Min M3P -21 hade väldigt varierande avstånd efter att radarn stängdes. Väldigt sällan 3s, oftast 2-ish och i mörker ibland 1s.
Sorry om jag inte hängt med, ny på forumet (och i väntans tider).
Men för de bilar som har radar, är den inte aktiv längre med ny SW? Samma med Ultraljudsensorerna?
Låter ju ganska knäppt ..
/n
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Min M3P -21 hade väldigt varierande avstånd efter att radarn stängdes. Väldigt sällan 3s, oftast 2-ish och i mörker ibland 1s.
Sorry om jag inte hängt med, ny på forumet (och i väntans tider).
Men för de bilar som har radar, är den inte aktiv längre med ny SW? Samma med Ultraljudsensorerna?
Låter ju ganska knäppt ..
/n
Ultraljudsensorerna är aktiva. Osäker på radarn, men det vet helt säkert ngn annan.
Min M3P -21 hade väldigt varierande avstånd efter att radarn stängdes. Väldigt sällan 3s, oftast 2-ish och i mörker ibland 1s.
Sorry om jag inte hängt med, ny på forumet (och i väntans tider).
Men för de bilar som har radar, är den inte aktiv längre med ny SW? Samma med Ultraljudsensorerna?
Låter ju ganska knäppt ..
/n
USS aktiva. Radarn inte afaik. Dom har ju till och med kopplat ur radarn fysiskt på en del bilar som är inne för service.
Ok. Då vet jag. Det blir till att blanda starkt till vintern.
Märkligt på en bil för över 600' kr.
Finns bakruteslingor? Kom att tänka på det nu.
Om du har förväntning på att en Tesla ska ha en viss utrustning bara för att den kostar lite mer än en avgasbil ska du inte köpa en. Du kommer bara bli besviken. Köp en eldriven Mercedes eller Volvo istället. Att munstycken inte är uppvärmda är det minsta problemet med torkarna på vintern. Det riktiga problemet är att torkarna går på automatiskt och grisar ner hela rutan när man slår på farthållaren. Bara ett exempel på egenheter...
Ok. Bra att veta.
Utanför ämnet. För jag kommer inte att få det problemet. Skriver varför.
Använder aldrig farthållare ändå.
De första bilarna jag hade saknade farthållare. Vande mig vid det då. Sedan blev det standard.
Men har provat många gånger och tycker det blir för ryckig körning och irriterande när man behöver stänga av den när man kommer i kapp annan bil eller om vägen snabbt blir kurvig. Och de nya bilarna med sensorer är det irriterande att avståndet bromsas större strax före omkörning, även om avståndssensorn minskas.
Dessutom förbrukar bilar mer bränsle med farthållaren igång eftersom gasreglaget varieras mer. Antagligen samma för Tesla.
Jag installerade farthållare själv 1980 och använder nästan alltid farthållare, så fort jag kommer ut ur stan. Man behöver inte stänga av moderna farthållare när man kommer ikapp en annan bil, det är därför de kallas "adaptiva".
Jag tycker adaptiva farthållare är kass, även Teslas. På vintern i viss väderlek har jag varit med om att de inte funkar. Jag har lärt mig väl att klara mig utan dem. Tycker det är bättre att köra utan.
Alla tycker olika om det mesta i världen.
Men jag använder den någon enstaka gång om det är bra och rak motorväg, och nästan helt utan annan trafik. Tex på natten.
Min M3P -21 hade väldigt varierande avstånd efter att radarn stängdes. Väldigt sällan 3s, oftast 2-ish och i mörker ibland 1s.
Sorry om jag inte hängt med, ny på forumet (och i väntans tider).
Men för de bilar som har radar, är den inte aktiv längre med ny SW? Samma med Ultraljudsensorerna?
Låter ju ganska knäppt ..
/n
USS aktiva. Radarn inte afaik. Dom har ju till och med kopplat ur radarn fysiskt på en del bilar som är inne för service.
Radarn slutade användas vid en uppdatering förra hösten.
Det är ju något som borde anmälas, att Tesla försämrar en produkt som man har köpt, efter köpet. Ingen som har gjort det?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Det är ju något som borde anmälas, att Tesla försämrar en produkt som man har köpt, efter köpet. Ingen som har gjort det?
Flera, det finns nog en tråd här om just det.
Är det inte så att man får godkänna att bilen får uppdateringar med ändrad funktionalitet när man köper bilen? (Vill minnas jag fick det nyligen när jag köpte ny).
Anmälan skulle nog bara fungera på det som är utlovat att det finns som utrustning. Eller att bilen är uppenbart farlig (tex att den inte ser framförvarande i snörök och kör livsfarligt nära framförvarande , som det de fakto är sedan radarn kopplades ur).
Det är ju något som borde anmälas, att Tesla försämrar en produkt som man har köpt, efter köpet. Ingen som har gjort det?
Flera, det finns nog en tråd här om just det.
Är det inte så att man får godkänna att bilen får uppdateringar med ändrad funktionalitet när man köper bilen? (Vill minnas jag fick det nyligen när jag köpte ny).
Anmälan skulle nog bara fungera på det som är utlovat att det finns som utrustning. Eller att bilen är uppenbart farlig (tex att den inte ser framförvarande i snörök och kör livsfarligt nära framförvarande , som det de fakto är sedan radarn kopplades ur).
Här handlar det om att Tesla går in och aktivt försämrar funktionaliteten efter leverans. I mitt fall hade de (SC) lovat att de inte skulle "uppdatera" min bil.
Jag kan inte påminna mig om att jag godkänt nånting i samband med bilköp.
Ungefär som när man minskade laddeffekten på gamla S (och X?)
Det man fick godkänna var väl bara att de inte har ultraljudssensorer längre när man köper en ny bil. Annars har inte jag godkänt något.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri