Kan inte förstå varför en bränslecell i storlek av en traditionell V6:a plus lagring för vätgas som tar upp kanske ytterligare 300 liter (om man räknar med kopplingar m.m.) som tillsammans väger ca 150-200 kg skulle vara bättre än 200 kg extra batteri, en extra passagerarplats och en frunk? Du får ju samma räckvidd på båda bilarna och skulle du vilja ha ytterligare räckvidd på vätgasladdhybriden så får du offra ytterligare en passagerarplats och bränslet till bränslecellen kostar mer än fossilbränsle och är med 95% sannolikhet gjort av fossilgas.Laban skrev:Finns en del kommentarer i nyteknik artikeln där man menar på att bränslecellsbilarna förstås kommer att vara laddhybrider. Det "bästa" av två världar.
I mina ögon hamnar man då mellan å ena sidan befintlig infrastruktur/teknik och 90% eldrift (Volt) alternativt ex Tesla. Jag betecknar det som "between a rock and a hard place". Dåligt när man pratar om ny teknik.
PS. Läste lite av kommentarerna nu och blir mest förbannad av felaktigheterna som står i dessa... Verkar som en del tror att batterierna i vätgasbilarna ska vara räddningen för dessa eftersom dessa gör det möjligt att ta sig till vätgasstationerna vilket gör att det inte behöver finnas så många vätgasstationer...