Möjligt att välja ratt till Model S och X

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av vigge50 »

Tesla har nu uppdaterat design studion så att det går att välja om man vill ha Yoke eller vanlig ratt. Om vanlig ratt betyder spakar mm eller ej står det dock inget om.
34194872-3BCA-4137-BE52-59BDD38460DD.png
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2339
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av mans71 »

compositor__1920×1080_.jpg
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 834
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av Lerumsexpressen »

vigge50 skrev: 06 jan 2023 08:57
Tesla har nu uppdaterat design studion så att det går att välja om man vill ha Yoke eller vanlig ratt. Om vanlig ratt betyder spakar mm eller ej står det dock inget om.

34194872-3BCA-4137-BE52-59BDD38460DD.png
Kollar man bilden så saknas spakarna.
Hade gärna bytt bort spakarna på min MY.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av Credde »

Fan! Nu finns det ingen ursäkt mer :lol:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av fth »

Fast… de enda ”riktiga” invändningar som görs mot yoke är ju blinkers och tuta, här verkar man ju behålla det sämsta av två världar. :?

En yoke med riktig blinkerspak och tuta vore väl ändå ett bättre alternativ?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av zed »

Trevligt att LR går att beställa också men blev ju tyvärr dyrare än jag hoppats…
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av fth »

Japp, det sämsta av två världar är bekräftat:
No stalks or shifters
Då förstår jag inte alls poängen :?

https://shop.tesla.com/product/model-s_ ... RcOgwyarC4
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6496
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av spacecoin »

helt obegripligt
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av Bjelke »

Tesla gör som oftast det enkelt för sig och tror att dom uppfyllt kundernas önskemål…
Det är såklart pissenkelt att bara byta ut ratten… typ…
Kanske kommer en komplett lösning om nåt år eller så, beroende på försäljningen… :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10949
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av Fredrik j »

Men den verkar ju inte heller ha blinkersknapparna.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 06 jan 2023 18:31
Men den verkar ju inte heller ha blinkersknapparna.
Gör den inte? Rattnavet på den här runda ratten ser ju exakt ut som rattnavet på Yoken. Varför skulle den inte har exakt samma knappuppsättning som Yoken?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av SwedishAdvocate »

fth skrev: 06 jan 2023 10:47
Japp, det sämsta av två världar är bekräftat:
No stalks or shifters
Då förstår jag inte alls poängen :?

https://shop.tesla.com/product/model-s_ ... RcOgwyarC4
/fth
Nu utgör ju jag (tyvärr) inte målgruppen för nya S eller X. Så vad jag tycker spelar väl inte så stor roll egentligen. Och jag har inte testat en Tesla med Yoke.

Men trots det ser jag tre problem med Yoken.

- Jag tycker formfaktorn helt klart är sämre jämfört med en helt vanlig rund ratt.
- Touch-knappar för blinkers istället för en helt vanlig spak.
- En tuta som riskerar att inte aktivera i en situation där en annan trafikant t.ex. håller på att av misstag preja mig eftersom den här trafikanten har missat att jag befinner mig bredvid. Särskilt tråkigt om den andra trafikanten sitter i en stor lastbil...

Av de här tre faktorerna tycker jag den rektangulära formfaktorn är den största nackdelen. Vad som är värst av en tuta som riskerar att inte aktiveras eller avsaknaden av blinkersspak känns svårt att avgöra, men antagligen är väl problemet med tutan större. Nu kör inte jag så mkt i större rondeller, men spontant känns det som man i värsta fall bara får låta bli att försöka använda blinkersen i vissa rondeller...

Oavsett tycker jag helt klart det är bra att Tesla backar på formfaktorn. Om inget annat så lär det väl i alla fall utesluta att M3 (och MY) skulle erbjudas enbart med Yoke. Antagligen gäller detta även för Cybertrucken. Blir så klart intressant att se hur det kommer se ut i Roadstern...

Och som jag minns det så var det rätt jämnt mellan för och emot Yoken tidigare på forumet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 943
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av Honkan »

Jag hade tagit yoke alla dagar i veckan även om jag aldrig använt en :D
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2023 18:08
spacecoin skrev: 08 jan 2023 12:09
NEO skrev: 08 jan 2023 11:26
Haha nej sluta nu, Tesla devalverar själva sina produkter.

Ingen sänkning på P 3.
Inga ultraljudssensorer på någon modell fr.om 2023
Inga större bromsar på P Y
Ingen radar på någon (ev ny radar på S/X)

Vilken djungel
Du glömde lumbar support för passgerare, spakarna, halva rattten och inställbar rengenerativ bromsning :lol: [Min understrykn.]

Det blir tufft att konkurrera med kineserna när (inte ännu) dom är både billigare och bättre och tufft att konkurrera med premiummärken utan ovanstående.
Den andra ratthalvan är ju i och för sig tillbaka igen. Numera går det att beställa riktig ratt till alla Teslas bilar. Och bilar som levererats, eller levereras med halv ratt kan Tesla efterkonvertera med riktig ratt från och med ngn gång i mars för 9840:- Om det nu inte blir försenat dvs...
Å andra sidan klagas det ju inte så mycket på den halva ratten som jag trodde. Tvärtom så verkar det ju som att det de flesta som köpt en gillar den.

Fast vänder man på det en gång till så är det väl rätt mycket Moment 22 över den här situationen. De som absolut inte vill ha någon halv ratt har väl rätt säkert inte heller köpt någon ny S eller X. Och vidare är det väl svårt att ha en riktigt välgrundad åsikt utan att ha kört en bil med Yoke-ratt... Men hur många sprätter iväg ~1,5 miljon om man inte vill ha en Yoke-ratt?... Hade jag haft ~1,5 miljon över hade jag kanske provkört vid det här laget, men eftersom jag inte har 1,5 mille över så är det inte aktuellt...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av FutureTesla »

fth skrev: 06 jan 2023 10:37
Fast… de enda ”riktiga” invändningar som görs mot yoke är ju blinkers och tuta, här verkar man ju behålla det sämsta av två världar. :?

En yoke med riktig blinkerspak och tuta vore väl ändå ett bättre alternativ?

/fth
Samt att det inte går att svänga i rondeller med Joken:)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av fth »

FutureTesla skrev: 08 jan 2023 18:42
Samt att det inte går att svänga i rondeller med Joken:)
Svänga är nog inga problem, det är ju att blinka ur rondellen som är problemet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10949
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2023 18:25
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2023 18:08
spacecoin skrev: 08 jan 2023 12:09
NEO skrev: 08 jan 2023 11:26
Haha nej sluta nu, Tesla devalverar själva sina produkter.

Ingen sänkning på P 3.
Inga ultraljudssensorer på någon modell fr.om 2023
Inga större bromsar på P Y
Ingen radar på någon (ev ny radar på S/X)

Vilken djungel
Du glömde lumbar support för passgerare, spakarna, halva rattten och inställbar rengenerativ bromsning :lol: [Min understrykn.]

Det blir tufft att konkurrera med kineserna när (inte ännu) dom är både billigare och bättre och tufft att konkurrera med premiummärken utan ovanstående.
Den andra ratthalvan är ju i och för sig tillbaka igen. Numera går det att beställa alla bilar med riktig ratt. Och bilar som levererats, eller levereras med halv ratt kan Tesla efterkonvertera med riktig ratt från och med ngn gång i mars för 9840:- Om det nu inte blir försenat dvs...
Å andra sidan klagas det ju inte så mycket på den halva ratten som jag trodde. Tvärtom så verkar det ju som att det de flesta som köpt en gillar den.

Fast vänder man på det en gång till så är det väl rätt mycket Moment 22 över den här situationen. De som absolut inte vill ha någon halv ratt har väl rätt säkert inte heller köpt någon ny S eller X. Och vidare är det väl svårt att ha en riktigt välgrundad åsikt utan att ha kört en bil med Yoke-ratt... Men hur många sprätter iväg ~1,5 miljon om man inte vill ha en Yoke-ratt?... Hade jag haft ~1,5 miljon över hade jag kanske provkört vid det här laget, men eftersom jag inte har 1,5 mille över så är det inte aktuellt...
Det är ju ganska enkelt att prova och köra sin bil utan att flytta händerna från kvart i tre. Det fungerar i dom flesta lägen. Det är i små rondeller som det blir krångligt.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av Rennwagen »

Att beställa en ny Tesla S utan yoke är som att beställa en Tesla utan pruttkudde. Man missar själva grejen och imponantorfaktorn som är grym med yoken även om funktionaliteten för högerblinkers ut ur rondell kanske blir något lidande. Men ärligt talat, vem lyckas hänga på en S i en rondell och ligga i ytterspåret till höger?? :?
Yoken har dessutom två fördelar: 1. Man håller händerna på rätt ställe om man krockar och airbagen löser ut. Det gör att man slipper brutna armar. 2. Man tvingas till rätt rattfattning och håller inte på att "mata" ratten, det blir istället som riktiga racingförare håller ratten och svänger till armarna är i kors

Go yoke! :D
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 08 jan 2023 20:49
Det är ju ganska enkelt att prova och köra sin bil utan att flytta händerna från kvart i tre. Det fungerar i dom flesta lägen. Det är i små rondeller som det blir krångligt.
Det är ju inte bara formen. Det är ju även blinkers som touchknappar på ratten istället för spakar t.ex. i rondeller eller andra situationer då man vill blinka så snabbt som möjligt i krävande trafiksituationer, samt en tuta som man frågar sig om den är 100-procentig i t.ex. en situation som jag beskriver ovan en bit upp i tråden ifall någon har missat att man ligger bredvid, varpå de ögonblicket senare är på väg att preja en...

Känns som det är rätt svårt att 'greppa' allt det här utan att själv ha kört en bil med Yoke-ratt som den för närvarade ser ut i Model S/X...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2201
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av jpetters »

Rennwagen skrev:
Att beställa en ny Tesla S utan yoke är som att beställa en Tesla utan pruttkudde. Man missar själva grejen och imponantorfaktorn som är grym med yoken även om funktionaliteten för högerblinkers ut ur rondell kanske blir något lidande. Men ärligt talat, vem lyckas hänga på en S i en rondell och ligga i ytterspåret till höger?? :?
Yoken har dessutom två fördelar: 1. Man håller händerna på rätt ställe om man krockar och airbagen löser ut. Det gör att man slipper brutna armar. 2. Man tvingas till rätt rattfattning och håller inte på att "mata" ratten, det blir istället som riktiga racingförare håller ratten och svänger till armarna är i kors

Go yoke! :D
I teorin bra, men jag tyckte inte detta grepp fungerade på yoke ratten i S/X. Det är för lite ratt att greppa om ovanför mitten.
"Slide and turn" är ju såklart bara att glömma....
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av LarsaR »

SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2023 21:23
Fredrik j skrev: 08 jan 2023 20:49
Det är ju ganska enkelt att prova och köra sin bil utan att flytta händerna från kvart i tre. Det fungerar i dom flesta lägen. Det är i små rondeller som det blir krångligt.
Det är ju inte bara formen. Det är ju även blinkers som touchknappar på ratten istället för spakar t.ex. i rondeller eller andra situationer då man vill blinka så snabbt som möjligt i krävande trafiksituationer, samt en tuta som man frågar sig om den är 100-procentig i t.ex. en situation som jag beskriver ovan en bit upp i tråden ifall någon har missat att man ligger bredvid, varpå de ögonblicket senare är på väg att preja en...

Känns som det är rätt svårt att 'greppa' allt det här utan att själv ha kört en bil med Yoke-ratt som den för närvarade ser ut i Model S/X...
Det lilla jag hunnit köra sen 30/12 inklusive rondeller och blinkande har känts helt ok, bättre än stort runt hjul och lätt att hitta blinka ut ur rondeller!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av SwedishAdvocate »

Rennwagen skrev: 08 jan 2023 21:12
Att beställa en ny Tesla S utan yoke är som att beställa en Tesla utan pruttkudde. Man missar själva grejen och imponantorfaktorn som är grym med yoken även om funktionaliteten för högerblinkers ut ur rondell kanske blir något lidande. Men ärligt talat, vem lyckas hänga på en S i en rondell och ligga i ytterspåret till höger?? :? [...
Den imponantorfaktor som räknas för min del är att en Tesla är eldriven. Men om den inte har en riktig ratt så vet i tusan... Då får det nog antagligen bli en annan bil...

Men som jag skrev i något annat inlägg – att en riktig ratt är tillbaka i S/X gör förhoppningsvis att risken för att 3 skulle bli Yoke-only nu är borta. Hoppas även att 3 får behålla spak för blinkersfunktionen. Nu önskar jag bara halvkombi- eller kombilucka också, samt någon slags instrumentering som t.ex. en HUD framför ratten. Då finns det väl typ inget att klaga på längre för min del när det gäller 3:an.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10949
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2023 21:23
Fredrik j skrev: 08 jan 2023 20:49
Det är ju ganska enkelt att prova och köra sin bil utan att flytta händerna från kvart i tre. Det fungerar i dom flesta lägen. Det är i små rondeller som det blir krångligt.
Det är ju inte bara formen. Det är ju även blinkers som touchknappar på ratten istället för spakar t.ex. i rondeller eller andra situationer då man vill blinka så snabbt som möjligt i krävande trafiksituationer, samt en tuta som man frågar sig om den är 100-procentig i t.ex. en situation som jag beskriver ovan en bit upp i tråden ifall någon har missat att man ligger bredvid, varpå de ögonblicket senare är på väg att preja en...

Känns som det är rätt svårt att 'greppa' allt det här utan att själv ha kört en bil med Yoke-ratt som den för närvarade ser ut i Model S/X...
Jag låtsades att rattknapparna på vänstra sidan var blinkers. Det fungerar. Men jag ser egentligen inget problem med den gamla typen av ratt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av Pontus »

Såg en demontering av Plaid och rattstång mm ser ut att vara lika på nya och gamla dvs uttagen för att fästa spakar finns kvar. Om det är någon som är modig så går det kanske att koppla in en spak från en gammal S nen funkar det måste man skära hål också :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X

Inlägg av Dagfinn »

Som jag nämnt i en annan tråd; Efter över 150 mil med yoke och knappar har jag gått från att inte vilja ha det till att inte vilja byta bort det. Det ÄR annorlunda, så pass så att det tar lite tid att vänja sig. Med andra ord, jag själv hade inte kunnat ha en rättvis åsikt efter enbart en kort provtur. Det tog många mil att lära mig hur man använder den bäst, och nu funkar även små rondeller utan att jag behöver korsa armarna för att behålla tummen över högerblinkersen. Jag hittar knappen i farten, och kan ha enhands-grepp med både höger och vänster genom rondeller. Det känns som att formen på yoken gör detta enklare att hantera utan att behöva glo på ratten och leta knapp, utan det sköts automagiskt med känsla och periferisynen. Vilket får mig att tänka att en rund ratt med knappar funkar sämre just när det gäller att hitta knapparna. Men det blir ju bara en gissning då, i och med att jag inte testat :D

Hade nog fortfarande uppskattat en "riktig" tuta dock. Just den förstår jag inte riktigt. Då kunde man dessutom använt den lilla tutknappen till något annat.

Sen är det ju självklart så att vissa aldrig kommer tycka om yoke med knappar oavsett hur länge dom kört med det. Jag har kanske en fördel av att varit en konsol-gamer i snart 35 år och därmed lättare tar till mig sådant.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Skriv svar