Sida 2 av 2

Re: Långsam laddning

Postat: 05 jan 2016 17:53
av hanty
* Laddar man när det är kallt tar det ett tag innan amperen kommit upp i det man ställt in. Batteriet måste värmas först. För att spara batteriet.
Blivit varse detta efter några dagar i Lillehammer med 15 minus och hänvisad till Supercharder laddning, efter nedtur från fjället med mycket reg är batteriet inte varmt ( regeffekt ca 30 %), laddar den bara med laddhastighet på ca 130km/ t i början trots ganska tomt batteri, kommer som mest upp i laddhastighet på knappt 300km/t

Re: Långsam laddning

Postat: 06 jan 2016 11:58
av olarsson
olarsson skrev:
Har tänkt så också, men inte haft möjlighet till det på ett par dagar. Är nu hemma i Sthlm igen så jag kanske svänger förbi något typ2-uttag och testar.
Testar just nu typ 2 och får 10 när jag ställer in 16 så allt pekar väl på att en av laddarna i bilen gett upp.
Tack för tips och råd i tråden. Återkommer med slutrapport efter att bilen varit inne hos Tesla om ett par veckor (har en tid bokad för DU-byte).

Re: Långsam laddning

Postat: 06 jan 2016 12:20
av ovelundkvist
Laddade du länge när du bara fick 10A?

Jag har också dubbla laddare och nu när det har blivit kallt (-9) så får jag 9-10A några minuter i början av laddningen på både 16A och 32A typ 2, men sedan går det upp till max.

Re: Långsam laddning

Postat: 06 jan 2016 12:50
av olarsson
Se längre upp i tråden.
Samma fenomen oavsett om jag just kört (varm bil), laddat hela natten, laddar via UMC eller typ2, på flera olika uttag/platser osv.
Gemensam nämnare är endast själva bilen. ;)
(Laddade väl 20 minuter nu för att testa.)

Re: Långsam laddning

Postat: 06 jan 2016 18:26
av ovelundkvist
Sorry... Ja, då låter det tyvärr som problem med en laddare.

Re: Långsam laddning

Postat: 08 jan 2016 15:47
av olarsson
Nu har laddningen gett upp helt och hållet.
Åkte ut till Tesla för att superladda lite istället och diskutera felet. Kan avfärda spekulationer om att reducerad ström skulle kunna bero på att endast den ena av laddarna funkar. De är snarare seriekopplade än parallellkopplade tydligen, dvs laddare två går bara igång om strömmen är 16A eller högre. Kanske alla visste och förstod, men det var nyheter för mig. Lite synd, jag tänkte ju att dubbeladdare var lite en bra grej att ha i reserv om den ena pajar, men det verkar inte som att det kan funka så.
Nu ska de kika i felloggarna och se vad som gått snett.
Fortsättning följer.

Re: Långsam laddning

Postat: 08 jan 2016 20:31
av sondell
Jag tänkte ju mer på att en av de tre subladdar paren i en laddare som det finns tre av skulle lagt av. Eftersom du fick en tredjedel ungefär. Men då är det väl bara en tidsfråga innan allt ryker kanske.

Synd att de var kopplade så att de inte kan fungera oberoende. Då försvann dem poängen ja.

Re: Långsam laddning

Postat: 08 jan 2016 22:24
av olarsson
Ah då fattar jag vad du menade. :) :roll:

Men det hade ju varit fint om de kunde agera som varandras reserver. Det vore också bra om bilen kanske roterade vilken av de båda som används så att det blir jämnt slitage.

Re: Långsam laddning

Postat: 10 jan 2016 20:33
av leiflodde
Angående långsam laddning.

Efter lite överraskande hög förbrukning körde jag inom en MC Donalds men ca 1.5 mil i timmen undrar man vad är dessa stoplar till för?

Räddaren i nöden var Clever bara att köpa ett laddkort i kassan på Statoil 150 spänn sen var man igång 18 mil i timmen.

Re: Långsam laddning

Postat: 11 jan 2016 07:37
av Pontus
leiflodde skrev:
Angående långsam laddning.

Efter lite överraskande hög förbrukning körde jag inom en MC Donalds men ca 1.5 mil i timmen undrar man vad är dessa stoplar till för?

Räddaren i nöden var Clever bara att köpa ett laddkort i kassan på Statoil 150 spänn sen var man igång 18 mil i timmen.
Ja är det inte en övernattning inblandad så känns det ju lite konstigt.