Uppvärmda spolarmunstycken?
Moderator: Redaktion
-
Uppvärmda spolarmunstycken?
Tesla Y 2023
Vet någon om spolarmunstyckena är uppvärmda? Jag kan inte se att de är det.
I så fall behöver man till vintern blanda med hög koncentration.
Svar emottages tacksamt!
Vet någon om spolarmunstyckena är uppvärmda? Jag kan inte se att de är det.
I så fall behöver man till vintern blanda med hög koncentration.
Svar emottages tacksamt!
Re: Uppvärmda spolarmunstycken?
du ska blanda till den temperatur som råder oavsett , det kan frysa på fler ställen än i munstycket.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
-
Har haft massor av bilar, både med och utan uppvärmda munstycken. Lång erfarenhet och 5000 mil om året
Vid blandning enl. utomhustemp och lite lägre kan munstyckena frysa eftersom alkoholen dunstar där. (kemi/fysik - alkoholen dustar före vattnet) Men ingen risk alls om de är uppvärmda.
Är de inte uppvärmda behöver man blanda med mycket mer alkohol för att kompensera för avdustningen av alkoholen.
Har Y uppvämda eller inte?
Vid blandning enl. utomhustemp och lite lägre kan munstyckena frysa eftersom alkoholen dunstar där. (kemi/fysik - alkoholen dustar före vattnet) Men ingen risk alls om de är uppvärmda.
Är de inte uppvärmda behöver man blanda med mycket mer alkohol för att kompensera för avdustningen av alkoholen.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det värsta är när spolarvätskan fryser på rutan. Det är den största avdunstningen sker, mycket större yta (kemi/fysik).Olycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 13:26Har haft massor av bilar, både med och utan uppvärmda munstycken. Lång erfarenhet och 5000 mil om året
Jag kan knappt påminna mig att det någonsin frusit i spolarmunstyckena på någon bil.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Vi skall nog hålla oss till ämnet.mikebike skrev: ↑01 aug 2023 13:40Det värsta är när spolarvätskan fryser på rutan. Det är den största avdunstningen sker, mycket större yta (kemi/fysik).Olycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 13:26Har haft massor av bilar, både med och utan uppvärmda munstycken. Lång erfarenhet och 5000 mil om året
Jag kan knappt påminna mig att det någonsin frusit i spolarmunstyckena på någon bil.
PS.
Jag kör i hela landet även norrut och det kan vara -30 C. Köper 25 liter koncenterad spolarvätska om året. Så frågan är för mig mkt viktig.
Någon som har svar på frågan? Tacksam om någon vet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Munstyckena är inte uppvärmda iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag kör ca 3000 mil/år. Köper kanske 3l färdigblandad/år.
Har för mig den brukar klara runt -35.
Aldrig förstått varför vissa ska spola rutan konstant, den blir ju ren när det regnar.

Har för mig den brukar klara runt -35.
Aldrig förstått varför vissa ska spola rutan konstant, den blir ju ren när det regnar.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
Jo, på nyare bilar, men det är för att förhindra fastfrysning av torkarbladen.
-
Lite utanför ämnet.
Det beror helt på var man kör någonstans.
Tex Södertälje och E4 mot Umeå osv. är jättesmutsig på vintern. De flesta har dubbdäck och mkt salt samt många lastbilar. Kan lätt gå åt mer än tank på den resan.
Men i Gbg området och E6/E20 är det inte alls samma smuts. Antagligen kör de flesta med vanliga vinterdäck där.
-
- Bjelke
- Teslaägare
Tyvärr fortfarande är svaret nej

någon modell nån gång men jag minns bara uppvärmd nedre del av rutan för bladens skull.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
Ok. Då vet jag. Det blir till att blanda starkt till vintern.
Märkligt på en bil för över 600' kr.
Finns bakruteslingor? Kom att tänka på det nu.
-
Ser nu att det finns. Svårt att se eftersom bakrutan är rätt mörkt tonad
- Bjelke
- Teslaägare
Jag blandar också ganska starkt av samma anledning, inte ofta dom fryser men det händer och dåOlycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 17:14Ok. Då vet jag. Det blir till att blanda starkt till vintern.
är det inte så skitkul liksom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Om du har förväntning på att en Tesla ska ha en viss utrustning bara för att den kostar lite mer än en avgasbil ska du inte köpa en. Du kommer bara bli besviken. Köp en eldriven Mercedes eller Volvo istället. Att munstycken inte är uppvärmda är det minsta problemet med torkarna på vintern. Det riktiga problemet är att torkarna går på automatiskt och grisar ner hela rutan när man slår på farthållaren. Bara ett exempel på egenheter...Olycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 17:14
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
Ok. Bra att veta.tor-ake skrev: ↑01 aug 2023 22:15Om du har förväntning på att en Tesla ska ha en viss utrustning bara för att den kostar lite mer än en avgasbil ska du inte köpa en. Du kommer bara bli besviken. Köp en eldriven Mercedes eller Volvo istället. Att munstycken inte är uppvärmda är det minsta problemet med torkarna på vintern. Det riktiga problemet är att torkarna går på automatiskt och grisar ner hela rutan när man slår på farthållaren. Bara ett exempel på egenheter...Olycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 17:14
Utanför ämnet. För jag kommer inte att få det problemet. Skriver varför.
Använder aldrig farthållare ändå.
De första bilarna jag hade saknade farthållare. Vande mig vid det då. Sedan blev det standard.
Men har provat många gånger och tycker det blir för ryckig körning och irriterande när man behöver stänga av den när man kommer i kapp annan bil eller om vägen snabbt blir kurvig. Och de nya bilarna med sensorer är det irriterande att avståndet bromsas större strax före omkörning, även om avståndssensorn minskas.
Dessutom förbrukar bilar mer bränsle med farthållaren igång eftersom gasreglaget varieras mer. Antagligen samma för Tesla.
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Tycker det låter som att du endast är ovan vid körning med farthållare.Olycksfri bilist skrev: ↑02 aug 2023 03:35Ok. Bra att veta.tor-ake skrev: ↑01 aug 2023 22:15Om du har förväntning på att en Tesla ska ha en viss utrustning bara för att den kostar lite mer än en avgasbil ska du inte köpa en. Du kommer bara bli besviken. Köp en eldriven Mercedes eller Volvo istället. Att munstycken inte är uppvärmda är det minsta problemet med torkarna på vintern. Det riktiga problemet är att torkarna går på automatiskt och grisar ner hela rutan när man slår på farthållaren. Bara ett exempel på egenheter...Olycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 17:14
De första bilarna jag hade saknade farthållare. Vande mig vid det då. Sedan blev det standard.
Men har provat många gånger och tycker det blir för ryckig körning och irriterande när man behöver stänga av den när man kommer i kapp annan bil eller om vägen snabbt blir kurvig. Och de nya bilarna med sensorer är det irriterande att avståndet bromsas större strax före omkörning, även om avståndssensorn minskas.
Dessutom förbrukar bilar mer bränsle med farthållaren igång eftersom gasreglaget varieras mer. Antagligen samma för Tesla.
Man planerar sin körning, då får man inga speciella ryckigheter.
Givetvis passar sig inte farthållare på alla typer av vägar, men på motorväg är det ju oslagbart.
Har väldigt svårt att tro att bilen skulle dra mer el med farthållaren på. Skulle du lyckas hålla exakt samma jämna fart genom att trycka ner pedalen själv kommer den dra exakt lika mycket.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
- mikebike
- Teslaägare
Jag installerade farthållare själv 1980 och använder nästan alltid farthållare, så fort jag kommer ut ur stan. Man behöver inte stänga av moderna farthållare när man kommer ikapp en annan bil, det är därför de kallas "adaptiva".Olycksfri bilist skrev: ↑02 aug 2023 03:35Ok. Bra att veta.tor-ake skrev: ↑01 aug 2023 22:15Om du har förväntning på att en Tesla ska ha en viss utrustning bara för att den kostar lite mer än en avgasbil ska du inte köpa en. Du kommer bara bli besviken. Köp en eldriven Mercedes eller Volvo istället. Att munstycken inte är uppvärmda är det minsta problemet med torkarna på vintern. Det riktiga problemet är att torkarna går på automatiskt och grisar ner hela rutan när man slår på farthållaren. Bara ett exempel på egenheter...Olycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 17:14
Fast Teslas kör på 1.5-2s avstånd sedan de stängde av/tog bort radarn. Helt perfekt avstånd om man vill att stenar från framförvarande ska träffa huven/vindrutan/glastaket.mikebike skrev: ↑02 aug 2023 12:40Jag installerade farthållare själv 1980 och använder nästan alltid farthållare, så fort jag kommer ut ur stan. Man behöver inte stänga av moderna farthållare när man kommer ikapp en annan bil, det är därför de kallas "adaptiva".Olycksfri bilist skrev: ↑02 aug 2023 03:35Ok. Bra att veta.tor-ake skrev: ↑01 aug 2023 22:15Om du har förväntning på att en Tesla ska ha en viss utrustning bara för att den kostar lite mer än en avgasbil ska du inte köpa en. Du kommer bara bli besviken. Köp en eldriven Mercedes eller Volvo istället. Att munstycken inte är uppvärmda är det minsta problemet med torkarna på vintern. Det riktiga problemet är att torkarna går på automatiskt och grisar ner hela rutan när man slår på farthållaren. Bara ett exempel på egenheter...Olycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 17:14
Med radar på 2.5-3s avstånd är det lite mindre dåligt men ändå nig så nära.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
Ja, avståndet har minskat efter övergången till Vision, särskilt när det är dålig sikt. Dessutom reagerar bilen långsammare när bilen framför bromsar. Riktigt läskigt på vintern!AAKEE skrev: ↑02 aug 2023 14:11Fast Teslas kör på 1.5-2s avstånd sedan de stängde av/tog bort radarn. Helt perfekt avstånd om man vill att stenar från framförvarande ska träffa huven/vindrutan/glastaket.mikebike skrev: ↑02 aug 2023 12:40Jag installerade farthållare själv 1980 och använder nästan alltid farthållare, så fort jag kommer ut ur stan. Man behöver inte stänga av moderna farthållare när man kommer ikapp en annan bil, det är därför de kallas "adaptiva".Olycksfri bilist skrev: ↑02 aug 2023 03:35Ok. Bra att veta.tor-ake skrev: ↑01 aug 2023 22:15Om du har förväntning på att en Tesla ska ha en viss utrustning bara för att den kostar lite mer än en avgasbil ska du inte köpa en. Du kommer bara bli besviken. Köp en eldriven Mercedes eller Volvo istället. Att munstycken inte är uppvärmda är det minsta problemet med torkarna på vintern. Det riktiga problemet är att torkarna går på automatiskt och grisar ner hela rutan när man slår på farthållaren. Bara ett exempel på egenheter...Olycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 17:14
Med radar på 2.5-3s avstånd är det lite mindre dåligt men ändå nig så nära.
Det är rent ut sagt fördjävligt att Tesla försämrat min bil efter leverans.
- Transportsoren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel119539
Min MYP 2022 håller sig exakt på 3 sek vid inställning för max avstånd, önskar de kunde behållt de extra stegen som fans i mjukvaran innan readarn försvann.
Att hålla 5 sek som man gör när man kör lastbil är mycket bekvämare om föraren framför har en gammal dinojuicebil som har svårt att hålla jämn fart (vid gles trafik)
Närmare tokholmen måste man hålla mindre avstånd om inte autobroms ska slita ut bromsarna för att någon tror de ser en lucka framför en...
Att hålla 5 sek som man gör när man kör lastbil är mycket bekvämare om föraren framför har en gammal dinojuicebil som har svårt att hålla jämn fart (vid gles trafik)
Närmare tokholmen måste man hålla mindre avstånd om inte autobroms ska slita ut bromsarna för att någon tror de ser en lucka framför en...
--------------
MYP -22
MYP -22
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Nu bor jag ju inte i norraste norrland men jag har kört norr om Östersund ändå. När det är kallare än -10 tycker jag sällan man behöver spola av rutan, det är ju inte så mycket vätska i luften då eftersom allt är fruset.
Model Y LR AWD 2022
Min M3P -21 hade väldigt varierande avstånd efter att radarn stängdes. Väldigt sällan 3s, oftast 2-ish och i mörker ibland 1s.Transportsoren skrev: ↑02 aug 2023 15:38Min MYP 2022 håller sig exakt på 3 sek vid inställning för max avstånd, önskar de kunde behållt de extra stegen som fans i mjukvaran innan readarn försvann.
Precis som Mikbike säger är det extra dåligt när sikten är dålig.
Enligt min värld, oacceptabelt att bilen kör alldeles för nära.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jo, Alla norrlänningar vet det men det vet inte autopiloten

Jag ids inte leta fram det just nu men jag har bilder på när automattorkningen totalt förstört sikten pga att jag kört autopilot. Enda räddningen är kraftigt blandad spolarvätska och som jag gjorfe en gång, tog med mig en 1.5L PET-flaska med varmt vatten. Pinsamt dåligt att måsta stanna och hälla vatten på rutan för att bilen misskött sig.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5