Inbytesvärde M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Inbytesvärde M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gadiel skrev: 04 maj 2023 23:42
SwedishAdvocate skrev: 04 maj 2023 22:38
Gadiel skrev: 04 maj 2023 22:28
SwedishAdvocate skrev: 04 maj 2023 19:48
Å ena sidan NASA som sysslar med faktisk raketforskning(!). Å andra sidan... du.

Hur länge har det funnits konsensus bland ca 97% av världens klimatforskare nu? I 35 år? Och de resterande ~3 procenten har aldrig haft en rimlig alternativ förklaring...

Mobiltelefoner fungerar tack vare vetenskap.
Flygplan kan flyga tack vare vetenskap.
Hjärtkirurgi på nyfödda små barn är möjligt tack vare vetenskap.
Att du och jag kan sitta och skriva till varandra här är möjligt tack vare vetenskap.

Men på grund av – jag vet inte vad – så blir det tydligen tvärstopp ifall IPCC och 97% av planetens klimatforskare har nått konsensus...
...] It’s important to remember that scientists always focus on the evidence, not on opinions. Scientific evidence continues to show that human activities (primarily the human burning of fossil fuels) have warmed Earth’s surface and its ocean basins, which in turn have continued to impact Earth’s climate. This is based on over a century of scientific evidence forming the structural backbone of today's civilization. [...]

'Based on well-established evidence, about 97% of climate scientists have concluded that human-caused climate change is happening.' [Min undertrykn. och fetstil.] [...

https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
[1] Ja då kan du ju ta och ”forska” lite även du om den där listan som är ett stort skämt.

[2] Ja är det miljötänk att producera bilar som ingen köper. Vet inte om jag tycker det
1. Det är det som är skillnaden mellan dina åsikter och forskning. Det du påstår finns det ingen som helst grund för.

2. Det återstår att se ifall någon kommer köpa bilarna eller inte.
Att listan är ett stort skämt är ju ingen åsikt. Det är fakta. [...
Jag har svarat på det här påståendet i den här tråden istället:

viewtopic.php?p=718917#p718917
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

SwedishAdvocate skrev: 04 maj 2023 23:56
Gadiel skrev: 04 maj 2023 23:42
...] Att köparna är färre har ju börjat visa sig redan och det lär ju tyvärr inte bli bättre pga lågkonjunkturen världen är inne i nu.
Så Tesla bör nog verkligen börja tänka om och dra ned på produktionstakten.
Jag är inte det minsta orolig för att Tesla inte ska klara av att anpassa produktionstakten efter efterfrågan.
Ja de har ju inte visat den minsta antydan till att kunna det.
Det enda de gör är att sänka priserna varje vecka.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Gadiel skrev: 05 maj 2023 00:15

Vill påstå att de höjde priserna förra veckan. Iaf för Y.

Om du upplever din (potentiella) värdeminskning som hög kan du alltid bara behålla bilen. Ju längre tid/mil som går ju mindre blir det problemet.

Att man råkade ha en helt orimligt låg värdeminskning en kort stund är liksom inget normaltillstånd. I alla andra fall räknar man med 25% första året, därefter 15%* årligen i värdeminskning.

Kostar en bil 600, så räkna med ett tapp på 150’ första året. Efter två år är bedömt värdet ca 382’ och efter tre 325’.

Tesla för en del förvisso en ”entusiastbil” men är inte det i kontexten värdeminskning, den helt i linje inom kort, för övriga dussinbilar.

*av kvarvarande värde.
Senast redigerad av Airlift, redigerad totalt 2 gång.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

Airlift skrev: 05 maj 2023 06:11
Gadiel skrev: 05 maj 2023 00:15

Vill påstå att de höjde priserna förra veckan. Isf för Y.
Ja för Tesla säljer bara Model Y, eller?
Det är väl bara i USA de höjt hittills också har jag för mig.

Det är bara att titta i trådarna för Väntrummet på Model3 samt Model Y vilken skillnad på aktivitet det är mot för tidigare.
Samma gäller på TMC också. Inte alls samma aktivitet som förut.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Fredrik j skrev: 04 maj 2023 21:41
Hur sjutton räknas en leasingkostnad ut om man inte vet vad likadan bil kostar ny om 3år?
Rent krasst är det ju inte ditt problem utan leasingbolagets :-)

Om de börjar sänka restvärdet för att ta höjd för framtida prissänkningar borde det visa sig genom höjd månadsavgift, och då borde det synas på hemsidan när du beställer.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Gadiel skrev: 05 maj 2023 06:42

Ja för Tesla säljer bara Model Y, eller?
Det är väl bara i USA de höjt hittills också har jag för mig.

Det är bara att titta i trådarna för Väntrummet på Model3 samt Model Y vilken skillnad på aktivitet det är mot för tidigare.
Samma gäller på TMC också. Inte alls samma aktivitet som förut.
Mitt fel, det var nog så sent som denna veckan. I Sverige med;

Under tisdagsmorgonen höjde Tesla sina priser på Model Y och Model Y Long Range i Sverige. Modellerna kostar nu 560 170 respektive 655 170 kronor (Inkl. Obligatoriska avgifter)
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Jag tycker inte det är konstigt att ekonomin spelar större roll för några (många?) än miljön, även om man vill vara miljövän. För de flesta torde pengar vara en ändlig vara, och för många är bilen en nödvändighet. Men att man vurmar för miljön går inte använda som argument på lönesamtalet.

Att man ser ekonomiskt på sitt bilköp, och även andra typer av inköp som inte alls är lika dyra, är en nödvändig del av privatekonomin för många. Det är även mycket enklare rent matematiskt att titta på kostnader här och nu än att se det hela på lång sikt, så det behöver man också ha förståelse för.

Det finns givetvis de som sätter miljöhänsyn främst också, en del av dessa har säkert stora ekonomiska resurser. Men störst miljöhänsyn torde man rimligen visa genom att avstå konsumtion, så det blir ju onekligen ett något märkligt resonemang om man drar det till sin spets.
Vill man både konsumera och visa hänsyn för miljön är det inte helt trivialt hur man ska få ihop den ekvationen. I fallet elbil är det inte helt omöjligt att man, om man kör ganska lite, gör minst miljöavtryck genom att behålla sin gamla fossilbil istället för att konsumera en ny elbil. Eller att man helt enkelt säljer bilen och tar bussen, vilket inte är så lätt som det låter utanför storstadsområdena.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Personligen förstår jag att det känns oerhört surt för den som köpt precis före en chocksänkning som 150 000 kr ändå är. Att förvänta sig att alla läser Teslas mission statement är att förvänta sig för mycket.

Jag har också förståelse för att den som byter bil ofta och inte leasar bilen med garanterat restvärde kommer behöva ta sig en rejäl funderare på om just Tesla är bilmärket för dem vid nästa bilbyte.

Jag har däremot mycket lite förståelse för hur någon kan ha missat det faktum att bilar normalt sett rasat i värde de första tre åren, och kanske tom har köpt en bil på spekulation.

Har man kalkylerat på att bilen ska öka eller behålla sitt värde under ägandetiden behöver man helt enkelt bita i det sura äpplet och inse att man tänkt fel. En tröst är möjligen att det är mänskligt att fela. Vi lär oss av misstagen och undviker dem på så vis i framtiden.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev: 05 maj 2023 06:50
Hur sjutton räknas en leasingkostnad ut om man inte vet vad likadan bil kostar ny om 3år?

Om de börjar sänka restvärdet för att ta höjd för framtida prissänkningar borde det visa sig genom höjd månadsavgift, och då borde det synas på hemsidan när du beställer.
Ja det förstår jag. Jag menar leasing som finansieringsform. Ökar risken behöver ju avkastningen öka vilket ju kan få t.ex. privatleasing att framstå som ett dyrare alternativ än privatköp.
Mycket för att risken man tar vid privatköp inte är lika tydlig.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Fredrik j skrev: 05 maj 2023 08:23

Ja det förstår jag. Jag menar leasing som finansieringsform. Ökar risken behöver ju avkastningen öka vilket ju kan få t.ex. privatleasing att framstå som ett dyrare alternativ än privatköp.

Leasing är lån och lånefesten är slut, bedömt. Således blir nya bilar för massan en krympande marknad. Än så håller företagen på med att teckna nya kontrakt vad det verkar. Men även för företag kommer det bli svårare att beräkna kostnaderna.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 05 maj 2023 07:48

Jag har däremot mycket lite förståelse för hur någon kan ha missat det faktum att bilar normalt sett rasat i värde de första tre åren, och kanske tom har köpt en bil på spekulation.

Precis, jag skulle säga att de som trodde att Teslors andrahandsvärde skulle bestå över tid antingen har gjort rätt undermålig research avseende hur andrahandsmarknaden brukar se ut. (dvs att lite mer premium/dyrare bilar brukar tappa ungefär halva värdet på de tre första åren.)

Så fort det finns tillräckligt med begagnade bilar av någon sort kommer begpriserna gå ned.
Det var ju lätt förståeligt att folk betalar mycket för en model 3 LR om väntetiden var uppåt ett år som det såg ut hos Tesla för ungefär ett år sedan.

Har man kalkylerat på att bilen ska öka eller behålla sitt värde under ägandetiden behöver man helt enkelt bita i det sura äpplet och inse att man tänkt fel. En tröst är möjligen att det är mänskligt att fela. Vi lär oss av misstagen och undviker dem på så vis i framtiden.
Har man ’spekulerat’ är det väl som med aktier, ibland skiter det sig.

Återigen, så har man troligen gjort dålig research.
Väldigt många bekanta som inte köpt elbil tidigare har förstått att priserna på nya elbilar kommer gå ned ganska mycket, detta utan att göra speciellt mycket research.
”Jag väntar nog tills priserna faller ordentligt, jag tycker elbilar är för dyra ännu.”

Såna prissänkningar är förväntade.

Prisfallet på Tesla nu kommer ju pga flera anledningar, säkerligen både pressade tillverkningskostnader men även för att kontra omvärlden och den ekonomiska kris som finns.

Begpriset påverkas ju av bägge ovanstående, och förmodligen mer i dåliga tider då fler behöver sälja sin bil.
Det var väl någonstans efter sommaren 2022 som inflationen for iväg (?), det borde ha vart ett tecken på att kärvare tider var på väg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

AAKEE skrev: 05 maj 2023 09:27

Precis, jag skulle säga att de som trodde att Teslors andrahandsvärde skulle bestå över tid antingen har gjort rätt undermålig research avseende hur andrahandsmarknaden brukar se ut. (dvs att lite mer premium/dyrare bilar brukar tappa ungefär halva värdet på de tre första åren.)

Så fort det finns tillräckligt med begagnade bilar av någon sort kommer begpriserna gå ned.
Det var ju lätt förståeligt att folk betalar mycket för en model 3 LR om väntetiden var uppåt ett år som det såg ut hos Tesla för ungefär ett år sedan.

Har man ’spekulerat’ är det väl som med aktier, ibland skiter det sig.

Återigen, så har man troligen gjort dålig research.
Väldigt många bekanta som inte köpt elbil tidigare har förstått att priserna på nya elbilar kommer gå ned ganska mycket, detta utan att göra speciellt mycket research.
”Jag väntar nog tills priserna faller ordentligt, jag tycker elbilar är för dyra ännu.”

Såna prissänkningar är förväntade.

Prisfallet på Tesla nu kommer ju pga flera anledningar, säkerligen både pressade tillverkningskostnader men även för att kontra omvärlden och den ekonomiska kris som finns.

Begpriset påverkas ju av bägge ovanstående, och förmodligen mer i dåliga tider då fler behöver sälja sin bil.
Det var väl någonstans efter sommaren 2022 som inflationen for iväg (?), det borde ha vart ett tecken på att kärvare tider var på väg.
Att bilar tappar värde är ju inget nytt. Speciellt då tex BMW 7-serie och MB S-klass är praktexempel på extrema tapp.
Dessa bilar är premium. Det är inte en Model3.
Model3 är en ”dussinbil” i mängden med andra. Tyvärr med sämre kvalitet än tex BMW I4 eller en Etron. Dock så ”vinner” Tesla sett till helheten som elbil. Än så länge i alla fall.
Att köpa något annat än Tesla om man bestämt sig för elbil är hål i huvudet i dagens läge.
Men förhoppningsvis blir BMW bättre elbilar snart så man kan byta till en riktigt bil med kvalitet och goda köregenskaper.

Det är Teslas förvirrade beteende avseende prissättningar jag motsätter mig.
Det skapar en onödig osäkerhet på marknaden gällande både nyköp och begköp.

Jag har aldrig någonsin påstått att jag köpte en Tesla för att tjäna pengar. Jag är inne på min tredje så jag har god koll vill jag påstå.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Lit exempel då; en M3P kunde man få för runt 680’ om man köpte den senare faceliften. Idag kan du köpa dessa, två år gamla ca, för 450’
Det är 33,8% tapp från nypris.

Med min kalkyl ovan (år 1 -25% år 2 -15% av kvarvarande) så hamnar det på 433’

Således är värdeminskning nu på en elbil helt i linje vad vilken normal bil har.

Men du har ändå lägre TCO på grund av anledning, inte sant?

Och då har jag inte blandar in 70000 av det allmännas fonderingar.

Men visst, köper man en motsvarande bensin/diesel som model 3, säg en Honda Civic sedan ex eller Toyota Camry executive så blir kalkylen ungefär såhär; nypris 400’
Efter två år 255’

Värdeminskning 145’ för hybriderna
Värdeminskning 230’ för Teslan.

Det är ändå 85’ att lägga på bensin och service…
MB CLS AMG
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

Airlift skrev: 05 maj 2023 09:48
Lit exempel då; en M3P kunde man få för runt 680’ om man köpte den senare faceliften. Idag kan du köpa dessa, två år gamla ca, för 450’

Således är värdeminskning nu på en elbil helt i linje vad vilken normal bil har.

Men visst, köper man en motsvarande bensin/diesel som model 3, säg en Honda Civic sedan ex eller Toyota Camry executive så blir kalkylen ungefär såhär; nypris 400’
Efter två år 255’

Jadå jag håller med och är med på det du skriver.
Men det är framtida priser jag är lite fundersam över.
Hur kommer marknaden att reagera framöver, kommer Teslas ”överlager” i USA att fortsätta öka?
Kommer detta då att resultera i ytterligare stora prissänkningar?
Att ett bilköp innebär förluster är inget nytt. Men jag vill inte ha ett onödigt stort pristapp pga Teslas förvirrade beteende avseende prissättningar.

För precis som du säger så är tappet idag normalt om man säger så.
Som det var för 1,5 år sedan var inte normalt. Men höga begpriser gällde ju hela branschen i princip då.
Förutom bilar med stora dieslar. De var svårsålda och ingen ville byta in dem.
Lite som det är med framför allt Model3 nu, ModelY är än så länge hyfsat attraktiv på begmarknaden.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Gadiel skrev: 05 maj 2023 10:01
Airlift skrev: 05 maj 2023 09:48

Efter två år 255’

Jadå jag håller med och är med på det du skriver.
Men det är framtida priser jag är lite fundersam över.
Hur kommer marknaden att reagera framöver, kommer Teslas ”överlager” i USA att fortsätta öka?
Kommer detta då att resultera i ytterligare stora prissänkningar?
Att ett bilköp innebär förluster är inget nytt. Men jag vill inte ha ett onödigt stort pristapp pga Teslas förvirradew beteende avseende prissättningar.

För precis som du säger så är tappet idag normalt om man säger så.
Som det var för 1,5 år sedan var inte normalt. Men höga begpriser gällde ju hela branschen i princip då.
Förutom bilar med stora dieslar. De var svårsålda och ingen ville byta in dem.
Lite som det är med framför allt Model3 nu, ModelY är än så länge hyfsat attraktiv på begmarknaden.
De var högt prissatta ett tag, pga tillgången. Nu är priserna tillbaka snarare. Att de som köpte på toppen är lite molokna är samma för alla.

Att sälja nu ändå, oaktat modell/märke är nog ändå ingen lysande idé. Samtidigt som det såklart kan vara lockande att köpa nu för samma anledning, att det är mer lysande än för ett år sen.

Firmorna byter säkert in 3:or med, om man accepterar en värdeminskning mer ”normal” och inte för förväntar sig något hiskeligt
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Städat upp tråden efter pajkastning.

Vänligen håll civiliserad samtalston när ni debatterar med varandra. Avstå från personpåhopp.

/Moderatorn
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Airlift skrev: 05 maj 2023 08:36
Fredrik j skrev: 05 maj 2023 08:23

Leasing är lån och lånefesten är slut, bedömt. Således blir nya bilar för massan en krympande marknad. Än så håller företagen på med att teckna nya kontrakt vad det verkar. Men även för företag kommer det bli svårare att beräkna kostnaderna.
Jovisst. Men ju svårare det blir att beräkna, ju högre blir risken att erbjuda en leasing. Ju högre risk, ju bättre betalt kan man få genom att ta risken själv genom köpa istället för att leasa. Tidigare har ju risken varit lite = billig leasing.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Fredrik j skrev: 05 maj 2023 11:38

Jovisst. Men ju svårare det blir att beräkna, ju högre blir risken att erbjuda en leasing. Ju högre risk, ju bättre betalt kan man få genom att ta risken själv genom köpa istället för att leasa. Tidigare har ju risken varit lite = billig leasing.
Jag håller med. Att köpa sin bil är åter den lägre av riskerna
MB CLS AMG
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Airlift skrev: 05 maj 2023 11:41

Risken är väl lika stor men via leasing så måste dom ha en riskpott som du slipper om du äger bilen men i värsta fall så kan du ju förlora mer om du äger den, om tesla fortsätter att sänka priset. Mindre risk för sådant hos andra märken men värdeminskningen kan ändå bli större pga högre pris eller större ras.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev: 05 maj 2023 11:48

Risken är väl lika stor men via leasing så måste dom ha en riskpott som du slipper om du äger bilen men i värsta fall så kan du ju förlora mer om du äger den, om tesla fortsätter att sänka priset. Mindre risk för sådant hos andra märken men värdeminskningen kan ändå bli större pga högre pris eller större ras.
Om man äger bilen kan man också välja att sträcka ut sin kalkyl (eller korta den). Den som ska lämna en leasingoffert behöver ju gissa hur marknaden ser ut en specifik månad om tre år. Vinst eller förlust måste realiseras när kontraktet löper ut.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Varför skulle risken bli större med tesla, än anda märken? Värdeminskningen har ju (fortsatt) visat på ligga väl inom normen. Att några valt att titta i spannet hösten-21/våren-22 som prisnormerande för tesla är ju att inte förstå vad det var för hicka..

Du ”slipper” inte riskpotten vid leasing. Du kommer betala för den varje månad. I fallet att äga själv är risken bara den faktiska värdeminskningen, inte den som finns i spåkulan hos ett låneföretag.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Airlift skrev: 06 maj 2023 08:02

Varför skulle risken bli större med tesla, än anda märken? Värdeminskningen har ju (fortsatt) visat på ligga väl inom normen. Att några valt att titta i spannet hösten-21/våren-22 som prisnormerande för tesla är ju att inte förstå vad det var för hicka..

Du ”slipper” inte riskpotten vid leasing. Du kommer betala för den varje månad. I fallet att äga själv är risken bara den faktiska värdeminskningen, inte den som finns i spåkulan hos ett låneföretag.
Skulle nog hävda att Teslas andrahandsvärden är starkare trots den senaste tidens ras.

Jämför man priset på S/X/3 från tex 2019 i relation till deras nypriser så ligger de betydligt högre än andra "Premium"-elbilar som Audi E-tron eller Jaguar i-Pace. Dock alltid lite lurigt att räkna på då Audi & Jaguar-köparna kan antas ha fått rabatter vid inköp.

Dock håller jag inte med om analysen gällande privat vs leasing. Leasingbolaget måste tjäna pengar. Någonstans ska den marginalen tas. Kan man (som i fallet Tesla) inte köpa in bilarna rabatterat så måste man tjäna pengar på annat sätt, som tex med ett påslag på räntan. Dock har ju Tesla historiskt valt att subventionera detta...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Med tesla tänkte jag på större risk för fortsatta sänkningar som kan påverka värdeminskningen mer.
Och ang riskpott så skrev jag att du slapp den om du äger bilen, skrev inte något om att du slipper den vid leasing, då har man den helt säkert.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 06 maj 2023 08:59

Skulle nog hävda att Teslas andrahandsvärden är starkare trots den senaste tidens ras.

Jämför man priset på S/X/3 från tex 2019 i relation till deras nypriser så ligger de betydligt högre än andra "Premium"-elbilar som Audi E-tron eller Jaguar i-Pace. Dock alltid lite lurigt att räkna på då Audi & Jaguar-köparna kan antas ha fått rabatter vid inköp.

Dock håller jag inte med om analysen gällande privat vs leasing. Leasingbolaget måste tjäna pengar. Någonstans ska den marginalen tas. Kan man (som i fallet Tesla) inte köpa in bilarna rabatterat så måste man tjäna pengar på annat sätt, som tex med ett påslag på räntan. Dock har ju Tesla historiskt valt att subventionera detta...
Har väl varit så tills nu med tesla men nu känns det som det börjar bli en mättad marknad av beg teslor då firmor verkar sluta köpa/ byta in dom men har inte full koll får jag vara ärlig. Tänker främst på 3 och om något år y.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Dafro skrev: 06 maj 2023 09:20
Legato skrev: 06 maj 2023 08:59

Har väl varit så tills nu med tesla men nu känns det som det börjar bli en mättad marknad av beg teslor då firmor verkar sluta köpa/ byta in dom men har inte full koll får jag vara ärlig. Tänker främst på 3 och om något år y.
Nej, jag kollar alltså aktuellt läge och utgår ifrån KVD då det är enda sättet att se vad bilarna verkligen säljs för.

Har extremt mycket data på Model 3, men Model S har liknande siffror (ännu starkare på riktigt gamla S pga fri SUC). E-tron finns det av förklarliga skäl mkt mindre data på.

Om vi tar Model 3 LR AWD och 2019 som exempel så kostade den ny 660.000:-.

En med 4000 mil kostar idag ca 390.000:-, dvs 41% värdefall
En med 10000 mil kostar idag ca 350.000:-, dvs 47% värdefall

Om vi istället tar en "bas" E-tron 55 Proline från 2019 med nypris på 954.000:- så skulle jag säga att motsvarande priser är ungefär (dock mycket mindre data så osäkrare uppskattning):

En med 4000 mil kostar idag ca 480.000:-, dvs 50% värdefall
En med 10000 mil kostar idag ca 450.000:-, dvs 53% värdefall

Tittar man på mer välutrustade e-tron som tex de på Lecab som diskuterades i E-tron tråden så är värdefallet ännu större.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar