Sida 2 av 2
Re: Har Tesla utbildat sin personal?
Postat: 07 mar 2023 10:00
av Tars
Lurkern skrev:Har försökt få Tesla justera karossen efter leverans, men inser att de sätter jubelidioter på jobbet. Skapar mer problem än de rättar, och rättar dessutom inget.
Känner igen detta.
Skickat från min SM-F916B via Tapatalk
Re: Har Tesla utbildat sin personal?
Postat: 07 mar 2023 11:17
av Delta
Har tid i morgon för min gamla MS90D från jan 2017. Hör oljud från framvagnen vid inbromsning. Bilen har gått 21000 mil så det kan vara glapp i bussningarna eller skeva bromsskivor. Kräver en erfaren mekaniker för att avgöra rätt åtgärd. Har därför valt att anlita Köpenhamn/Kastrup.
I Danmark får inkompetenta mekaniker sparken direkt, man har inte LAS-regler där anställningstid styr vem som sägs upp. Det avgörs av den som betalar lönerna, alltsdå arbetsgivaren. Den uppsagde i Danmark har också kvar en större del av lönen genom bättre A-kasseregler och kan samtidigt leta upp ett jobb som passar honom bättre.
Senast jag var i Kastrup var 2019. Då var det en alert mekaniker som hette Hamid och som kom från Marokko som hittade orsaken till en svag vibration vid motorvägsvart. Det var ett skydd under bilen som inte var fäst ordentligt efter en lackering av fronten.
I Sverige blir inte ens Tesla av med inkompetent personal, det sätter LAS effektivt stopp för. Utbildning löser inte detta problemet.
Re: Har Tesla utbildat sin personal?
Postat: 07 mar 2023 13:27
av Maw
Delta skrev: ↑07 mar 2023 11:17
Har tid i morgon för min gamla MS90D från jan 2017. Hör oljud från framvagnen vid inbromsning. Bilen har gått 21000 mil så det kan vara glapp i bussningarna eller skeva bromsskivor. Kräver en erfaren mekaniker för att avgöra rätt åtgärd. Har därför valt att anlita Köpenhamn/Kastrup.
I Danmark får inkompetenta mekaniker sparken direkt, man har inte LAS-regler där anställningstid styr vem som sägs upp. Det avgörs av den som betalar lönerna, alltsdå arbetsgivaren. Den uppsagde i Danmark har också kvar en större del av lönen genom bättre A-kasseregler och kan samtidigt leta upp ett jobb som passar honom bättre.
Senast jag var i Kastrup var 2019. Då var det en alert mekaniker som hette Hamid och som kom från Marokko som hittade orsaken till en svag vibration vid motorvägsvart. Det var ett skydd under bilen som inte var fäst ordentligt efter en lackering av fronten.
I Sverige blir inte ens Tesla av med inkompetent personal, det sätter LAS effektivt stopp för. Utbildning löser inte detta problemet.
Det finns väl goda möjligheter att provanställa personal i Sverige? Är personen inkompetent är det inga problem att avsluta anställningen under prövotiden. Vet inte Tesla om detta?
Re: Har Tesla utbildat sin personal?
Postat: 07 mar 2023 13:45
av Curik
Delta skrev: ↑07 mar 2023 11:17
Har tid i morgon för min gamla MS90D från jan 2017. Hör oljud från framvagnen vid inbromsning. Bilen har gått 21000 mil så det kan vara glapp i bussningarna eller skeva bromsskivor. Kräver en erfaren mekaniker för att avgöra rätt åtgärd. Har därför valt att anlita Köpenhamn/Kastrup.
I Danmark får inkompetenta mekaniker sparken direkt, man har inte LAS-regler där anställningstid styr vem som sägs upp. Det avgörs av den som betalar lönerna, alltsdå arbetsgivaren. Den uppsagde i Danmark har också kvar en större del av lönen genom bättre A-kasseregler och kan samtidigt leta upp ett jobb som passar honom bättre.
Senast jag var i Kastrup var 2019. Då var det en alert mekaniker som hette Hamid och som kom från Marokko som hittade orsaken till en svag vibration vid motorvägsvart. Det var ett skydd under bilen som inte var fäst ordentligt efter en lackering av fronten.
I Sverige blir inte ens Tesla av med inkompetent personal, det sätter LAS effektivt stopp för. Utbildning löser inte detta problemet.
Med andra ord kan inget företag i Sverige bibehålla kompetent personal.
Larv. Förutom provanställningar så finns det massa kreativa sätt att komma runt LAS.
Re: Har Tesla utbildat sin personal?
Postat: 07 mar 2023 14:44
av Xerxes
Delta skrev: ↑07 mar 2023 11:17
Har tid i morgon för min gamla MS90D från jan 2017. Hör oljud från framvagnen vid inbromsning. Bilen har gått 21000 mil så det kan vara glapp i bussningarna eller skeva bromsskivor. Kräver en erfaren mekaniker för att avgöra rätt åtgärd. Har därför valt att anlita Köpenhamn/Kastrup.
I Danmark får inkompetenta mekaniker sparken direkt, man har inte LAS-regler där anställningstid styr vem som sägs upp. Det avgörs av den som betalar lönerna, alltsdå arbetsgivaren. Den uppsagde i Danmark har också kvar en större del av lönen genom bättre A-kasseregler och kan samtidigt leta upp ett jobb som passar honom bättre.
Senast jag var i Kastrup var 2019. Då var det en alert mekaniker som hette Hamid och som kom från Marokko som hittade orsaken till en svag vibration vid motorvägsvart. Det var ett skydd under bilen som inte var fäst ordentligt efter en lackering av fronten.
I Sverige blir inte ens Tesla av med inkompetent personal, det sätter LAS effektivt stopp för. Utbildning löser inte detta problemet.
Detta måste vara Teslaspecifikt, levandes i gränslandet vet jag att danskar i regionen hellre servar bilarna i Sverige pga just servicekvaliteten.
Re: Har Tesla utbildat sin personal?
Postat: 07 mar 2023 15:20
av Delta
Curik skrev: ↑07 mar 2023 13:45
Delta skrev: ↑07 mar 2023 11:17
Har tid i morgon för min gamla MS90D från jan 2017. Hör oljud från framvagnen vid inbromsning. Bilen har gått 21000 mil så det kan vara glapp i bussningarna eller skeva bromsskivor. Kräver en erfaren mekaniker för att avgöra rätt åtgärd. Har därför valt att anlita Köpenhamn/Kastrup.
I Danmark får inkompetenta mekaniker sparken direkt, man har inte LAS-regler där anställningstid styr vem som sägs upp. Det avgörs av den som betalar lönerna, alltsdå arbetsgivaren. Den uppsagde i Danmark har också kvar en större del av lönen genom bättre A-kasseregler och kan samtidigt leta upp ett jobb som passar honom bättre.
Senast jag var i Kastrup var 2019. Då var det en alert mekaniker som hette Hamid och som kom från Marokko som hittade orsaken till en svag vibration vid motorvägsvart. Det var ett skydd under bilen som inte var fäst ordentligt efter en lackering av fronten.
I Sverige blir inte ens Tesla av med inkompetent personal, det sätter LAS effektivt stopp för. Utbildning löser inte detta problemet.
Med andra ord kan inget företag i Sverige bibehålla kompetent personal.
Larv. Förutom provanställningar så finns det massa kreativa sätt att komma runt LAS.
Så länge man inte behöver säga upp personal kan man förstås behålla personalen. Att påstå att alla företag inte kan behålla kompetent personal är just larv.
Det är däremot problematiskt att inte den som sysselsätter personalen får avgöra vem som ska arbeta i organisationen.
Re: Har Tesla utbildat sin personal?
Postat: 07 mar 2023 15:44
av Curik
Delta skrev: ↑07 mar 2023 15:20
Curik skrev: ↑07 mar 2023 13:45
Delta skrev: ↑07 mar 2023 11:17
Har tid i morgon för min gamla MS90D från jan 2017. Hör oljud från framvagnen vid inbromsning. Bilen har gått 21000 mil så det kan vara glapp i bussningarna eller skeva bromsskivor. Kräver en erfaren mekaniker för att avgöra rätt åtgärd. Har därför valt att anlita Köpenhamn/Kastrup.
I Danmark får inkompetenta mekaniker sparken direkt, man har inte LAS-regler där anställningstid styr vem som sägs upp. Det avgörs av den som betalar lönerna, alltsdå arbetsgivaren. Den uppsagde i Danmark har också kvar en större del av lönen genom bättre A-kasseregler och kan samtidigt leta upp ett jobb som passar honom bättre.
Senast jag var i Kastrup var 2019. Då var det en alert mekaniker som hette Hamid och som kom från Marokko som hittade orsaken till en svag vibration vid motorvägsvart. Det var ett skydd under bilen som inte var fäst ordentligt efter en lackering av fronten.
I Sverige blir inte ens Tesla av med inkompetent personal, det sätter LAS effektivt stopp för. Utbildning löser inte detta problemet.
Med andra ord kan inget företag i Sverige bibehålla kompetent personal.
Larv. Förutom provanställningar så finns det massa kreativa sätt att komma runt LAS.
Så länge man inte behöver säga upp personal kan man förstås behålla personalen. Att påstå att alla företag inte kan behålla kompetent personal är just larv.
Det är däremot problematiskt att inte den som sysselsätter personalen får avgöra vem som ska arbeta i organisationen.
Precis, och det var ju just det du påstod när du svamlade om LAS. Alla företag i Sverige jobbar efter samma regler så ifall Tesla p.g.a. svensk lagstiftning inte kan anställa kompetent personal så måste ju även övriga företag i detta land ha samma problem. Eller hur? Inte verkar det vara mycket bättre på Tesla i USA heller, trots annan lagstiftning.
Ja, "jätteproblematiskt" att inte företag kan sparka ut vem som helst. Det känns ju som att du kanske inte står på konsumentens sida heller, så att säga.
Re: Har Tesla utbildat sin personal?
Postat: 07 mar 2023 16:32
av LarsOJ
Bjelke skrev: ↑07 mar 2023 09:15
Apropå tejp så kör väl Tesla med 3M och där är det rätt tydligt med rumstemperatur och
ett dygn efteråt vill jag minnas…
Ja och det lärde man sig typ i grundskolan när man försökte tejpa fast något utomhus i kyla. Sickna amatörer.
” Why is my 3M double sided tape not sticking?
Check the Temperature!
If the tape or the surface is too hot or too cold, it won't stick. If it's sweltering outside, wait until the evening when it cools down to apply the tape. If it's too cold, try to warm up the tape and the surface before application.”
Re: Har Tesla utbildat sin personal?
Postat: 07 mar 2023 19:33
av Dafro
Curik skrev: ↑07 mar 2023 15:44
Delta skrev: ↑07 mar 2023 15:20
Curik skrev: ↑07 mar 2023 13:45
Delta skrev: ↑07 mar 2023 11:17
Har tid i morgon för min gamla MS90D från jan 2017. Hör oljud från framvagnen vid inbromsning. Bilen har gått 21000 mil så det kan vara glapp i bussningarna eller skeva bromsskivor. Kräver en erfaren mekaniker för att avgöra rätt åtgärd. Har därför valt att anlita Köpenhamn/Kastrup.
I Danmark får inkompetenta mekaniker sparken direkt, man har inte LAS-regler där anställningstid styr vem som sägs upp. Det avgörs av den som betalar lönerna, alltsdå arbetsgivaren. Den uppsagde i Danmark har också kvar en större del av lönen genom bättre A-kasseregler och kan samtidigt leta upp ett jobb som passar honom bättre.
Senast jag var i Kastrup var 2019. Då var det en alert mekaniker som hette Hamid och som kom från Marokko som hittade orsaken till en svag vibration vid motorvägsvart. Det var ett skydd under bilen som inte var fäst ordentligt efter en lackering av fronten.
I Sverige blir inte ens Tesla av med inkompetent personal, det sätter LAS effektivt stopp för. Utbildning löser inte detta problemet.
Med andra ord kan inget företag i Sverige bibehålla kompetent personal.
Larv. Förutom provanställningar så finns det massa kreativa sätt att komma runt LAS.
Så länge man inte behöver säga upp personal kan man förstås behålla personalen. Att påstå att alla företag inte kan behålla kompetent personal är just larv.
Det är däremot problematiskt att inte den som sysselsätter personalen får avgöra vem som ska arbeta i organisationen.
Precis, och det var ju just det du påstod när du svamlade om LAS. Alla företag i Sverige jobbar efter samma regler så ifall Tesla p.g.a. svensk lagstiftning inte kan anställa kompetent personal så måste ju även övriga företag i detta land ha samma problem. Eller hur? Inte verkar det vara mycket bättre på Tesla i USA heller, trots annan lagstiftning.
Ja, "jätteproblematiskt" att inte företag kan sparka ut vem som helst. Det känns ju som att du kanske inte står på konsumentens sida heller, så att säga.
Är det så att dom betalar för dåligt i lön, och eller inte får vara med i facket så får dom som inte får andra jobb, kanske.
Re: Har Tesla utbildat sin personal?
Postat: 07 mar 2023 20:06
av Tars
Delta skrev:Har tid i morgon för min gamla MS90D från jan 2017. Hör oljud från framvagnen vid inbromsning. Bilen har gått 21000 mil så det kan vara glapp i bussningarna eller skeva bromsskivor. Kräver en erfaren mekaniker för att avgöra rätt åtgärd. Har därför valt att anlita Köpenhamn/Kastrup.
I Danmark får inkompetenta mekaniker sparken direkt, man har inte LAS-regler där anställningstid styr vem som sägs upp. Det avgörs av den som betalar lönerna, alltsdå arbetsgivaren. Den uppsagde i Danmark har också kvar en större del av lönen genom bättre A-kasseregler och kan samtidigt leta upp ett jobb som passar honom bättre.
Senast jag var i Kastrup var 2019. Då var det en alert mekaniker som hette Hamid och som kom från Marokko som hittade orsaken till en svag vibration vid motorvägsvart. Det var ett skydd under bilen som inte var fäst ordentligt efter en lackering av fronten.
I Sverige blir inte ens Tesla av med inkompetent personal, det sätter LAS effektivt stopp för. Utbildning löser inte detta problemet.
Jäkligt bra sammanfattat.
Skickat från min SM-F936B via Tapatalk
Re: Har Tesla utbildat sin personal?
Postat: 07 mar 2023 21:09
av spacecoin
Delta skrev:
I Danmark får inkompetenta mekaniker sparken direkt, man har inte LAS-regler där anställningstid styr vem som sägs upp. Det avgörs av den som betalar lönerna, alltsdå arbetsgivaren. Den uppsagde i Danmark har också kvar en större del av lönen genom bättre A-kasseregler och kan samtidigt leta upp ett jobb som passar honom bättre.
Jag tror inte det är sån stor skillnad. LAS idag är inte samma som förra århundradet, man har utantag och det är inte så svårt att bli av med folk längre. Svenska politiker har ju sneglat på dansk och innan det nederländsk "flexicurity" de senaste 20 åren, även om det kanske inte är lika ännu. Vi har dessutom provanställningar i sex månader och om man som organisation inte sållar ut idioterna på den tiden så förtjänar man fan inte bättre. Dåliga processer och dålig styrning skulle jag säga. Sen så behöver man anställa rätt också och erbjuda konkurrenskraftig lön om man vill ha bra personal.
Tesla verkar ha dåliga processer (på grund av växtvärk bland annat) men en hel del hjältar som oftast ser till att det funkar i alla fall.
https://www.riksdagen.se/globalassets/0 ... der-au.pdf
https://www.oresunddirekt.se/se/jag-arb ... -i-danmark
Re: Har Tesla utbildat sin personal?
Postat: 08 mar 2023 08:42
av Jaegaern
Bjelke skrev: ↑07 mar 2023 09:13
Jaegaern skrev: ↑07 mar 2023 07:41
mans71 skrev: ↑06 mar 2023 20:59
Tråkigt. Själv hämtade jag nyss ut min Model S efter recall-åtgärd på batteripaketet och efter dom bytt bärarmarna bak (varför vänta till dom går sönder liksom?). Toppenservice, bra återkoppling och trevligt bemötande av Mimmi som vanligt i Norrköping.
Mimmi äger!
Samma med båda tjejerna i Uppsala, dom har varit grymma men det är ju inte dom som lagar
bilarna och teknikerna har varit ”varierande” där om man säger så, bättre än Väsby men inte
direkt 100% heller. Totalt sett så har iaf Uppsala gjort det avsevärt bättre än Väsby

Jag saknar ändå möjligheten att ringa dit utan att krångla med appen osv.
Ja så är det ju!
Dock så har Norrköping levererat alla gånger jag varit där, vill jag minnas. Utom när de inte hade en åtgärdspunkt för vibrationerna i höjdjusteraren för bältena. Det fick jag mobile att lösa senare efter lite påtryckande.