Tro jag kommer beställa original TPMS efter att ha haft lite stul med tredjeparts på Model 3 (även om det nu inte var BLE), original kostar marginellt mer verkar det som.
Frågan är om jag ska gå på 8,5" bredd istället för 9,5" som är original. Ska ha svarta fälgar och då kommer eventuellt skap synas mycket mer så det vore trevligt att ha lite mera däckssida utanför kanten - även om jag inte bruka skrapa fälgar. Lite lägre ET på 8,5" så de bör inte hamna längre in från fälgkanten heller, och 255-däck ska passa bra enligt tabellerna. Men å andra sidan så bör det ju finnas en orsak till att det är 9,5" original - frågan är hur stor roll det spelar.
Tro jag kommer beställa original TPMS efter att ha haft lite stul med tredjeparts på Model 3 (även om det nu inte var BLE), original kostar marginellt mer verkar det som.
Frågan är om jag ska gå på 8,5" bredd istället för 9,5" som är original. Ska ha svarta fälgar och då kommer eventuellt skap synas mycket mer så det vore trevligt att ha lite mera däckssida utanför kanten - även om jag inte bruka skrapa fälgar. Lite lägre ET på 8,5" så de bör inte hamna längre in från fälgkanten heller, och 255-däck ska passa bra enligt tabellerna. Men å andra sidan så bör det ju finnas en orsak till att det är 9,5" original - frågan är hur stor roll det spelar.
Går i precis samma tankar, och gjort samma analys som du när det gäller ET och 8,5-fälg. Bör poängteras att jag är lekman och bara googlat mig fram till att det ska funka. Visst är orginal 9,5 men har hört flera som kör 8,5, fördelen är väl lite lägre vikt vilket bör ge en lägre förburkning (teoretiskt iallafall).
Har dividerat hur jag ska köra med TPMS, intressant att höra att tredjeparts har strulat, då kanske man ska köra på orginal.
Går i precis samma tankar, och gjort samma analys som du när det gäller ET och 8,5-fälg. Bör poängteras att jag är lekman och bara googlat mig fram till att det ska funka. Visst är orginal 9,5 men har hört flera som kör 8,5, fördelen är väl lite lägre vikt vilket bör ge en lägre förburkning (teoretiskt iallafall).
Har dividerat hur jag ska köra med TPMS, intressant att höra att tredjeparts har strulat, då kanske man ska köra på orginal.
Har i princip bestämt mig för 8,5" bredd - och det fungerar garanterat, möjligen att du förlorar en liten liten aning styvhet i däcket men det spelar mindre roll för mig. Hade lite smalare tredjepartshjul på Model 3 också med original sommardäck och den gick sannerligen som på räls.
Det var som sagt 433Mhz TPMS som strulade för mig med tredjeparts, trots att däckstrycket uppdaterades så fick jag ett felmeddelande. Sålde bilen sen så jag vet inte exakt vad det berodde på men jag noterade att bilhandlaren bytt till andra hjul när de lade ut den på annons.
Inser att din fråga rör de två förslagen (skulle i så fall välja nr 2) men måste slå ett slag för Ocean Everblue-fälgarna, gillar att de är lite konkava, ger ett lite köttigare/fetare intryck. Smaksak förstås!
Det var mitt första val och var ute efter lite offerter men känd däckverkstad här lokalt sa att "du som är känslig för vibrationer ska du hålla dig från Ocean fälgar..." hen pekar på något sämre kvalité på dessa fälgar.
Fan, jag har ju köpt just sådana som jag ska hänga på bilen nu. Hoppas det inte är så farligt!
Går i precis samma tankar, och gjort samma analys som du när det gäller ET och 8,5-fälg. Bör poängteras att jag är lekman och bara googlat mig fram till att det ska funka. Visst är orginal 9,5 men har hört flera som kör 8,5, fördelen är väl lite lägre vikt vilket bör ge en lägre förburkning (teoretiskt iallafall).
Har dividerat hur jag ska köra med TPMS, intressant att höra att tredjeparts har strulat, då kanske man ska köra på orginal.
Har i princip bestämt mig för 8,5" bredd - och det fungerar garanterat, möjligen att du förlorar en liten liten aning styvhet i däcket men det spelar mindre roll för mig. Hade lite smalare tredjepartshjul på Model 3 också med original sommardäck och den gick sannerligen som på räls.
Det var som sagt 433Mhz TPMS som strulade för mig med tredjeparts, trots att däckstrycket uppdaterades så fick jag ett felmeddelande. Sålde bilen sen så jag vet inte exakt vad det berodde på men jag noterade att bilhandlaren bytt till andra hjul när de lade ut den på annons.
Jag kör med 8,5X20 114/3 ET35 fälgar med 255/40R20 vinterdäck, fungerar utmärkt och jag uppskattar (det lilla) skyddet fälgen får från gummit.
Re: Fälgångest... hjälp
Postat: 08 mar 2023 12:52
av jonasl
Ser ju inte på något vis stretchat ut. Vore intressant att veta varför de specar så breda fälgar original.
Inser att din fråga rör de två förslagen (skulle i så fall välja nr 2) men måste slå ett slag för Ocean Everblue-fälgarna, gillar att de är lite konkava, ger ett lite köttigare/fetare intryck. Smaksak förstås!
Det var mitt första val och var ute efter lite offerter men känd däckverkstad här lokalt sa att "du som är känslig för vibrationer ska du hålla dig från Ocean fälgar..." hen pekar på något sämre kvalité på dessa fälgar.
Fan, jag har ju köpt just sådana som jag ska hänga på bilen nu. Hoppas det inte är så farligt!
Nej säkert inte, kan ju vara så att hen stött på någar dåliga exemplar eller haft incitament att sälja in andra märken.