Uppdaterade C40/XC40

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Teslared »

De amerikanska EPA range värdena är lite mer realistiska än WLTP då de anger city och highway räckvidd. De kan ge en liten fingervisning om luftmotståndets inflytande på räckvidden.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Arctic Drifter »

toppo skrev: 25 apr 2023 19:16
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
Var hittade du detta pris? Jag körde konfiguratorn på Volvocars och då landar det inte på denna summa... :D
Tesla Model Y Performance
Ramagon
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 mar 2023 19:42

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Ramagon »

Arctic Drifter skrev: 26 apr 2023 14:48
toppo skrev: 25 apr 2023 19:16
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
Var hittade du detta pris? Jag körde konfiguratorn på Volvocars och då landar det inte på denna summa... :D
Här :D :D https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-63129
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 26 apr 2023 12:21
AAKEE skrev: 26 apr 2023 11:35
Det är ju en rätt kort del av testet som är högfartsdel, därav att WLTP-räckvidden är ett fantasivärde (tar dessutom med all energi man kan få ut ur batteriet, dvs även 4.5% buffer i teslas fall).
Bilen håller inte konstant hög fart utan når 131 i ett ögonblick.
Uppskattat ur diagrammet så körs bilen med cirka 120 km/h i 350 s. Det blir en sträcka på ungefär 11 kilometer, eller ungefär halva testcykeln. Det var mer än jag trott.
”Extra high” (den högra delen) är totalt 317s, och snittet är 93.7km/h. På den tiden kommer man 8250m. (Data finns i den bifogade lånken så det går läsa där istället för att gissa fel).

Bedömt med mina ögon är farten 120 km/h eller mer cirka 25% av ”extra high”-delen, dvs runt 80s. Stor skillnad på din och min bedömning tycker jag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 26 apr 2023 15:31
Niklas Z skrev: 26 apr 2023 12:21
AAKEE skrev: 26 apr 2023 11:35
Det är ju en rätt kort del av testet som är högfartsdel, därav att WLTP-räckvidden är ett fantasivärde (tar dessutom med all energi man kan få ut ur batteriet, dvs även 4.5% buffer i teslas fall).
Bilen håller inte konstant hög fart utan når 131 i ett ögonblick.
Uppskattat ur diagrammet så körs bilen med cirka 120 km/h i 350 s. Det blir en sträcka på ungefär 11 kilometer, eller ungefär halva testcykeln. Det var mer än jag trott.
”Extra high” (den högra delen) är totalt 317s, och snittet är 93.7km/h. På den tiden kommer man 8250m. (Data finns i den bifogade lånken så det går läsa där istället för att gissa fel).

Bedömt med mina ögon är farten 120 km/h eller mer cirka 25% av ”extra high”-delen, dvs runt 80s. Stor skillnad på din och min bedömning tycker jag.
Jag trodde det högra röda vertikala strecket i diagrammet hängde ihop med "1200" som står nedanför, men så är det tydligen inte. Sorry.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 26 apr 2023 17:18
Jag trodde det högra röda vertikala strecket i diagrammet hängde ihop med "1200" som står nedanför, men så är det tydligen inte. Sorry.
Det förklarar ju varför vi såg olika på det :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
toppo
elbilist
Inlägg: 213
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av toppo »

Ramagon skrev: 26 apr 2023 15:08
Arctic Drifter skrev: 26 apr 2023 14:48
toppo skrev: 25 apr 2023 19:16
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
Var hittade du detta pris? Jag körde konfiguratorn på Volvocars och då landar det inte på denna summa... :D
Här :D :D https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-63129
Precis, erbjudandet är inte helt enkelt att hitta. Även första gången jag ser att Volvo inte erbjuder rabatter, normalt brukar man i alla fall få 5% på elbilarna.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Fredrik j »

toppo skrev: 26 apr 2023 21:50
Ramagon skrev: 26 apr 2023 15:08
Arctic Drifter skrev: 26 apr 2023 14:48
toppo skrev: 25 apr 2023 19:16
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
Var hittade du detta pris? Jag körde konfiguratorn på Volvocars och då landar det inte på denna summa... :D
Här :D :D https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-63129
Precis, erbjudandet är inte helt enkelt att hitta. Även första gången jag ser att Volvo inte erbjuder rabatter, normalt brukar man i alla fall få 5% på elbilarna.
Kampanjen innebär väl 11%?
toppo
elbilist
Inlägg: 213
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av toppo »

Fredrik j skrev: 26 apr 2023 22:03
toppo skrev: 26 apr 2023 21:50
Ramagon skrev: 26 apr 2023 15:08
Arctic Drifter skrev: 26 apr 2023 14:48
toppo skrev: 25 apr 2023 19:16
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
Var hittade du detta pris? Jag körde konfiguratorn på Volvocars och då landar det inte på denna summa... :D
Här :D :D https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-63129
Precis, erbjudandet är inte helt enkelt att hitta. Även första gången jag ser att Volvo inte erbjuder rabatter, normalt brukar man i alla fall få 5% på elbilarna.
Kampanjen innebär väl 11%?
Ja, det är en bra kampanj. Men kampanjer hos Volvo har tidigare inneburit att ÅF fortfarande haft marginal att kunna ge ytterligare rabatt utöver kampanjpriset vilket inte är fallet här.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av -AG- »

Har testat lite elbilar senaste månaden, model Y, model 3, Kia EV6, Polestar 2, xc40 och nya c40 rwd. Lutar främst mot nya xc40 rwd. Väldigt trevlig bil. Polestar 2 också trevlig men Volvos rymligare och trevligare interiör och bättre lastutrymmen passar oss bättre. Dessutom bättre höjd på bilen. Nu med bättre räckvidd är c40 och xc40 klockren i mina ögon. Gillar Google röstassistans, förardisplay med navigator. Var orolig att rwd skulle kännas slö efter alla 300+ hk bilar man testat men de känns förvånansvärt kvicka och smidiga. Positivt överraskad 👍
toppo
elbilist
Inlägg: 213
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av toppo »

-AG- skrev: 15 sep 2023 06:45
Har testat lite elbilar senaste månaden, model Y, model 3, Kia EV6, Polestar 2, xc40 och nya c40 rwd. Lutar främst mot nya xc40 rwd. Väldigt trevlig bil. Polestar 2 också trevlig men Volvos rymligare och trevligare interiör och bättre lastutrymmen passar oss bättre. Dessutom bättre höjd på bilen. Nu med bättre räckvidd är c40 och xc40 klockren i mina ögon. Gillar Google röstassistans, förardisplay med navigator. Var orolig att rwd skulle kännas slö efter alla 300+ hk bilar man testat men de känns förvånansvärt kvicka och smidiga. Positivt överraskad 👍
Tycker också att uppdaterade XC40 är en väldigt bra bil! Det som stör mig mest är att interiören är åldersstigen i förhållande till min nuvarande P2, men jag saknar verkligen att sitta lite högre och ha ett bagageutrymme som sväljer lite boxigare saker. Imorgon ska jag provköra XC40 RWD, blir spännande se hur den känns mot gamla versionen.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7701
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av mikebike »

toppo skrev: 15 sep 2023 07:53
-AG- skrev: 15 sep 2023 06:45
Har testat lite elbilar senaste månaden, model Y, model 3, Kia EV6, Polestar 2, xc40 och nya c40 rwd. Lutar främst mot nya xc40 rwd. Väldigt trevlig bil. Polestar 2 också trevlig men Volvos rymligare och trevligare interiör och bättre lastutrymmen passar oss bättre. Dessutom bättre höjd på bilen. Nu med bättre räckvidd är c40 och xc40 klockren i mina ögon. Gillar Google röstassistans, förardisplay med navigator. Var orolig att rwd skulle kännas slö efter alla 300+ hk bilar man testat men de känns förvånansvärt kvicka och smidiga. Positivt överraskad 👍
Tycker också att uppdaterade XC40 är en väldigt bra bil! Det som stör mig mest är att interiören är åldersstigen i förhållande till min nuvarande P2, men jag saknar verkligen att sitta lite högre och ha ett bagageutrymme som sväljer lite boxigare saker. Imorgon ska jag provköra XC40 RWD, blir spännande se hur den känns mot gamla versionen.
Synd att XC40 är så ful. C40 är betydligt mindre ful, men hur mycket mindre blir bagageutrymmet?
Formen kanske bara begränsar om man skall transportera kylskåp?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av Oscar11 »

Frågan är vad den uppdaterade wltp räckvidden gör i verkligheten. Fortfarande ett cw värde på 0.32 mot tex Tesla Model y 0.23…

Kör man mkt motorväg så gör det enorm skillnad.
Tesla MYLR -23
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av -AG- »

Ja den är boxigare och kommer att förbruka mer i hög landsvägsfart än tex tesla MY eller Polestar 2. Det är förväntat med denna typ av bil. Men med nya drivlina, batteristorlek och laddhastighet är längre körning klart förbättrat och nu helt ok. Vad gäller äldre typ av interiördesign ser jag det som ett plus. Tycker att fler bilmärken skulle kopiera model S/X snarare än 3/Y. Polestar har ett trevligare gränssnitt än Volvo men för en familj känns xc40 mer praktisk. Luftigare interiör och två som dricker kaffe (två mugghållare) 😀☕️. Barnen sitter bättre bak i xc40. Kommer dessutom från Volvo och har bra erfarenhet. En xc70 2016 i dagsläget som aldrig ställt till med några problem. Väldigt bra kvalitet och hållbar interiör. Ser i princip ut likadan idag som 2018 när vi köpte den.
toppo
elbilist
Inlägg: 213
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av toppo »

mikebike skrev: 15 sep 2023 08:42
toppo skrev: 15 sep 2023 07:53
-AG- skrev: 15 sep 2023 06:45
Har testat lite elbilar senaste månaden, model Y, model 3, Kia EV6, Polestar 2, xc40 och nya c40 rwd. Lutar främst mot nya xc40 rwd. Väldigt trevlig bil. Polestar 2 också trevlig men Volvos rymligare och trevligare interiör och bättre lastutrymmen passar oss bättre. Dessutom bättre höjd på bilen. Nu med bättre räckvidd är c40 och xc40 klockren i mina ögon. Gillar Google röstassistans, förardisplay med navigator. Var orolig att rwd skulle kännas slö efter alla 300+ hk bilar man testat men de känns förvånansvärt kvicka och smidiga. Positivt överraskad 👍
Tycker också att uppdaterade XC40 är en väldigt bra bil! Det som stör mig mest är att interiören är åldersstigen i förhållande till min nuvarande P2, men jag saknar verkligen att sitta lite högre och ha ett bagageutrymme som sväljer lite boxigare saker. Imorgon ska jag provköra XC40 RWD, blir spännande se hur den känns mot gamla versionen.
Synd att XC40 är så ful. C40 är betydligt mindre ful, men hur mycket mindre blir bagageutrymmet?
Formen kanske bara begränsar om man skall transportera kylskåp?
I princip tappar du ju allt utrymme ovanför hatthyllan, lite som jag gör i min P2 och något som jag personligen är lite trött på. När du kör kylskåp är det absolut ett problem men om det är ett problem i vardagen eller om man då kan tänka sig ta ett släp istället så är väl C40 att föredra, klart snyggare rumpa.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av -AG- »

mikebike skrev: 15 sep 2023 08:42
toppo skrev: 15 sep 2023 07:53
-AG- skrev: 15 sep 2023 06:45
Har testat lite elbilar senaste månaden, model Y, model 3, Kia EV6, Polestar 2, xc40 och nya c40 rwd. Lutar främst mot nya xc40 rwd. Väldigt trevlig bil. Polestar 2 också trevlig men Volvos rymligare och trevligare interiör och bättre lastutrymmen passar oss bättre. Dessutom bättre höjd på bilen. Nu med bättre räckvidd är c40 och xc40 klockren i mina ögon. Gillar Google röstassistans, förardisplay med navigator. Var orolig att rwd skulle kännas slö efter alla 300+ hk bilar man testat men de känns förvånansvärt kvicka och smidiga. Positivt överraskad 👍
Tycker också att uppdaterade XC40 är en väldigt bra bil! Det som stör mig mest är att interiören är åldersstigen i förhållande till min nuvarande P2, men jag saknar verkligen att sitta lite högre och ha ett bagageutrymme som sväljer lite boxigare saker. Imorgon ska jag provköra XC40 RWD, blir spännande se hur den känns mot gamla versionen.
Synd att XC40 är så ful. C40 är betydligt mindre ful, men hur mycket mindre blir bagageutrymmet?
Formen kanske bara begränsar om man skall transportera kylskåp?
Jag tycker nog som dig att c40 är snyggare, min fru tvärtom att xc40 har bättre proportioner bak/fram. Jag tycker dock att xc40 ser betydligt bättre ut nu sedan facelift 2023. Skulle tom klassa den som en snygg bil. Men smaken är som baken. Om man behåller insynsskyddet är lastvolymen densamma tror jag. Med insynsskyddet bortplockat de resor man behöver fylla bilen blir det mer i xc40. c40 har låg takhöjd i baksätet och dålig sikt bakåt. Som familjebil är xc40 klart mer praktisk.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7701
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av mikebike »

toppo skrev: 15 sep 2023 10:09
mikebike skrev: 15 sep 2023 08:42
toppo skrev: 15 sep 2023 07:53
-AG- skrev: 15 sep 2023 06:45
Har testat lite elbilar senaste månaden, model Y, model 3, Kia EV6, Polestar 2, xc40 och nya c40 rwd. Lutar främst mot nya xc40 rwd. Väldigt trevlig bil. Polestar 2 också trevlig men Volvos rymligare och trevligare interiör och bättre lastutrymmen passar oss bättre. Dessutom bättre höjd på bilen. Nu med bättre räckvidd är c40 och xc40 klockren i mina ögon. Gillar Google röstassistans, förardisplay med navigator. Var orolig att rwd skulle kännas slö efter alla 300+ hk bilar man testat men de känns förvånansvärt kvicka och smidiga. Positivt överraskad 👍
Tycker också att uppdaterade XC40 är en väldigt bra bil! Det som stör mig mest är att interiören är åldersstigen i förhållande till min nuvarande P2, men jag saknar verkligen att sitta lite högre och ha ett bagageutrymme som sväljer lite boxigare saker. Imorgon ska jag provköra XC40 RWD, blir spännande se hur den känns mot gamla versionen.
Synd att XC40 är så ful. C40 är betydligt mindre ful, men hur mycket mindre blir bagageutrymmet?
Formen kanske bara begränsar om man skall transportera kylskåp?
I princip tappar du ju allt utrymme ovanför hatthyllan, lite som jag gör i min P2 och något som jag personligen är lite trött på. När du kör kylskåp är det absolut ett problem men om det är ett problem i vardagen eller om man då kan tänka sig ta ett släp istället så är väl C40 att föredra, klart snyggare rumpa.
Den ändrade profilen gör mycket för totalintrycket.
Model Y har ju också sluttande bakruta och det är normalt inget problem. Släp är inte aktuellt, normalt är det bara semesterpackningen som skall få plats, eventuellt en cykel ibland.
Vi är nästan aldrig fler än två i bilen, så vi kan köra med fällt baksäte när det krävs mer utrymme.
Otroligt märkligt att Volvo numera har tvådelat baksäte....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av taliz »

Största problemet är väl att den är dyr för vad man får IMO.
En XC40 bensinare kostar väl typ hälften.
Det är ju en kompromiss hur man än vänder och vrider på det.
Svårt att motivera att lägga så mkt pengar på en konverterad ”billig” avgasbil.
Varför inte kika på MEB-bilarna? ID4/Enyaq/Q4/Tavascan. De är ju byggda som elbilar från grunden. Rymligare, snålare etc.

Förövrigt tycker jag XC40 ser ok ut. C40 däremot är svinful. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av -AG- »

taliz skrev: 15 sep 2023 11:05
Största problemet är väl att den är dyr för vad man får IMO.
En XC40 bensinare kostar väl typ hälften.
Det är ju en kompromiss hur man än vänder och vrider på det.
Svårt att motivera att lägga så mkt pengar på en konverterad ”billig” avgasbil.
Varför inte kika på MEB-bilarna? ID4/Enyaq/Q4/Tavascan. De är ju byggda som elbilar från grunden. Rymligare, snålare etc.

Förövrigt tycker jag XC40 ser ok ut. C40 däremot är svinful. :lol:
Kan inte se att jag får mer bil för pengarna med en id4. xc40 rwd long range, idag 559000kr. En id4 är dyrare, har långsammare laddning, lägre motoreffekt, kortare räckvidd förutom möjligen i hög fart, i mina ögon fulare, avsaknad av navigator och storlek i förardisplay, tråkigare och enklare interiör, … ID4 går bort. Tesla MY skulle jag däremot kunna tänka mig pga storlek, drivlina och laddinfrastruktur.
Jag ser inte något stort problem med ice arv iom att man packar kardantunnel med batteri. Ger lägre golv överallt förutom mittenplats bak vilken används kanske 1% av tillfällena. Och nej, en bensinare kostar inte ”typ hälften” xc40 b4 (197hk fwd) med core, driver assist och klimatpaket 463600kr, plus 2500kr bensin varje månad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av taliz »

-AG- skrev: 15 sep 2023 11:55
taliz skrev: 15 sep 2023 11:05
Största problemet är väl att den är dyr för vad man får IMO.
En XC40 bensinare kostar väl typ hälften.
Det är ju en kompromiss hur man än vänder och vrider på det.
Svårt att motivera att lägga så mkt pengar på en konverterad ”billig” avgasbil.
Varför inte kika på MEB-bilarna? ID4/Enyaq/Q4/Tavascan. De är ju byggda som elbilar från grunden. Rymligare, snålare etc.

Förövrigt tycker jag XC40 ser ok ut. C40 däremot är svinful. :lol:
Kan inte se att jag får mer bil för pengarna med en id4. xc40 rwd long range, idag 559000kr. En id4 är dyrare, har långsammare laddning, lägre motoreffekt, kortare räckvidd förutom möjligen i hög fart, i mina ögon fulare, avsaknad av navigator och storlek i förardisplay, tråkigare och enklare interiör, … ID4 går bort. Tesla MY skulle jag däremot kunna tänka mig pga storlek, drivlina och laddinfrastruktur.
Jag ser inte något stort problem med ice arv iom att man packar kardantunnel med batteri. Ger lägre golv överallt förutom mittenplats bak vilken används kanske 1% av tillfällena. Och nej, en bensinare kostar inte ”typ hälften” xc40 b4 (197hk fwd) med core, driver assist och klimatpaket 463600kr, plus 2500kr bensin varje månad.
Mjo, sant att ID4 blivit svindyr. Jag gav 429 för min 1st edition efter bonus. Och ja, interiören är rätt tråkig - liksom hela bilen egentligen. En stor anledning till att jag sålde den. :lol:
Problemet med ICE-arv brukar vara att de blir tyngre, trängre, törstigare och dyrare. XC40 passar väl in på det IMO. ID4 är väl iaf en "halv" klass större inuti. Nu har den ju också blivit refreshed och har väl fått nästan 100hk till iom AP550 motorn(som ID7 och Tavascan har från start).
XC40 finns väl som T3 också? Tycker man ser många såna. Populär bland pensionärer om inte annat.
Är den inte rätt bullrig? PS2 bullrar ju iaf som Model 3, och skumpig över skarvar etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av -AG- »

taliz skrev: 15 sep 2023 13:43
-AG- skrev: 15 sep 2023 11:55
taliz skrev: 15 sep 2023 11:05
Största problemet är väl att den är dyr för vad man får IMO.
En XC40 bensinare kostar väl typ hälften.
Det är ju en kompromiss hur man än vänder och vrider på det.
Svårt att motivera att lägga så mkt pengar på en konverterad ”billig” avgasbil.
Varför inte kika på MEB-bilarna? ID4/Enyaq/Q4/Tavascan. De är ju byggda som elbilar från grunden. Rymligare, snålare etc.

Förövrigt tycker jag XC40 ser ok ut. C40 däremot är svinful. :lol:
Kan inte se att jag får mer bil för pengarna med en id4. xc40 rwd long range, idag 559000kr. En id4 är dyrare, har långsammare laddning, lägre motoreffekt, kortare räckvidd förutom möjligen i hög fart, i mina ögon fulare, avsaknad av navigator och storlek i förardisplay, tråkigare och enklare interiör, … ID4 går bort. Tesla MY skulle jag däremot kunna tänka mig pga storlek, drivlina och laddinfrastruktur.
Jag ser inte något stort problem med ice arv iom att man packar kardantunnel med batteri. Ger lägre golv överallt förutom mittenplats bak vilken används kanske 1% av tillfällena. Och nej, en bensinare kostar inte ”typ hälften” xc40 b4 (197hk fwd) med core, driver assist och klimatpaket 463600kr, plus 2500kr bensin varje månad.
Problemet med ICE-arv brukar vara att de blir tyngre, trängre, törstigare och dyrare. XC40 passar väl in på det IMO.
Även om wltp är en pappersprodukt så kan vi iaf jämföra.

Id4: 150 kW/204 hk. 16,7 kWh/100. Räckvidd 516 km enligt WLTP. 135kW max laddning.

xc40: 185 kW/252 hk. 16,8 kWh/100. Räckvidd 570 km enligt WLTP. 205kW max laddning.

”Riktiga” siffror lär väl dyka upp eftersom. Har hört anekdoter om 50 mils körning med c40 rwd long range. Antagligen inte motorvägsfart, men inget indikerar att Volvos cme plattform presterar sämre än VW/Skoda/etc…
Senast redigerad av -AG-, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av taliz »

-AG- skrev: 15 sep 2023 14:30
taliz skrev: 15 sep 2023 13:43
-AG- skrev: 15 sep 2023 11:55
taliz skrev: 15 sep 2023 11:05
Största problemet är väl att den är dyr för vad man får IMO.
En XC40 bensinare kostar väl typ hälften.
Det är ju en kompromiss hur man än vänder och vrider på det.
Svårt att motivera att lägga så mkt pengar på en konverterad ”billig” avgasbil.
Varför inte kika på MEB-bilarna? ID4/Enyaq/Q4/Tavascan. De är ju byggda som elbilar från grunden. Rymligare, snålare etc.

Förövrigt tycker jag XC40 ser ok ut. C40 däremot är svinful. :lol:
Kan inte se att jag får mer bil för pengarna med en id4. xc40 rwd long range, idag 559000kr. En id4 är dyrare, har långsammare laddning, lägre motoreffekt, kortare räckvidd förutom möjligen i hög fart, i mina ögon fulare, avsaknad av navigator och storlek i förardisplay, tråkigare och enklare interiör, … ID4 går bort. Tesla MY skulle jag däremot kunna tänka mig pga storlek, drivlina och laddinfrastruktur.
Jag ser inte något stort problem med ice arv iom att man packar kardantunnel med batteri. Ger lägre golv överallt förutom mittenplats bak vilken används kanske 1% av tillfällena. Och nej, en bensinare kostar inte ”typ hälften” xc40 b4 (197hk fwd) med core, driver assist och klimatpaket 463600kr, plus 2500kr bensin varje månad.
Problemet med ICE-arv brukar vara att de blir tyngre, trängre, törstigare och dyrare. XC40 passar väl in på det IMO.
Id4: 150 kW/204 hk. 16,7 kWh/100. Räckvidd 516 km enligt WLTP. 135kW max laddning.

xc40: 185 kW/252 hk. 16,8 kWh/100. Räckvidd 570 km enligt WLTP. 205kW max laddning.
Det där är gamla ID4. Precis uppdaterad som sagt. Sen jämför du en större bil med en mindre. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av -AG- »

taliz skrev: 15 sep 2023 14:37
-AG- skrev: 15 sep 2023 14:30
taliz skrev: 15 sep 2023 13:43
-AG- skrev: 15 sep 2023 11:55
taliz skrev: 15 sep 2023 11:05
Största problemet är väl att den är dyr för vad man får IMO.
En XC40 bensinare kostar väl typ hälften.
Det är ju en kompromiss hur man än vänder och vrider på det.
Svårt att motivera att lägga så mkt pengar på en konverterad ”billig” avgasbil.
Varför inte kika på MEB-bilarna? ID4/Enyaq/Q4/Tavascan. De är ju byggda som elbilar från grunden. Rymligare, snålare etc.

Förövrigt tycker jag XC40 ser ok ut. C40 däremot är svinful. :lol:
Kan inte se att jag får mer bil för pengarna med en id4. xc40 rwd long range, idag 559000kr. En id4 är dyrare, har långsammare laddning, lägre motoreffekt, kortare räckvidd förutom möjligen i hög fart, i mina ögon fulare, avsaknad av navigator och storlek i förardisplay, tråkigare och enklare interiör, … ID4 går bort. Tesla MY skulle jag däremot kunna tänka mig pga storlek, drivlina och laddinfrastruktur.
Jag ser inte något stort problem med ice arv iom att man packar kardantunnel med batteri. Ger lägre golv överallt förutom mittenplats bak vilken används kanske 1% av tillfällena. Och nej, en bensinare kostar inte ”typ hälften” xc40 b4 (197hk fwd) med core, driver assist och klimatpaket 463600kr, plus 2500kr bensin varje månad.
Problemet med ICE-arv brukar vara att de blir tyngre, trängre, törstigare och dyrare. XC40 passar väl in på det IMO.
Id4: 150 kW/204 hk. 16,7 kWh/100. Räckvidd 516 km enligt WLTP. 135kW max laddning.

xc40: 185 kW/252 hk. 16,8 kWh/100. Räckvidd 570 km enligt WLTP. 205kW max laddning.
Det där är gamla ID4. Precis uppdaterad som sagt. Sen jämför du en större bil med en mindre. ;)
Visa mig länken till en beställning av nya id4.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av taliz »

-AG- skrev: 15 sep 2023 14:38
taliz skrev: 15 sep 2023 14:37
-AG- skrev: 15 sep 2023 14:30
taliz skrev: 15 sep 2023 13:43
-AG- skrev: 15 sep 2023 11:55


Kan inte se att jag får mer bil för pengarna med en id4. xc40 rwd long range, idag 559000kr. En id4 är dyrare, har långsammare laddning, lägre motoreffekt, kortare räckvidd förutom möjligen i hög fart, i mina ögon fulare, avsaknad av navigator och storlek i förardisplay, tråkigare och enklare interiör, … ID4 går bort. Tesla MY skulle jag däremot kunna tänka mig pga storlek, drivlina och laddinfrastruktur.
Jag ser inte något stort problem med ice arv iom att man packar kardantunnel med batteri. Ger lägre golv överallt förutom mittenplats bak vilken används kanske 1% av tillfällena. Och nej, en bensinare kostar inte ”typ hälften” xc40 b4 (197hk fwd) med core, driver assist och klimatpaket 463600kr, plus 2500kr bensin varje månad.
Problemet med ICE-arv brukar vara att de blir tyngre, trängre, törstigare och dyrare. XC40 passar väl in på det IMO.
Id4: 150 kW/204 hk. 16,7 kWh/100. Räckvidd 516 km enligt WLTP. 135kW max laddning.

xc40: 185 kW/252 hk. 16,8 kWh/100. Räckvidd 570 km enligt WLTP. 205kW max laddning.
Det där är gamla ID4. Precis uppdaterad som sagt. Sen jämför du en större bil med en mindre. ;)
Visa mig länken till en beställning av nya id4.
Se ID4-tråden för detaljer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Uppdaterade C40/XC40

Inlägg av -AG- »

Arctic Drifter skrev: 26 apr 2023 14:48
toppo skrev: 25 apr 2023 19:16
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
Var hittade du detta pris? Jag körde konfiguratorn på Volvocars och då landar det inte på denna summa... :D
https://www.volvocars.com/se/build/xc40 ... 9701577984
Skriv svar