Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 19 jul 2023 13:26
Här är tre från äldre trådar på forumet:Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:32Oj, tre barn alltså?Skyltspurtaren skrev: ↑18 jul 2023 23:51Hur långt kör du per år? Lägg in minskad kostnad för bränsle och service i kalkylen. Totala kostnaden för Passaten kan visa sig att den är högre än vad man initialt tror. På en ny bil har du dessutom bara halvförsäkring. PS. Kolla lastutrymmet där fram med
Hälsningar
/Model 3-ägaren med tre barn
Får ni in tex en sulky därbak? [...
Vi köpte Passaten för runt fem år sedan, då var den runt två år gammal har jag för mig.flipmac skrev: ↑19 jul 2023 12:14Att äga en bil i bara tre år och byta ofta är det dyraste sättet att äga bil. Går ni dessutom från en Passat värd 125k gissar jag att ni haft den längre än 3 år? Alternativt inte köpt en ny bil. Jag räknar med att ha vår Model y (privatköpt med lån) länge. Alltså uppemot 10 år. Då är restvärdet mindre intressant och allt över 0 är en bonus. Å andra sidan kommer jag kunna räkna hem runt 300 000 kr i bränslebesparing i vårt fall.
Vi hade också möjligheten att gå in med en större kontantinsats och kommer att ha betalt av lånet på fem år. Det gör att vår avbetalning hela tiden ”ligger före” restvärdet om vi skulle vilja byta bil tidigare.
Batteriet kommer leva mycket längre än bilen.Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 16:47Vi köpte Passaten för runt fem år sedan, då var den runt två år gammal har jag för mig.flipmac skrev: ↑19 jul 2023 12:14Att äga en bil i bara tre år och byta ofta är det dyraste sättet att äga bil. Går ni dessutom från en Passat värd 125k gissar jag att ni haft den längre än 3 år? Alternativt inte köpt en ny bil. Jag räknar med att ha vår Model y (privatköpt med lån) länge. Alltså uppemot 10 år. Då är restvärdet mindre intressant och allt över 0 är en bonus. Å andra sidan kommer jag kunna räkna hem runt 300 000 kr i bränslebesparing i vårt fall.
Vi hade också möjligheten att gå in med en större kontantinsats och kommer att ha betalt av lånet på fem år. Det gör att vår avbetalning hela tiden ”ligger före” restvärdet om vi skulle vilja byta bil tidigare.
Hur resonerar du kring batteriet?
Teslas batterigaranti går ut efter åtta år.
Menar du att TH skulle stå för eventuella batterikostnader efter åtta år?Toja skrev: ↑19 jul 2023 17:02Batteriet kommer leva mycket längre än bilen.Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 16:47Vi köpte Passaten för runt fem år sedan, då var den runt två år gammal har jag för mig.flipmac skrev: ↑19 jul 2023 12:14Att äga en bil i bara tre år och byta ofta är det dyraste sättet att äga bil. Går ni dessutom från en Passat värd 125k gissar jag att ni haft den längre än 3 år? Alternativt inte köpt en ny bil. Jag räknar med att ha vår Model y (privatköpt med lån) länge. Alltså uppemot 10 år. Då är restvärdet mindre intressant och allt över 0 är en bonus. Å andra sidan kommer jag kunna räkna hem runt 300 000 kr i bränslebesparing i vårt fall.
Vi hade också möjligheten att gå in med en större kontantinsats och kommer att ha betalt av lånet på fem år. Det gör att vår avbetalning hela tiden ”ligger före” restvärdet om vi skulle vilja byta bil tidigare.
Hur resonerar du kring batteriet?
Teslas batterigaranti går ut efter åtta år.
Är du orolig så sälj bilen innan den är 8 år.
Annars går batteriet på försäkringen om du kör med TryggHansa
Bäst att kolla villkoren väldigt noga innan man förlitar sig på det.Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 17:18Menar du att TH skulle stå för eventuella batterikostnader efter åtta år?Toja skrev: ↑19 jul 2023 17:02Batteriet kommer leva mycket längre än bilen.Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 16:47Vi köpte Passaten för runt fem år sedan, då var den runt två år gammal har jag för mig.flipmac skrev: ↑19 jul 2023 12:14Att äga en bil i bara tre år och byta ofta är det dyraste sättet att äga bil. Går ni dessutom från en Passat värd 125k gissar jag att ni haft den längre än 3 år? Alternativt inte köpt en ny bil. Jag räknar med att ha vår Model y (privatköpt med lån) länge. Alltså uppemot 10 år. Då är restvärdet mindre intressant och allt över 0 är en bonus. Å andra sidan kommer jag kunna räkna hem runt 300 000 kr i bränslebesparing i vårt fall.
Vi hade också möjligheten att gå in med en större kontantinsats och kommer att ha betalt av lånet på fem år. Det gör att vår avbetalning hela tiden ”ligger före” restvärdet om vi skulle vilja byta bil tidigare.
Hur resonerar du kring batteriet?
Teslas batterigaranti går ut efter åtta år.
Är du orolig så sälj bilen innan den är 8 år.
Annars går batteriet på försäkringen om du kör med TryggHansa
Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällvägKenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Är utrymmet över insynsskyddet inräknat i de 650l på Passaten?
Tolkade det först som vanliga sopsäckar, men du menar förstås såna platta man köper på Maxi osv. Imponerande. När jag köpt säckar har jag fått massor med luft pga att jag lagt dem omlott vilket är ineffektivt. Ställde du dem på högkant måhända? Det kanske kan funka.
Som någon skrev så är det med utrymmet fram samt utrymmet under botten och sen ska det väl tilläggas att vad jag har förstått så möter inte tesla med VDA vilket är med block som är 5x10x20 cm utan jag tror dom möter all volym som om allt bagage är vätska eller luft.
På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.nek0 skrev: ↑19 jul 2023 21:15Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällvägKenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 06:44På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.nek0 skrev: ↑19 jul 2023 21:15Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällvägKenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Klokt. Tänk på att 3år med restvärde på 50% blir samma månadsamortering som 6år utan. Men det har du nog redan räknat ut.Kenneth82 skrev: ↑20 jul 2023 07:30Tack för era svar. Givetvis så räknar man med frunken, hade helt glömt bort den!
Efter att ha läst alla era tips så tror jag att får vår del kommer det bästa bli att köpa en bil som är runt tre år gammal, sedan göra en avbetalningsplan på att bilen ska vara skuldfri efter ca sex till sju år. Då slipper vi oroa oss för något eventuellt restvärde.
Har försökt läsa på om batterierna och av det jag hittar så är inte batteriets degradering så farlig ändå.
Det där stämmer ju inte, du glömmer att billån har 20% kontantinsats så att betala av 30% på 3 år är en lägre amortering per månad än 80% på 6 år.
Rätt. Så blir det ju.OfarligTesla skrev: ↑20 jul 2023 09:49Det där stämmer ju inte, du glömmer att billån har 20% kontantinsats så att betala av 30% på 3 år är en lägre amortering per månad än 80% på 6 år.
Här har du en långresa med en plugin hybrid, Huskvarna-Langweid am Lech i Tyskland. Tror du att det blir så mycket billigare med en elbil?Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 06:44På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.nek0 skrev: ↑19 jul 2023 21:15Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällvägKenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13
Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.