Tesla går från 12v till 48v
Moderator: Redaktion
Tesla går från 12v till 48v
Från https://www.youtube.com/live/bZNL_8bUz6A?feature=share
Tydligen stor besparing på kopparkablage.
Kommer övriga tillverkare följa efter tro?
Tydligen stor besparing på kopparkablage.
Kommer övriga tillverkare följa efter tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla går från 12v till 48v
Pratade dom inte om det här för ganska länge sedan nu?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla går från 12v till 48v
Det är nog rent 10 år sen det kom på tal för övrig bilindustri, så absolut väntat att Tesla hakar på.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla går från 12v till 48v
Jag tänker på att Tesla pratade om det för flera år sedan också, det var väl en till
grej som skulle få ner kostnaden på model 3 och Y…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla går från 12v till 48v
48V i övriga bilindustrin har väl hittills bara handlat om mildhybrider, så att Tesla "hakar på" kanske inte är riktigt rätt beskrivning?
Är det någon annan EV-tillverkare som har planer på 48V?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla går från 12v till 48v
Delphi har ju jobbat på det sen 2017 ish. De förutspådde 8miljoner bilar med 48v 2025.
Dags att Tesla går till 800v i batteriet också. DÅ kan man spara mycket koppar.
Re: Tesla går från 12v till 48v
Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det

Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Tesla går från 12v till 48v
På lastbilar har det varit 24 volt i många år.
Men 48 volt är nog ett förnuftigt val.
Bara DC/DC omvandlaren har ju väldigt grova kablar till exempel.
Och så 800 volt på HV batteriet vore ju bra.
Men 48 volt är nog ett förnuftigt val.
Bara DC/DC omvandlaren har ju väldigt grova kablar till exempel.
Och så 800 volt på HV batteriet vore ju bra.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Tesla går från 12v till 48v
Somsagt detta är ju absolut inget nytt i bilindustrin men uppenbarligen svårare att genomföra.. vore kul om tesla klarar av att göra skiftet.. blir säkert stora kostnader på första bilmodellen men sen borde de betala sig speciellt nu när litiumbatteriteknik är så standard , vilket de inte var när bilindustrin började prata om de.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla går från 12v till 48v
Har du någon länk som du kan hänvisa till?Maw skrev: ↑17 maj 2023 12:15Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det
Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.
Precis som fth har jag bara hört om 48v kopplat till drivsystem för mildhybrider, inte att man helt ersätter 12v med 48v.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla går från 12v till 48v
Nej, det är sånt som jag läst när det passerat i biltidningar över åren på den tiden jag läste biltidningar men det går säkert att googla om du är intresserad.taliz skrev: ↑17 maj 2023 15:48Har du någon länk som du kan hänvisa till?Maw skrev: ↑17 maj 2023 12:15Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det
Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.
Precis som fth har jag bara hört om 48v kopplat till drivsystem för mildhybrider, inte att man helt ersätter 12v med 48v.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla går från 12v till 48v
Det enda jag hittar på Google är kopplat till just mildhybrider, där de har implementerat 48v bredvid 12v. Inte ersatt 12v eller haft några planer på det vad jag kan se.Maw skrev: ↑17 maj 2023 16:14Nej, det är sånt som jag läst när det passerat i biltidningar över åren på den tiden jag läste biltidningar men det går säkert att googla om du är intresserad.taliz skrev: ↑17 maj 2023 15:48Har du någon länk som du kan hänvisa till?Maw skrev: ↑17 maj 2023 12:15Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det
Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.
Precis som fth har jag bara hört om 48v kopplat till drivsystem för mildhybrider, inte att man helt ersätter 12v med 48v.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla går från 12v till 48v
Det är ju sjukt många prylar i bilarna som går på 12V och köps in så
det är inget litet projekt att skifta system till högre spänning, typ hela
branschen måste vara med på tåget.
det är inget litet projekt att skifta system till högre spänning, typ hela
branschen måste vara med på tåget.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla går från 12v till 48v
Det är det enda sammanhang där jag har sett detta också.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla går från 12v till 48v
Samtidigt måste någon vara först. Tesla brukar ju gå i bräschen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla går från 12v till 48v
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla går från 12v till 48v
Samma källa här. Jag vet också att saker är halvt förberedda för 48 volt, därmed inte sagt att de är en enkel övergång.. som någon annan sa ovan, de är sjukt många prylar i en bil som matas med 12 volt och ska de vara lönsamt måste alla dessa gå över till 48 volt eller såklart högspänning om de är en elbil.Maw skrev: ↑17 maj 2023 16:14Nej, det är sånt som jag läst när det passerat i biltidningar över åren på den tiden jag läste biltidningar men det går säkert att googla om du är intresserad.taliz skrev: ↑17 maj 2023 15:48Har du någon länk som du kan hänvisa till?Maw skrev: ↑17 maj 2023 12:15Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det
Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.
Precis som fth har jag bara hört om 48v kopplat till drivsystem för mildhybrider, inte att man helt ersätter 12v med 48v.
Tror de är stora projekt risker att gå till 48 volt och därför ingen vågat.. men skulle inte förvåna mig om Teslas kommande bilar blir de.. de visar ofta stort mod vilket såklart ibland också kan slå fel.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla går från 12v till 48v
Ni har nog båda läst om 48v just pga mildhybrider, dvs inte att de planerar överge 12v.chaffis75 skrev: ↑17 maj 2023 16:42Samma källa här. Jag vet också att saker är halvt förberedda för 48 volt, därmed inte sagt att de är en enkel övergång.. som någon annan sa ovan, de är sjukt många prylar i en bil som matas med 12 volt och ska de vara lönsamt måste alla dessa gå över till 48 volt eller såklart högspänning om de är en elbil.Maw skrev: ↑17 maj 2023 16:14Nej, det är sånt som jag läst när det passerat i biltidningar över åren på den tiden jag läste biltidningar men det går säkert att googla om du är intresserad.taliz skrev: ↑17 maj 2023 15:48Har du någon länk som du kan hänvisa till?Maw skrev: ↑17 maj 2023 12:15Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det
Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.
Precis som fth har jag bara hört om 48v kopplat till drivsystem för mildhybrider, inte att man helt ersätter 12v med 48v.
Tror de är stora projekt risker att gå till 48 volt och därför ingen vågat.. men skulle inte förvåna mig om Teslas kommande bilar blir de.. de visar ofta stort mod vilket såklart ibland också kan slå fel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla går från 12v till 48v
Nej de är de inte.. helt säker på detta. Tror däremot man såg mildhybrid som en anledning, dvs två flugor i en smäll så man skulle slippa ha 2 batterier.taliz skrev: ↑17 maj 2023 16:53Ni har nog båda läst om 48v just pga mildhybrider, dvs inte att de planerar överge 12v.chaffis75 skrev: ↑17 maj 2023 16:42Samma källa här. Jag vet också att saker är halvt förberedda för 48 volt, därmed inte sagt att de är en enkel övergång.. som någon annan sa ovan, de är sjukt många prylar i en bil som matas med 12 volt och ska de vara lönsamt måste alla dessa gå över till 48 volt eller såklart högspänning om de är en elbil.Maw skrev: ↑17 maj 2023 16:14Nej, det är sånt som jag läst när det passerat i biltidningar över åren på den tiden jag läste biltidningar men det går säkert att googla om du är intresserad.taliz skrev: ↑17 maj 2023 15:48Har du någon länk som du kan hänvisa till?Maw skrev: ↑17 maj 2023 12:15
Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det
Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.
Precis som fth har jag bara hört om 48v kopplat till drivsystem för mildhybrider, inte att man helt ersätter 12v med 48v.
Tror de är stora projekt risker att gå till 48 volt och därför ingen vågat.. men skulle inte förvåna mig om Teslas kommande bilar blir de.. de visar ofta stort mod vilket såklart ibland också kan slå fel.
Är de inte så Elon resonerar också.. han har väl pratat om något sätt att få 48 volt ur samma celler som högspännings batteriet, detta skulle dock kunna vara något jag dröm om..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5900
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla går från 12v till 48v
Första generationen roadster använder huvudbatteriet för 12v, men senare versioner gick tillbaka till ett separat 12 v batteri. Roadstern går dock att köra utan 12 v batteriet.chaffis75 skrev: ↑17 maj 2023 16:58Nej de är de inte.. helt säker på detta. Tror däremot man såg mildhybrid som en anledning, dvs två flugor i en smäll så man skulle slippa ha 2 batterier.taliz skrev: ↑17 maj 2023 16:53Ni har nog båda läst om 48v just pga mildhybrider, dvs inte att de planerar överge 12v.chaffis75 skrev: ↑17 maj 2023 16:42Samma källa här. Jag vet också att saker är halvt förberedda för 48 volt, därmed inte sagt att de är en enkel övergång.. som någon annan sa ovan, de är sjukt många prylar i en bil som matas med 12 volt och ska de vara lönsamt måste alla dessa gå över till 48 volt eller såklart högspänning om de är en elbil.
Tror de är stora projekt risker att gå till 48 volt och därför ingen vågat.. men skulle inte förvåna mig om Teslas kommande bilar blir de.. de visar ofta stort mod vilket såklart ibland också kan slå fel.
Är de inte så Elon resonerar också.. han har väl pratat om något sätt att få 48 volt ur samma celler som högspännings batteriet, detta skulle dock kunna vara något jag dröm om..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla går från 12v till 48v
Kanske därifrån jag fått de..Gustafsson skrev: ↑17 maj 2023 17:47Första generationen roadster använder huvudbatteriet för 12v, men senare versioner gick tillbaka till ett separat 12 v batteri. Roadstern går dock att köra utan 12 v batteriet.chaffis75 skrev: ↑17 maj 2023 16:58Nej de är de inte.. helt säker på detta. Tror däremot man såg mildhybrid som en anledning, dvs två flugor i en smäll så man skulle slippa ha 2 batterier.taliz skrev: ↑17 maj 2023 16:53Ni har nog båda läst om 48v just pga mildhybrider, dvs inte att de planerar överge 12v.chaffis75 skrev: ↑17 maj 2023 16:42Samma källa här. Jag vet också att saker är halvt förberedda för 48 volt, därmed inte sagt att de är en enkel övergång.. som någon annan sa ovan, de är sjukt många prylar i en bil som matas med 12 volt och ska de vara lönsamt måste alla dessa gå över till 48 volt eller såklart högspänning om de är en elbil.
Tror de är stora projekt risker att gå till 48 volt och därför ingen vågat.. men skulle inte förvåna mig om Teslas kommande bilar blir de.. de visar ofta stort mod vilket såklart ibland också kan slå fel.
Är de inte så Elon resonerar också.. han har väl pratat om något sätt att få 48 volt ur samma celler som högspännings batteriet, detta skulle dock kunna vara något jag dröm om..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla går från 12v till 48v
Åtminstone sedan sent 90-tal så har man planerat för högre spänning, 42 vilt, vilket är 3x den vanliga "12-volt" som vi är vana vid.
2011 kom Tyska biltillverkare överrens om att gå över till 48 volt. Tesla kan säkert göra något bra av det här precis som de brukar. De tar befintlig teknik och paketerar och förfinar på ett riktigt bra sätt. Sen får de Teslafanatikerna att tro att det var Tesla som uppfann hjulet
https://en.wikipedia.org/wiki/42-volt_electrical_system
2011 kom Tyska biltillverkare överrens om att gå över till 48 volt. Tesla kan säkert göra något bra av det här precis som de brukar. De tar befintlig teknik och paketerar och förfinar på ett riktigt bra sätt. Sen får de Teslafanatikerna att tro att det var Tesla som uppfann hjulet

https://en.wikipedia.org/wiki/42-volt_electrical_system
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla går från 12v till 48v
Läste faktiskt om 48v i bilar oktober 1998. Tidningen var Autoklub från Kroatien. Var på semester i Kroatien och köpte tidningen som jag brukade läsa innan jag flydde till Sverige. Minns 2 saker från den tidningen
1. 48v i bilarna skulle snart komma.
2. Kroatien införde teori provet enligt svenska modellen. (En fråga 5 rätta svar eller någotsånt. Sverige slutade med den modellen ungefärsamtidigt
) .
1. 48v i bilarna skulle snart komma.
2. Kroatien införde teori provet enligt svenska modellen. (En fråga 5 rätta svar eller någotsånt. Sverige slutade med den modellen ungefärsamtidigt

- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla går från 12v till 48v
Att legacy auto i slutet av 90-talet löst diskuterade ett 42-voltssystem som rann ut i sanden och att någon enstaka mildhybrid sedan dess har ett separat 48V-system utöver det vanliga 12V-systemet räknar iaf inte jag som att detta är en färdig och tillgänglig teknik.Maw skrev: ↑17 maj 2023 18:18Åtminstone sedan sent 90-tal så har man planerat för högre spänning, 42 vilt, vilket är 3x den vanliga "12-volt" som vi är vana vid.
2011 kom Tyska biltillverkare överrens om att gå över till 48 volt. Tesla kan säkert göra något bra av det här precis som de brukar. De tar befintlig teknik och paketerar och förfinar på ett riktigt bra sätt. Sen får de Teslafanatikerna att tro att det var Tesla som uppfann hjulet
Om Tesla som första biltillverkare levererar ett fordon som saknar 12V-batteri och helt är baserat på 48V-system så tror jag inte man behöver vara "Teslafanatiker" för att tycka att dom är först, och de facto "uppfann hjulet". Det finns vad det verkar i princip ingen "befintlig teknik" öht för detta, såvitt jag kan avgöra så kommer Tesla själva behöva designa och bygga i princip alla delar själva (viket dom iofs inte har varit främmande för historiskt).
En annan sak som dock slår mig med detta är den högre spänningen väl med nödvändighet kommer att kompiicera service och underhåll? 48V nominell spänning i batteriet innebär ju en högsta spänning i systemet långt över 50V, vilket väl innebär att endast auktoriserade elinstallatörer får öht röra LV-systemet, byta batteri etc?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla går från 12v till 48v
Nej nominell spänning gäller. 48 vdc system räknas som klenspänning även om de i praktiken ligger på 53 vdcfth skrev: ↑17 maj 2023 19:17Att legacy auto i slutet av 90-talet löst diskuterade ett 42-voltssystem som rann ut i sanden och att någon enstaka mildhybrid sedan dess har ett separat 48V-system utöver det vanliga 12V-systemet räknar iaf inte jag som att detta är en färdig och tillgänglig teknik.Maw skrev: ↑17 maj 2023 18:18Åtminstone sedan sent 90-tal så har man planerat för högre spänning, 42 vilt, vilket är 3x den vanliga "12-volt" som vi är vana vid.
2011 kom Tyska biltillverkare överrens om att gå över till 48 volt. Tesla kan säkert göra något bra av det här precis som de brukar. De tar befintlig teknik och paketerar och förfinar på ett riktigt bra sätt. Sen får de Teslafanatikerna att tro att det var Tesla som uppfann hjulet
Om Tesla som första biltillverkare levererar ett fordon som saknar 12V-batteri och helt är baserat på 48V-system så tror jag inte man behöver vara "Teslafanatiker" för att tycka att dom är först, och de facto "uppfann hjulet". Det finns vad det verkar i princip ingen "befintlig teknik" öht för detta, såvitt jag kan avgöra så kommer Tesla själva behöva designa och bygga i princip alla delar själva (viket dom iofs inte har varit främmande för historiskt).
En annan sak som dock slår mig med detta är den högre spänningen väl med nödvändighet kommer att kompiicera service och underhåll? 48V nominell spänning i batteriet innebär ju en högsta spänning i systemet långt över 50V, vilket väl innebär att endast auktoriserade elinstallatörer får öht röra LV-systemet, byta batteri etc?
/fth