Lösa den ekonomiska ekvationen.
Moderator: Redaktion
Lösa den ekonomiska ekvationen.
Hej!
Lite bakgrund. Jag äger en Passat idag. Har en fru och två barn på tre år och sju år. Om exakt ett år kommer vi att ha betalat av hela lånet på Passaten. Har fått den värderad till ca 125k med dagens läge. För några veckor sedan började jag och frun att kolla på lite eventuella ersättare nästa år. Började med att provköra en Tesla model 3. Det var första gången jag satt min fot i en Tesla och HERREGUD vilken bil! Vilken upplevelse! Man kan lugnt säga att jag blev frälst direkt av Teslas design och tänk. Dock kändes M3 en aning liten.
Jag provade en Kia Niro EV, där var storleken bra men jag fick inte alls samma känsla när jag körde som med en Tesla. Började då att spana på en model Y. Har inte hunnit provköra än men det tekniska och bagageutrymmet lockar.
Nu till det ekonomiska. Då vi förmodligen kommer få runt 100k för vår Passat kommer vi nästan ha råd med en handpenning till något sorts lån. Men vilket lån ska man ta?
Idag kostar vår Passat 5500kr per månad ink allt. Jag vill gärna att det nya lånet ska hamna så nära det som möjligt.
Tittar man på Teslas hemsida har dom just nu rabatt på räntan på Y modellen. Då blir det ca 5200kr i månaden men då blir det ett restvärde. Jag har försökt att kolla upp det här med restvärde. Överallt så promotar bilfirmor lån med restvärde genom att säga att man med detta kan byta bil oftare. Då blir min fråga hur ska man kunna göra det?
Om jag nu slänger in 100k i handpenning och betalar Teslan i tre eller fyra år och kommer ner till överenskommet restvärde och vill senare byta till en annan bil, då har jag ju ingen ny kontantinsats till ett likadant lån.
Missar jag något här?
Tack på förhand!
Lite bakgrund. Jag äger en Passat idag. Har en fru och två barn på tre år och sju år. Om exakt ett år kommer vi att ha betalat av hela lånet på Passaten. Har fått den värderad till ca 125k med dagens läge. För några veckor sedan började jag och frun att kolla på lite eventuella ersättare nästa år. Började med att provköra en Tesla model 3. Det var första gången jag satt min fot i en Tesla och HERREGUD vilken bil! Vilken upplevelse! Man kan lugnt säga att jag blev frälst direkt av Teslas design och tänk. Dock kändes M3 en aning liten.
Jag provade en Kia Niro EV, där var storleken bra men jag fick inte alls samma känsla när jag körde som med en Tesla. Började då att spana på en model Y. Har inte hunnit provköra än men det tekniska och bagageutrymmet lockar.
Nu till det ekonomiska. Då vi förmodligen kommer få runt 100k för vår Passat kommer vi nästan ha råd med en handpenning till något sorts lån. Men vilket lån ska man ta?
Idag kostar vår Passat 5500kr per månad ink allt. Jag vill gärna att det nya lånet ska hamna så nära det som möjligt.
Tittar man på Teslas hemsida har dom just nu rabatt på räntan på Y modellen. Då blir det ca 5200kr i månaden men då blir det ett restvärde. Jag har försökt att kolla upp det här med restvärde. Överallt så promotar bilfirmor lån med restvärde genom att säga att man med detta kan byta bil oftare. Då blir min fråga hur ska man kunna göra det?
Om jag nu slänger in 100k i handpenning och betalar Teslan i tre eller fyra år och kommer ner till överenskommet restvärde och vill senare byta till en annan bil, då har jag ju ingen ny kontantinsats till ett likadant lån.
Missar jag något här?
Tack på förhand!
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Delar din analys.
Dock så kan man med DNB när man gör låneansökan hos dom välja avskrivning till noll på 8 år. Med 5 år och mindre kör DNB med restvärde men planerar man till 8 år sätter de alltid restvärde till noll. Mer ärligt mot en själv till priset av en snabbare men inte alltför snabb, amortering. Blir ett högre månadsbelopp med 8 år och noll i restvärde, snarare än 3-5 med dito. Å andra sidan ingen trist räkning på 300 papp som trillar ner i brevlådan
Å andra sidan tar man 5 år avbetalning med restvärde har man ändå några år på sig att fundera på hur man ska lösa restvärdet den dagen. Eller så betalat man av extra under resans gång.
Sätter man upp antalet mil i låneansökan så sjunker restvärdet men det är inte meningsfullt eftersom man med deras billån alltid kan betala av extra om man skulle vilja.
Edit: 8 år och restvärde noll syns inte på teslas hemsida utan den dyker inte upp förrän man är inne hos DNB för finansiering, dvs efter man har pyntat dom 2500. Men går alltid att bolla med dom.
Dock så kan man med DNB när man gör låneansökan hos dom välja avskrivning till noll på 8 år. Med 5 år och mindre kör DNB med restvärde men planerar man till 8 år sätter de alltid restvärde till noll. Mer ärligt mot en själv till priset av en snabbare men inte alltför snabb, amortering. Blir ett högre månadsbelopp med 8 år och noll i restvärde, snarare än 3-5 med dito. Å andra sidan ingen trist räkning på 300 papp som trillar ner i brevlådan
Å andra sidan tar man 5 år avbetalning med restvärde har man ändå några år på sig att fundera på hur man ska lösa restvärdet den dagen. Eller så betalat man av extra under resans gång.
Sätter man upp antalet mil i låneansökan så sjunker restvärdet men det är inte meningsfullt eftersom man med deras billån alltid kan betala av extra om man skulle vilja.
Edit: 8 år och restvärde noll syns inte på teslas hemsida utan den dyker inte upp förrän man är inne hos DNB för finansiering, dvs efter man har pyntat dom 2500. Men går alltid att bolla med dom.
M3 LR 2023
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Nej du missar inget. Det som ör bra med restvärde är att säljaren kan ge dig en vad det ser ut som lägre månadskostnad. Och ja du har inget värde kvar efter 3 år till en ny handpenning.
27,8 kWp solceller
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Tack för era svar. Då får jag ta mig en riktig funderare på hur jag ska göra.
Är det störst värdeminskning dom tre första åren eller hur ser det ut?
Är det störst värdeminskning dom tre första åren eller hur ser det ut?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3705
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Månadskostnaden blir högre om du kör med 7 år (som jag tror är max, det är vad vi har iaf) och 0 i restvärde.
Vi har lagt in 200k kontant ungefär och månadskostnaden nu är ändå över 7k, över 2000 kr i ränta med nuvarande 5,9% eller vad vi har med ca 450k kvar att betala. Just nu har vi bara min inkomst då min fru studerar men så fort det är klart och hon drar sitt strå till stacken så blir det till att slanta av lite fortare känner jag
Men då vet du vad du har i kostnad, för många blir det något av en kalldusch när de tre första åren gått och de måste omfinansiera lånet och får fyra år på sig att betala hela lånet, och då utan den ränterabatt man får av Tesla och kostnaden ökar flera tusen i månaden.
Vi har lagt in 200k kontant ungefär och månadskostnaden nu är ändå över 7k, över 2000 kr i ränta med nuvarande 5,9% eller vad vi har med ca 450k kvar att betala. Just nu har vi bara min inkomst då min fru studerar men så fort det är klart och hon drar sitt strå till stacken så blir det till att slanta av lite fortare känner jag
Men då vet du vad du har i kostnad, för många blir det något av en kalldusch när de tre första åren gått och de måste omfinansiera lånet och får fyra år på sig att betala hela lånet, och då utan den ränterabatt man får av Tesla och kostnaden ökar flera tusen i månaden.
Model Y LR AWD 2022
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Ordet Restvärde är bara ett förskönande av det egentliga ordet som är Restskuld.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Hypotetiskt kan du faktiskt få pengar över efter 3 år om restvärdet är lägre än marknadsvärdet. Så allt hänger så klart på vilket restvärde man avbetalar mot och hur värdet på bilen har utvecklat sig under 3år.
Men spontant ska man inte räkna med det utan att restvärdet är lika med marknadsvärdet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Och då känns det inte så roligt. Handpenningen är borta.Nect skrev: ↑18 jul 2023 22:42Hypotetiskt kan du faktiskt få pengar över efter 3 år om restvärdet är lägre än marknadsvärdet. Så allt hänger så klart på vilket restvärde man avbetalar mot och hur värdet på bilen har utvecklat sig under 3år.
Men spontant ska man inte räkna med det utan att restvärdet är lika med marknadsvärdet.
Kanske bättre då att i min sits satsa på en bil som är cirka tre år gammal?
Synd att Y inte är så gammal.
Eller hitta en vettig privatleasing, men det verkar inte möjligt.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3705
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Privatleasing till bra pris är ofta ett sätt att sänka priset utan att ändra listpriserna.
Tesla sänker priserna istället.. men id4 verkar gå att leasa billigt just nu.
Tesla sänker priserna istället.. men id4 verkar gå att leasa billigt just nu.
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 5667
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
För säkerhets skull:Kenneth82 skrev: ↑18 jul 2023 20:08...] Började med att provköra en Tesla model 3. Det var första gången jag satt min fot i en Tesla och HERREGUD vilken bil! Vilken upplevelse! Man kan lugnt säga att jag blev frälst direkt av Teslas design och tänk. Dock kändes M3 en aning liten. [...]
Började då att spana på en model Y. Har inte hunnit provköra än men det tekniska och bagageutrymmet lockar. [...
Såg du utrymmet under bagagerumsgolvet i Model 3? Där får man tydligen plats med en hel del om man packar i mjuka väskor... (finns väl i och för sig i Model Y med...)
Sen eftersom du kommer från en Passat... Tänk på att kolla på möjligheterna till lastförankring i MY ifall det är viktigt. I dagens MY ska det som jag förstått det finnas 4 lastförankringsöglor i bagageutrymmet, men (återigen) som jag förstått det, så fanns inte dessa på de första MY som kom till Sverige.
Även M3 går att få med drag. Men om du kikar på en beg. M3 så måste den tyvärr ha drag monterat från fabrik för att man ska kunna dra lagligt...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Hur långt kör du per år? Lägg in minskad kostnad för bränsle och service i kalkylen. Totala kostnaden för Passaten kan visa sig att den är högre än vad man initialt tror. På en ny bil har du dessutom bara halvförsäkring. PS. Kolla lastutrymmet där fram med
Hälsningar
/Model 3-ägaren med tre barn
Hälsningar
/Model 3-ägaren med tre barn
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Sant, var kanske lite väl negativ, men det får man se som ev bonus.Nect skrev: ↑18 jul 2023 22:42Hypotetiskt kan du faktiskt få pengar över efter 3 år om restvärdet är lägre än marknadsvärdet. Så allt hänger så klart på vilket restvärde man avbetalar mot och hur värdet på bilen har utvecklat sig under 3år.
Men spontant ska man inte räkna med det utan att restvärdet är lika med marknadsvärdet.
27,8 kWp solceller
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
27,8 kWp solceller
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Oj, tre barn alltså?Skyltspurtaren skrev: ↑18 jul 2023 23:51Hur långt kör du per år? Lägg in minskad kostnad för bränsle och service i kalkylen. Totala kostnaden för Passaten kan visa sig att den är högre än vad man initialt tror. På en ny bil har du dessutom bara halvförsäkring. PS. Kolla lastutrymmet där fram med
Hälsningar
/Model 3-ägaren med tre barn
Får ni in tex en sulky därbak?
Vi kör väl kanske runt 1000mil. Har extremt svårt att uppskatta detta.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Så tänkte jag också och att promota fossilbil på ett elbilsforum är kanske fel men rent ekonomiskt om man väger in värdeminskning så blir bränsle ingen stor kostnad men räkna. Den drar ca 0,5-0,6 per mil och de första 5 milen blir på el så dit 2.5 l och 5 liter hem ger en kostnad på ca 140 kr plus 6 kWh el, ca 14 kr per mil. värdeminskning per mil blir ca 33 kr om du kör 1500 mil per år (150 000/4500) och 66 för en bil för en bil för 600 kkr så även om elen ör gratis så blir kostanden högre. Räntekostnaden utslage per mil blir 10 kr för ett lån på 200 kkr och 26 för ett lån på 500 kkr. Så 57 kr per mil för laddhybrid (14 + 33 + 10) mot 92 för elbil om vi antar att el ör gratis och då har jag inte räknat med service och försäkring. Nu vill jag inte vara negativ men värdeminskning och räntan är en mycket större del av kostanden än bränsle. Nu kommer det nog snart ett inlägg om att halvering på 3 år inte gäller på elbilar men tiden när man kunde gå plus på elbilar är över.Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
27,8 kWp solceller
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Det är nog den bistra sanningen, just nu är det dyrt med all form av lån till en elbil. Dessutom går vårt bundna huslån ut i början av nästa år, idag har vi 1,8%, det lär bli högre då.Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:45Så tänkte jag också och att promota fossilbil på ett elbilsforum är kanske fel men rent ekonomiskt om man väger in värdeminskning så blir bränsle ingen stor kostnad men räkna. Den drar ca 0,5-0,6 per mil och de första 5 milen blir på el så dit 2.5 l och 5 liter hem ger en kostnad på ca 140 kr plus 6 kWh el, ca 14 kr per mil. värdeminskning per mil blir ca 33 kr om du kör 1500 mil per år (150 000/4500) och 66 för en bil för en bil för 600 kkr så även om elen ör gratis så blir kostanden högre. Räntekostnaden utslage per mil blir 10 kr för ett lån på 200 kkr och 26 för ett lån på 500 kkr. Så 57 kr per mil för laddhybrid (14 + 33 + 10) mot 92 för elbil om vi antar att el ör gratis och då har jag inte räknat med service och försäkring. Nu vill jag inte vara negativ men värdeminskning och räntan är en mycket större del av kostanden än bränsle. Nu kommer det nog snart ett inlägg om att halvering på 3 år inte gäller på elbilar men tiden när man kunde gå plus på elbilar är över.Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Kan meddela att jag fick plats med 11 st 40 liters säckar täckbark i Tesla M3 bagageutrymme I våras. Den sväljer en hel del.
Var även ute på roadtrip 3 veckor nyligen med fru och 1 barn, heller inga problem.
Var även ute på roadtrip 3 veckor nyligen med fru och 1 barn, heller inga problem.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 753
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 753
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Värdeminskningen brukar vara störst de första tre åren.
Om du lånar till bilen så gäller de förmånliga villkoren bara under lånets löptid. Väljer du tre år får du lägga om lånet till betydligt högre ränta på öppna marknaden år tre. Eller ta värdefallet och byta till en ny bil. Det kan därför vara vettigt att välja en betydligt längre lånetid. Säljer du bilen privat när du väl säljer den kan det eventuellt även vara en positiv faktor för nästa köpare om det finns ett billigt lån att överta.
Tänk även på att kolla upp försäkringskostnaden, helförsäkring från år tre kan kosta 1000 kr/mån för Tesla. (De första tre åren har du ju vagnskadegarantin så du behöver bara halvförsäkring.)
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Handpenningen är egentligen en delavbetalning på bilen så inget man kan räkna med att få tillbaka på någon bil egentligen. Men räknar du med 50% restvärde efter tre år så ligger du nog på rätt sida om värdet.Kenneth82 skrev: ↑18 jul 2023 23:04Och då känns det inte så roligt. Handpenningen är borta.Nect skrev: ↑18 jul 2023 22:42Hypotetiskt kan du faktiskt få pengar över efter 3 år om restvärdet är lägre än marknadsvärdet. Så allt hänger så klart på vilket restvärde man avbetalar mot och hur värdet på bilen har utvecklat sig under 3år.
Men spontant ska man inte räkna med det utan att restvärdet är lika med marknadsvärdet.
Kanske bättre då att i min sits satsa på en bil som är cirka tre år gammal?
Synd att Y inte är så gammal.
Eller hitta en vettig privatleasing, men det verkar inte möjligt.
Sen som tidigare påtalas så har Tesla en väldigt liten driftkostnad. Räkna med lånet på din Passat, skatt, försäkring, service och bränslet. Och samma på Teslan.
Min andra bil (diesel) kostar mig ca 1600kr/mån och då är den bilen utan lån och körs ca 600 mil om året.
Ps. Elbil är roligt så bara det är värt lite extra
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Om ni kör typ 3000 mil så köp en Model Y rwd , är mycket mer praktiskt lastutrymme om man är barn familj! Men annars så vet jag inget om din ekonomi men hade nog haft kvar passaten i två år och sparat 5500:- i månaden istället till nästa bil då de kommer vara billigare och bättre…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
När man erbjuds en bra ränterabatt är det ju givetvis smartast att ta lånet på så lång tid som möjligt. Man kan betala av snabbare om man vill.
”Restvärde” är ju bara ett sätt att se till att du inte betalar av för fort. Finansbolag vill ha ränta. Amorterar du sjunker räntebeloppet.
”Restvärde” är ju bara ett sätt att se till att du inte betalar av för fort. Finansbolag vill ha ränta. Amorterar du sjunker räntebeloppet.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Räknar ni med värdeminskning på tesla på 50% på tre år? När tror ni i så fall att man kommer kunna köpa en tre år gammal Tesla för 50% av nypriset?
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Att äga en bil i bara tre år och byta ofta är det dyraste sättet att äga bil. Går ni dessutom från en Passat värd 125k gissar jag att ni haft den längre än 3 år? Alternativt inte köpt en ny bil. Jag räknar med att ha vår Model y (privatköpt med lån) länge. Alltså uppemot 10 år. Då är restvärdet mindre intressant och allt över 0 är en bonus. Å andra sidan kommer jag kunna räkna hem runt 300 000 kr i bränslebesparing i vårt fall.
Vi hade också möjligheten att gå in med en större kontantinsats och kommer att ha betalt av lånet på fem år. Det gör att vår avbetalning hela tiden ”ligger före” restvärdet om vi skulle vilja byta bil tidigare.
Vi hade också möjligheten att gå in med en större kontantinsats och kommer att ha betalt av lånet på fem år. Det gör att vår avbetalning hela tiden ”ligger före” restvärdet om vi skulle vilja byta bil tidigare.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart