En fråga till er som gör egna övergångskablar (och förhoppningsvis vet vad ni gör):
I en av Björns filmer pratar han om en övergångskabel från Schuko till 3-fas CCE, så att man kan ladda med 16A istället för 13A från Shuckouttag som klarar 16A.
Till den Renault Clio Electric jag hade tidigare följde det med en sådan kabel som jag har kvar. Det märkliga är att när jag öppnar 3-fas kontakten är alla tre faserna ihopkopplade till den enda fas som kommer från Schucko-kontakten. Det känns inte helt rätt, även om kabeln fungerade perfekt i Renaulten hela tiden.
Det rimliga vore väl att den enda fasen ansluts till en av faserna i trefaskontakten, så att UMC:n uppfattar det som ok 1-fas 16A? Eller startar inte UMC:n då, för att den tolkar det som att två av tre faser inte fungerar?
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 18 jan 2016 19:40
av kanylbullen
Den här vill jag ha, var köper jag den?
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 18 jan 2016 19:43
av bullen
ovelundkvist skrev:
En fråga till er som gör egna övergångskablar (och förhoppningsvis vet vad ni gör):
I en av Björns filmer pratar han om en övergångskabel från Schuko till 3-fas CCE, så att man kan ladda med 16A istället för 13A från Shuckouttag som klarar 16A.
Till den Renault Clio Electric jag hade tidigare följde det med en sådan kabel som jag har kvar. Det märkliga är att när jag öppnar 3-fas kontakten är alla tre faserna ihopkopplade till den enda fas som kommer från Schucko-kontakten. Det känns inte helt rätt, även om kabeln fungerade perfekt i Renaulten hela tiden.
Det rimliga vore väl att den enda fasen ansluts till en av faserna i trefaskontakten, så att UMC:n uppfattar det som ok 1-fas 16A? Eller startar inte UMC:n då, för att den tolkar det som att två av tre faser inte fungerar?
Jag har gjort en kabel schuko till 3fas kontakt och anslutit nolla, jord och EN fas. Funkar klockrent med 16A
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 18 jan 2016 20:01
av ovelundkvist
Ok, då gör jag en sån. Hellre så än att använda Renaults märkliga sladd...
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 18 jan 2016 20:12
av kanylbullen
Hur gör man?
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 06:49
av Jerker
ovelundkvist skrev:
Ok, då gör jag en sån. Hellre så än att använda Renaults märkliga sladd...
Jag öppnade den adapter jag fått från Evconnect, och där är fasen bara ansluten till en fas i 3-fashandsken. Jag fattar inte hur den lösningen kan funka som man har i din sladd.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 07:33
av ovelundkvist
Säljer EVconnect Schuko hane till 3-fas hona sladdar?
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 07:34
av bylund
ovelundkvist skrev:
Ok, då gör jag en sån. Hellre så än att använda Renaults märkliga sladd...
Är det verkligen ledare i de svarta stumparna?
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 07:44
av sondell
Jerker skrev:
ovelundkvist skrev:
Ok, då gör jag en sån. Hellre så än att använda Renaults märkliga sladd...
Jag öppnade den adapter jag fått från Evconnect, och där är fasen bara ansluten till en fas i 3-fashandsken. Jag fattar inte hur den lösningen kan funka som man har i din sladd.
Att fasen är byglad? Är ju så den blåa adaptern till Tesla funkar också. Man tar en fas från kontakten och kopplar den till två faser in. Max är ju 16A in i bilen per fas på enkelladdare. Så annars skulle det inte funka med 32A enfas och enkelladdare.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 09:01
av ovelundkvist
bylund skrev:
ovelundkvist skrev:
Ok, då gör jag en sån. Hellre så än att använda Renaults märkliga sladd...
Är det verkligen ledare i de svarta stumparna?
Ja, alla tre faserna är ihopkopplade med ledare.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 09:05
av 12man
i vilken ände av trefas sladden är det byglat, han eller hon ände?
ser ut som hon änden..
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 09:07
av ovelundkvist
sondell skrev:
Jerker skrev:
ovelundkvist skrev:
Ok, då gör jag en sån. Hellre så än att använda Renaults märkliga sladd...
Jag öppnade den adapter jag fått från Evconnect, och där är fasen bara ansluten till en fas i 3-fashandsken. Jag fattar inte hur den lösningen kan funka som man har i din sladd.
Att fasen är byglad? Är ju så den blåa adaptern till Tesla funkar också. Man tar en fas från kontakten och kopplar den till två faser in. Max är ju 16A in i bilen per fas på enkelladdare. Så annars skulle det inte funka med 32A enfas och enkelladdare.
Ok. Så alla tre faserna in i bilen kan matas med samma fas? Ja, då förstår jag byglingen. Laddarna i min gamla Reanult klarade antagligen inte ens 16A in, så då behövde även 16A enfas fördelas mellan dem.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 09:10
av ovelundkvist
12man skrev:
i vilken ände av trefas sladden är det byglat, han eller hon ände?
ser ut som hon änden..
Ja, sladden vi diskuterar är en övergång från Schuko hane till 3-fas hona, för att kunna ansluta UMC med röd adapter via sladden till Schucko-uttag och få 16A laddning.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 09:19
av drakbane
ovelundkvist skrev:
12man skrev:
i vilken ände av trefas sladden är det byglat, han eller hon ände?
ser ut som hon änden..
Ja, sladden vi diskuterar är en övergång från Schuko hane till 3-fas hona, för att kunna ansluta UMC med röd adapter via sladden till Schucko-uttag och få 16A laddning.
AHA, då förstod vi vanliga dödliga oxo.
Såg farligt ut annars.
Då får man snickra ihop en sådan oxo, för att kunna dra 16A från vanliga uttag(som kan leverera det.)
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 09:26
av ovelundkvist
drakbane skrev:
ovelundkvist skrev:
12man skrev:
i vilken ände av trefas sladden är det byglat, han eller hon ände?
ser ut som hon änden..
Ja, sladden vi diskuterar är en övergång från Schuko hane till 3-fas hona, för att kunna ansluta UMC med röd adapter via sladden till Schucko-uttag och få 16A laddning.
AHA, då förstod vi vanliga dödliga oxo.
Såg farligt ut annars.
Då får man snickra ihop en sådan oxo, för att kunna dra 16A från vanliga uttag(som kan leverera det.)
Sladden är med bland de adaptrar och laddningsalternativ som Björn går igenom i denna video:
Har man verkligen någon nytta av den där i Teslan?
Om man ändå har ett 3-fas uttag måste det ju vara bättre att ladda 3-fas än att köra bara en fas ut från det?
/Jocce
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 09:44
av 12man
att använda den där renault sladden är ju bara för den som verkligen vet vad de gör, här diskuteras säkring på en 16A-32A koppling,
och så har renault kommersiellt tillverkat en 16(13)A till 48A, huga, sitter det varningstext på den? only for renault? borde göra
16A blå cee hane <-> 16A röd cee hona, ok då sitter det alltid egen säkring på det uttaget, men schuko kan vara samsäkrat 5-6 styck
det är den farligaste kopplingen hittills på detta forum
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 09:47
av Jerker
ovelundkvist skrev:
Säljer EVconnect Schuko hane till 3-fas hona sladdar?
Har man verkligen någon nytta av den där i Teslan?
Om man ändå har ett 3-fas uttag måste det ju vara bättre att ladda 3-fas än att köra bara en fas ut från det?
/Jocce
Den huvudsakliga nyttan är att man bara behöver ha en förlängningssladd som man kan göra om från trefas till schuko med en adapter.
Den andra är att om man vill (och vågar) så kan teslan dra ut 16A ur ett schuko uttag med denna adapter.
Mha en shucko till blå adapter kanske man även skulle kunna dra 32A. Inte koll på det där tillräckligt bra
Men schuko är egentligen bara gjort för 10A kontinuerligt så att teslan ändå tillåts dra 13A tycker jag är vågat men bra.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 09:58
av Jocce
Gällande min orginalfrågeställning...
Hur "viktigt" anser ni att det är med 3x2.5mm2 istället för 3x1.5mm2 på en 25m kabelvinda?
Kikat och det är inte direkt vanligt med 2,5mm2 (eller så är jag blind), men det går absolut att få tag på.
Tänkte att jag kanske skulle nöja mig med en 3x1,5mm2 istället?
(Känns som att den ska ju ändå klara strömmen så länge den är utrullad och i värsta fall får man dra ner laddströmmen?)
/Jocce
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 10:06
av e5m1r
Nån som vet hur man snickrar ihop en kabel från type 1 32A till type 2 så att den laddar en fas 32A ?
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 10:08
av 12man
kör med 2,5 kvadrat, tyvärr är det mesta 1,5 kina skräp, du får bättre kopplingar och annat med 2,5 vinda, jag har sett 1.5 vindor med nån annan metall än koppar i kabeln...
tesla mäter spänning och annat? när du kopplat in sladden, syns på skärmen/appen, exakt vad de mäter vet jag inte så för bilen spelar det ingen roll
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 10:24
av apkungen
Här är lite resonemang från en elkonsult som projekterar byggnader på företaget.
När han drar fram kablar till ett schukouttag så drar han 1,5mm^2 till nästan alla uttag. Dessa är nästan alltid uppsäkrade till 10A. Men när han drar till uttag som är till för städpersonal så drar han 2,5 för att de använder ibland polermaskiner och grejer som drar 16A. Han ser även till att själva schuko-uttaget är godkänt för 16A. Vissa äldre är bara godkända för 10 vad jag förstår. Så förmodligen om du kopplar in din vinda till ett schuko-uttag så är det 1,5mm fram dit ändå så.
Han sa att 2300W är inga problem på en 1,5mm, dvs 10A. "13A går också" så han. Men han skulle inte rekomendera 16A.
Jag har laddat Leaf med 10A 25m 1,5mm kabel. Den blev lite ljummen men det kan ha varit pga. att solen gassade på kabeln. Kolla 20s in i klippet :p
Re: Vilka förlängningssladdar?
Postat: 19 jan 2016 22:30
av ovelundkvist
Jocce skrev:
Gällande min orginalfrågeställning...
Hur "viktigt" anser ni att det är med 3x2.5mm2 istället för 3x1.5mm2 på en 25m kabelvinda?
Kikat och det är inte direkt vanligt med 2,5mm2 (eller så är jag blind), men det går absolut att få tag på.
Tänkte att jag kanske skulle nöja mig med en 3x1,5mm2 istället?
(Känns som att den ska ju ändå klara strömmen så länge den är utrullad och i värsta fall får man dra ner laddströmmen?)