorna.
Sen är det nog som du säger att det kanske är 30% i värdeminskning man ska räkna på för att vara realistiskt.
Är väl mest tiden som är en osäkerhetsfaktor, 3 år känns som att det kan hända en hel del på elbilsmarknaden som gör att restvärdet ändras.
Öh, va? Får man tillbaka det när man säljer? Vad menar du?pejvic skrev:Om du vill lägga amorteringen som
kostnad däruppe eftersom den lämnar ditt konto så får du tillbaka alla de pengarna när du säljer bilen eller byter bil. Du kan om du vill istället se det som ett sparande - som månad efter månad sänker din skuld. Så dra isåfall av det därnere.
Jag tror inte du kommer att ångra dig. Inte ur ett ekonomiskt perspektiv iallafall.
Ja har du missat tex att alla som har köpt en Y hittills har en negativ kostnad. Oavsett hur mkt de amorterat. De som sålt sina 2021 tex har fått lön för att köra. Bilens totala kostnad får man fram när man säljer bilen. Oavsett amorteringsnivå. Om de så betalt 10000 i amortering per månad så har de ändå fått 10.000 i lön totalt i månaden för att ha bilen.MWall skrev:Öh, va? Får man tillbaka det när man säljer? Vad menar du?pejvic skrev:Om du vill lägga amorteringen som
kostnad däruppe eftersom den lämnar ditt konto så får du tillbaka alla de pengarna när du säljer bilen eller byter bil. Du kan om du vill istället se det som ett sparande - som månad efter månad sänker din skuld. Så dra isåfall av det därnere.
Jag tror inte du kommer att ångra dig. Inte ur ett ekonomiskt perspektiv iallafall.
Nej, men det är knappast en naturlag som gäller för all framtid. Nu går tillgången upp och efterfrågan ner. Finns till och med nya lagerbilar hos Tesla igen. Inga Model Y än så länge men det är nog bara en tidsfråga. Tror vi får se det redan i vinter.pejvic skrev:Ja har du missat tex att alla som har köpt en Y hittills har en negativ kostnad.MWall skrev:Öh, va? Får man tillbaka det när man säljer? Vad menar du?pejvic skrev:Om du vill lägga amorteringen som
kostnad däruppe eftersom den lämnar ditt konto så får du tillbaka alla de pengarna när du säljer bilen eller byter bil. Du kan om du vill istället se det som ett sparande - som månad efter månad sänker din skuld. Så dra isåfall av det därnere.
Jag tror inte du kommer att ångra dig. Inte ur ett ekonomiskt perspektiv iallafall.
Tellus skrev:
VarförMWall skrev:Tellus skrev:
Var inte sant då och det är inte sant nu.
Teslan har sjunkit mindre i värdeminskning än beräknat, så man får en jordenruntresa ocksåpejvic skrev:VarförMWall skrev:Tellus skrev:
Var inte sant då och det är inte sant nu.