Håller helt med, dock känns det ändå som att Tesla ligger före mycket pga navigatorn och laddningen.
Skulle aldrig köpa något annat och bråka med appar.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Skall bli intressant att se de verkliga siffrorna undee realistiska förhållanden.
50 mil var en gräns för en del att gå över till eldrift. (nästa mål är att få ned priset ordentligt)
Skall bli intressant att se de verkliga siffrorna undee realistiska förhållanden.
50 mil var en gräns för en del att gå över till eldrift. (nästa mål är att få ned priset ordentligt)
Ja, de ser ju fortfarande ut som tegelstenar framifrån så förbrukningen på motorväg lär springa iväg...
Skall bli intressant att se de verkliga siffrorna undee realistiska förhållanden.
50 mil var en gräns för en del att gå över till eldrift. (nästa mål är att få ned priset ordentligt)
Ja, de ser ju fortfarande ut som tegelstenar framifrån så förbrukningen på motorväg lär springa iväg...
Det är väk dock mer bakänden än framänden som avgör luftmotståndet?
WLTP görs ju i upp till 131 km/h..
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Vad kostar de då? Fortfarande fantasipris jämfört med Tesla som är rymligare och väl rejält billigare?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skall bli intressant att se de verkliga siffrorna undee realistiska förhållanden.
50 mil var en gräns för en del att gå över till eldrift. (nästa mål är att få ned priset ordentligt)
Ja, de ser ju fortfarande ut som tegelstenar framifrån så förbrukningen på motorväg lär springa iväg...
Det är väk dock mer bakänden än framänden som avgör luftmotståndet?
WLTP görs ju i upp till 131 km/h..
Då skulle skillnaden nog vara större mellan C40 och XC40.
Skall bli intressant att se de verkliga siffrorna undee realistiska förhållanden.
50 mil var en gräns för en del att gå över till eldrift. (nästa mål är att få ned priset ordentligt)
Ja, de ser ju fortfarande ut som tegelstenar framifrån så förbrukningen på motorväg lär springa iväg...
Det är väk dock mer bakänden än framänden som avgör luftmotståndet?
WLTP görs ju i upp till 131 km/h..
Då skulle skillnaden nog vara större mellan C40 och XC40.
"upp till" -Snittfarten är 46,5 km/tim.
Snittfarten i rörelse är drygt 58 km/h. Den del av testet som bilen står stilla är inte meningsfull att räkna in i snittfarten. Det är betydligt mer relevant att beakta att en del av testet sker i 131 km/h
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skall bli intressant att se de verkliga siffrorna undee realistiska förhållanden.
50 mil var en gräns för en del att gå över till eldrift. (nästa mål är att få ned priset ordentligt)
Ja, de ser ju fortfarande ut som tegelstenar framifrån så förbrukningen på motorväg lär springa iväg...
Det är väk dock mer bakänden än framänden som avgör luftmotståndet?
WLTP görs ju i upp till 131 km/h..
Då skulle skillnaden nog vara större mellan C40 och XC40.
"upp till" -Snittfarten är 46,5 km/tim.
Snittfarten i rörelse är drygt 58 km/h. Den del av testet som bilen står stilla är inte meningsfull att räkna in i snittfarten. Det är betydligt mer relevant att beakta att en del av testet sker i 131 km/h
Ändå hälften av motorvägsfart, och det är vid motorvägsfart räckvidden är intressant. Inte vid stadstrafik.
Förresten. Vad har ändrats, förbrukningen eller batteristorleken?
Men tror inte det är så stor skillnad i praktiken vs nya och gamla som WLTP indikerar.
Rätt säker på att Volvo också blivit betydligt duktigare på att optimera just för bra WLTP-resultat...
Hursomhelst förstår jag inte varför folk betalar dubbla priset för en XC40 som går på el vs en som går på bensin. Det är fortfarande samma lilla bil…
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
Den blir ju bra mkt dyrare om den ska upp i samma utrustningsnivå som Tesla. Å andra sidan så får du fungerande parkeringssensorer…
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
Den blir ju bra mkt dyrare om den ska upp i samma utrustningsnivå som Tesla. Å andra sidan så får du fungerande parkeringssensorer…
Ja, de ser ju fortfarande ut som tegelstenar framifrån så förbrukningen på motorväg lär springa iväg...
Snabb googling o amerikanska siffror - Tesla utklassar Volvon, men jag har aldrig förstått varför XC/C40 säljer så bra som de trots allt gör, man vill köra "svenskt" pga. Volvos grundmurade rykte och det är den billigaste volvosuven/enda elbilen de har?
Stämmer det att Y och 3 har samma cw värde?
Masiv marknadföring har fått svenskar att köra SUV istället för kombi och förmodligen en biltyp enklare att elektrifiera då en våning batterier är lätta att pilla in, men hög vikt o klossig form straffar sig, drivlinan har väl inte imponerat över att varit speciellt energieffektiv heller hittills?
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
Den blir ju bra mkt dyrare om den ska upp i samma utrustningsnivå som Tesla. Å andra sidan så får du fungerande parkeringssensorer…
Tesla kan väl tyvärr nte komma upp i samma utrustningsnivå som ens en basutrustad C40/XC40?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Snabb googling o amerikanska siffror - Tesla utklassar Volvon, men jag har aldrig förstått varför XC/C40 säljer så bra som de trots allt gör, man vill köra "svenskt" pga. Volvos grundmurade rykte och det är den billigaste volvosuven/enda elbilen de har?
Stämmer det att Y och 3 har samma cw värde?
Ja, det är imponerande att Volvo, på den svenska marknaden, kan matcha Model Y med en konverterad fossilbil som ju XC40/C40 är.
Snabb googling o amerikanska siffror - Tesla utklassar Volvon, men jag har aldrig förstått varför XC/C40 säljer så bra som de trots allt gör, man vill köra "svenskt" pga. Volvos grundmurade rykte och det är den billigaste volvosuven/enda elbilen de har?
Stämmer det att Y och 3 har samma cw värde?
Ja, det är imponerande att Volvo, på den svenska marknaden, kan matcha Model Y med en konverterad fossilbil som ju XC40/C40 är.
Nej, den är faktiskt inte en konverterad fossilbil. Däremot är den från grunden konstruerad att klara både fossil och eldrift precis som många andra elbilar, t ex Ionic, eniro, e-tron osv.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Snabb googling o amerikanska siffror - Tesla utklassar Volvon, men jag har aldrig förstått varför XC/C40 säljer så bra som de trots allt gör, man vill köra "svenskt" pga. Volvos grundmurade rykte och det är den billigaste volvosuven/enda elbilen de har?
Stämmer det att Y och 3 har samma cw värde?
Ja, det är imponerande att Volvo, på den svenska marknaden, kan matcha Model Y med en konverterad fossilbil som ju XC40/C40 är.
Nej, den är faktiskt inte en konverterad fossilbil. Däremot är den från grunden konstruerad att klara både fossil och eldrift precis som många andra elbilar, t ex Ionic, eniro, e-tron osv.
Snittfarten i rörelse är drygt 58 km/h. Den del av testet som bilen står stilla är inte meningsfull att räkna in i snittfarten. Det är betydligt mer relevant att beakta att en del av testet sker i 131 km/h
Snittfarten utan stoppen medräknade är 53.2 km/h.
Teststräcka: 23266m
Total tid: 1801s
Stillastående: 227s
Det är ju en rätt kort del av testet som är högfartsdel, därav att WLTP-räckvidden är ett fantasivärde (tar dessutom med all energi man kan få ut ur batteriet, dvs även 4.5% buffer i teslas fall).
Bilen håller inte konstant hög fart utan når 131 i ett ögonblick.
Tesla Björn är ju enda vettiga källan till räckvidd.
Han mäter i90 och 120 skriver temp och väder.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Snabb googling o amerikanska siffror - Tesla utklassar Volvon, men jag har aldrig förstått varför XC/C40 säljer så bra som de trots allt gör, man vill köra "svenskt" pga. Volvos grundmurade rykte och det är den billigaste volvosuven/enda elbilen de har?
Stämmer det att Y och 3 har samma cw värde?
Ja, det är imponerande att Volvo, på den svenska marknaden, kan matcha Model Y med en konverterad fossilbil som ju XC40/C40 är.
Nej, den är faktiskt inte en konverterad fossilbil. Däremot är den från grunden konstruerad att klara både fossil och eldrift precis som många andra elbilar, t ex Ionic, eniro, e-tron osv.
Volvo xc40?
Ja, så har jag uppfattat det åtminstone
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det är ju en rätt kort del av testet som är högfartsdel, därav att WLTP-räckvidden är ett fantasivärde (tar dessutom med all energi man kan få ut ur batteriet, dvs även 4.5% buffer i teslas fall).
Bilen håller inte konstant hög fart utan når 131 i ett ögonblick.
Uppskattat ur diagrammet så körs bilen med cirka 120 km/h i 350 s. Det blir en sträcka på ungefär 11 kilometer, eller ungefär halva testcykeln. Det var mer än jag trott.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.