Ser du någon fördel?Dagfinn skrev: ↑10 jan 2023 07:42Som jag nämnt i en annan tråd; Efter över 150 mil med yoke och knappar har jag gått från att inte vilja ha det till att inte vilja byta bort det. Det ÄR annorlunda, så pass så att det tar lite tid att vänja sig. Med andra ord, jag själv hade inte kunnat ha en rättvis åsikt efter enbart en kort provtur. Det tog många mil att lära mig hur man använder den bäst, och nu funkar även små rondeller utan att jag behöver korsa armarna för att behålla tummen över högerblinkersen. Jag hittar knappen i farten, och kan ha enhands-grepp med både höger och vänster genom rondeller. Det känns som att formen på yoken gör detta enklare att hantera utan att behöva glo på ratten och leta knapp, utan det sköts automagiskt med känsla och periferisynen. Vilket får mig att tänka att en rund ratt med knappar funkar sämre just när det gäller att hitta knapparna. Men det blir ju bara en gissning då, i och med att jag inte testat![]()
Hade nog fortfarande uppskattat en "riktig" tuta dock. Just den förstår jag inte riktigt. Då kunde man dessutom använt den lilla tutknappen till något annat.
Sen är det ju självklart så att vissa aldrig kommer tycka om yoke med knappar oavsett hur länge dom kört med det. Jag har kanske en fördel av att varit en konsol-gamer i snart 35 år och därmed lättare tar till mig sådant.
Möjligt att välja ratt till Model S och X
Moderator: Redaktion
Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X
Att man behöver synen (perifer eller annan) är ju ett enormt misslyckande UX-mässigt. Man skall inte behöva titta för att hitta rätt reglage. Taktila knappar med kännbar markering hade kanske funkat, men touch-dito utan kännbar markering är ju underkänt på en grundkurs i industridesign.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Japp. Det är otroligt bekvämt att hålla i när man kör. Tvåhandsgrepp med armbågarna på stöd. Jag gillar faktiskt att det inte går över instrumentpanelen också. Ser inga nackdelar faktiskt, förutom tutan.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2023 14:44Ser du någon fördel?Dagfinn skrev: ↑10 jan 2023 07:42Som jag nämnt i en annan tråd; Efter över 150 mil med yoke och knappar har jag gått från att inte vilja ha det till att inte vilja byta bort det. Det ÄR annorlunda, så pass så att det tar lite tid att vänja sig. Med andra ord, jag själv hade inte kunnat ha en rättvis åsikt efter enbart en kort provtur. Det tog många mil att lära mig hur man använder den bäst, och nu funkar även små rondeller utan att jag behöver korsa armarna för att behålla tummen över högerblinkersen. Jag hittar knappen i farten, och kan ha enhands-grepp med både höger och vänster genom rondeller. Det känns som att formen på yoken gör detta enklare att hantera utan att behöva glo på ratten och leta knapp, utan det sköts automagiskt med känsla och periferisynen. Vilket får mig att tänka att en rund ratt med knappar funkar sämre just när det gäller att hitta knapparna. Men det blir ju bara en gissning då, i och med att jag inte testat![]()
Hade nog fortfarande uppskattat en "riktig" tuta dock. Just den förstår jag inte riktigt. Då kunde man dessutom använt den lilla tutknappen till något annat.
Sen är det ju självklart så att vissa aldrig kommer tycka om yoke med knappar oavsett hur länge dom kört med det. Jag har kanske en fördel av att varit en konsol-gamer i snart 35 år och därmed lättare tar till mig sådant.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Det är kännbar markering, det räcker med det förhöjda strecket mellan höger och vänster. Jag har noll problem med detta, inga alls. Och jag var skeptisk på förhand. Men om folk vill påstå att yoken är åt helvete så får dom göra det. Det gäller inte mig.thebishop skrev: ↑10 jan 2023 14:48Att man behöver synen (perifer eller annan) är ju ett enormt misslyckande UX-mässigt. Man skall inte behöva titta för att hitta rätt reglage. Taktila knappar med kännbar markering hade kanske funkat, men touch-dito utan kännbar markering är ju underkänt på en grundkurs i industridesign.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Håller med. För mig är det en stor fördel att ha full sikt över panelen, samt som du säger riktigt bekvämt!Dagfinn skrev: ↑10 jan 2023 15:00Japp. Det är otroligt bekvämt att hålla i när man kör. Tvåhandsgrepp med armbågarna på stöd. Jag gillar faktiskt att det inte går över instrumentpanelen också. Ser inga nackdelar faktiskt, förutom tutan.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2023 14:44Ser du någon fördel?Dagfinn skrev: ↑10 jan 2023 07:42Som jag nämnt i en annan tråd; Efter över 150 mil med yoke och knappar har jag gått från att inte vilja ha det till att inte vilja byta bort det. Det ÄR annorlunda, så pass så att det tar lite tid att vänja sig. Med andra ord, jag själv hade inte kunnat ha en rättvis åsikt efter enbart en kort provtur. Det tog många mil att lära mig hur man använder den bäst, och nu funkar även små rondeller utan att jag behöver korsa armarna för att behålla tummen över högerblinkersen. Jag hittar knappen i farten, och kan ha enhands-grepp med både höger och vänster genom rondeller. Det känns som att formen på yoken gör detta enklare att hantera utan att behöva glo på ratten och leta knapp, utan det sköts automagiskt med känsla och periferisynen. Vilket får mig att tänka att en rund ratt med knappar funkar sämre just när det gäller att hitta knapparna. Men det blir ju bara en gissning då, i och med att jag inte testat![]()
Håller också med om att tutan är det största problemet, avsevärt större än blinkers som jag dock också tycker är en nackdel fortfarande.
De hade enkelt kunna göra tutan avsevärt mindre dålig genom att ha en liten upphöjning eller liknande på "knappen", likt den som är på blinkers, men som det är nu är den riktigt usel.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag kan förtydliga mig själv lite. Hjärnan använder automatiskt periferisynen och positionssinnet för att omedvetet hitta rattens vinkel och vart handen ska placeras för att tummen ska vara på rätt plats att trycka på rätt knapp. Det kräver alltså ingen aktiv fokus från min sida, utan det går lika automatiskt som allt annat. Med andra ord, jag lägger lika lite fokus på att blinka med knappen som jag under snart 30 år gjort med spaken.Dagfinn skrev: ↑10 jan 2023 15:02Det är kännbar markering, det räcker med det förhöjda strecket mellan höger och vänster. Jag har noll problem med detta, inga alls. Och jag var skeptisk på förhand. Men om folk vill påstå att yoken är åt helvete så får dom göra det. Det gäller inte mig.thebishop skrev: ↑10 jan 2023 14:48Att man behöver synen (perifer eller annan) är ju ett enormt misslyckande UX-mässigt. Man skall inte behöva titta för att hitta rätt reglage. Taktila knappar med kännbar markering hade kanske funkat, men touch-dito utan kännbar markering är ju underkänt på en grundkurs i industridesign.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
- OfarligTesla
- Teslaägare
Gäller det oavsett hur mycket ratten är vriden? Kan du även göra det medan du håller på och roterar ratten? Dvs behöver du inte tänka alls om du säg gör en U-sväng till vänster och skall svänga höger direkt efter så du måste börja blinka höger redan innan du rätat upp eller i rondeller osv? Det är sådana där fall på en bit ut på svansen som jag tror blir svårt med knapparna.Dagfinn skrev: ↑11 jan 2023 09:29Jag kan förtydliga mig själv lite. Hjärnan använder automatiskt periferisynen och positionssinnet för att omedvetet hitta rattens vinkel och vart handen ska placeras för att tummen ska vara på rätt plats att trycka på rätt knapp. Det kräver alltså ingen aktiv fokus från min sida, utan det går lika automatiskt som allt annat. Med andra ord, jag lägger lika lite fokus på att blinka med knappen som jag under snart 30 år gjort med spaken.
Att hitta knappen när ratten är vriden mer än 110-150 grader och under pågående rotation är det nog lite kämpigt, men jag har haft en del liknande situationer redan och finner att det inte är nödvändigt att blinka höger igen förrän ratten är i rätt vinkel för att automagiken ska ta över. Men edge-cases vill nog alltid vara lite kämpiga, det kan jag se, särskilt om man ska ratta mycket och blinka supersnabbt. Och jag kommer säkert själv stöta på situationer där det är lite jobbigare än med spak. Men jag anser dock inte det som ett problem som är större än vad jag tycker resten är positivt.OfarligTesla skrev: ↑11 jan 2023 09:39Gäller det oavsett hur mycket ratten är vriden? Kan du även göra det medan du håller på och roterar ratten? Dvs behöver du inte tänka alls om du säg gör en U-sväng till vänster och skall svänga höger direkt efter så du måste börja blinka höger redan innan du rätat upp eller i rondeller osv? Det är sådana där fall på en bit ut på svansen som jag tror blir svårt med knapparna.Dagfinn skrev: ↑11 jan 2023 09:29Jag kan förtydliga mig själv lite. Hjärnan använder automatiskt periferisynen och positionssinnet för att omedvetet hitta rattens vinkel och vart handen ska placeras för att tummen ska vara på rätt plats att trycka på rätt knapp. Det kräver alltså ingen aktiv fokus från min sida, utan det går lika automatiskt som allt annat. Med andra ord, jag lägger lika lite fokus på att blinka med knappen som jag under snart 30 år gjort med spaken.
Vi kan väl säga såhär: Detta är en grej som det bara är dumt att spekulera i och ha åsikter om utan att själv ha kört med det minst 100 mil. Man kan använda sina okvalificerade gissningar för att låta bli att köpa bilen för egen del, men när folk som inte har en aning försöker övertyga andra om at yoke och knappar suger blir det bara dumt, och det ser jag rätt mycket av. När man ställer frågor som du gör istället för att utbasunera "VÄRLDENS DUMMASTE LÖSNING, NI ÄR IDIOTER ALLIHOPA" så blir jag glad

/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag gillar formfaktorn på yoken. Den vänjer man sig vid efter någon dag, bara, och den är i huvudsak trevlig. Fortfarande liiiitegranna bökigare vid massa manövrar i låg hastighet, men inte så det är ett problem. I gengäld ger den bilen en väldigt unik och speciell känsla, och den är fantastiskt trevlig vid långfärd.
Knapparna krävde lite mer tillvänjning. Jag tror man vänjer sig helt efter ett tag och allt går automatiskt, men det tar lite längre tid. Blinkers i de flesta situationer går bra för mig nu. När jag ska köra i rondell så tänker jag bara till i förväg och placerar tummen rätt på väg in i rondellen, och så går det bra. Tror att det till slut kommer gå undermedvetet. Tutan är lite bökig, faktiskt, den hittar jag inte till omedelbart när jag som bäst behöver det. Även att hitta torkarknappen snabbt under pågående omkörning av lastbil i vått väder har känts lite småfarligt. Jag har för mig jag läst att man ska kunna tuta genom att bara möla allt på högersidan av ratten med handen men jag har inte provat det än.
Summa summarum så är det ovant men inget jätteproblem. Jag förstår verkligen inte vad en rund ratt med samma knappar ska lösa för problem, det känns bara dumt, och som en sån där onödig vattendelare som kommer krångla till begagnatmarknaden sen.
Knapparna krävde lite mer tillvänjning. Jag tror man vänjer sig helt efter ett tag och allt går automatiskt, men det tar lite längre tid. Blinkers i de flesta situationer går bra för mig nu. När jag ska köra i rondell så tänker jag bara till i förväg och placerar tummen rätt på väg in i rondellen, och så går det bra. Tror att det till slut kommer gå undermedvetet. Tutan är lite bökig, faktiskt, den hittar jag inte till omedelbart när jag som bäst behöver det. Även att hitta torkarknappen snabbt under pågående omkörning av lastbil i vått väder har känts lite småfarligt. Jag har för mig jag läst att man ska kunna tuta genom att bara möla allt på högersidan av ratten med handen men jag har inte provat det än.
Summa summarum så är det ovant men inget jätteproblem. Jag förstår verkligen inte vad en rund ratt med samma knappar ska lösa för problem, det känns bara dumt, och som en sån där onödig vattendelare som kommer krångla till begagnatmarknaden sen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Den är ju lika lätt att hitta som blinkersen? Jag kör oftast med tvåhandsgrepp ändå, och iom att jag slipper avlägsna en hand för att trycka på en spak så känns det tvärtemot säkrare för min del.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Just torkarknappen har inte jag heller haft några problem med den känns för mig väldigt bra placerad.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
Och det ovanstående gäller även när det är mörkt ute?Dagfinn skrev: ↑11 jan 2023 09:29Jag kan förtydliga mig själv lite. Hjärnan använder automatiskt periferisynen och positionssinnet för att omedvetet hitta rattens vinkel och vart handen ska placeras för att tummen ska vara på rätt plats att trycka på rätt knapp. Det kräver alltså ingen aktiv fokus från min sida, utan det går lika automatiskt som allt annat. Med andra ord, jag lägger lika lite fokus på att blinka med knappen som jag under snart 30 år gjort med spaken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag sitter inte med tummen på knappen ifråga, och jag har inte fått in muskelminne för att automatiskt hitta den på en bråkdels sekund när den behövs akut. Det går inte riktigt känna sig fram till knappen heller. Alltså måste jag titta ner för att trycka på den, när jag som minst har möjlighet att göra det.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja det är väl lite så jag tänker mig, är väl inte hela världen då det lär funka bra annars men jag tycker det blir en del sådana manövrar ibland när man bor mitt i Stockholm, man vet aldrig vad man stöter påDagfinn skrev: ↑11 jan 2023 09:53Att hitta knappen när ratten är vriden mer än 110-150 grader och under pågående rotation är det nog lite kämpigt, men jag har haft en del liknande situationer redan och finner att det inte är nödvändigt att blinka höger igen förrän ratten är i rätt vinkel för att automagiken ska ta över. Men edge-cases vill nog alltid vara lite kämpiga, det kan jag se, särskilt om man ska ratta mycket och blinka supersnabbt. Och jag kommer säkert själv stöta på situationer där det är lite jobbigare än med spak. Men jag anser dock inte det som ett problem som är större än vad jag tycker resten är positivt.
Vi kan väl säga såhär: Detta är en grej som det bara är dumt att spekulera i och ha åsikter om utan att själv ha kört med det minst 100 mil. Man kan använda sina okvalificerade gissningar för att låta bli att köpa bilen för egen del, men när folk som inte har en aning försöker övertyga andra om at yoke och knappar suger blir det bara dumt, och det ser jag rätt mycket av. När man ställer frågor som du gör istället för att utbasunera "VÄRLDENS DUMMASTE LÖSNING, NI ÄR IDIOTER ALLIHOPA" så blir jag glad![]()

-
Det har jag också läst. Det här var något som de skulle implementera. Eftersom jag är så nyfiken så vore det onekligen lite intressant ifall ni som har möjlighet att prova skulle kunna testa och återkomma...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Varför skulle det inte gälla när det är mörkt ute?SwedishAdvocate skrev: ↑11 jan 2023 11:09Och det ovanstående gäller även när det är mörkt ute?Dagfinn skrev: ↑11 jan 2023 09:29Jag kan förtydliga mig själv lite. Hjärnan använder automatiskt periferisynen och positionssinnet för att omedvetet hitta rattens vinkel och vart handen ska placeras för att tummen ska vara på rätt plats att trycka på rätt knapp. Det kräver alltså ingen aktiv fokus från min sida, utan det går lika automatiskt som allt annat. Med andra ord, jag lägger lika lite fokus på att blinka med knappen som jag under snart 30 år gjort med spaken.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Om du håller på ratten där det är tänkt är tummen nära och man behöver inte flytta handen utan enbart vinkla tummen och trycka. Det upphöjda strecket gör det enkelt att känna vart knappen befinner sig också, så jag känner inte igen mig all i problemet. Jag sitter inte med tummen på blinkersknappen heller, men samma sak gäller ju där. Det tog mig ca en dag innan jag aldrig mer behövt kika på ratten för att hitta blinkers och torkarknappen, men igen, det kanske beror på min vana med handkontroller till spel. Helljus och tuta däremot, dom är placerade så att det blir lite bökigt samt att det inte finns någon upphöjning att gå efter.danni skrev: ↑11 jan 2023 11:09Jag sitter inte med tummen på knappen ifråga, och jag har inte fått in muskelminne för att automatiskt hitta den på en bråkdels sekund när den behövs akut. Det går inte riktigt känna sig fram till knappen heller. Alltså måste jag titta ner för att trycka på den, när jag som minst har möjlighet att göra det.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
-
Ett problem med det här resonemanget är som jag skrev i ett tidigare inlägg att det kostar nästan 1,3 mille att köra minst 100 mil... Alternativt kostade minst ca 1 mille om man beställde för ~22 månader sen. Och om man absolut inte ville ha en yoke för ~22 månader sen, hur många av de som hade möjlighet att beställa då gick vidare med en skarp beställning? Känns som en hel del Moment 22... Och det känns som denna 'sample bias' nu påverkar när det i princip bara är unisona hyllningar av yoken här på forumet...Dagfinn skrev: ↑11 jan 2023 09:53...] Vi kan väl säga såhär: Detta är en grej som det bara är dumt att spekulera i och ha åsikter om utan att själv ha kört med det minst 100 mil. Man kan använda sina okvalificerade gissningar för att låta bli att köpa bilen för egen del, men när folk som inte har en aning försöker övertyga andra om at yoke och knappar suger blir det bara dumt, och det ser jag rätt mycket av. När man ställer frågor som du gör istället för att utbasunera "VÄRLDENS DUMMASTE LÖSNING, NI ÄR IDIOTER ALLIHOPA" så blir jag glad![]()
Men med det sagt så kan jag såklart också se att det sammantaget naturligtvis finns massor av kvaliteter i t.ex. en refresh S. Prestandan måste ju så klart sin charm – särkilt i en Pläd. Och det är ju fortfarande ont om elbilsmodeller med halv- eller helkombilucka. Så bara där finns ju massvis med fördelar relativt till många andra modeller på marknaden. Plus att S nu till slut även har drag. Och det finns ju mer...
Grejen med Yoke är ju att det från mitt perspektiv fanns en risk att den även skulle hamna i Model 3. Men med 'the return of the steering wheel' så känns det som att den risken nu är betydligt mindre.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
Eftersom "periferisynen" enligt din egen beskrivning är inblandad. Men då funkar det alltså även i mörker för din del.Dagfinn skrev: ↑11 jan 2023 11:16Varför skulle det inte gälla när det är mörkt ute?SwedishAdvocate skrev: ↑11 jan 2023 11:09Och det ovanstående gäller även när det är mörkt ute?Dagfinn skrev: ↑11 jan 2023 09:29Jag kan förtydliga mig själv lite. Hjärnan använder automatiskt periferisynen och positionssinnet för att omedvetet hitta rattens vinkel och vart handen ska placeras för att tummen ska vara på rätt plats att trycka på rätt knapp. Det kräver alltså ingen aktiv fokus från min sida, utan det går lika automatiskt som allt annat. Med andra ord, jag lägger lika lite fokus på att blinka med knappen som jag under snart 30 år gjort med spaken.
Det är inget problem med resonemanget. Jag skrev "Man kan använda sina okvalificerade gissningar för att låta bli att köpa bilen för egen del, men när folk som inte har en aning försöker övertyga andra om at yoke och knappar suger blir det bara dumt".SwedishAdvocate skrev: ↑11 jan 2023 11:32Ett problem med det här resonemanget är som jag skrev i ett tidigare inlägg att det kostar nästan 1,3 mille att köra minst 100 mil... Alternativt kostade minst ca 1 mille om man beställde för ~22 månader sen. Och om man absolut inte ville ha en yoke för ~22 månader sen, hur många av de som hade möjlighet att beställa då gick vidare med en skarp beställning? Känns som en hel del Moment 22... Och det känns som denna 'sample bias' nu påverkar när det i princip bara är unisona hyllningar av yoken här på forumet...Dagfinn skrev: ↑11 jan 2023 09:53Vi kan väl säga såhär: Detta är en grej som det bara är dumt att spekulera i och ha åsikter om utan att själv ha kört med det minst 100 mil. Man kan använda sina okvalificerade gissningar för att låta bli att köpa bilen för egen del, men när folk som inte har en aning försöker övertyga andra om at yoke och knappar suger blir det bara dumt, och det ser jag rätt mycket av. När man ställer frågor som du gör istället för att utbasunera "VÄRLDENS DUMMASTE LÖSNING, NI ÄR IDIOTER ALLIHOPA" så blir jag glad![]()
Men med det sagt så kan jag såklart också se att det sammantaget naturligtvis finns massor av kvaliteter i t.ex. en refresh S. Prestandan måste ju så klart sin charm – särkilt i en Pläd. Och det är ju fortfarande ont om elbilsmodeller med halv- eller helkombilucka. Så bara där finns ju massvis med fördelar relativt till många andra modeller på marknaden. Plus att S nu till slut även har drag. Och det finns ju mer...
Grejen med Yoke är ju att det från mitt perspektiv fanns en risk att den även skulle hamna i Model 3. Men med 'the return of the steering wheel' så känns det som att den risken nu är betydligt mindre.
Jag kunde varit tydligare med att jag syftar till påståenden och inte frågetecken kanske, det kan jag hålla med om. Men att det kostar en massa pengar att testa ordentligt så man kan ge en rättvis bedömning har ju ingenting med min poäng att göra.
Senast redigerad av Dagfinn, redigerad totalt 1 gånger.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag spelar rätt mycket med handkontroll, men för ratten har jag inte riktigt fått in det här. Tycker inte det hamnar helt bekvämt och naturligt än. Kan tillägga att jag har hyfsat små händer, om det spelar in.Dagfinn skrev: ↑11 jan 2023 11:18Om du håller på ratten där det är tänkt är tummen nära och man behöver inte flytta handen utan enbart vinkla tummen och trycka. Det upphöjda strecket gör det enkelt att känna vart knappen befinner sig också, så jag känner inte igen mig all i problemet. Jag sitter inte med tummen på blinkersknappen heller, men samma sak gäller ju där. Det tog mig ca en dag innan jag aldrig mer behövt kika på ratten för att hitta blinkers och torkarknappen, men igen, det kanske beror på min vana med handkontroller till spel. Helljus och tuta däremot, dom är placerade så att det blir lite bökigt samt att det inte finns någon upphöjning att gå efter.danni skrev: ↑11 jan 2023 11:09Jag sitter inte med tummen på knappen ifråga, och jag har inte fått in muskelminne för att automatiskt hitta den på en bråkdels sekund när den behövs akut. Det går inte riktigt känna sig fram till knappen heller. Alltså måste jag titta ner för att trycka på den, när jag som minst har möjlighet att göra det.
Har inga direkt stora händer själv, men dom är inte små heller så det kanske spelar roll i sammanhanget, jag vet inte. Alla upplever saker olika, så att folk sliter eller inte sliter med olika saker gällande yoke och knappar är inte så konstigt. Det är en lösning som inte är lämpad för alla, men å andra sidan är det ingen människorätt med rund ratt och spakar i en viss modell heller, så varför vissa blir så förbannade över lösningen förstår jag inte riktigt. Låt bli att köpa då liksom.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Btw, gällande sample bias. Jag tog en råchans, för jag kan lova dig att yoken inte var något jag såg fram emot med någon större glädje. Jag var extremt skeptisk, och testade ofta att fippla med låtbytesknapparna i rondeller i min gamla bil. Det funkade sällan bra, så jag våndades ganska mycket och var nära på att bara avboka bilen innan leverans. Hade man kunna beställa med rund ratt och spakar hade jag gladeligen betalat en jävla massa extra för det, INNAN jag själv hann testa länge nog att inse att det nog passar mig rätt bra med yoke ändå.SwedishAdvocate skrev: ↑11 jan 2023 11:32Ett problem med det här resonemanget är som jag skrev i ett tidigare inlägg att det kostar nästan 1,3 mille att köra minst 100 mil... Alternativt kostade minst ca 1 mille om man beställde för ~22 månader sen. Och om man absolut inte ville ha en yoke för ~22 månader sen, hur många av de som hade möjlighet att beställa då gick vidare med en skarp beställning? Känns som en hel del Moment 22... Och det känns som denna 'sample bias' nu påverkar när det i princip bara är unisona hyllningar av yoken här på forumet...
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
-

Det här resonemanget kan man ju lika gärna vända på. Det är väl jättebra att folk får möljighet att välja. Och så verkar ju Tesla också resonera i den här frågan. Måste ju finnas en eller flera anledningar till att det nu finns möjlighet att välja en ratt istället för yoke. Ratten är ju dessutom förmarkerad på beställningssidan. Det krävs ett aktivit val för att istället beställa yoke...
Gällande beg.marknaden ser jag heller inte något problem. Det kostar ju typ 'bara' ~10.000:- att byta mellan yoke och ratt. Det kommer väl dröja ett bra tag innan en beg. refresh S/X kommer under säg 600K som begagnad, så ytterligare ~10K till känns ju inte som någon större utgift i sammanhanget. Särskilt inte relativt till vad det verkar kosta att byta ratt hos andra märken... Jag frågade vad en ny läderklädd ratt skulle kosta monterad på ett bättre beg. ex. av en gasdriven VW Passatkombi för några år sedan (förra modellen av Passat). Har för mig att det var någonstans mellan 25-35 K...
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag säger inte att det är något stort problem, och verkligen inte något som skulle påverka köpbeslutet. Jag säger bara att än sålänge känns vissa delar lite ovana och klumpiga, och jag får se om jag lyckas vänja mig vid det. Största farhågan är fortfarande tutan och jag tycker verkligen de skulle riggat tutan till mitten av ratten.Dagfinn skrev: ↑11 jan 2023 11:53Har inga direkt stora händer själv, men dom är inte små heller så det kanske spelar roll i sammanhanget, jag vet inte. Alla upplever saker olika, så att folk sliter eller inte sliter med olika saker gällande yoke och knappar är inte så konstigt. Det är en lösning som inte är lämpad för alla, men å andra sidan är det ingen människorätt med rund ratt och spakar i en viss modell heller, så varför vissa blir så förbannade över lösningen förstår jag inte riktigt. Låt bli att köpa då liksom.
Än så länge erbjuder Tesla bara byte från yoke till rund ratt, inte vice versa. Vi får väl se om det valet dyker upp.SwedishAdvocate skrev: ↑11 jan 2023 12:23![]()
Det här resonemanget kan man ju lika gärna vända på. Det är väl jättebra att folk får möljighet att välja. Och så verkar ju Tesla också resonera i den här frågan. Måste ju finnas en eller flera anledningar till att det nu finns möjlighet att välja en ratt istället för yoke. Ratten är ju dessutom förmarkerad på beställningssidan. Det krävs ett aktivit val för att istället beställa yoke...
Gällande beg.marknaden ser jag heller inte något problem. Det kostar ju typ 'bara' ~10.000:- att byta mellan yoke och ratt. Det kommer väl dröja ett bra tag innan en beg. refresh S/X kommer under säg 600K som begagnad, så ytterligare ~10K till känns ju inte som någon större utgift i sammanhanget. Särskilt inte relativt till vad det verkar kosta att byta ratt hos andra märken... Jag frågade vad en ny läderklädd ratt skulle kosta monterad på ett bättre beg. ex. av en gasdriven VW Passatkombi för några år sedan (förra modellen av Passat). Har för mig att det var någonstans mellan 25-35 K...