Sida 2 av 5
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 16:13
av mikebike
Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:40
linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27
Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
60 månader 50% rest? finns det?!
Det verkar extremt optimistiskt....
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 16:15
av spacecoin
mikebike skrev: ↑10 feb 2023 16:13
Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:40
linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27
Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
60 månader 50% rest? finns det?!
Det verkar extremt optimistiskt....
Räntan är väl inte fast, och ränterabatten gäller väl knappast i 60 mån? Brukar vara 3 år.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 16:16
av Trevlig
spacecoin skrev: ↑10 feb 2023 16:15
mikebike skrev: ↑10 feb 2023 16:13
Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:40
linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27
Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
60 månader 50% rest? finns det?!
Det verkar extremt optimistiskt....
Räntan är väl inte fast, och ränterabatten gäller väl knappast i 60 mån? Brukar vara 3 år.
När jag tog 0,25% lånet på min LR var det för 72 månader. Rörlig
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 16:21
av spacecoin
spacecoin skrev: ↑10 feb 2023 14:53
taliz skrev: ↑10 feb 2023 13:46
Tveksam till att det är något nytt på gång i närtid.
Tror bara det är för att världsekonomin är i gungning och folk drar sig för att köpa något överhuvudtaget som inte är absolut nödvändigt.
Model 3 refresh har jag för mig det var tal om till hösten. Dvs rätt långt bort.
HW4 borde dyka upp i S och X först, konstigt vore annars.
Där kan man kanske tänka sig att det kommer i vår/sommar, och sedan i höst på 3 refresh..
Vilda gissningar som vanligt.
Jag håller med, men M3 refreshen
skulle kunna vara på gång. Jag skulle vänta till mars/april om jag kunde. rabatterna lär inte vara borta då med tanka på makro.
Intressant spaning ang refresh på G från Tesla Daily.
Jag tror refreshen är ute i mars baserat på det här. Rabatten lär vara ren lagerrensning.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 16:31
av Fredrik j
mikebike skrev: ↑10 feb 2023 16:13
Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:40
linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27
Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
60 månader 50% rest? finns det?!
Det verkar extremt optimistiskt....
Är det räntan du tänker är optimistisk? Rimligen kommer ju räntan bara öka med reporäntan. Kan ju inte bli så mycket.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 16:50
av Legato
Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 16:31
mikebike skrev: ↑10 feb 2023 16:13
Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:40
linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27
Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
60 månader 50% rest? finns det?!
Det verkar extremt optimistiskt....
Är det räntan du tänker är optimistisk? Rimligen kommer ju räntan bara öka med reporäntan. Kan ju inte bli så mycket.
Är ganska säker på att han syftar på att 50% restvärde efter 60 månader är optimistiskt...
Faktiskt rätt förvånad att DNB (eller möjligen Tesla?) är beredda att ta den extra kreditrisken. Kan bli riktigt surt för konsumenter också som riskerar att behöva hosta upp 50-100.000:- när bilen ska lämnas tillbaka.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 17:26
av Fredrik j
Legato skrev: ↑10 feb 2023 16:50
Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 16:31
mikebike skrev: ↑10 feb 2023 16:13
Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:40
linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27
Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
60 månader 50% rest? finns det?!
Det verkar extremt optimistiskt....
Är det räntan du tänker är optimistisk? Rimligen kommer ju räntan bara öka med reporäntan. Kan ju inte bli så mycket.
Är ganska säker på att han syftar på att 50% restvärde efter 60 månader är optimistiskt...
Faktiskt rätt förvånad att DNB (eller möjligen Tesla?) är beredda att ta den extra kreditrisken. Kan bli riktigt surt för konsumenter också som riskerar att behöva hosta upp 50-100.000:- när bilen ska lämnas tillbaka.
Men det här är väl ett vanligt billån? Man behöver inte lämna tillbaka bilen utan fortsätta betala av den.
Vill man kan man ju spara vid sidan av om det känns bättre.
En för låg restskuld skulle ju eventuellt vara sämre där man blir tvingad till att spara i bilen.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 18:33
av flamman
spacecoin skrev: ↑10 feb 2023 16:21
spacecoin skrev: ↑10 feb 2023 14:53
taliz skrev: ↑10 feb 2023 13:46
Tveksam till att det är något nytt på gång i närtid.
Tror bara det är för att världsekonomin är i gungning och folk drar sig för att köpa något överhuvudtaget som inte är absolut nödvändigt.
Model 3 refresh har jag för mig det var tal om till hösten. Dvs rätt långt bort.
HW4 borde dyka upp i S och X först, konstigt vore annars.
Där kan man kanske tänka sig att det kommer i vår/sommar, och sedan i höst på 3 refresh..
Vilda gissningar som vanligt.
Jag håller med, men M3 refreshen
skulle kunna vara på gång. Jag skulle vänta till mars/april om jag kunde. rabatterna lär inte vara borta då med tanka på makro.
Intressant spaning ang refresh på G från Tesla Daily.
Screenshot 2023-02-10 at 16.19.49.png
Jag tror refreshen är ute i mars baserat på det här. Rabatten lär vara ren lagerrensning.
Spännande! Tyder ju på ändrad hårdvara i någon form på ”elektronik-sidan” om den nuvarande garageöppnaren för 3/Y inte är kompatibel med refresh M3.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 18:53
av Legato
Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 17:26
Legato skrev: ↑10 feb 2023 16:50
Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 16:31
mikebike skrev: ↑10 feb 2023 16:13
Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:40
60 månader 50% rest? finns det?!
Det verkar extremt optimistiskt....
Är det räntan du tänker är optimistisk? Rimligen kommer ju räntan bara öka med reporäntan. Kan ju inte bli så mycket.
Är ganska säker på att han syftar på att 50% restvärde efter 60 månader är optimistiskt...
Faktiskt rätt förvånad att DNB (eller möjligen Tesla?) är beredda att ta den extra kreditrisken. Kan bli riktigt surt för konsumenter också som riskerar att behöva hosta upp 50-100.000:- när bilen ska lämnas tillbaka.
Men det här är väl ett vanligt billån? Man behöver inte lämna tillbaka bilen utan fortsätta betala av den.
Vill man kan man ju spara vid sidan av om det känns bättre.
En för låg restskuld skulle ju eventuellt vara sämre där man blir tvingad till att spara i bilen.
Mycket möjligt, men den större kreditrisken kvarstår...
En förutsättning för en låg ränta är normalt en låg risk, vilket banken/finansbolaget säkrar upp med ett restvärde som "alltid" är lägre än det faktiska värdet. Med 50% efter fem år är det påtaglig risk för motsatsen.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 18:55
av Bjelke
Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 15:27
zorro_nrk skrev: ↑10 feb 2023 14:58
robegb skrev:Gäller detta bara för lagerbilar?? I så fall får man ju bråttom att byta ut sin beställning man gjorde till en som redan finns i landet!
Någon som vet/hört något?
Gäller inte det här befintliga ordrar?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det står ju ”endast för nya model3-beställningar”.
Det är ju tydligt att man vill tömma lagret på model3 innan kvartalet är slut.
6C544C80-F4C3-40B1-8365-967CE6715364.jpeg
Beställningar i januari är ju nya dom också ju

nya kan man ju definiera så om
man vill (troligen inte i den texten kanske men lite önsketänkande är ju trevligt

).
Resten av texten skulle ju med lite vilja kunna tolkas och tyda på det

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 19:22
av Fredrik j
Legato skrev: ↑10 feb 2023 18:53
Mycket möjligt, men den större kreditrisken kvarstår...
En förutsättning för en låg ränta är normalt en låg risk, vilket banken/finansbolaget säkrar upp med ett restvärde som "alltid" är lägre än det faktiska värdet. Med 50% efter fem år är det påtaglig risk för motsatsen.
Jag utgår från att det är tesla som betalar mellanskillnaden. Finansbolaget får ju sin avkastning. Sen är ju lånet personligt. Skulden består ju oavsett bilens värde. Visst kan människor gå i konkurs men det är ju inte det vanliga.
För köparens del är det ju bara att spara lite vid sidan av.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 19:28
av Legato
Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 19:22
Legato skrev: ↑10 feb 2023 18:53
Mycket möjligt, men den större kreditrisken kvarstår...
En förutsättning för en låg ränta är normalt en låg risk, vilket banken/finansbolaget säkrar upp med ett restvärde som "alltid" är lägre än det faktiska värdet. Med 50% efter fem år är det påtaglig risk för motsatsen.
Jag utgår från att det är tesla som betalar mellanskillnaden. Finansbolaget får ju sin avkastning. Sen är ju lånet personligt. Skulden består ju oavsett bilens värde. Visst kan människor gå i konkurs men det är ju inte det vanliga.
För köparens del är det ju bara att spara lite vid sidan av.
Möjligt att Tesla betalar mellanskillnad mellan erbjuden ränta och normalnivå. Är dock tveksam till att Tesla tar kreditrisken, tror det är extremt ovanligt att ta över den från kreditgivaren.
Håller inte med i din övriga analys. Räntenivån skiljer stort mellan lån med och utan säkerhet. Med ett extremt högt restvärde så hamnar man mellan dessa två, det innebär en avsevärd extra risk (/kostnad) för bank/finansbolag.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 19:42
av LarsOJ
Legato skrev: ↑10 feb 2023 19:28
Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 19:22
Legato skrev: ↑10 feb 2023 18:53
Mycket möjligt, men den större kreditrisken kvarstår...
En förutsättning för en låg ränta är normalt en låg risk, vilket banken/finansbolaget säkrar upp med ett restvärde som "alltid" är lägre än det faktiska värdet. Med 50% efter fem år är det påtaglig risk för motsatsen.
Jag utgår från att det är tesla som betalar mellanskillnaden. Finansbolaget får ju sin avkastning. Sen är ju lånet personligt. Skulden består ju oavsett bilens värde. Visst kan människor gå i konkurs men det är ju inte det vanliga.
För köparens del är det ju bara att spara lite vid sidan av.
Möjligt att Tesla betalar mellanskillnad mellan erbjuden ränta och normalnivå. Är dock tveksam till att Tesla tar kreditrisken, tror det är extremt ovanligt att ta över den från kreditgivaren.
Håller inte med i din övriga analys. Räntenivån skiljer stort mellan lån med och utan säkerhet. Med ett extremt högt restvärde så hamnar man mellan dessa två, det innebär en avsevärd extra risk (/kostnad) för bank/finansbolag.
Det kan väl vara så att ”mellanskillnaden” är större med högt restvärde och att det är Tesla som betalar för den extra risken?
Löper den här räntan verkligen i 60mån?
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 19:47
av Legato
LarsOJ skrev: ↑10 feb 2023 19:42
Legato skrev: ↑10 feb 2023 19:28
Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 19:22
Legato skrev: ↑10 feb 2023 18:53
Mycket möjligt, men den större kreditrisken kvarstår...
En förutsättning för en låg ränta är normalt en låg risk, vilket banken/finansbolaget säkrar upp med ett restvärde som "alltid" är lägre än det faktiska värdet. Med 50% efter fem år är det påtaglig risk för motsatsen.
Jag utgår från att det är tesla som betalar mellanskillnaden. Finansbolaget får ju sin avkastning. Sen är ju lånet personligt. Skulden består ju oavsett bilens värde. Visst kan människor gå i konkurs men det är ju inte det vanliga.
För köparens del är det ju bara att spara lite vid sidan av.
Möjligt att Tesla betalar mellanskillnad mellan erbjuden ränta och normalnivå. Är dock tveksam till att Tesla tar kreditrisken, tror det är extremt ovanligt att ta över den från kreditgivaren.
Håller inte med i din övriga analys. Räntenivån skiljer stort mellan lån med och utan säkerhet. Med ett extremt högt restvärde så hamnar man mellan dessa två, det innebär en avsevärd extra risk (/kostnad) för bank/finansbolag.
Det kan väl vara så att ”mellanskillnaden” är större med högt restvärde och att det är Tesla som betalar för den extra risken?
Löper den här räntan verkligen i 60mån?
Så kan det vara, men låter onödigt komplicerat imo.
Räntan gäller definitivt inte 60 månader, däremot kanske rabatten gör det.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 20:37
av jonasl
spacecoin skrev: ↑10 feb 2023 16:15
Räntan är väl inte fast, och ränterabatten gäller väl knappast i 60 mån? Brukar vara 3 år.
Ränterabatten är under hela lånets löptid. Därför är det dumt att lägga på 3 år om du tänkt ha bilen längre.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 20:40
av Fredrik j
Legato skrev: ↑10 feb 2023 19:28
Möjligt att Tesla betalar mellanskillnad mellan erbjuden ränta och normalnivå.
Vem skulle annars betala?
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 20:42
av Legato
Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 20:40
Legato skrev: ↑10 feb 2023 19:28
Möjligt att Tesla betalar mellanskillnad mellan erbjuden ränta och normalnivå.
Vem skulle annars betala?
Det troligaste är nog att de delar på det. Båda tjänar såklart på fler affärer.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 20:43
av Fredrik j
Legato skrev: ↑10 feb 2023 20:42
Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 20:40
Legato skrev: ↑10 feb 2023 19:28
Möjligt att Tesla betalar mellanskillnad mellan erbjuden ränta och normalnivå.
Vem skulle annars betala?
Det troligaste är nog att de delar på det. Båda tjänar såklart på fler affärer.
Ja, bilhandlarna brukar ju få provision hos finansbolagen när man förmedlar en affär.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 20:47
av taliz
spacecoin skrev: ↑10 feb 2023 16:21
spacecoin skrev: ↑10 feb 2023 14:53
taliz skrev: ↑10 feb 2023 13:46
Tveksam till att det är något nytt på gång i närtid.
Tror bara det är för att världsekonomin är i gungning och folk drar sig för att köpa något överhuvudtaget som inte är absolut nödvändigt.
Model 3 refresh har jag för mig det var tal om till hösten. Dvs rätt långt bort.
HW4 borde dyka upp i S och X först, konstigt vore annars.
Där kan man kanske tänka sig att det kommer i vår/sommar, och sedan i höst på 3 refresh..
Vilda gissningar som vanligt.
Jag håller med, men M3 refreshen
skulle kunna vara på gång. Jag skulle vänta till mars/april om jag kunde. rabatterna lär inte vara borta då med tanka på makro.
Intressant spaning ang refresh på G från Tesla Daily.
Screenshot 2023-02-10 at 16.19.49.png
Jag tror refreshen är ute i mars baserat på det här. Rabatten lär vara ren lagerrensning.
Dom har väl byggt 2023 ett bra tag nu? Har väl levererats en drös också.
1,99% ränta är ju inte dåligt, men det lär krävas betydligt mer för en "lagerrensning". Tror inte så många väljer att köpa pga lite ränterabatt.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 10 feb 2023 21:40
av mikebike
Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 16:31
mikebike skrev: ↑10 feb 2023 16:13
Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:40
linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27
Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
60 månader 50% rest? finns det?!
Det verkar extremt optimistiskt....
Är det räntan du tänker är optimistisk? Rimligen kommer ju räntan bara öka med reporäntan. Kan ju inte bli så mycket.
Nej, att bilen bara tappar 50% på 60 månader.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 11 feb 2023 17:04
av Dafro
Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 16:09
Lerumsexpressen skrev: ↑10 feb 2023 16:08
Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:40
linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27
Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
60 månader 50% rest? finns det?!
Ja, det valet dyker upp när man ska välja lånevillkor, tid och restskuld hos DNB.
Chattade med DNB och står det där så stämmer det.
Hur tänker man nör man tar en sådan finansiering, finns ju inte på kartan att bilen är värd 50% efter 5 år. Fast det verkar ju öven DNB tro, detta kan bli spännande. Lägg på lite prissänkningar på det.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 11 feb 2023 17:09
av Fredrik j
Dafro skrev: ↑11 feb 2023 17:04
Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 16:09
Lerumsexpressen skrev: ↑10 feb 2023 16:08
Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:40
linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27
Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
60 månader 50% rest? finns det?!
Ja, det valet dyker upp när man ska välja lånevillkor, tid och restskuld hos DNB.
Chattade med DNB och står det där så stämmer det.
Hur tänker man nör man tar en sådan finansiering, finns ju inte på kartan att bilen är värd 50% efter 5 år. Fast det verkar ju öven DNB tro, detta kan bli spännande. Lägg på lite prissänkningar på det.
Det är väl inte ett dugg spännande. Finansbolaget tjänar på en så långsam amortering som möjligt. Om bilens värde understiger skulden är ju främst kundens problem. Skulden tar du med dig oavsett.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 11 feb 2023 17:32
av OfarligTesla
Dafro skrev: ↑11 feb 2023 17:04
Hur tänker man nör man tar en sådan finansiering, finns ju inte på kartan att bilen är värd 50% efter 5 år. Fast det verkar ju öven DNB tro, detta kan bli spännande. Lägg på lite prissänkningar på det.
Från kundens synvinkel är det väl super? Du får ju till och med högre sparränta än 1.99% så det är riskfri vinst att ha så låg avbetalningstakt som möjligt.
Kan dock inte förstå att DNB vill ta den extra kreditrisken men det kanske är kärvt med nya finansieringar idag så de vill ha in kunder även om risken är sämre.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 11 feb 2023 17:58
av SkipperO
Ny prissänkning i Q2?
Elon sa i december att han tycker priset i lågkonjunktur skall sänkas så lågt som bolagets överlevnad tål, om det behövs för att hålla volymerna uppe. Antalet lagerbilar ökar globalt. Så produktion är större än beställningar. Verkar som beställningsökningen efter förra sänkningen blev kortvarig/otillräcklig. Elon sa ju också i Januari att det är deflation i bilbranschen, så inköpskostnaderna sjunker, och ökade volymer sänker också kostnaden per bil.
Som amatörekonom är min bedömning att det finns en hel del utrymme kvar för Tesla att sänka innan resultat/kassaflöde och liknande når kritiska nivåer.
Så frågan blir ju då bara hur stor sänkning det blir…
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 11 feb 2023 19:24
av taliz
SkipperO skrev: ↑11 feb 2023 17:58
Ny prissänkning i Q2?
Elon sa i december att han tycker priset i lågkonjunktur skall sänkas så lågt som bolagets överlevnad tål, om det behövs för att hålla volymerna uppe. Antalet lagerbilar ökar globalt. Så produktion är större än beställningar. Verkar som beställningsökningen efter förra sänkningen blev kortvarig/otillräcklig. Elon sa ju också i Januari att det är deflation i bilbranschen, så inköpskostnaderna sjunker, och ökade volymer sänker också kostnaden per bil.
Som amatörekonom är min bedömning att det finns en hel del utrymme kvar för Tesla att sänka innan resultat/kassaflöde och liknande når kritiska nivåer.
Så frågan blir ju då bara hur stor sänkning det blir…
Klart dom kan sänka mkt mer, som sagt 3 och Y kostar närmare 200k mindre i Kina.
Men risken är ju att det gör att folk väntar på ytterligare sänkningar.