Sida 2 av 3

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 22:28
av Off Grid Byggaren
Det finns mycket 48 volts utrustning inom telekom, järnvägar, tunnelbana etc.

Så visst finns det en hel del produkter redan.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 23:08
av chaffis75
fth skrev: 17 maj 2023 19:17
Maw skrev: 17 maj 2023 18:18
Åtminstone sedan sent 90-tal så har man planerat för högre spänning, 42 vilt, vilket är 3x den vanliga "12-volt" som vi är vana vid.

2011 kom Tyska biltillverkare överrens om att gå över till 48 volt. Tesla kan säkert göra något bra av det här precis som de brukar. De tar befintlig teknik och paketerar och förfinar på ett riktigt bra sätt. Sen får de Teslafanatikerna att tro att det var Tesla som uppfann hjulet :)
Att legacy auto i slutet av 90-talet löst diskuterade ett 42-voltssystem som rann ut i sanden och att någon enstaka mildhybrid sedan dess har ett separat 48V-system utöver det vanliga 12V-systemet räknar iaf inte jag som att detta är en färdig och tillgänglig teknik.

Om Tesla som första biltillverkare levererar ett fordon som saknar 12V-batteri och helt är baserat på 48V-system så tror jag inte man behöver vara "Teslafanatiker" för att tycka att dom är först, och de facto "uppfann hjulet". Det finns vad det verkar i princip ingen "befintlig teknik" öht för detta, såvitt jag kan avgöra så kommer Tesla själva behöva designa och bygga i princip alla delar själva (viket dom iofs inte har varit främmande för historiskt).

En annan sak som dock slår mig med detta är den högre spänningen väl med nödvändighet kommer att kompiicera service och underhåll? 48V nominell spänning i batteriet innebär ju en högsta spänning i systemet långt över 50V, vilket väl innebär att endast auktoriserade elinstallatörer får öht röra LV-systemet, byta batteri etc?

/fth
Gränsen är 62 volt. Och de är därför man väljer 48 volt. Precis som ett 12 volt batteri oftast är runt 14 i praktiken när de är i drift så är en 48 volts en bit över 50 volt i praktiken plus lite marginal så ser man till de blir reglerna för den lägre spänningen som gäller.

Sen är frågan vad som egentligen driver den högre spänningen på batteriet? Om jag får gissa så är de Teslas kraftiga datorer, dvs mcu och ap. Jag kan nog se olika vägar här för att lösa de problemen, de är liksom inte fönsterhissen som behöver 48 volt.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 23:13
av fth
chaffis75 skrev: 17 maj 2023 23:08

Sen är frågan vad som egentligen driver den högre spänningen på batteriet? Om jag får gissa så är de Teslas kraftiga datorer, dvs mcu och ap. Jag kan nog se olika vägar här för att lösa de problemen, de är liksom inte fönsterhissen som behöver 48 volt.
En av dom huvudsakliga orsakerna är att kunna gå ned i dimension på alla kablar i bilen.

/fth

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 23:16
av fth
Bengt-re skrev: 17 maj 2023 21:57
Nej nominell spänning gäller. 48 vdc system räknas som klenspänning även om de i praktiken ligger på 53 vdc
Ja så är det förstås, det är väl kanske därför man väljer just den spänningen och inte ännu högre?

/fth

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 18 maj 2023 07:49
av chaffis75
fth skrev: 17 maj 2023 23:13
chaffis75 skrev: 17 maj 2023 23:08

Sen är frågan vad som egentligen driver den högre spänningen på batteriet? Om jag får gissa så är de Teslas kraftiga datorer, dvs mcu och ap. Jag kan nog se olika vägar här för att lösa de problemen, de är liksom inte fönsterhissen som behöver 48 volt.
En av dom huvudsakliga orsakerna är att kunna gå ned i dimension på alla kablar i bilen.

/fth
Jo absolut de fattar jag men den vinsten finns ju bara på de delar som drar mycket ström, tex en servo motor för backspegeln eller stolen drar inte så mycket ström och så blir skillnaden i kabelarea så marginell att de inte påverkar. Baksidan kan vara att du måste ha en större dc/dc steg (från 12 eller 48 volt) på all elektronik, Glöm inte att alla elektronik fortfarande oftast använde 3.3 volt.

Men visst jag har inte koll på hela arkitekturen i bilen men min poäng är att de finns för och nackdelar som måste vägas mot varandra.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 18 maj 2023 13:16
av Olof Tenghoff
Det är verkligen hög tid att gå upp i spänning, kan nog alla hålla med om som känt vikten i en kabelstam till en modern bil.

Alla tillverkare väntar på att någon annan går i bräschen. Eftersom massmarknadskomponenterna på 12V kostnadsoptimerats sedan de infördes på 60 talet blir det ett enormt avbräck för den som blir först och måste ersätta precis alla 12V komponenter i en hel bil. Inget som händer av sig självt i en stagnerad bransch med låga marginaler. Hade det inte varit för Tesla hade vi nog haft 12 V i många decennier till.

Det är möjligen Optimus som knuffar Tesla över gränsen. Den ska gå på 50 V, använder bilarnas FSD-dator och de kommer att få ta fram de flesta elkomponenter själva enligt vad de sa på årsmötet i tisdags.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 29 nov 2023 13:17
av strejf
Nu blir det äntligen verklighet med 48V iom Cybertruck och alla framtida Teslor.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 29 nov 2023 13:19
av jonasl
Först av alla biltillverkare trots att det pratats om det så länge?

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 29 nov 2023 14:46
av chaffis75
strejf skrev: 29 nov 2023 13:17
Nu blir det äntligen verklighet med 48V iom Cybertruck och alla framtida Teslor.
Wow.. finns de några länkar där man kan läsa om de.. kul de vågar ta steget... De är utmanande men finns nog många långtids fördelar..

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 29 nov 2023 15:52
av spacecoin
chaffis75 skrev: 29 nov 2023 14:46
strejf skrev: 29 nov 2023 13:17
Nu blir det äntligen verklighet med 48V iom Cybertruck och alla framtida Teslor.
Wow.. finns de några länkar där man kan läsa om de.. kul de vågar ta steget... De är utmanande men finns nog många långtids fördelar..
Fattar jag det rätt att alla framtida Tesla-modeller blir 4x så bra nu? ;)

Befintiga 3/Y/S/X lär väl ligga kvar på 12v länge eller vad tror ni?
I praktiken är det väl en besparing på en handfull dollar per bil som är värdet.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 29 nov 2023 17:35
av chaffis75
spacecoin skrev: 29 nov 2023 15:52
chaffis75 skrev: 29 nov 2023 14:46
strejf skrev: 29 nov 2023 13:17
Nu blir det äntligen verklighet med 48V iom Cybertruck och alla framtida Teslor.
Wow.. finns de några länkar där man kan läsa om de.. kul de vågar ta steget... De är utmanande men finns nog många långtids fördelar..
Fattar jag det rätt att alla framtida Tesla-modeller blir 4x så bra nu? ;)

Befintiga 3/Y/S/X lär väl ligga kvar på 12v länge eller vad tror ni?
I praktiken är det väl en besparing på en handfull dollar per bil som är värdet.
På sikt tror jag de är mer. Du kan göra alla kablar för ström matning klenare vilket i en bil är ganska många. Men på kort sikt är de säkert dyrare då de troligen är lägre volymer på komponenter eftersom ingen annan kör på 48 volt än. Skulle även tro de blir lättare att mata ström till tex fsd data en och även media datorn som kräver hyfsade effekter.

Men ja de finns för och nackdelar såklart.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 29 nov 2023 18:18
av Bel
chaffis75 skrev: 29 nov 2023 17:35
spacecoin skrev: 29 nov 2023 15:52
chaffis75 skrev: 29 nov 2023 14:46
strejf skrev: 29 nov 2023 13:17
Nu blir det äntligen verklighet med 48V iom Cybertruck och alla framtida Teslor.
Wow.. finns de några länkar där man kan läsa om de.. kul de vågar ta steget... De är utmanande men finns nog många långtids fördelar..
Fattar jag det rätt att alla framtida Tesla-modeller blir 4x så bra nu? ;)

Befintiga 3/Y/S/X lär väl ligga kvar på 12v länge eller vad tror ni?
I praktiken är det väl en besparing på en handfull dollar per bil som är värdet.
På sikt tror jag de är mer. Du kan göra alla kablar för ström matning klenare vilket i en bil är ganska många. Men på kort sikt är de säkert dyrare då de troligen är lägre volymer på komponenter eftersom ingen annan kör på 48 volt än. Skulle även tro de blir lättare att mata ström till tex fsd data en och även media datorn som kräver hyfsade effekter.

Men ja de finns för och nackdelar såklart.
Tesla gör väl ganska mycket av elektroniken själva. Isåfall behöver det inte bli nån nämnvärd ökning i kostnad att köra på 48V istället för 12V, oavsett matningsspänning så behöver det konverteras ner till nivåer som 1V, 1.8V, 2.5V, 3.3V på korten för att komponenterna ska fungera.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 29 nov 2023 22:03
av FinaFisken
jonasl skrev: 29 nov 2023 13:19
Först av alla biltillverkare trots att det pratats om det så länge?
Mercedes har tydligen stora leveransproblem just nu relaterat till deras 48v system i någon modell, så Tesla är nog inte först.

Har tyvärr ingen länk men såg det för någon vecka sen och blev förvånad eftersom jag inte trodde det fanns än.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 29 nov 2023 22:04
av mikebike
FinaFisken skrev: 29 nov 2023 22:03
jonasl skrev: 29 nov 2023 13:19
Först av alla biltillverkare trots att det pratats om det så länge?
Mercedes har tydligen stora leveransproblem just nu relaterat till deras 48v system i någon modell, så Tesla är nog inte först.

Har tyvärr ingen länk men såg det för någon vecka sen och blev förvånad eftersom jag inte trodde det fanns än.
Många mildhybrider har 48V, men även 12V.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 29 nov 2023 22:05
av taliz
FinaFisken skrev: 29 nov 2023 22:03
jonasl skrev: 29 nov 2023 13:19
Först av alla biltillverkare trots att det pratats om det så länge?
Mercedes har tydligen stora leveransproblem just nu relaterat till deras 48v system i någon modell, så Tesla är nog inte först.

Har tyvärr ingen länk men såg det för någon vecka sen och blev förvånad eftersom jag inte trodde det fanns än.
Mercedes 48v är enbart för hybridsystemet(som hos alla andra). De har även ett vanligt 12v-system.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 02 dec 2023 22:27
av martinot
taliz skrev: 17 maj 2023 11:26
Från https://www.youtube.com/live/bZNL_8bUz6A?feature=share

Tydligen stor besparing på kopparkablage.
Kommer övriga tillverkare följa efter tro?
Mycket intressant!

Läste någonstans någon som räknat på att att en övergång från 12V till 48V på LV-sidan kan ge större viktbesparingar än en övergång från 400V till 800V på HV-sidan.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 03 dec 2023 12:15
av fth
jonasl skrev: 29 nov 2023 13:19
Först av alla biltillverkare trots att det pratats om det så länge?
Säga vad man vill om Tesla, men dom är ju inte rädda för att kasta gamla "sanningar" överbord och testa nya lösningar.

Tesla skickade dessutom ut ett kompendium till alla andra biltillverkare, "How to Design a 48-Volt Vehicle", episkt! :D :D
48v.jpg
/fth

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 03 dec 2023 12:28
av BrooklynS
spacecoin skrev: 29 nov 2023 15:52
chaffis75 skrev: 29 nov 2023 14:46
strejf skrev: 29 nov 2023 13:17
Nu blir det äntligen verklighet med 48V iom Cybertruck och alla framtida Teslor.
Wow.. finns de några länkar där man kan läsa om de.. kul de vågar ta steget... De är utmanande men finns nog många långtids fördelar..
Fattar jag det rätt att alla framtida Tesla-modeller blir 4x så bra nu? ;)

Befintiga 3/Y/S/X lär väl ligga kvar på 12v länge eller vad tror ni?
I praktiken är det väl en besparing på en handfull dollar per bil som är värdet.
Ja, de nuvarande modellerna har ju 15,5V och 400V-system. Och lär knappast designas om bara för det.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 03 dec 2023 12:36
av fth
fth skrev: 03 dec 2023 12:15
Tesla skickade dessutom ut ett kompendium till alla andra biltillverkare, "How to Design a 48-Volt Vehicle", episkt! :D :D
Haha :D :D :D

Jag zoomade in kompendiet i Hagerty-videon för att se om det gick att läsa resten av texten.
IMG_5567.png
”…YOU INCOMPETENT BOOBS!
DO WE REALLY HAVE TO DO YOUR HOMEWORK FOR YOU?

xoxo,
elon”
:D
/fth

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 03 dec 2023 12:54
av vigge50
Nu kan jag ha helt fel men jag har för mig att jag hörde någonstans att om man går över från 12V till 48V så skulle man kunna gå från att ha en separat kabel för ström och en annan kabel för styrning till en gemensam kabel som gjorde båda. Detta skulle kunna betyda att man inte bara går ner i tjocklek i kablar utan även går ner i antal kablar.

Är jag helt ute och cyklar eller tror ni detta skulle vara möjligt?

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 03 dec 2023 13:02
av John Galt

Gustafsson skrev:
Första generationen roadster använder huvudbatteriet för 12v, men senare versioner gick tillbaka till ett separat 12 v batteri. Roadstern går dock att köra utan 12 v batteriet.
OT: vad är anledningen till att en elbil har ett separat 12v-batteri?

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 03 dec 2023 13:13
av spacecoin
John Galt skrev: 03 dec 2023 13:02
Gustafsson skrev:
Första generationen roadster använder huvudbatteriet för 12v, men senare versioner gick tillbaka till ett separat 12 v batteri. Roadstern går dock att köra utan 12 v batteriet.
OT: vad är anledningen till att en elbil har ett separat 12v-batteri?
Bootstrap (du måste ha ström för att kunna ladda en elbil). Det är inte praktiskt att konvertera ned 400v till 12 heller.

https://www.caranddriver.com/features/a ... batteries/

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 03 dec 2023 13:28
av fth
John Galt skrev: 03 dec 2023 13:02
OT: vad är anledningen till att en elbil har ett separat 12v-batteri?
Vet vi om Cybertruck har ett LV-batteri öht eller om den använder HV-batteriet på något sätt?

Jag har inte lyckats hitta någon konkret info om detta, bara en massa spekulationer.

/fth

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 04 dec 2023 09:31
av John Galt

spacecoin skrev:
Bootstrap (du måste ha ström för att kunna ladda en elbil). Det är inte praktiskt att konvertera ned 400v till 12 heller.

https://www.caranddriver.com/features/a ... batteries/
Det finns väl redan idag en transformator som laddar lilla batteriet

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 04 dec 2023 10:54
av chaffis75
martinot skrev: 02 dec 2023 22:27
taliz skrev: 17 maj 2023 11:26
Från https://www.youtube.com/live/bZNL_8bUz6A?feature=share

Tydligen stor besparing på kopparkablage.
Kommer övriga tillverkare följa efter tro?
Mycket intressant!

Läste någonstans någon som räknat på att att en övergång från 12V till 48V på LV-sidan kan ge större viktbesparingar än en övergång från 400V till 800V på HV-sidan.
Utan att veta så låter de fullt rimligt.. högvolt används ju bara i ett fåtal komponenter i bilen medan lågvolt använda i rent ut sagt massor av deler i bilen.