Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Postat: 08 feb 2023 10:36
Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.riceboiler skrev: ↑08 feb 2023 10:36Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Nej den har inte automatisk återställning. Som man ser i jonasl länkade video och som man kan läsa i manualen så återställs RCD och DC-skydd genom att dra ur kabeln och sätta i den igen. Dock så verkar inte det räcka för ESV, de kräver en synlig testknapp och återställningsbrytare.mikaELbil skrev: ↑07 feb 2023 21:12En jordfelsbrytare får inte ha automatisk återställning, vilket denna har. Kan vara därför som Elsäkerhetsverket anser att det inte finns någon. Angående DC skyddet så kan det vara så att den även här återställer sig automatiskt, vilket den inte får.
Högspänning och signalkablar klarar inte överslagstestet. Detta kan vid överslag förstöra elbilen. Inte heller bra.
Håller med. Samma Hager har jag i min installation. Typ A är väl bättre ur personsäkerhetssynpunkt då den löser ut redan vid 30mA, Typ B löser ut vid 300mA och är mest för brandsäkerhet. EDIT: finns såklart Typ B 30mA också.Arctic Drifter skrev: ↑08 feb 2023 10:51Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.riceboiler skrev: ↑08 feb 2023 10:36Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragorJordfelsbrytare typ A är gjord för att klara även felströmmar med likströmskomposanter.
I dag är A också den typ som används mest, den har blivit standardvarianten
Jordfelsbrytare typ B är en specialtyp avsedd att användas i nät där rena DC-felströmmar kan förekomma, exempelvis frekvensomriktare , solcellsomriktare , elbilsladdare och så vidare
Ok, kollade av intresse vad prisindikationen för en typ b är, nu vet jag inte om det är rätt modell men en Hager CDB125F kostar typ 6000 kr mer i inköp än den jag har, på elbutik.se. Så jag tar tillbaka att min installation var dyr...MrRun skrev: ↑08 feb 2023 11:05Håller med. Samma Hager har jag i min installation. Typ A är väl bättre ur personsäkerhetssynpunkt då den löser ut redan vid 30mA, Typ B löser ut vid 300mA och är mest för brandsäkerhet. Dock så verkar typ B bättre när det gäller hantering av DC-felströmmar som du säger och därmed skyddar den bilen bättre.Arctic Drifter skrev: ↑08 feb 2023 10:51Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragorJordfelsbrytare typ A är gjord för att klara även felströmmar med likströmskomposanter.
I dag är A också den typ som används mest, den har blivit standardvarianten
Jordfelsbrytare typ B är en specialtyp avsedd att användas i nät där rena DC-felströmmar kan förekomma, exempelvis frekvensomriktare , solcellsomriktare , elbilsladdare och så vidare
Det typ B gör är inte att skydda bilen. Typ B löser ut även när du har ett läckage av likströmmar från bilen eller solcellsanläggning. Om du har detta läckage ser inte en typ A inget. Den blir vad man kallar "blind" och löser alltså inte ut om du har ett "vanligt" jordfel.MrRun skrev: ↑08 feb 2023 11:05Håller med. Samma Hager har jag i min installation. Typ A är väl bättre ur personsäkerhetssynpunkt då den löser ut redan vid 30mA, Typ B löser ut vid 300mA och är mest för brandsäkerhet. EDIT: finns såklart Typ B 30mA också.Arctic Drifter skrev: ↑08 feb 2023 10:51Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.riceboiler skrev: ↑08 feb 2023 10:36Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Dock så verkar typ B bättre när det gäller hantering av DC-felströmmar som du säger och därmed skyddar den bilen bättre.
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragorJordfelsbrytare typ A är gjord för att klara även felströmmar med likströmskomposanter.
I dag är A också den typ som används mest, den har blivit standardvarianten
Jordfelsbrytare typ B är en specialtyp avsedd att användas i nät där rena DC-felströmmar kan förekomma, exempelvis frekvensomriktare , solcellsomriktare , elbilsladdare och så vidare
Intressant detta. Jag har nedan box, med följande info:TiborBlomhall skrev: ↑08 feb 2023 11:22Stora frågan nu är hur de andra fem laddboxar Elsäkerhetsverket testade klarade sig. Bara för att vi inte sett läckta brev betyder det inte att de klarade sig galant.
Kommer verket fram till att flera, kanske majoriteten av boxarna är undermåliga kan det bli kris i hela branschen.
Elsäkerhetsverket kommer med sin rapport om några veckor.
Fast det var väl ett tag sen man ansåg det.mikaELbil skrev: ↑08 feb 2023 12:05Det typ B gör är inte att skydda bilen. Typ B löser ut även när du har ett läckage av likströmmar från bilen eller solcellsanläggning. Om du har detta läckage ser inte en typ A inget. Den blir vad man kallar "blind" och löser alltså inte ut om du har ett "vanligt" jordfel.MrRun skrev: ↑08 feb 2023 11:05Håller med. Samma Hager har jag i min installation. Typ A är väl bättre ur personsäkerhetssynpunkt då den löser ut redan vid 30mA, Typ B löser ut vid 300mA och är mest för brandsäkerhet. EDIT: finns såklart Typ B 30mA också.Arctic Drifter skrev: ↑08 feb 2023 10:51Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.riceboiler skrev: ↑08 feb 2023 10:36Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Dock så verkar typ B bättre när det gäller hantering av DC-felströmmar som du säger och därmed skyddar den bilen bättre.
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragorJordfelsbrytare typ A är gjord för att klara även felströmmar med likströmskomposanter.
I dag är A också den typ som används mest, den har blivit standardvarianten
Jordfelsbrytare typ B är en specialtyp avsedd att användas i nät där rena DC-felströmmar kan förekomma, exempelvis frekvensomriktare , solcellsomriktare , elbilsladdare och så vidare
Det jag har sett är att många tillverkare stoppar in något liknande i sina laddboxar.TiborBlomhall skrev: ↑08 feb 2023 11:22Stora frågan nu är hur de andra fem laddboxar Elsäkerhetsverket testade klarade sig. Bara för att vi inte sett läckta brev betyder det inte att de klarade sig galant.
Kommer verket fram till att flera, kanske majoriteten av boxarna är undermåliga kan det bli kris i hela branschen.
Elsäkerhetsverket kommer med sin rapport om några veckor.
Garo är nästan dubbelt så dyra.
Vet ej. De skall ju ha testat sex stycken olika väggboxar från olika tillverkare som jag förstått det. Är ju en stor chans att en som Zaptec är med. Skall bli intressant att se de färdiga rapporterna.riceboiler skrev: ↑08 feb 2023 10:36Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Skulle misstänka att det är något liknande som Easee Home och många andra väggboxar använder.Off Grid Byggaren skrev: ↑08 feb 2023 15:28Det jag har sett är att många tillverkare stoppar in något liknande i sina laddboxar.TiborBlomhall skrev: ↑08 feb 2023 11:22Stora frågan nu är hur de andra fem laddboxar Elsäkerhetsverket testade klarade sig. Bara för att vi inte sett läckta brev betyder det inte att de klarade sig galant.
Kommer verket fram till att flera, kanske majoriteten av boxarna är undermåliga kan det bli kris i hela branschen.
Elsäkerhetsverket kommer med sin rapport om några veckor.
Åtminstone för DC skydd som ska bryta på 6mA läckström.
https://www.ivy-metering.com/ev-charger-parts/238.html
Screenshot_20230208-151912_Chrome.jpg
Alla dessa skydd ska ju även provas av vid installationen, men det kräver ju specialutrustning som knappt någon har.
Norge ska enligt uppgift jag hört skärpt kraven på kontroll av laddboxar som är i drift.
Easee är snarare en box i mellanprisklassen. Som dessutom säljs stort av t.ex. tibber och mängder av andra aktörer. Då ska man kunna förvänta sig att det är en ok box som fungerar. Folk i allmänhet är dessutom inte utbildade elektriker så svårt att bedöma om det är en stor bluff eller om det är vad den utger sig för att vara. Var det inte Garo som förstörde folks ombordladdare förresten?
Jo, absolut. Dessa krav skall man absolut kunna ställa på alla Europeiska produkter på marknaden (dock kan man nog inte på samma sätt ställa de kraven på kinesiska no-name random-produkter på Ali Express). Speciellt som de intygar och lovar att de skall följa specifika standarder. Mycket bra att Elsäkerhetsverket testar och följer upp detta!kaffekoko skrev: ↑09 feb 2023 15:00Easee är snarare en box i mellanprisklassen. Som dessutom säljs stort av t.ex. tibber och mängder av andra aktörer. Då ska man kunna förvänta sig att det är en ok box som fungerar. Folk i allmänhet är dessutom inte utbildade elektriker så svårt att bedöma om det är en stor bluff eller om det är vad den utger sig för att vara. Var det inte Garo som förstörde folks ombordladdare förresten?
vi har två Garo boxar med lastvakt mot huset och balansering mellan boxar. Hitills under 3,5 år inga problem med TM3, Zoe, Niro, ID.4, Megane och ipace som laddat från boxarna.martinot skrev:Jo, GARO vill jag absolut inte ha. Det sägs att de dödar många ombordladdare när man kör med deras lastbalanserare. Skall tydligen (sägs det) slå av och på laddningen snabbt flera gånger i rad med endast några sekunders mellanrum. Det är tydligen inte alla likriktare i alla bilar som gillar det upplägget (och jag misstänker att det också bryter mot standarden).
Jo, det var de där hemska Zoe har jag för mig. Men de har ju också inga riktiga likriktare som andra bilar, utan kör med en märklig lösning (som sägs både vara potentiellt elektriskt farlig, men även enormt ineffektiv med stora förluster) med själva elmotorn som omriktare.
Om man läser tråden om GARO så är ju sista svaret att det var fel på elen i de husen, men kan ha varit fler. Vill minnas att det troligen handlade om att Tesla inte följde standarden men GARO gjorde men nu ska det väl var löst vad jag vet. Men det är ju absolut helt fritt att inte använda GARO men jag har GARO och undviker därför tesla.jak skrev: ↑09 feb 2023 17:10vi har två Garo boxar med lastvakt mot huset och balansering mellan boxar. Hitills under 3,5 år inga problem med TM3, Zoe, Niro, ID.4, Megane och ipace som laddat från boxarna.martinot skrev:Jo, GARO vill jag absolut inte ha. Det sägs att de dödar många ombordladdare när man kör med deras lastbalanserare. Skall tydligen (sägs det) slå av och på laddningen snabbt flera gånger i rad med endast några sekunders mellanrum. Det är tydligen inte alla likriktare i alla bilar som gillar det upplägget (och jag misstänker att det också bryter mot standarden).
Därmed inte sagt att inte gått fel hos andra men det är inte en naturlag att det händer.
Boxarna har också fått uppdateringar ett antal ggr OTA under den här perioden.