Sida 2 av 4

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 23 jan 2023 14:40
av Lurkern
När någonting är trasigt får man iaf något i slutändan. Lämnar man in för bedömningsärenden (faller saken inom ramen för Tesla standard) betalar man bara för att få en bedömning av helt uppenbara saker.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 23 jan 2023 14:56
av Klintan
thebishop skrev: 23 jan 2023 13:19
LarsOJ skrev: 11 jan 2023 22:26
thebishop skrev: 11 jan 2023 22:00
Ingen aning vart det här slutar. En popnit som inte tätade ordentligt, 10.000:- i felsökning och nu bär det av till Skadeverkstad istället pga försäkringsbolaget. 2500:- i timmen är ju helt hutlöst för felsökning. Minns när Elon påstod att service inte skulle vara vinstdrivande - jo tjena. Ytterligare en av hans lögner i raden såklart.
2500kr/timmen är väl iofs. ganska standard timpris för felsökning så det sticker ju inte ut. Ska ju betala för lokal, maskiner, löner mm. Men surt att bilen har så mycket fel :(

Från ViBilägare:

DB5B83C9-1BB7-4D44-8393-F8F666FCC86B.jpeg

Bra artikel om felsökningskostnader!

https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... skillnader
Men är det rimligt att ta betalt för felsökning när det är uppenbart vad som är fel?

Jag: ”grej x är trasig och behöver bytas”
Tesla: ”1000:- i felsöknkngsvagift, XX:- för prylen, och YY:- för arbetet”

Jag berättade ju vad felet är - de debiterar sedan 30 minuter för att bara bekräfta vad som redan är påtalat.

Är det rimligt och normalt?
Jag fick felsökningsavgift struken hos Audi Hammarby när jag lämnade in för byte blinkerrälä på min A2 en gång i tiden. Debiterades först, men ströks då jag påtalade det orimliga.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 23 jan 2023 16:45
av thebishop
Ok. Skall se vad som går få till. Men under stora hela är det ju på marginalen med de hutlösa priserna i övrigt - några tusenlappar mer eller mindre är ju tyvärr brus.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 23 jan 2023 19:08
av Bengt-re
Klintan skrev: 23 jan 2023 14:56
thebishop skrev: 23 jan 2023 13:19
LarsOJ skrev: 11 jan 2023 22:26
thebishop skrev: 11 jan 2023 22:00
Ingen aning vart det här slutar. En popnit som inte tätade ordentligt, 10.000:- i felsökning och nu bär det av till Skadeverkstad istället pga försäkringsbolaget. 2500:- i timmen är ju helt hutlöst för felsökning. Minns när Elon påstod att service inte skulle vara vinstdrivande - jo tjena. Ytterligare en av hans lögner i raden såklart.
2500kr/timmen är väl iofs. ganska standard timpris för felsökning så det sticker ju inte ut. Ska ju betala för lokal, maskiner, löner mm. Men surt att bilen har så mycket fel :(

Från ViBilägare:

DB5B83C9-1BB7-4D44-8393-F8F666FCC86B.jpeg

Bra artikel om felsökningskostnader!

https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... skillnader
Men är det rimligt att ta betalt för felsökning när det är uppenbart vad som är fel?

Jag: ”grej x är trasig och behöver bytas”
Tesla: ”1000:- i felsöknkngsvagift, XX:- för prylen, och YY:- för arbetet”

Jag berättade ju vad felet är - de debiterar sedan 30 minuter för att bara bekräfta vad som redan är påtalat.

Är det rimligt och normalt?
Jag fick felsökningsavgift struken hos Audi Hammarby när jag lämnade in för byte blinkerrälä på min A2 en gång i tiden. Debiterades först, men ströks då jag påtalade det orimliga.
KIA är värre, de tar felsökningsavgift för uppenbara garantiärenden. Och åtgärdade aldrig felet - "hade inga delar hemma". Då hade jag ändå påtalat innan exakt vad som var fel och vad de behövde göra för åtgärd. No more KIA. Torvalla bil för alltid svartlistade.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 23 jan 2023 19:11
av Dafro
Bengt-re skrev: 23 jan 2023 19:08
Klintan skrev: 23 jan 2023 14:56
thebishop skrev: 23 jan 2023 13:19
LarsOJ skrev: 11 jan 2023 22:26
thebishop skrev: 11 jan 2023 22:00
Ingen aning vart det här slutar. En popnit som inte tätade ordentligt, 10.000:- i felsökning och nu bär det av till Skadeverkstad istället pga försäkringsbolaget. 2500:- i timmen är ju helt hutlöst för felsökning. Minns när Elon påstod att service inte skulle vara vinstdrivande - jo tjena. Ytterligare en av hans lögner i raden såklart.
2500kr/timmen är väl iofs. ganska standard timpris för felsökning så det sticker ju inte ut. Ska ju betala för lokal, maskiner, löner mm. Men surt att bilen har så mycket fel :(

Från ViBilägare:

DB5B83C9-1BB7-4D44-8393-F8F666FCC86B.jpeg

Bra artikel om felsökningskostnader!

https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... skillnader
Men är det rimligt att ta betalt för felsökning när det är uppenbart vad som är fel?

Jag: ”grej x är trasig och behöver bytas”
Tesla: ”1000:- i felsöknkngsvagift, XX:- för prylen, och YY:- för arbetet”

Jag berättade ju vad felet är - de debiterar sedan 30 minuter för att bara bekräfta vad som redan är påtalat.

Är det rimligt och normalt?
Jag fick felsökningsavgift struken hos Audi Hammarby när jag lämnade in för byte blinkerrälä på min A2 en gång i tiden. Debiterades först, men ströks då jag påtalade det orimliga.
KIA är värre, de tar felsökningsavgift för uppenbara garantiärenden. Och åtgärdade aldrig felet - "hade inga delar hemma". Då hade jag ändå påtalat innan exakt vad som var fel och vad de behövde göra för åtgärd. No more KIA. Torvalla bil för alltid svartlistade.
Låter inte som generellt fel med Kia utan torvalla bil. Hade inga problem när jag hade tex blivit av med rattvärmen i vår Kia picanto.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 23 jan 2023 21:51
av Bengt-re
Dafro skrev: 23 jan 2023 19:11
Bengt-re skrev: 23 jan 2023 19:08
Klintan skrev: 23 jan 2023 14:56
thebishop skrev: 23 jan 2023 13:19
LarsOJ skrev: 11 jan 2023 22:26


2500kr/timmen är väl iofs. ganska standard timpris för felsökning så det sticker ju inte ut. Ska ju betala för lokal, maskiner, löner mm. Men surt att bilen har så mycket fel :(

Från ViBilägare:

DB5B83C9-1BB7-4D44-8393-F8F666FCC86B.jpeg

Bra artikel om felsökningskostnader!

https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... skillnader
Men är det rimligt att ta betalt för felsökning när det är uppenbart vad som är fel?

Jag: ”grej x är trasig och behöver bytas”
Tesla: ”1000:- i felsöknkngsvagift, XX:- för prylen, och YY:- för arbetet”

Jag berättade ju vad felet är - de debiterar sedan 30 minuter för att bara bekräfta vad som redan är påtalat.

Är det rimligt och normalt?
Jag fick felsökningsavgift struken hos Audi Hammarby när jag lämnade in för byte blinkerrälä på min A2 en gång i tiden. Debiterades först, men ströks då jag påtalade det orimliga.
KIA är värre, de tar felsökningsavgift för uppenbara garantiärenden. Och åtgärdade aldrig felet - "hade inga delar hemma". Då hade jag ändå påtalat innan exakt vad som var fel och vad de behövde göra för åtgärd. No more KIA. Torvalla bil för alltid svartlistade.
Låter inte som generellt fel med Kia utan torvalla bil. Hade inga problem när jag hade tex blivit av med rattvärmen i vår Kia picanto.
Sure, men med sånna verkstäder drar jag mig ur. Finns seriösare firmor.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 08:53
av VoltAmpere
Enligt Tibors Volvo jfr. idag kostar en Tesla 0kr i service under 10år :D
Hur blir kalkylen om man behöver lägga 100.000 kr per år på reparationer?

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 09:26
av Niklas Z
VoltAmpere skrev: 24 jan 2023 08:53
Enligt Tibors Volvo jfr. idag kostar en Tesla 0kr i service under 10år :D
Hur blir kalkylen om man behöver lägga 100.000 kr per år på reparationer?
Svårt att veta hur kalkylen blir, eftersom reparationsbehovet kan variera stort. Dessutom är det ju inte bara Tesla som behöver repareras. Volvon är ju inte reparationfri. Inte heller är Teslas icke-krav på service något som påverkar framtida reparationer i nämnvärd grad. Större delen av de reparationer som bilar behöver har inte att göra med servicepunkterna. På en ICE-bil kan det i och för sig bli väldigt dyra reparationer om oljebyten eller t ex kamremsbyten inte görs enligt serviceschemat, men det är en annan sak.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 09:28
av jonasl
På vissa bilar med long-life service kan det bli dyra reparationer just OM man följer schemat :-)

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 09:34
av Niklas Z
jonasl skrev: 24 jan 2023 09:28
På vissa bilar med long-life service kan det bli dyra reparationer just OM man följer schemat :-)
I och för sig sant, men där är lösningen inte att skippa service, utan att göra det oftare än schemat.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 11:32
av thebishop
Niklas Z skrev: 24 jan 2023 09:26
VoltAmpere skrev: 24 jan 2023 08:53
Enligt Tibors Volvo jfr. idag kostar en Tesla 0kr i service under 10år :D
Hur blir kalkylen om man behöver lägga 100.000 kr per år på reparationer?
Svårt att veta hur kalkylen blir, eftersom reparationsbehovet kan variera stort. Dessutom är det ju inte bara Tesla som behöver repareras. Volvon är ju inte reparationfri. Inte heller är Teslas icke-krav på service något som påverkar framtida reparationer i nämnvärd grad. Större delen av de reparationer som bilar behöver har inte att göra med servicepunkterna. På en ICE-bil kan det i och för sig bli väldigt dyra reparationer om oljebyten eller t ex kamremsbyten inte görs enligt serviceschemat, men det är en annan sak.
Man bör ju separera reparationer från service.

Men jämfört med tre Saabar med längre körsträcka och fler år på nacken än teslan så kan jag ju konstatera att reparationskostnaderna plus tid utan bil så man måste hyra är ca en faktor 40x sämre till teslas nackdel. Kompenserar man och justerar för körsträcka och antal år, så närmare faktor 60x.

Det är inte bra dåligt, det är uselt.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 14:05
av Niklas Z
thebishop skrev: 24 jan 2023 11:32
Men jämfört med tre Saabar med längre körsträcka och fler år på nacken än teslan så kan jag ju konstatera att reparationskostnaderna plus tid utan bil så man måste hyra är ca en faktor 40x sämre till teslas nackdel. Kompenserar man och justerar för körsträcka och antal år, så närmare faktor 60x.

Det är inte bra dåligt, det är uselt.
Fast man bör nog inte lägga för stor vikt vid enskilda fall. Det här är ju en typisk fråga där man behöver ett stort statistiskt underlag. Min Tesla är ju så pass ny att allt gått på garantin, men reparationer har varit så pass begränsade att de är försumbara i sammanhanget. Men det är också bara ett enskilt fall, ingen statistik.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 14:41
av thebishop
Niklas Z skrev: 24 jan 2023 14:05
thebishop skrev: 24 jan 2023 11:32
Men jämfört med tre Saabar med längre körsträcka och fler år på nacken än teslan så kan jag ju konstatera att reparationskostnaderna plus tid utan bil så man måste hyra är ca en faktor 40x sämre till teslas nackdel. Kompenserar man och justerar för körsträcka och antal år, så närmare faktor 60x.

Det är inte bra dåligt, det är uselt.
Fast man bör nog inte lägga för stor vikt vid enskilda fall. Det här är ju en typisk fråga där man behöver ett stort statistiskt underlag. Min Tesla är ju så pass ny att allt gått på garantin, men reparationer har varit så pass begränsade att de är försumbara i sammanhanget. Men det är också bara ett enskilt fall, ingen statistik.
Nej visst, men ser man till mängden typfel och frekvensen på dessa (handtag någon? DU? HV batteri? Bromsar? MCU? Bakre länkarmar? Osv…) så har ju tesla haft en enorm mängd problem - jag har aldrig pratat med någon som haft i närheten av den här mängden (dyra) fel. Visst bara en sample - jag kanske haft enorm statististisk otur med tesla och enorm tur med saabarna (och våra volkswagen x 2) men jag tvivlar.

Missförstå mig rätt - tesla har många bra kvaliteter i sina produkter - men också gapande hål… tyvärr sticker många huvudet i sanden för de senare eftersom de gillar de bra sakerna så mycket.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 14:41
av Dagfinn
Niklas Z skrev: 24 jan 2023 14:05
thebishop skrev: 24 jan 2023 11:32
Men jämfört med tre Saabar med längre körsträcka och fler år på nacken än teslan så kan jag ju konstatera att reparationskostnaderna plus tid utan bil så man måste hyra är ca en faktor 40x sämre till teslas nackdel. Kompenserar man och justerar för körsträcka och antal år, så närmare faktor 60x.

Det är inte bra dåligt, det är uselt.
Fast man bör nog inte lägga för stor vikt vid enskilda fall. Det här är ju en typisk fråga där man behöver ett stort statistiskt underlag. Min Tesla är ju så pass ny att allt gått på garantin, men reparationer har varit så pass begränsade att de är försumbara i sammanhanget. Men det är också bara ett enskilt fall, ingen statistik.
Jag hade en Volvo v70 i över tio år. Den kostade mig 200k några år gammal, och slutsumman på reparationer var inte långt därifrån heller, Jag fick byta stort sett allt som fanns på biljäveln, inkl. automatlåda och kontrollpaket (70k), och det höll i sig så frekvent med problem att jag inte kunde sälja den heller. Fick ge bort den till slut när jag inte orkade mer, och då hade jag haft EXTREMT tålamod mtp ca ett dussin totalstopp i trafik under tiden. Den var DYR att reparera, ALLT gick sönder och bilen var SKIT. Visst, Tesla har brister och varierande kvalitet, men det har ta mig fan dom flesta andra också.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 14:44
av thebishop
Jag tror slutsatsen är:

Se för fan till att byta bil oftare så den är under garanti.

(Hade gjort det också närapå om tesla inte hade stoppat model s)

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 14:46
av Dagfinn
thebishop skrev: 24 jan 2023 14:44
Jag tror slutsatsen är:

Se för fan till att byta bil oftare så den är under garanti.

(Hade gjort det också närapå om tesla inte hade stoppat model s)
Gillar man Volvo får man då byta vartannat år :lol:

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 14:56
av LarsOJ
2022 listan:

” Electric vehicle manufacturers in particular are showing big drops in quality, with Polestar ranking dead last. Tesla, meanwhile, ranks seventh from the bottom, continuing its trend of shoddy manufacturing.”

91B8E1F0-A9EE-4753-9483-98A19A4B7216.jpeg
C99E471F-5550-451F-8303-798130A11392.jpeg

https://www.theverge.com/2022/6/29/2318 ... ev-decline

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 15:02
av Gustafsson
Här finns lite siffror på olika märken

https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... skinskada/

Det är inte billigt att ha bil…

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 15:27
av Dagfinn
LarsOJ skrev: 24 jan 2023 14:56
2022 listan:

” Electric vehicle manufacturers in particular are showing big drops in quality, with Polestar ranking dead last. Tesla, meanwhile, ranks seventh from the bottom, continuing its trend of shoddy manufacturing.”
Den listan är lite skum när man tänker på vilka märken som ligger i topp tycker jag...

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 15:34
av LarsOJ
Dagfinn skrev: 24 jan 2023 15:27
LarsOJ skrev: 24 jan 2023 14:56
2022 listan:

” Electric vehicle manufacturers in particular are showing big drops in quality, with Polestar ranking dead last. Tesla, meanwhile, ranks seventh from the bottom, continuing its trend of shoddy manufacturing.”
Den listan är lite skum när man tänker på vilka märken som ligger i topp tycker jag...
Håller inte med alls. Dodge gör tex helt fantastiskt robusta bilar som aldrig strular. Däremot inte med allra senaste tekniken.

Listan är JD Powers som är baserad på riktiga ägarsvar. Finns massa olika kategoerier mm. Du kan grotta mer här:

https://www.jdpower.com/cars/ratings

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 15:40
av Mickep
Det är ett normalt beteende skulle jag vilja säga, dock inte önskvärt.
Har varit på volvo och sagt att något var fel. (specifikt vad som var fel)
De tar 800-1000 för att felsöka, men de enda de säger är att något var felande. Vilket var samma sak som jag påstod.
de kopplar in en dosa och läser resultatet.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 15:41
av Dagfinn
LarsOJ skrev: 24 jan 2023 15:34
Dagfinn skrev: 24 jan 2023 15:27
LarsOJ skrev: 24 jan 2023 14:56
2022 listan:

” Electric vehicle manufacturers in particular are showing big drops in quality, with Polestar ranking dead last. Tesla, meanwhile, ranks seventh from the bottom, continuing its trend of shoddy manufacturing.”
Den listan är lite skum när man tänker på vilka märken som ligger i topp tycker jag...
Håller inte med alls. Dodge gör tex helt fantastiskt robusta bilar som aldrig strular. Däremot inte med allra senaste tekniken.

Listan är JD Powers som är baserad på riktiga ägarsvar. Finns massa olika kategoerier mm. Du kan grotta mer här:

https://www.jdpower.com/cars/ratings
Aldrig strular? Ser ju inte ut så enligt listan du hänvisar till :)

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 16:07
av LarsOJ
Dagfinn skrev: 24 jan 2023 15:41
LarsOJ skrev: 24 jan 2023 15:34
Dagfinn skrev: 24 jan 2023 15:27
LarsOJ skrev: 24 jan 2023 14:56
2022 listan:

” Electric vehicle manufacturers in particular are showing big drops in quality, with Polestar ranking dead last. Tesla, meanwhile, ranks seventh from the bottom, continuing its trend of shoddy manufacturing.”
Den listan är lite skum när man tänker på vilka märken som ligger i topp tycker jag...
Håller inte med alls. Dodge gör tex helt fantastiskt robusta bilar som aldrig strular. Däremot inte med allra senaste tekniken.

Listan är JD Powers som är baserad på riktiga ägarsvar. Finns massa olika kategoerier mm. Du kan grotta mer här:

https://www.jdpower.com/cars/ratings
Aldrig strular? Ser ju inte ut så enligt listan du hänvisar till :)
Alla bilar har problem bara mer eller mindre :)
Bilar med gammal beprövad teknik klarar sig oftast bättre i dessa undersökningar.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 24 jan 2023 17:21
av d3marcus
Horribla kostnader, dessutom repareras inget utan allt byts bara ut. Senaste ”reparationen” var upphängningen till frontradarn som rostat sönder. 7500:- :lol:

Ligger på runt 15:-/mil i reparationskostnader senaste tre åren. Aldrig ägt en bil med sämre kvalitet och aldrig haft sämre kundupplevelse än vad jag har med Teslas serviceorganisation. Tyvärr en massa fanboys som svalt alla problem och då blir det så här. Men bra att Tesla blivit en svennebil nu så fler kommer ställa krav.

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Postat: 30 jan 2023 08:47
av Java
thebishop skrev: 23 jan 2023 13:17
Ok, aldrig ägt en Volvo - funkar det bra? Lovande - förmodligen kan man då få service betydligt närmare än idag.

Jodå det funkar bra, som att köra Volvo. Har lokal service, enkelt och personligt, bara droppa in o få en tid.
Har bytt skivor fram, värmepump samt en hjulinställning. Båda tillfällena lånebil som teknikern bokade (Hertz) direkt. Inga diskussioner eller försök att prata bort felen. So far so good, än så länge är jag nöjd.