Sida 2 av 2

Re: Mercedes före med Lvl 3?

Postat: 20 jun 2023 11:22
av Airlift
spacecoin skrev: 20 jun 2023 10:44
Airlift skrev: 20 jun 2023 10:05
BigEasy skrev: 20 jun 2023 09:57
Holve skrev: 19 jun 2023 20:59
Den körs ju bara i beta så varför skulle de ansöka om det?

Varför tror du den bara körs i beta?
Min amatörmässiga gissning är i vart fall att msn kör något i beta som inte är fullt ut färdigt.

Kanske är det svårt att ersätta en människa med bara ett sinne (Vision)?
Det är en strategi: Perpertual Beta. Skeppa något som är 90% klart till 1/10 av utvecklingskostnaden och sälj för fullpris.

Smart summon, auto wipers, auto high beam, Autopilot osv osv.
Fast i de exemplen fungerar det ju inte ens till 90%…. En bra dag, 70%.

För övrigt körde Citroën motsvarande strategi, bygg något halvfärdigt och låt eftermarknaden stå för slutmonteringen, i de fallen kunden klagar/något slutar fungera.

Men oaktat strategin så om man nu besitter lv3 är det ju ändå märkligt att man inte vill utnyttja potentialen.. och få den testad.

Re: Mercedes före med Lvl 3?

Postat: 20 jun 2023 13:38
av spacecoin
Airlift skrev: 20 jun 2023 11:22
Men oaktat strategin så om man nu besitter lv3 är det ju ändå märkligt att man inte vill utnyttja potentialen.. och få den testad.
Det är klart dom inte har Level 3 kapabilitet. I level 3 är det bilen som kör själv och du kan läsa en bok och tillverkaren är ersättningsskyldig för person- eller materiella skador.

I Level 3 så behöver bilen förstå själv när den inte längre kommer att klara uppgiften, och själv säga till personen i förarsätet att det är dags att ta över. Till exempel om det börjar spöregna eller det kommer ett vägarbete. Under överlämningen som kan vara 10-15 sekunder så måste bilen fortsätta köra själv. Tar inte människan över måste bilen även kunna göra en "minimum risk manouvre" och stanna säkert.

Tesla klarar inget av detta. Det är bara "nu kör jag ut i skogen eller in i en mötande bil helt random - ta över omedelbart om du inte vill dö (beep beep)"... I Level 2 assisterar bara bilen föraren med att göra OEDR (object and event detection) och föraren måste alltid dels titta på vägen och analysera faror, och dels vara beredd att gripa in omedelbart för att "rädda bilen". Vidare är föraren är legalt ansvarig för olyckor och skador.

Re: Mercedes före med Lvl 3?

Postat: 21 jun 2023 14:20
av ObscureEconomist
spacecoin skrev: 20 jun 2023 10:44
Airlift skrev: 20 jun 2023 10:05
BigEasy skrev: 20 jun 2023 09:57
Holve skrev: 19 jun 2023 20:59
Den körs ju bara i beta så varför skulle de ansöka om det?

Varför tror du den bara körs i beta?
Min amatörmässiga gissning är i vart fall att msn kör något i beta som inte är fullt ut färdigt.

Kanske är det svårt att ersätta en människa med bara ett sinne (Vision)?
Det är en strategi: Perpertual Beta. Skeppa något som är 90% klart till 1/10 av utvecklingskostnaden och sälj för fullpris.

Smart summon, auto wipers, auto high beam, Autopilot osv osv.
Tveklöst en strategi, då minimerar man risken att bli stämd.

Re: Mercedes före med Lvl 3?

Postat: 21 jun 2023 15:23
av Fredrik j
ObscureEconomist skrev: 21 jun 2023 14:20
spacecoin skrev: 20 jun 2023 10:44
Airlift skrev: 20 jun 2023 10:05
BigEasy skrev: 20 jun 2023 09:57
Holve skrev: 19 jun 2023 20:59
Den körs ju bara i beta så varför skulle de ansöka om det?

Varför tror du den bara körs i beta?
Min amatörmässiga gissning är i vart fall att msn kör något i beta som inte är fullt ut färdigt.

Kanske är det svårt att ersätta en människa med bara ett sinne (Vision)?
Det är en strategi: Perpertual Beta. Skeppa något som är 90% klart till 1/10 av utvecklingskostnaden och sälj för fullpris.

Smart summon, auto wipers, auto high beam, Autopilot osv osv.
Tveklöst en strategi, då minimerar man risken att bli stämd.
Strategin är ju att snacka upp det låta kunderna fylla i så dom tror det är level3.
Jag har träffat flera, mindre bilintresserade personer som tror att Teslor redan idag är självkörande på riktigt. Det har dom läst/hört.

Re: Mercedes före med Lvl 3?

Postat: 21 jun 2023 16:09
av mikebike
Fredrik j skrev: 21 jun 2023 15:23
ObscureEconomist skrev: 21 jun 2023 14:20
spacecoin skrev: 20 jun 2023 10:44
Airlift skrev: 20 jun 2023 10:05
BigEasy skrev: 20 jun 2023 09:57



Varför tror du den bara körs i beta?
Min amatörmässiga gissning är i vart fall att msn kör något i beta som inte är fullt ut färdigt.

Kanske är det svårt att ersätta en människa med bara ett sinne (Vision)?
Det är en strategi: Perpertual Beta. Skeppa något som är 90% klart till 1/10 av utvecklingskostnaden och sälj för fullpris.

Smart summon, auto wipers, auto high beam, Autopilot osv osv.
Tveklöst en strategi, då minimerar man risken att bli stämd.
Strategin är ju att snacka upp det låta kunderna fylla i så dom tror det är level3.
Jag har träffat flera, mindre bilintresserade personer som tror att Teslor redan idag är självkörande på riktigt. Det har dom läst/hört.
Att man kan åka full (i baksätet) eller hyra ut bilen som obemannad Taxi inom ett år...

Re: Mercedes före med Lvl 3?

Postat: 26 jun 2023 10:17
av Jaegaern
mikebike skrev: 19 jun 2023 20:48
Jaegaern skrev: 19 jun 2023 20:33
ObscureEconomist skrev: 19 jun 2023 15:54
BigEasy skrev: 19 jun 2023 13:37
Holve skrev: 19 jun 2023 12:49


Ja naturligtvis måste det vara så :?

Vad tror du själv?
Du förstår väl att tesla är bäst på allt, sen att spökinbromsningar är ganska standard struntar vi i.
Det här med spökbromsningar tycker jag är så larvigt. Jag håller med om att de gånger det inträffar, är det såklart en tråkig grej. Men att jämföra att Tesla har fler spökbromsningar än någon annan tillverkare är så oerhört översimplifierat.

Att en bil "spökbromsar", nu skilt från en faktisk inbromsning till stillastående, måste betyda att bilen har sett något den tror kan innebära kollision. Förbereder för hård inbromsning genom att dutta på bromsen, men väljer att inte fortsätta bromsa då det ansågs vara ett falsklarm.

Att en annan bil inte spökbromsar måste rimligen då betyda att den inte trodde det skulle bli en kollision. Betyder det att den antog med större säkerhet att det inte skulle bli en kollision, eller missade den helt kollisionsrisken?

Då vi inte vet detta, kan man väl inte såga Tesla för att ha ett sämre system än andra? Eller tvärtom?

Och återigen, jag håller med om att de få tillfällen den spökbromsar så är det lite trist.
Min bil spökbromsar alltid på ett visst ställe på E14. Åt båda hållen, oavsett tid på dygnet. Två körfält, ingen kurva.
Naturligtvis ingen som helst kollisionsrisk heller.

Man kan aldrig anse att ett system som falsklarmar ofta är bättre än ett system som aldrig larmar. Det finns ingen koppling mellan många falsklarm och större möjlighet/känslighet att larma när det finns anledning att larma.
Många falsklarm betyder ett sämre system helt enkelt.


Faktiska data på vilket system som är bäst. Jag väljer då alltid teslas här. Även om det påstås att det inträffar fler spökbromsningar.

Re: Mercedes före med Lvl 3?

Postat: 26 jun 2023 15:04
av spacecoin
Jaegaern skrev: 26 jun 2023 10:17
Faktiska data på vilket system som är bäst. Jag väljer då alltid teslas här. Även om det påstås att det inträffar fler spökbromsningar.
EuroNCAP m fl testar bara AEB och liknande och inte förarassitans eller farthållaren. Verkar inte funka alls på samma sätt när folk kör in i mannekänger när man testar FSD-betan, så jag tror inte de testerna är att lita på. Tesla har levererat programvara med gps-koordnataer för testanläggningar i koden till bilarna, bara en sådan sak. Luktar lite Dieselgate.

Faktisk prestanda och oberoende tester på förarassistans hittar du på t ex Consumer Reports.
https://www.consumerreports.org/cars/ca ... 103632203/

Re: Mercedes före med Lvl 3?

Postat: 26 jun 2023 21:55
av Jaegaern
spacecoin skrev: 26 jun 2023 15:04
Jaegaern skrev: 26 jun 2023 10:17
Faktiska data på vilket system som är bäst. Jag väljer då alltid teslas här. Även om det påstås att det inträffar fler spökbromsningar.
EuroNCAP m fl testar bara AEB och liknande och inte förarassitans eller farthållaren. Verkar inte funka alls på samma sätt när folk kör in i mannekänger när man testar FSD-betan, så jag tror inte de testerna är att lita på. Tesla har levererat programvara med gps-koordnataer för testanläggningar i koden till bilarna, bara en sådan sak. Luktar lite Dieselgate.

Faktisk prestanda och oberoende tester på förarassistans hittar du på t ex Consumer Reports.
https://www.consumerreports.org/cars/ca ... 103632203/
Det borde vara liknande för de faror som upptäcks och triggar falska inbromsningar. Tesla har ju förenklat många grejer så de inte har för många olika småfunktioner.

Och för ”fuskandet” så har de officiellt gått ut med att de inte tror att det pågick något fuskande.

"The integrity of its star-rating scheme is of utmost importance to Euro NCAP and we will continue to do all we can to ensure the rating reflects the safety which consumers can expect from their vehicles. So far, Euro NCAP’s investigations have not revealed any evidence of an attempt to “cheat” the tests by Tesla."

Jag är fortfarande fast besluten att ett system som presterar avsevärt bättre i AEB, alltså lägre hastigheter. Samtidigt som den extremt sällan för mig, bromsar in lite för att undvika eventuella faror, kommer undvika fler olyckor i längden, än motsvarande system från exempelvis Mercedes eller BMW som enligt ”allmänt vetande” aldrig får spökbromsningar.

Oavsett vad consumer reports eller andra källor tar upp. De fallen där det faktiskt skulle innebära en krock kommer ju alltid ligga bortom dessa test då man ogärna krockar en pressbil.

Re: Mercedes före med Lvl 3?

Postat: 07 jul 2023 14:39
av spacecoin
Jaegaern skrev: 26 jun 2023 21:55
"The integrity of its star-rating scheme is of utmost importance to Euro NCAP and we will continue to do all we can to ensure the rating reflects the safety which consumers can expect from their vehicles. So far, Euro NCAP’s investigations have not revealed any evidence of an attempt to “cheat” the tests by Tesla."

Jag är fortfarande fast besluten att ett system som presterar avsevärt bättre i AEB, alltså lägre hastigheter. Samtidigt som den extremt sällan för mig, bromsar in lite för att undvika eventuella faror, kommer undvika fler olyckor i längden, än motsvarande system från exempelvis Mercedes eller BMW som enligt ”allmänt vetande” aldrig får spökbromsningar.
Så här menar du? Tesla Full Self Driving Runs Down Kids & Dogs | AEB Testing:


Är det någon annan som tycker att det luktar Dieselgate?

Re: Mercedes före med Lvl 3?

Postat: 07 jul 2023 15:31
av Maw
spacecoin skrev: 07 jul 2023 14:39
Jaegaern skrev: 26 jun 2023 21:55
"The integrity of its star-rating scheme is of utmost importance to Euro NCAP and we will continue to do all we can to ensure the rating reflects the safety which consumers can expect from their vehicles. So far, Euro NCAP’s investigations have not revealed any evidence of an attempt to “cheat” the tests by Tesla."

Jag är fortfarande fast besluten att ett system som presterar avsevärt bättre i AEB, alltså lägre hastigheter. Samtidigt som den extremt sällan för mig, bromsar in lite för att undvika eventuella faror, kommer undvika fler olyckor i längden, än motsvarande system från exempelvis Mercedes eller BMW som enligt ”allmänt vetande” aldrig får spökbromsningar.
Så här menar du? Tesla Full Self Driving Runs Down Kids & Dogs | AEB Testing:


Är det någon annan som tycker att det luktar Dieselgate?
Ja, det är väl för att kunna skruva upp känsligheten rejält när NCAP testar som Tesla har lagt in koordinaterna till NCAPS testbanor i bilens mjukvara?

Re: Mercedes före med Lvl 3?

Postat: 10 jul 2023 14:37
av Jaegaern
spacecoin skrev: 07 jul 2023 14:39
Jaegaern skrev: 26 jun 2023 21:55
"The integrity of its star-rating scheme is of utmost importance to Euro NCAP and we will continue to do all we can to ensure the rating reflects the safety which consumers can expect from their vehicles. So far, Euro NCAP’s investigations have not revealed any evidence of an attempt to “cheat” the tests by Tesla."

Jag är fortfarande fast besluten att ett system som presterar avsevärt bättre i AEB, alltså lägre hastigheter. Samtidigt som den extremt sällan för mig, bromsar in lite för att undvika eventuella faror, kommer undvika fler olyckor i längden, än motsvarande system från exempelvis Mercedes eller BMW som enligt ”allmänt vetande” aldrig får spökbromsningar.
Så här menar du? Tesla Full Self Driving Runs Down Kids & Dogs | AEB Testing:


Är det någon annan som tycker att det luktar Dieselgate?
Kom igen... Oberoende tester av NCAP torde väga tyngre? Självklart kommer alla bilar med ADAS köra på saker i vissa fall, jag snackar att den presterar bättre än konkurrenter över tid.

Re: Mercedes före med Lvl 3?

Postat: 10 jul 2023 16:14
av Maw
Jaegaern skrev: 10 jul 2023 14:37
spacecoin skrev: 07 jul 2023 14:39
Jaegaern skrev: 26 jun 2023 21:55
"The integrity of its star-rating scheme is of utmost importance to Euro NCAP and we will continue to do all we can to ensure the rating reflects the safety which consumers can expect from their vehicles. So far, Euro NCAP’s investigations have not revealed any evidence of an attempt to “cheat” the tests by Tesla."

Jag är fortfarande fast besluten att ett system som presterar avsevärt bättre i AEB, alltså lägre hastigheter. Samtidigt som den extremt sällan för mig, bromsar in lite för att undvika eventuella faror, kommer undvika fler olyckor i längden, än motsvarande system från exempelvis Mercedes eller BMW som enligt ”allmänt vetande” aldrig får spökbromsningar.
Så här menar du? Tesla Full Self Driving Runs Down Kids & Dogs | AEB Testing:


Är det någon annan som tycker att det luktar Dieselgate?
Kom igen... Oberoende tester av NCAP torde väga tyngre? Självklart kommer alla bilar med ADAS köra på saker i vissa fall, jag snackar att den presterar bättre än konkurrenter över tid.
Jo, men det finns en hel del indikationer på att Tesla har riggat sin mjukvara för att klara sig bättre i NCAP än i verkligheten genom att geofenca testsiterna