Sida 2 av 6

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:15
av taliz
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
Det är väl inte så konstigt? Det finns ju typ inget 3 är bättre på än Y.
Det är också därför man bara bygger Y i de nya fabrikerna.

Ändå handlar väldigt många på H&M...
Så hur långt tror du man kan komma med bara 1(2) modeller då? En mindre bil är ju många år bort.

H&M och alla deras separata märken har ju ett av världenst bredaste utbud av kläder just för att folk vill vara olika och för att få upp volymerna.
Det finns ju enstaka bilmodeller som säljer i miljoner. Nu när marknaden dessutom går över till eldrift så har kunder högre tolerans. De kan tänka sig andra märken och modeller än de haft tidigare.
Apple behövde bara en mobil för att stöpa om hela marknaden.

Har dom väl inte alls? De byter visserligen ofta, men deras modell bygger väl på hög volym och lågt pris. Inte enormt utbud.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:17
av taliz
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:

Rejält förbikörda när det gäller modellutbud och antal sålda elbilar. För bara några år sen var Tesla ledande på bägge dessa områden. Tycker det är kul att titta på Norge. Det börjar bli en mogen marknad.
Där ligger väl Y ensam i topp?
Ja men Tesla totalt ca 12000 bilar och VAG ca 30000 bilar i år.
Kan garantera att de tjänar mångdubbelt mer på dessa 12000 bilar, än VAG gör på sina 30000.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:19
av Dagfinn
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:

Rejält förbikörda när det gäller modellutbud och antal sålda elbilar. För bara några år sen var Tesla ledande på bägge dessa områden. Tycker det är kul att titta på Norge. Det börjar bli en mogen marknad.
Där ligger väl Y ensam i topp?
Ja men Tesla totalt ca 12000 bilar och VAG ca 30000 bilar i år.
Alltså, all denna statistik och hur det tolkas som fan läser bibeln... Hur mycket har Tesla tjänat på sina bilar vs VAG på sina? Och hur många elbilar kan respektive tillverkare producera totalt, på världsbasis? Det finns en anledning till att Tesla fokuserar på få modeller som de kan bygga som bara utav helvete, medans andra märken kommer slita som satan för att kunna massproducera sina modeller överhuvudtaget och än mindre tjäna pengar på dom under tiden. Femtielva modeller plus tre meter med tillval per modell = döden inom kort.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:20
av tor-ake
Plattform är ju mer värdefullt om man har flera olika R&D organisationer som t.ex. VAG och Geely har. Om man har bara en organisation som Tesla har, då finns det ju ingen att dela plattformen med.

Tesla är vertikalt integrerade och kan därför börja med en blåkopia av alla delar och ändra det som behöver ändras, som i fallet Model 3 och Y. Dyra komponenter där det finns skalfördelar ser de till att hålla exakt identiska över hela modellprogrammet, t.ex inverter, laddare, drivenheter, men även sånt som stolar m.m.

Om de vill göra en mindre modell är det bara ta en blåkopia av alla model-y CAD-filer, ändra plåtpressningarna för att åstadkomma en kortare, smalare och lägre kaross, korta batteripacket, designa en ny och mindre interiör och hey presto, en ny bilmodell.

Nackdelen är samma som med plattformstänk, att vissa bitar blir väldigt överdimensionerade (tunga, dyra) i de mindre inkarnationerna.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:29
av LarsOJ
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
Det är väl inte så konstigt? Det finns ju typ inget 3 är bättre på än Y.
Det är också därför man bara bygger Y i de nya fabrikerna.

Ändå handlar väldigt många på H&M...
Så hur långt tror du man kan komma med bara 1(2) modeller då? En mindre bil är ju många år bort.

H&M och alla deras separata märken har ju ett av världenst bredaste utbud av kläder just för att folk vill vara olika och för att få upp volymerna.
Det finns ju enstaka bilmodeller som säljer i miljoner. Nu när marknaden dessutom går över till eldrift så har kunder högre tolerans. De kan tänka sig andra märken och modeller än de haft tidigare.
Apple behövde bara en mobil för att stöpa om hela marknaden.

Har dom väl inte alls? De byter visserligen ofta, men deras modell bygger väl på hög volym och lågt pris. Inte enormt utbud.
Nej du har fel det finns inga modeller som säljer i ”miljoner”. Världens mest sålda bil 2021 var Toyota Corolla med 1,1miljon och det var den enda över en miljon.

Det är ju det här som tråden handlar om. Kommer Tesla någonsin kunna få någon volym med 1(2) modeller?

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:31
av LarsOJ
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:

Rejält förbikörda när det gäller modellutbud och antal sålda elbilar. För bara några år sen var Tesla ledande på bägge dessa områden. Tycker det är kul att titta på Norge. Det börjar bli en mogen marknad.
Där ligger väl Y ensam i topp?
Ja men Tesla totalt ca 12000 bilar och VAG ca 30000 bilar i år.
Kan garantera att de tjänar mångdubbelt mer på dessa 12000 bilar, än VAG gör på sina 30000.
Gör dom säkert men kan dom växa mer?

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:34
av LarsOJ
tor-ake skrev:
Plattform är ju mer värdefullt om man har flera olika R&D organisationer som t.ex. VAG och Geely har. Om man har bara en organisation som Tesla har, då finns det ju ingen att dela plattformen med.

Tesla är vertikalt integrerade och kan därför börja med en blåkopia av alla delar och ändra det som behöver ändras, som i fallet Model 3 och Y. Dyra komponenter där det finns skalfördelar ser de till att hålla exakt identiska över hela modellprogrammet, t.ex inverter, laddare, drivenheter, men även sånt som stolar m.m.

Om de vill göra en mindre modell är det bara ta en blåkopia av alla model-y CAD-filer, ändra plåtpressningarna för att åstadkomma en kortare, smalare och lägre kaross, korta batteripacket, designa en ny och mindre interiör och hey presto, en ny bilmodell.

Nackdelen är samma som med plattformstänk, att vissa bitar blir väldigt överdimensionerade (tunga, dyra) i de mindre inkarnationerna.
Okej men varför tar det oändlig tid för att få fram nya modeller då? Roadster, semi, Cybertruck?

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:35
av taliz
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
Det är väl inte så konstigt? Det finns ju typ inget 3 är bättre på än Y.
Det är också därför man bara bygger Y i de nya fabrikerna.

Ändå handlar väldigt många på H&M...
Så hur långt tror du man kan komma med bara 1(2) modeller då? En mindre bil är ju många år bort.

H&M och alla deras separata märken har ju ett av världenst bredaste utbud av kläder just för att folk vill vara olika och för att få upp volymerna.
Det finns ju enstaka bilmodeller som säljer i miljoner. Nu när marknaden dessutom går över till eldrift så har kunder högre tolerans. De kan tänka sig andra märken och modeller än de haft tidigare.
Apple behövde bara en mobil för att stöpa om hela marknaden.

Har dom väl inte alls? De byter visserligen ofta, men deras modell bygger väl på hög volym och lågt pris. Inte enormt utbud.
Nej du har fel det finns inga modeller som säljer i ”miljoner”. Världens mest sålda bil 2021 var Toyota Corolla med 1,1miljon och det var den enda över en miljon.

Det är ju det här som tråden handlar om. Kommer Tesla någonsin kunna få någon volym med 1(2) modeller?
Säger du 1,1 miljon, eller 1,1 miljoner? Jag tror inte något av dem är fel rent grammatiskt. ;)

Tror att Y kommer toppa listan om något år eller två. Beror en hel del på världsekonomin förstås.
Kan mycket väl bli ett par miljoner Y. När de sen får ut en billigare modell så kan den förstås sälja ännu mer.
Får de till självkörning är saken biff även med befintliga modeller.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:36
av taliz
LarsOJ skrev:
tor-ake skrev:
Plattform är ju mer värdefullt om man har flera olika R&D organisationer som t.ex. VAG och Geely har. Om man har bara en organisation som Tesla har, då finns det ju ingen att dela plattformen med.

Tesla är vertikalt integrerade och kan därför börja med en blåkopia av alla delar och ändra det som behöver ändras, som i fallet Model 3 och Y. Dyra komponenter där det finns skalfördelar ser de till att hålla exakt identiska över hela modellprogrammet, t.ex inverter, laddare, drivenheter, men även sånt som stolar m.m.

Om de vill göra en mindre modell är det bara ta en blåkopia av alla model-y CAD-filer, ändra plåtpressningarna för att åstadkomma en kortare, smalare och lägre kaross, korta batteripacket, designa en ny och mindre interiör och hey presto, en ny bilmodell.

Nackdelen är samma som med plattformstänk, att vissa bitar blir väldigt överdimensionerade (tunga, dyra) i de mindre inkarnationerna.
Okej men varför tar det oändlig tid för att få fram nya modeller då? Roadster, semi, Cybertruck?
För att de inte fått till 4680 som planerat.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:45
av tor-ake
LarsOJ skrev:
tor-ake skrev:
Plattform är ju mer värdefullt om man har flera olika R&D organisationer som t.ex. VAG och Geely har. Om man har bara en organisation som Tesla har, då finns det ju ingen att dela plattformen med.

Tesla är vertikalt integrerade och kan därför börja med en blåkopia av alla delar och ändra det som behöver ändras, som i fallet Model 3 och Y. Dyra komponenter där det finns skalfördelar ser de till att hålla exakt identiska över hela modellprogrammet, t.ex inverter, laddare, drivenheter, men även sånt som stolar m.m.

Om de vill göra en mindre modell är det bara ta en blåkopia av alla model-y CAD-filer, ändra plåtpressningarna för att åstadkomma en kortare, smalare och lägre kaross, korta batteripacket, designa en ny och mindre interiör och hey presto, en ny bilmodell.

Nackdelen är samma som med plattformstänk, att vissa bitar blir väldigt överdimensionerade (tunga, dyra) i de mindre inkarnationerna.
Okej men varför tar det oändlig tid för att få fram nya modeller då? Roadster, semi, Cybertruck?
Här hade inte en plattform hjälpt ett dugg tyvärr. Du kan inte göra volymmodeller, pickuper och lastbilar på samma plattform. Visst kan man plocka vissa delar men t.ex. hjulupphängningar och byggnadsteknik är helt annorlunda så varenda ritning och procedur behöver ändras.
Att cybertrucken dröjer tror jag är ett fatalt fel, den kommer inte bli så mycket bättre än f-150 att den kommer disrupta trucksegmentet, så den borde kommit före f-150.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 18:00
av LarsOJ
Dagfinn skrev:
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:

Rejält förbikörda när det gäller modellutbud och antal sålda elbilar. För bara några år sen var Tesla ledande på bägge dessa områden. Tycker det är kul att titta på Norge. Det börjar bli en mogen marknad.
Där ligger väl Y ensam i topp?
Ja men Tesla totalt ca 12000 bilar och VAG ca 30000 bilar i år.
Alltså, all denna statistik och hur det tolkas som fan läser bibeln... Hur mycket har Tesla tjänat på sina bilar vs VAG på sina? Och hur många elbilar kan respektive tillverkare producera totalt, på världsbasis? Det finns en anledning till att Tesla fokuserar på få modeller som de kan bygga som bara utav helvete, medans andra märken kommer slita som satan för att kunna massproducera sina modeller överhuvudtaget och än mindre tjäna pengar på dom under tiden. Femtielva modeller plus tre meter med tillval per modell = döden inom kort.
De flesta analytiker tror att VAG passerar Tesla senast 2024 i produktionsvolym av elbilar eftersom de växer snabbare. Vad tror du?

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 18:28
av LarsOJ
Ni som är duktiga på aktier här, hur mycket vinst och volym är inbakat i dagens värdering TSLA?

Kan man utifrån förväntningar (kurs) sia om volym nu när det finns en hyfsade uppgifter på vinst/bil?

Vet att FSD är en joker i leken men om vi bara tittar på Tesla som biltillverkare.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 18:31
av Legato
LarsOJ skrev:
Dagfinn skrev:
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:

Rejält förbikörda när det gäller modellutbud och antal sålda elbilar. För bara några år sen var Tesla ledande på bägge dessa områden. Tycker det är kul att titta på Norge. Det börjar bli en mogen marknad.
Där ligger väl Y ensam i topp?
Ja men Tesla totalt ca 12000 bilar och VAG ca 30000 bilar i år.
Alltså, all denna statistik och hur det tolkas som fan läser bibeln... Hur mycket har Tesla tjänat på sina bilar vs VAG på sina? Och hur många elbilar kan respektive tillverkare producera totalt, på världsbasis? Det finns en anledning till att Tesla fokuserar på få modeller som de kan bygga som bara utav helvete, medans andra märken kommer slita som satan för att kunna massproducera sina modeller överhuvudtaget och än mindre tjäna pengar på dom under tiden. Femtielva modeller plus tre meter med tillval per modell = döden inom kort.
De flesta analytiker tror att VAG passerar Tesla senast 2024 i produktionsvolym av elbilar eftersom de växer snabbare. Vad tror du?
Gör de? Kan du vänligen länka en sammanställning av analytikernas prognoser?

Sen är det ju återigen inte det viktigaste. Det viktiga är att analytikerna är rörande överens om att Tesla kommer tjäna mer på de sålda bilarna.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 18:33
av LarsL
Tesla har ju hittills två plattformar Model S och X och Model 3 och Y. De skulle kunna släppa fler varianter på Model 3/Y plattformen men så länge de säljer allt de kan tillverka så är det ju ingen större poäng. Men plattformar har de helt klart.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 18:35
av Legato
LarsOJ skrev:
Ni som är duktiga på aktier här, hur mycket vinst och volym är inbakat i dagens värdering TSLA?

Kan man utifrån förväntningar (kurs) sia om volym nu när det finns en hyfsade uppgifter på vinst/bil?

Vet att FSD är en joker i leken men om vi bara tittar på Tesla som biltillverkare.
Det man kan veta är att marknaden förväntar sig en fortsatt explosiv tillväxt i både volym och vinst för Tesla medan man förväntar sig fallande vinster för VW...

Jag äger för övrigt mer aktier i VW än i Tesla och anser att VW är en mer köpvärd aktie. Men att marknaden har långt högre förväntningar på Tesla än VW råder det ingen tvekan om. Tesla har i dagsläget mer än sex gånger så högt börsvärde.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 18:41
av Matte
Är inte lönsamhet helt ovidkommande för tesla-aktieägare? Dom äger ju delar i ett företag vars uttalade mål är att driva på elbilsandelen i världen. Men man kanske kan motivera vinst och inte hög produktion/flera modeller med att om Tesla kan visa vinst på elbilar så driver det på utvecklingen.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 18:43
av TiborBlomhall
LarsOJ skrev:
Det är ju det här som tråden handlar om. Kommer Tesla någonsin kunna få någon volym med 1(2) modeller?
Bild
Du besvarade din egen fråga med din tabell. Tesla har redan en jäkla volym med sin handfull modeller. Model 3 var redan den 10:e bäst säljande bilmodellen i världen i fjol. Fler än de flesta andra bilar.
Och med Model Y i år kommer de klättra många placeringar i år. Kanske topp 3?
Och med ännu fler Model Y nästa år kan Toyota Corolla rent av bli hotad 2023.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 18:56
av Legato
Matte skrev:
Är inte lönsamhet helt ovidkommande för tesla-aktieägare? Dom äger ju delar i ett företag vars uttalade mål är att driva på elbilsandelen i världen. Men man kanske kan motivera vinst och inte hög produktion/flera modeller med att om Tesla kan visa vinst på elbilar så driver det på utvecklingen.
Personligen tror jag en försvinnande liten andel av tsla-ägarna har aktien av ideologiska skäl. Är helt övertygad om att lejonparten har aktien för att de förväntar sig god avkastning. Gör man det så är det bara långsiktiga vinstnivåer som spelar roll.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 20:27
av Andersen
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:

Rejält förbikörda när det gäller modellutbud och antal sålda elbilar. För bara några år sen var Tesla ledande på bägge dessa områden. Tycker det är kul att titta på Norge. Det börjar bli en mogen marknad.
Där ligger väl Y ensam i topp?
Ja men Tesla totalt ca 12000 bilar och VAG ca 30000 bilar i år.
Berlin kom inte igång förrän i slutet av mars 2022, och Shanghai var stängt först över en månad för corona, och sen ett antal veckor för uppgradering. Räkna med ett förlorat kvartal för Tesla i Europa - och Norge. Samtidigt har VAG kunnat leverera sina bilar, utan att behöva skicka dem med båt från Kina (där VAG för övrigt säljer uruselt).

Återigen, vad siffrorna först och främst visar är hur olika tillverkare valt att allokera sina bilar i en global bristsituation.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 21:13
av martinot
Oavsett vem som tar #1-platsen så är jag övertygad om att det är något av de tre bolagen Tesla, VAG och Hyundai-koncernen som slåss om den. De har kommit längst med elektrifieringen och lyckat väl med sina elbilar på marknaden.

Dagens #1 inom personbilar, Toyota, kommer bara att vara så rökta. Till skillnad från ovan tre bolag så har de suttit kvar i fossiltänkandet och vätgastänkandet allt för länge. Eftersom de inte klarar att ta fram konkurrenskraftiga elbilar så kommer de petas ner från tronen och en bra bit ner i listorna. De kommer att falla. Frågan är bara med hur mycket.

Är det någon automotive-aktie jag inte skulle vilja ha långsiktigt i min portfölj så är det just TYO.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 21:46
av Elof
taliz skrev:

Det finns ju typ inget 3 är bättre på än Y.
Tvärtom. Det finns inget förutom att vara rymlig Y är bättre på än 3.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 21:48
av LarsOJ
Legato skrev:

Gör de? Kan du vänligen länka en sammanställning av analytikernas prognoser?

Sen är det ju återigen inte det viktigaste. Det viktiga är att analytikerna är rörande överens om att Tesla kommer tjäna mer på de sålda bilarna.
Bra att du rättar mig jag har förstått att du är duktig i ämnet. Analytiker var fel ordval såklart. Jag tänker på det flertal artiklar som denna:

https://insideevs.com/news/592368/volks ... -2024/amp/

Finns det någon substans i detta då? Låter inte så konstigt att de kommer passera tycker jag iaf.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 21:56
av backe
LarsOJ skrev:
Legato skrev:

Gör de? Kan du vänligen länka en sammanställning av analytikernas prognoser?

Sen är det ju återigen inte det viktigaste. Det viktiga är att analytikerna är rörande överens om att Tesla kommer tjäna mer på de sålda bilarna.
Bra att du rättar mig jag har förstått att du är duktig i ämnet. Analytiker var fel ordval såklart. Jag tänker på det flertal artiklar som denna:

https://insideevs.com/news/592368/volks ... -2024/amp/

Finns det någon substans i detta då? Låter inte så konstigt att de kommer passera tycker jag iaf.

Jag tror BYD kommer prestera bättre än den där artikeln tror. Man har såvitt jag sett långtgående planer på att gå in i Sydamerika nu och man har precis påbörjat sin expansion utanför Kina och ändå växer man i ett rasande tempo. Man har dessutom egen batteritillverkning så den delen bör inte hålla tillbaka tillväxt.

Man har dessutom en fabrik i USA för kommersiella fordon där det verkar finnas plats för tillverkning av personbilar också?

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 22:00
av LarsOJ
Legato skrev:
LarsOJ skrev:
Ni som är duktiga på aktier här, hur mycket vinst och volym är inbakat i dagens värdering TSLA?

Kan man utifrån förväntningar (kurs) sia om volym nu när det finns en hyfsade uppgifter på vinst/bil?

Vet att FSD är en joker i leken men om vi bara tittar på Tesla som biltillverkare.
Det man kan veta är att marknaden förväntar sig en fortsatt explosiv tillväxt i både volym och vinst för Tesla medan man förväntar sig fallande vinster för VW...

Jag äger för övrigt mer aktier i VW än i Tesla och anser att VW är en mer köpvärd aktie. Men att marknaden har långt högre förväntningar på Tesla än VW råder det ingen tvekan om. Tesla har i dagsläget mer än sex gånger så högt börsvärde.
Tack för svar! Ja den där frågan om explosiv volym var ju varför jag startade tråden.

VAG kom ju på för väldigt länge sen att man måste ha något för varje bilköpare i alla prisklasser om man ska bli störst.

Vad tror du? Kommer det inte gälla Tesla som många här i tråden tror?

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 22:01
av granlundii
martinot skrev:
Oavsett vem som tar #1-platsen så är jag övertygad om att det är något av de tre bolagen Tesla, VAG och Hyundai-koncernen som slåss om den. De har kommit längst med elektrifieringen och lyckat väl med sina elbilar på marknaden.

Dagens #1 inom personbilar, Toyota, kommer bara att vara så rökta. Till skillnad från ovan tre bolag så har de suttit kvar i fossiltänkandet och vätgastänkandet allt för länge. Eftersom de inte klarar att ta fram konkurrenskraftiga elbilar så kommer de petas ner från tronen och en bra bit ner i listorna. De kommer att falla. Frågan är bara med hur mycket.

Är det någon automotive-aktie jag inte skulle vilja ha långsiktigt i min portfölj så är det just TYO.
Förstår inte detta med att man skulle behöva vara bland de första för att klara sig. Toyota startade väl med bilar 40 år efter många andra, Tesla över 100 år efter andra. Har man bra produkter till ett bra pris så klarar man sig. Jag tror själv att Toyota kommer att klara sig bra, även om det förstås är tråkigt att de slöat på elbilssidan.