Re: Uppdaterade C40/XC40
Postat: 26 apr 2023 12:38
De amerikanska EPA range värdena är lite mer realistiska än WLTP då de anger city och highway räckvidd. De kan ge en liten fingervisning om luftmotståndets inflytande på räckvidden.
Var hittade du detta pris? Jag körde konfiguratorn på Volvocars och då landar det inte på denna summa...toppo skrev: ↑25 apr 2023 19:16Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
HärArctic Drifter skrev: ↑26 apr 2023 14:48Var hittade du detta pris? Jag körde konfiguratorn på Volvocars och då landar det inte på denna summa...toppo skrev: ↑25 apr 2023 19:16Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.![]()
”Extra high” (den högra delen) är totalt 317s, och snittet är 93.7km/h. På den tiden kommer man 8250m. (Data finns i den bifogade lånken så det går läsa där istället för att gissa fel).
Jag trodde det högra röda vertikala strecket i diagrammet hängde ihop med "1200" som står nedanför, men så är det tydligen inte. Sorry.AAKEE skrev: ↑26 apr 2023 15:31”Extra high” (den högra delen) är totalt 317s, och snittet är 93.7km/h. På den tiden kommer man 8250m. (Data finns i den bifogade lånken så det går läsa där istället för att gissa fel).
Bedömt med mina ögon är farten 120 km/h eller mer cirka 25% av ”extra high”-delen, dvs runt 80s. Stor skillnad på din och min bedömning tycker jag.
Precis, erbjudandet är inte helt enkelt att hitta. Även första gången jag ser att Volvo inte erbjuder rabatter, normalt brukar man i alla fall få 5% på elbilarna.Ramagon skrev: ↑26 apr 2023 15:08HärArctic Drifter skrev: ↑26 apr 2023 14:48Var hittade du detta pris? Jag körde konfiguratorn på Volvocars och då landar det inte på denna summa...toppo skrev: ↑25 apr 2023 19:16Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.![]()
![]()
https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-63129
Kampanjen innebär väl 11%?toppo skrev: ↑26 apr 2023 21:50Precis, erbjudandet är inte helt enkelt att hitta. Även första gången jag ser att Volvo inte erbjuder rabatter, normalt brukar man i alla fall få 5% på elbilarna.Ramagon skrev: ↑26 apr 2023 15:08HärArctic Drifter skrev: ↑26 apr 2023 14:48Var hittade du detta pris? Jag körde konfiguratorn på Volvocars och då landar det inte på denna summa...toppo skrev: ↑25 apr 2023 19:16Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.![]()
![]()
https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-63129
Ja, det är en bra kampanj. Men kampanjer hos Volvo har tidigare inneburit att ÅF fortfarande haft marginal att kunna ge ytterligare rabatt utöver kampanjpriset vilket inte är fallet här.Fredrik j skrev: ↑26 apr 2023 22:03Kampanjen innebär väl 11%?toppo skrev: ↑26 apr 2023 21:50Precis, erbjudandet är inte helt enkelt att hitta. Även första gången jag ser att Volvo inte erbjuder rabatter, normalt brukar man i alla fall få 5% på elbilarna.Ramagon skrev: ↑26 apr 2023 15:08HärArctic Drifter skrev: ↑26 apr 2023 14:48Var hittade du detta pris? Jag körde konfiguratorn på Volvocars och då landar det inte på denna summa...toppo skrev: ↑25 apr 2023 19:16Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.![]()
![]()
https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-63129
Tycker också att uppdaterade XC40 är en väldigt bra bil! Det som stör mig mest är att interiören är åldersstigen i förhållande till min nuvarande P2, men jag saknar verkligen att sitta lite högre och ha ett bagageutrymme som sväljer lite boxigare saker. Imorgon ska jag provköra XC40 RWD, blir spännande se hur den känns mot gamla versionen.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 06:45Har testat lite elbilar senaste månaden, model Y, model 3, Kia EV6, Polestar 2, xc40 och nya c40 rwd. Lutar främst mot nya xc40 rwd. Väldigt trevlig bil. Polestar 2 också trevlig men Volvos rymligare och trevligare interiör och bättre lastutrymmen passar oss bättre. Dessutom bättre höjd på bilen. Nu med bättre räckvidd är c40 och xc40 klockren i mina ögon. Gillar Google röstassistans, förardisplay med navigator. Var orolig att rwd skulle kännas slö efter alla 300+ hk bilar man testat men de känns förvånansvärt kvicka och smidiga. Positivt överraskad![]()
Synd att XC40 är så ful. C40 är betydligt mindre ful, men hur mycket mindre blir bagageutrymmet?toppo skrev: ↑15 sep 2023 07:53Tycker också att uppdaterade XC40 är en väldigt bra bil! Det som stör mig mest är att interiören är åldersstigen i förhållande till min nuvarande P2, men jag saknar verkligen att sitta lite högre och ha ett bagageutrymme som sväljer lite boxigare saker. Imorgon ska jag provköra XC40 RWD, blir spännande se hur den känns mot gamla versionen.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 06:45Har testat lite elbilar senaste månaden, model Y, model 3, Kia EV6, Polestar 2, xc40 och nya c40 rwd. Lutar främst mot nya xc40 rwd. Väldigt trevlig bil. Polestar 2 också trevlig men Volvos rymligare och trevligare interiör och bättre lastutrymmen passar oss bättre. Dessutom bättre höjd på bilen. Nu med bättre räckvidd är c40 och xc40 klockren i mina ögon. Gillar Google röstassistans, förardisplay med navigator. Var orolig att rwd skulle kännas slö efter alla 300+ hk bilar man testat men de känns förvånansvärt kvicka och smidiga. Positivt överraskad![]()
I princip tappar du ju allt utrymme ovanför hatthyllan, lite som jag gör i min P2 och något som jag personligen är lite trött på. När du kör kylskåp är det absolut ett problem men om det är ett problem i vardagen eller om man då kan tänka sig ta ett släp istället så är väl C40 att föredra, klart snyggare rumpa.mikebike skrev: ↑15 sep 2023 08:42Synd att XC40 är så ful. C40 är betydligt mindre ful, men hur mycket mindre blir bagageutrymmet?toppo skrev: ↑15 sep 2023 07:53Tycker också att uppdaterade XC40 är en väldigt bra bil! Det som stör mig mest är att interiören är åldersstigen i förhållande till min nuvarande P2, men jag saknar verkligen att sitta lite högre och ha ett bagageutrymme som sväljer lite boxigare saker. Imorgon ska jag provköra XC40 RWD, blir spännande se hur den känns mot gamla versionen.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 06:45Har testat lite elbilar senaste månaden, model Y, model 3, Kia EV6, Polestar 2, xc40 och nya c40 rwd. Lutar främst mot nya xc40 rwd. Väldigt trevlig bil. Polestar 2 också trevlig men Volvos rymligare och trevligare interiör och bättre lastutrymmen passar oss bättre. Dessutom bättre höjd på bilen. Nu med bättre räckvidd är c40 och xc40 klockren i mina ögon. Gillar Google röstassistans, förardisplay med navigator. Var orolig att rwd skulle kännas slö efter alla 300+ hk bilar man testat men de känns förvånansvärt kvicka och smidiga. Positivt överraskad![]()
Formen kanske bara begränsar om man skall transportera kylskåp?
Jag tycker nog som dig att c40 är snyggare, min fru tvärtom att xc40 har bättre proportioner bak/fram. Jag tycker dock att xc40 ser betydligt bättre ut nu sedan facelift 2023. Skulle tom klassa den som en snygg bil. Men smaken är som baken. Om man behåller insynsskyddet är lastvolymen densamma tror jag. Med insynsskyddet bortplockat de resor man behöver fylla bilen blir det mer i xc40. c40 har låg takhöjd i baksätet och dålig sikt bakåt. Som familjebil är xc40 klart mer praktisk.mikebike skrev: ↑15 sep 2023 08:42Synd att XC40 är så ful. C40 är betydligt mindre ful, men hur mycket mindre blir bagageutrymmet?toppo skrev: ↑15 sep 2023 07:53Tycker också att uppdaterade XC40 är en väldigt bra bil! Det som stör mig mest är att interiören är åldersstigen i förhållande till min nuvarande P2, men jag saknar verkligen att sitta lite högre och ha ett bagageutrymme som sväljer lite boxigare saker. Imorgon ska jag provköra XC40 RWD, blir spännande se hur den känns mot gamla versionen.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 06:45Har testat lite elbilar senaste månaden, model Y, model 3, Kia EV6, Polestar 2, xc40 och nya c40 rwd. Lutar främst mot nya xc40 rwd. Väldigt trevlig bil. Polestar 2 också trevlig men Volvos rymligare och trevligare interiör och bättre lastutrymmen passar oss bättre. Dessutom bättre höjd på bilen. Nu med bättre räckvidd är c40 och xc40 klockren i mina ögon. Gillar Google röstassistans, förardisplay med navigator. Var orolig att rwd skulle kännas slö efter alla 300+ hk bilar man testat men de känns förvånansvärt kvicka och smidiga. Positivt överraskad![]()
Formen kanske bara begränsar om man skall transportera kylskåp?
Den ändrade profilen gör mycket för totalintrycket.toppo skrev: ↑15 sep 2023 10:09I princip tappar du ju allt utrymme ovanför hatthyllan, lite som jag gör i min P2 och något som jag personligen är lite trött på. När du kör kylskåp är det absolut ett problem men om det är ett problem i vardagen eller om man då kan tänka sig ta ett släp istället så är väl C40 att föredra, klart snyggare rumpa.mikebike skrev: ↑15 sep 2023 08:42Synd att XC40 är så ful. C40 är betydligt mindre ful, men hur mycket mindre blir bagageutrymmet?toppo skrev: ↑15 sep 2023 07:53Tycker också att uppdaterade XC40 är en väldigt bra bil! Det som stör mig mest är att interiören är åldersstigen i förhållande till min nuvarande P2, men jag saknar verkligen att sitta lite högre och ha ett bagageutrymme som sväljer lite boxigare saker. Imorgon ska jag provköra XC40 RWD, blir spännande se hur den känns mot gamla versionen.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 06:45Har testat lite elbilar senaste månaden, model Y, model 3, Kia EV6, Polestar 2, xc40 och nya c40 rwd. Lutar främst mot nya xc40 rwd. Väldigt trevlig bil. Polestar 2 också trevlig men Volvos rymligare och trevligare interiör och bättre lastutrymmen passar oss bättre. Dessutom bättre höjd på bilen. Nu med bättre räckvidd är c40 och xc40 klockren i mina ögon. Gillar Google röstassistans, förardisplay med navigator. Var orolig att rwd skulle kännas slö efter alla 300+ hk bilar man testat men de känns förvånansvärt kvicka och smidiga. Positivt överraskad![]()
Formen kanske bara begränsar om man skall transportera kylskåp?
Kan inte se att jag får mer bil för pengarna med en id4. xc40 rwd long range, idag 559000kr. En id4 är dyrare, har långsammare laddning, lägre motoreffekt, kortare räckvidd förutom möjligen i hög fart, i mina ögon fulare, avsaknad av navigator och storlek i förardisplay, tråkigare och enklare interiör, … ID4 går bort. Tesla MY skulle jag däremot kunna tänka mig pga storlek, drivlina och laddinfrastruktur.taliz skrev: ↑15 sep 2023 11:05Största problemet är väl att den är dyr för vad man får IMO.
En XC40 bensinare kostar väl typ hälften.
Det är ju en kompromiss hur man än vänder och vrider på det.
Svårt att motivera att lägga så mkt pengar på en konverterad ”billig” avgasbil.
Varför inte kika på MEB-bilarna? ID4/Enyaq/Q4/Tavascan. De är ju byggda som elbilar från grunden. Rymligare, snålare etc.
Förövrigt tycker jag XC40 ser ok ut. C40 däremot är svinful.![]()
Mjo, sant att ID4 blivit svindyr. Jag gav 429 för min 1st edition efter bonus. Och ja, interiören är rätt tråkig - liksom hela bilen egentligen. En stor anledning till att jag sålde den.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 11:55Kan inte se att jag får mer bil för pengarna med en id4. xc40 rwd long range, idag 559000kr. En id4 är dyrare, har långsammare laddning, lägre motoreffekt, kortare räckvidd förutom möjligen i hög fart, i mina ögon fulare, avsaknad av navigator och storlek i förardisplay, tråkigare och enklare interiör, … ID4 går bort. Tesla MY skulle jag däremot kunna tänka mig pga storlek, drivlina och laddinfrastruktur.taliz skrev: ↑15 sep 2023 11:05Största problemet är väl att den är dyr för vad man får IMO.
En XC40 bensinare kostar väl typ hälften.
Det är ju en kompromiss hur man än vänder och vrider på det.
Svårt att motivera att lägga så mkt pengar på en konverterad ”billig” avgasbil.
Varför inte kika på MEB-bilarna? ID4/Enyaq/Q4/Tavascan. De är ju byggda som elbilar från grunden. Rymligare, snålare etc.
Förövrigt tycker jag XC40 ser ok ut. C40 däremot är svinful.![]()
Jag ser inte något stort problem med ice arv iom att man packar kardantunnel med batteri. Ger lägre golv överallt förutom mittenplats bak vilken används kanske 1% av tillfällena. Och nej, en bensinare kostar inte ”typ hälften” xc40 b4 (197hk fwd) med core, driver assist och klimatpaket 463600kr, plus 2500kr bensin varje månad.
Även om wltp är en pappersprodukt så kan vi iaf jämföra.taliz skrev: ↑15 sep 2023 13:43Problemet med ICE-arv brukar vara att de blir tyngre, trängre, törstigare och dyrare. XC40 passar väl in på det IMO.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 11:55Kan inte se att jag får mer bil för pengarna med en id4. xc40 rwd long range, idag 559000kr. En id4 är dyrare, har långsammare laddning, lägre motoreffekt, kortare räckvidd förutom möjligen i hög fart, i mina ögon fulare, avsaknad av navigator och storlek i förardisplay, tråkigare och enklare interiör, … ID4 går bort. Tesla MY skulle jag däremot kunna tänka mig pga storlek, drivlina och laddinfrastruktur.taliz skrev: ↑15 sep 2023 11:05Största problemet är väl att den är dyr för vad man får IMO.
En XC40 bensinare kostar väl typ hälften.
Det är ju en kompromiss hur man än vänder och vrider på det.
Svårt att motivera att lägga så mkt pengar på en konverterad ”billig” avgasbil.
Varför inte kika på MEB-bilarna? ID4/Enyaq/Q4/Tavascan. De är ju byggda som elbilar från grunden. Rymligare, snålare etc.
Förövrigt tycker jag XC40 ser ok ut. C40 däremot är svinful.![]()
Jag ser inte något stort problem med ice arv iom att man packar kardantunnel med batteri. Ger lägre golv överallt förutom mittenplats bak vilken används kanske 1% av tillfällena. Och nej, en bensinare kostar inte ”typ hälften” xc40 b4 (197hk fwd) med core, driver assist och klimatpaket 463600kr, plus 2500kr bensin varje månad.
Det där är gamla ID4. Precis uppdaterad som sagt. Sen jämför du en större bil med en mindre.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 14:30Id4: 150 kW/204 hk. 16,7 kWh/100. Räckvidd 516 km enligt WLTP. 135kW max laddning.taliz skrev: ↑15 sep 2023 13:43Problemet med ICE-arv brukar vara att de blir tyngre, trängre, törstigare och dyrare. XC40 passar väl in på det IMO.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 11:55Kan inte se att jag får mer bil för pengarna med en id4. xc40 rwd long range, idag 559000kr. En id4 är dyrare, har långsammare laddning, lägre motoreffekt, kortare räckvidd förutom möjligen i hög fart, i mina ögon fulare, avsaknad av navigator och storlek i förardisplay, tråkigare och enklare interiör, … ID4 går bort. Tesla MY skulle jag däremot kunna tänka mig pga storlek, drivlina och laddinfrastruktur.taliz skrev: ↑15 sep 2023 11:05Största problemet är väl att den är dyr för vad man får IMO.
En XC40 bensinare kostar väl typ hälften.
Det är ju en kompromiss hur man än vänder och vrider på det.
Svårt att motivera att lägga så mkt pengar på en konverterad ”billig” avgasbil.
Varför inte kika på MEB-bilarna? ID4/Enyaq/Q4/Tavascan. De är ju byggda som elbilar från grunden. Rymligare, snålare etc.
Förövrigt tycker jag XC40 ser ok ut. C40 däremot är svinful.![]()
Jag ser inte något stort problem med ice arv iom att man packar kardantunnel med batteri. Ger lägre golv överallt förutom mittenplats bak vilken används kanske 1% av tillfällena. Och nej, en bensinare kostar inte ”typ hälften” xc40 b4 (197hk fwd) med core, driver assist och klimatpaket 463600kr, plus 2500kr bensin varje månad.
xc40: 185 kW/252 hk. 16,8 kWh/100. Räckvidd 570 km enligt WLTP. 205kW max laddning.
Visa mig länken till en beställning av nya id4.taliz skrev: ↑15 sep 2023 14:37Det där är gamla ID4. Precis uppdaterad som sagt. Sen jämför du en större bil med en mindre.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 14:30Id4: 150 kW/204 hk. 16,7 kWh/100. Räckvidd 516 km enligt WLTP. 135kW max laddning.taliz skrev: ↑15 sep 2023 13:43Problemet med ICE-arv brukar vara att de blir tyngre, trängre, törstigare och dyrare. XC40 passar väl in på det IMO.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 11:55Kan inte se att jag får mer bil för pengarna med en id4. xc40 rwd long range, idag 559000kr. En id4 är dyrare, har långsammare laddning, lägre motoreffekt, kortare räckvidd förutom möjligen i hög fart, i mina ögon fulare, avsaknad av navigator och storlek i förardisplay, tråkigare och enklare interiör, … ID4 går bort. Tesla MY skulle jag däremot kunna tänka mig pga storlek, drivlina och laddinfrastruktur.taliz skrev: ↑15 sep 2023 11:05Största problemet är väl att den är dyr för vad man får IMO.
En XC40 bensinare kostar väl typ hälften.
Det är ju en kompromiss hur man än vänder och vrider på det.
Svårt att motivera att lägga så mkt pengar på en konverterad ”billig” avgasbil.
Varför inte kika på MEB-bilarna? ID4/Enyaq/Q4/Tavascan. De är ju byggda som elbilar från grunden. Rymligare, snålare etc.
Förövrigt tycker jag XC40 ser ok ut. C40 däremot är svinful.![]()
Jag ser inte något stort problem med ice arv iom att man packar kardantunnel med batteri. Ger lägre golv överallt förutom mittenplats bak vilken används kanske 1% av tillfällena. Och nej, en bensinare kostar inte ”typ hälften” xc40 b4 (197hk fwd) med core, driver assist och klimatpaket 463600kr, plus 2500kr bensin varje månad.
xc40: 185 kW/252 hk. 16,8 kWh/100. Räckvidd 570 km enligt WLTP. 205kW max laddning.![]()
Se ID4-tråden för detaljer.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 14:38Visa mig länken till en beställning av nya id4.taliz skrev: ↑15 sep 2023 14:37Det där är gamla ID4. Precis uppdaterad som sagt. Sen jämför du en större bil med en mindre.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 14:30Id4: 150 kW/204 hk. 16,7 kWh/100. Räckvidd 516 km enligt WLTP. 135kW max laddning.taliz skrev: ↑15 sep 2023 13:43Problemet med ICE-arv brukar vara att de blir tyngre, trängre, törstigare och dyrare. XC40 passar väl in på det IMO.-AG- skrev: ↑15 sep 2023 11:55
Kan inte se att jag får mer bil för pengarna med en id4. xc40 rwd long range, idag 559000kr. En id4 är dyrare, har långsammare laddning, lägre motoreffekt, kortare räckvidd förutom möjligen i hög fart, i mina ögon fulare, avsaknad av navigator och storlek i förardisplay, tråkigare och enklare interiör, … ID4 går bort. Tesla MY skulle jag däremot kunna tänka mig pga storlek, drivlina och laddinfrastruktur.
Jag ser inte något stort problem med ice arv iom att man packar kardantunnel med batteri. Ger lägre golv överallt förutom mittenplats bak vilken används kanske 1% av tillfällena. Och nej, en bensinare kostar inte ”typ hälften” xc40 b4 (197hk fwd) med core, driver assist och klimatpaket 463600kr, plus 2500kr bensin varje månad.
xc40: 185 kW/252 hk. 16,8 kWh/100. Räckvidd 570 km enligt WLTP. 205kW max laddning.![]()
https://www.volvocars.com/se/build/xc40 ... 9701577984Arctic Drifter skrev: ↑26 apr 2023 14:48Var hittade du detta pris? Jag körde konfiguratorn på Volvocars och då landar det inte på denna summa...toppo skrev: ↑25 apr 2023 19:16Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.![]()