spacecoin skrev: ↑26 jun 2023 15:04
Jaegaern skrev: ↑26 jun 2023 10:17
Faktiska data på vilket system som är bäst. Jag väljer då alltid teslas här. Även om det påstås att det inträffar fler spökbromsningar.
EuroNCAP m fl testar bara AEB och liknande och inte förarassitans eller farthållaren. Verkar inte funka alls på samma sätt när folk kör in i mannekänger när man testar FSD-betan, så jag tror inte de testerna är att lita på. Tesla har levererat programvara med gps-koordnataer för testanläggningar i koden till bilarna, bara en sådan sak. Luktar lite Dieselgate.
Faktisk prestanda och oberoende tester på förarassistans hittar du på t ex Consumer Reports.
https://www.consumerreports.org/cars/ca ... 103632203/
Det borde vara liknande för de faror som upptäcks och triggar falska inbromsningar. Tesla har ju förenklat många grejer så de inte har för många olika småfunktioner.
Och för ”fuskandet” så har de officiellt gått ut med att de inte tror att det pågick något fuskande.
"The integrity of its star-rating scheme is of utmost importance to Euro NCAP and we will continue to do all we can to ensure the rating reflects the safety which consumers can expect from their vehicles. So far, Euro NCAP’s investigations have not revealed any evidence of an attempt to “cheat” the tests by Tesla."
Jag är fortfarande fast besluten att ett system som presterar avsevärt bättre i AEB, alltså lägre hastigheter. Samtidigt som den extremt sällan för mig, bromsar in lite för att undvika eventuella faror, kommer undvika fler olyckor i längden, än motsvarande system från exempelvis Mercedes eller BMW som enligt ”allmänt vetande” aldrig får spökbromsningar.
Oavsett vad consumer reports eller andra källor tar upp. De fallen där det faktiskt skulle innebära en krock kommer ju alltid ligga bortom dessa test då man ogärna krockar en pressbil.