Sida 2 av 2

Re: Model 3 med 10 000 mil

Postat: 19 feb 2023 12:08
av jonasl
En begagnad Model S eller X av äldre snitt skulle jag aldrig betala de priser som begärs för. Det är också dem som Grufman visar filmer om. Finns många inbyggda problem med t.ex. lampor där DRL-slingan slutar fungera, länkarmarna som alla hört talas om, problem med dörrhandtag, bakdörrarna på X verkar vara en potentiell mardröm, jordpunkter som oxiderar sönder, läckande luftfjädring (inte Tesla-specifikt, gäller alla bilar med luftfjädring när de börjar åldras) och säkert mer som jag inte kommer ihåg just nu.

2910 Model 3 var första årsmodellen i Sverige men det var ju inte en helt ny modell då så jag tror inte den behöver undvikas av det skälet. Däremot skulle jag personligen heller köpa en nyare bil som inte är byggd i USA. 3 och Y är klart modernare och mer genomtänkta konstruktioner.

Re: Model 3 med 10 000 mil

Postat: 19 feb 2023 14:37
av ducce916m
VoltAmpere skrev: 19 feb 2023 11:05
pejvic skrev: 19 feb 2023 10:49
Fast nu är det ju så att Grufman själv kör Tesla och tycker att de är välbyggda bilar.
Han tycker att vi skall undvika 2013-2014 bilarna...
Ok...
https://www.nyteknik.se/tesla/teslas-ad ... ing/399884
Du har kanske inte läst trådens rubrik?

Re: Model 3 med 10 000 mil

Postat: 19 feb 2023 16:22
av VoltAmpere
ducce916m skrev: 19 feb 2023 14:37
VoltAmpere skrev: 19 feb 2023 11:05
pejvic skrev: 19 feb 2023 10:49
Fast nu är det ju så att Grufman själv kör Tesla och tycker att de är välbyggda bilar.
Han tycker att vi skall undvika 2013-2014 bilarna...
Ok...
https://www.nyteknik.se/tesla/teslas-ad ... ing/399884
Du har kanske inte läst trådens rubrik?
Jag ska nog inte hänga här längre då jag blir allt mer Tesla negativ -> fel forum ;)

Ett företag som hotar med advokater när Grufmans påpekar säkerhetsbrister som borde åtgärdats för länge sedan.
Ett företag som inte följer ARN rekommendationer och som enda bilmärke i Sverige hamnar på svarta listan.

Lycka till med era beg. Tesla köp.

Re: Model 3 med 10 000 mil

Postat: 19 feb 2023 16:37
av AAKEE
Model 3 är ju en betydligt mer basic bil än S och X så man slipper troligen dyra fel som luftfjädring mm.
Model 3 är i huvudsak byggd ’bårrti järrnä’ så man kanske slipper problem med korrosion pga olika ädla metaller.

Det finns väl inga direkt kända del som ofta tenderar att bli jättedyra.
-Länkarmar ser ut att bytas ungefär på samma nivå som många andra bilar.
- Ett fåtal 2019-2020 men ändå några har fått byta elvärmen (bilar med värmeelementet, ej värmepump), men kostnaden verkar överkomlig.

-Nyare bilar med värmepump är effektivare men också en större risk för dyr verkstadsräkning när garanti/maskinskadeförsäkringen upphör så en 2019-2020 är nog ett ganska säkert kort men låg risk för chockräkningar på verkstan.

Jag gissar att 2019-20 är säkra köp.

Re: Model 3 med 10 000 mil

Postat: 19 feb 2023 20:24
av jonasl
Bra man har lite koll på ev rost vid stänkskydden fram och blästrade trösklar som vissa ex verkar råka ut för.

Re: Model 3 med 10 000 mil

Postat: 19 feb 2023 22:52
av NiklasTesla
Sebbeh skrev: 19 feb 2023 09:26
Jag lånar tråden lite om det är okej.

Jag är också spekulant på en begagnad Model 3. Jag har siktat in mig på en som gått mindre än 6000mil för att ha lite garanti kvar. Sen kollar jag på att inte köpa en 2019, för att undvika dom absolut första. Det jag också känner att vi behöver är 4-hjulsdrift. Då bör man landa på någonstans på 400k-450k. Vilket är cirka 200k under nybilspris. Det känns väl rimligt. Känns som att det ligger ute flera för 450k så antingen pruta på en sån eller haffa en snäppet billigare när dom kommer ut är rätt väg att gå?
Vanligtvis håller jag med men just Tesla Model 3 från 19/20 (pga direktverkande kupévärmare) ser jag som bättre köp än senare model då värmepumpen ofta verkar fela på senare model 3/Y.

MVH

Re: Model 3 med 10 000 mil

Postat: 21 feb 2023 14:32
av Antti V
Min 2019 SR+ gick precis i dagarna över 10 000 mila sträckan.
Jag har haft fel på följande:
* Bytt bakrutan då defrostern hade för hög effekt, 2 gånger, båda på garanti.
* Bytt kabelstammen till dragkroken. (Garanti)
* Bytt vindruta p.g.a. stenskott.
* Servat bromsar, luftfilter m.m. en gång.
* Varit på plåtverkstan en gång då jag råkade köra på en bil i en rondell. Lättare plåtskador.
* Bytt sommardäcken, en uppsättning.
* Lagat en kabel som det var brott på vid främre delen av vänster bakhjul nyligen.

Jag är otroligt nöjd med bilen. Kan säga att bilen blev klart tystare med Good Year än med ursprungliga Michelin (18 tum)

Re: Model 3 med 10 000 mil

Postat: 21 feb 2023 15:11
av SwedishAdvocate
NiklasTesla skrev: 19 feb 2023 22:52
Vanligtvis håller jag med men just Tesla Model 3 från 19/20 (pga direktverkande kupévärmare) ser jag som bättre köp än senare model då värmepumpen ofta verkar fela på senare model 3/Y.

MVH
Tycker inte man läser så mycket om fel på värmepumpen. Som jag förstått det här, så berodde det på att det var ett spjäll i fronten på bilen som frös fast. Detta åtgärdade dock Tesla med en sån där over the air update. Lösningen blev att i vissa förhållanden då spjället riskerade frysa fast så motionerade bilen det här spjället med jämna intervaller. Det här hände ju första vintern då värmepumpen var ny. Men sen dess har jag nog inte sett något om det här...