Uppvärmda spolarmunstycken?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Olycksfri bilist »

Tesla Y 2023

Vet någon om spolarmunstyckena är uppvärmda? Jag kan inte se att de är det.

I så fall behöver man till vintern blanda med hög koncentration.

Svar emottages tacksamt!
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av MY_piraya »

du ska blanda till den temperatur som råder oavsett , det kan frysa på fler ställen än i munstycket.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Olycksfri bilist »

Har haft massor av bilar, både med och utan uppvärmda munstycken. Lång erfarenhet och 5000 mil om året

Vid blandning enl. utomhustemp och lite lägre kan munstyckena frysa eftersom alkoholen dunstar där. (kemi/fysik - alkoholen dustar före vattnet) Men ingen risk alls om de är uppvärmda.

Är de inte uppvärmda behöver man blanda med mycket mer alkohol för att kompensera för avdustningen av alkoholen.

Har Y uppvämda eller inte?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av mikebike »

Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 13:26
Har haft massor av bilar, både med och utan uppvärmda munstycken. Lång erfarenhet och 5000 mil om året

Vid blandning enl. utomhustemp och lite lägre kan munstyckena frysa eftersom alkoholen dunstar där. (kemi/fysik - alkoholen dustar före vattnet) Men ingen risk alls om de är uppvärmda.

Är de inte uppvärmda behöver man blanda med mycket mer alkohol för att kompensera för avdustningen av alkoholen.

Har Y uppvämda eller inte?
Det värsta är när spolarvätskan fryser på rutan. Det är den största avdunstningen sker, mycket större yta (kemi/fysik).
Jag kan knappt påminna mig att det någonsin frusit i spolarmunstyckena på någon bil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Olycksfri bilist »

mikebike skrev: 01 aug 2023 13:40
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 13:26
Har haft massor av bilar, både med och utan uppvärmda munstycken. Lång erfarenhet och 5000 mil om året

Vid blandning enl. utomhustemp och lite lägre kan munstyckena frysa eftersom alkoholen dunstar där. (kemi/fysik - alkoholen dustar före vattnet) Men ingen risk alls om de är uppvärmda.

Är de inte uppvärmda behöver man blanda med mycket mer alkohol för att kompensera för avdustningen av alkoholen.

Har Y uppvämda eller inte?
Det värsta är när spolarvätskan fryser på rutan. Det är den största avdunstningen sker, mycket större yta (kemi/fysik).
Jag kan knappt påminna mig att det någonsin frusit i spolarmunstyckena på någon bil.
Vi skall nog hålla oss till ämnet.

PS.
Jag kör i hela landet även norrut och det kan vara -30 C. Köper 25 liter koncenterad spolarvätska om året. Så frågan är för mig mkt viktig.

Någon som har svar på frågan? Tacksam om någon vet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Bjelke »

Munstyckena är inte uppvärmda iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mitso
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 feb 2022 13:19

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Mitso »

Är det inte så att nedre delen av rutan är uppvärmd?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av taliz »

Jag kör ca 3000 mil/år. Köper kanske 3l färdigblandad/år. :lol:
Har för mig den brukar klara runt -35.
Aldrig förstått varför vissa ska spola rutan konstant, den blir ju ren när det regnar. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av mikebike »

Mitso skrev: 01 aug 2023 15:42
Är det inte så att nedre delen av rutan är uppvärmd?
Jo, på nyare bilar, men det är för att förhindra fastfrysning av torkarbladen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Olycksfri bilist »

taliz skrev: 01 aug 2023 15:42
Jag kör ca 3000 mil/år. Köper kanske 3l färdigblandad/år. :lol:
Har för mig den brukar klara runt -35.
Aldrig förstått varför vissa ska spola rutan konstant, den blir ju ren när det regnar. ;)
Lite utanför ämnet.
Det beror helt på var man kör någonstans.
Tex Södertälje och E4 mot Umeå osv. är jättesmutsig på vintern. De flesta har dubbdäck och mkt salt samt många lastbilar. Kan lätt gå åt mer än tank på den resan.
Men i Gbg området och E6/E20 är det inte alls samma smuts. Antagligen kör de flesta med vanliga vinterdäck där.
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Olycksfri bilist »

Någon som vet om Tesla har uppvärmda? Eller motsvarande funktion?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev: 01 aug 2023 15:40
Munstyckena är inte uppvärmda iaf…
Tyvärr fortfarande är svaret nej :( inte ens som tillval. Det har kanske funnits på
någon modell nån gång men jag minns bara uppvärmd nedre del av rutan för bladens skull.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Olycksfri bilist »

Bjelke skrev: 01 aug 2023 17:04
Bjelke skrev: 01 aug 2023 15:40
Munstyckena är inte uppvärmda iaf…
Tyvärr fortfarande är svaret nej :( inte ens som tillval. Det har kanske funnits på
någon modell nån gång men jag minns bara uppvärmd nedre del av rutan för bladens skull.
Ok. Då vet jag. Det blir till att blanda starkt till vintern.
Märkligt på en bil för över 600' kr.

Finns bakruteslingor? Kom att tänka på det nu.
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Olycksfri bilist »

Ser nu att det finns. Svårt att se eftersom bakrutan är rätt mörkt tonad
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Bjelke »

Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 17:14
Bjelke skrev: 01 aug 2023 17:04
Bjelke skrev: 01 aug 2023 15:40
Munstyckena är inte uppvärmda iaf…
Tyvärr fortfarande är svaret nej :( inte ens som tillval. Det har kanske funnits på
någon modell nån gång men jag minns bara uppvärmd nedre del av rutan för bladens skull.
Ok. Då vet jag. Det blir till att blanda starkt till vintern.
Märkligt på en bil för över 600' kr.

Finns bakruteslingor? Kom att tänka på det nu.
Jag blandar också ganska starkt av samma anledning, inte ofta dom fryser men det händer och då
är det inte så skitkul liksom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2239
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av tor-ake »

Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 17:14


Ok. Då vet jag. Det blir till att blanda starkt till vintern.
Märkligt på en bil för över 600' kr.

Finns bakruteslingor? Kom att tänka på det nu.
Om du har förväntning på att en Tesla ska ha en viss utrustning bara för att den kostar lite mer än en avgasbil ska du inte köpa en. Du kommer bara bli besviken. Köp en eldriven Mercedes eller Volvo istället. Att munstycken inte är uppvärmda är det minsta problemet med torkarna på vintern. Det riktiga problemet är att torkarna går på automatiskt och grisar ner hela rutan när man slår på farthållaren. Bara ett exempel på egenheter...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Olycksfri bilist »

tor-ake skrev: 01 aug 2023 22:15
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 17:14


Ok. Då vet jag. Det blir till att blanda starkt till vintern.
Märkligt på en bil för över 600' kr.

Finns bakruteslingor? Kom att tänka på det nu.
Om du har förväntning på att en Tesla ska ha en viss utrustning bara för att den kostar lite mer än en avgasbil ska du inte köpa en. Du kommer bara bli besviken. Köp en eldriven Mercedes eller Volvo istället. Att munstycken inte är uppvärmda är det minsta problemet med torkarna på vintern. Det riktiga problemet är att torkarna går på automatiskt och grisar ner hela rutan när man slår på farthållaren. Bara ett exempel på egenheter...
Ok. Bra att veta.

Utanför ämnet. För jag kommer inte att få det problemet. Skriver varför.
Använder aldrig farthållare ändå.
De första bilarna jag hade saknade farthållare. Vande mig vid det då. Sedan blev det standard.
Men har provat många gånger och tycker det blir för ryckig körning och irriterande när man behöver stänga av den när man kommer i kapp annan bil eller om vägen snabbt blir kurvig. Och de nya bilarna med sensorer är det irriterande att avståndet bromsas större strax före omkörning, även om avståndssensorn minskas.

Dessutom förbrukar bilar mer bränsle med farthållaren igång eftersom gasreglaget varieras mer. Antagligen samma för Tesla.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Collin87 »

Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 03:35
tor-ake skrev: 01 aug 2023 22:15
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 17:14


Ok. Då vet jag. Det blir till att blanda starkt till vintern.
Märkligt på en bil för över 600' kr.

Finns bakruteslingor? Kom att tänka på det nu.
Om du har förväntning på att en Tesla ska ha en viss utrustning bara för att den kostar lite mer än en avgasbil ska du inte köpa en. Du kommer bara bli besviken. Köp en eldriven Mercedes eller Volvo istället. Att munstycken inte är uppvärmda är det minsta problemet med torkarna på vintern. Det riktiga problemet är att torkarna går på automatiskt och grisar ner hela rutan när man slår på farthållaren. Bara ett exempel på egenheter...
Ok. Bra att veta.

Utanför ämnet. För jag kommer inte att få det problemet. Skriver varför.
Använder aldrig farthållare ändå.
De första bilarna jag hade saknade farthållare. Vande mig vid det då. Sedan blev det standard.
Men har provat många gånger och tycker det blir för ryckig körning och irriterande när man behöver stänga av den när man kommer i kapp annan bil eller om vägen snabbt blir kurvig. Och de nya bilarna med sensorer är det irriterande att avståndet bromsas större strax före omkörning, även om avståndssensorn minskas.

Dessutom förbrukar bilar mer bränsle med farthållaren igång eftersom gasreglaget varieras mer. Antagligen samma för Tesla.
Tycker det låter som att du endast är ovan vid körning med farthållare.
Man planerar sin körning, då får man inga speciella ryckigheter.

Givetvis passar sig inte farthållare på alla typer av vägar, men på motorväg är det ju oslagbart.

Har väldigt svårt att tro att bilen skulle dra mer el med farthållaren på. Skulle du lyckas hålla exakt samma jämna fart genom att trycka ner pedalen själv kommer den dra exakt lika mycket.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av mikebike »

Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 03:35
tor-ake skrev: 01 aug 2023 22:15
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 17:14


Ok. Då vet jag. Det blir till att blanda starkt till vintern.
Märkligt på en bil för över 600' kr.

Finns bakruteslingor? Kom att tänka på det nu.
Om du har förväntning på att en Tesla ska ha en viss utrustning bara för att den kostar lite mer än en avgasbil ska du inte köpa en. Du kommer bara bli besviken. Köp en eldriven Mercedes eller Volvo istället. Att munstycken inte är uppvärmda är det minsta problemet med torkarna på vintern. Det riktiga problemet är att torkarna går på automatiskt och grisar ner hela rutan när man slår på farthållaren. Bara ett exempel på egenheter...
Ok. Bra att veta.

Utanför ämnet. För jag kommer inte att få det problemet. Skriver varför.
Använder aldrig farthållare ändå.
De första bilarna jag hade saknade farthållare. Vande mig vid det då. Sedan blev det standard.
Men har provat många gånger och tycker det blir för ryckig körning och irriterande när man behöver stänga av den när man kommer i kapp annan bil eller om vägen snabbt blir kurvig. Och de nya bilarna med sensorer är det irriterande att avståndet bromsas större strax före omkörning, även om avståndssensorn minskas.

Dessutom förbrukar bilar mer bränsle med farthållaren igång eftersom gasreglaget varieras mer. Antagligen samma för Tesla.
Jag installerade farthållare själv 1980 och använder nästan alltid farthållare, så fort jag kommer ut ur stan. Man behöver inte stänga av moderna farthållare när man kommer ikapp en annan bil, det är därför de kallas "adaptiva".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5993
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 02 aug 2023 12:40
Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 03:35
tor-ake skrev: 01 aug 2023 22:15
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 17:14


Ok. Då vet jag. Det blir till att blanda starkt till vintern.
Märkligt på en bil för över 600' kr.

Finns bakruteslingor? Kom att tänka på det nu.
Om du har förväntning på att en Tesla ska ha en viss utrustning bara för att den kostar lite mer än en avgasbil ska du inte köpa en. Du kommer bara bli besviken. Köp en eldriven Mercedes eller Volvo istället. Att munstycken inte är uppvärmda är det minsta problemet med torkarna på vintern. Det riktiga problemet är att torkarna går på automatiskt och grisar ner hela rutan när man slår på farthållaren. Bara ett exempel på egenheter...
Ok. Bra att veta.

Utanför ämnet. För jag kommer inte att få det problemet. Skriver varför.
Använder aldrig farthållare ändå.
De första bilarna jag hade saknade farthållare. Vande mig vid det då. Sedan blev det standard.
Men har provat många gånger och tycker det blir för ryckig körning och irriterande när man behöver stänga av den när man kommer i kapp annan bil eller om vägen snabbt blir kurvig. Och de nya bilarna med sensorer är det irriterande att avståndet bromsas större strax före omkörning, även om avståndssensorn minskas.

Dessutom förbrukar bilar mer bränsle med farthållaren igång eftersom gasreglaget varieras mer. Antagligen samma för Tesla.
Jag installerade farthållare själv 1980 och använder nästan alltid farthållare, så fort jag kommer ut ur stan. Man behöver inte stänga av moderna farthållare när man kommer ikapp en annan bil, det är därför de kallas "adaptiva".
Fast Teslas kör på 1.5-2s avstånd sedan de stängde av/tog bort radarn. Helt perfekt avstånd om man vill att stenar från framförvarande ska träffa huven/vindrutan/glastaket.

Med radar på 2.5-3s avstånd är det lite mindre dåligt men ändå nig så nära.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 02 aug 2023 14:11
mikebike skrev: 02 aug 2023 12:40
Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 03:35
tor-ake skrev: 01 aug 2023 22:15
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 17:14


Ok. Då vet jag. Det blir till att blanda starkt till vintern.
Märkligt på en bil för över 600' kr.

Finns bakruteslingor? Kom att tänka på det nu.
Om du har förväntning på att en Tesla ska ha en viss utrustning bara för att den kostar lite mer än en avgasbil ska du inte köpa en. Du kommer bara bli besviken. Köp en eldriven Mercedes eller Volvo istället. Att munstycken inte är uppvärmda är det minsta problemet med torkarna på vintern. Det riktiga problemet är att torkarna går på automatiskt och grisar ner hela rutan när man slår på farthållaren. Bara ett exempel på egenheter...
Ok. Bra att veta.

Utanför ämnet. För jag kommer inte att få det problemet. Skriver varför.
Använder aldrig farthållare ändå.
De första bilarna jag hade saknade farthållare. Vande mig vid det då. Sedan blev det standard.
Men har provat många gånger och tycker det blir för ryckig körning och irriterande när man behöver stänga av den när man kommer i kapp annan bil eller om vägen snabbt blir kurvig. Och de nya bilarna med sensorer är det irriterande att avståndet bromsas större strax före omkörning, även om avståndssensorn minskas.

Dessutom förbrukar bilar mer bränsle med farthållaren igång eftersom gasreglaget varieras mer. Antagligen samma för Tesla.
Jag installerade farthållare själv 1980 och använder nästan alltid farthållare, så fort jag kommer ut ur stan. Man behöver inte stänga av moderna farthållare när man kommer ikapp en annan bil, det är därför de kallas "adaptiva".
Fast Teslas kör på 1.5-2s avstånd sedan de stängde av/tog bort radarn. Helt perfekt avstånd om man vill att stenar från framförvarande ska träffa huven/vindrutan/glastaket.

Med radar på 2.5-3s avstånd är det lite mindre dåligt men ändå nig så nära.
Ja, avståndet har minskat efter övergången till Vision, särskilt när det är dålig sikt. Dessutom reagerar bilen långsammare när bilen framför bromsar. Riktigt läskigt på vintern!

Det är rent ut sagt fördjävligt att Tesla försämrat min bil efter leverans.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Transportsoren
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 jan 2022 17:31
Referralkod: ts.la/daniel119539

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av Transportsoren »

Min MYP 2022 håller sig exakt på 3 sek vid inställning för max avstånd, önskar de kunde behållt de extra stegen som fans i mjukvaran innan readarn försvann.
Att hålla 5 sek som man gör när man kör lastbil är mycket bekvämare om föraren framför har en gammal dinojuicebil som har svårt att hålla jämn fart (vid gles trafik)
Närmare tokholmen måste man hålla mindre avstånd om inte autobroms ska slita ut bromsarna för att någon tror de ser en lucka framför en...
--------------
MYP -22
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4448
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av jonasl »

Nu bor jag ju inte i norraste norrland men jag har kört norr om Östersund ändå. När det är kallare än -10 tycker jag sällan man behöver spola av rutan, det är ju inte så mycket vätska i luften då eftersom allt är fruset.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5993
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av AAKEE »

Transportsoren skrev: 02 aug 2023 15:38
Min MYP 2022 håller sig exakt på 3 sek vid inställning för max avstånd, önskar de kunde behållt de extra stegen som fans i mjukvaran innan readarn försvann.
Att hålla 5 sek som man gör när man kör lastbil är mycket bekvämare om föraren framför har en gammal dinojuicebil som har svårt att hålla jämn fart (vid gles trafik)
Närmare tokholmen måste man hålla mindre avstånd om inte autobroms ska slita ut bromsarna för att någon tror de ser en lucka framför en...
Min M3P -21 hade väldigt varierande avstånd efter att radarn stängdes. Väldigt sällan 3s, oftast 2-ish och i mörker ibland 1s.

Precis som Mikbike säger är det extra dåligt när sikten är dålig.
Enligt min värld, oacceptabelt att bilen kör alldeles för nära.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5993
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Uppvärmda spolarmunstycken?

Inlägg av AAKEE »

jonasl skrev: 02 aug 2023 15:42
Nu bor jag ju inte i norraste norrland men jag har kört norr om Östersund ändå. När det är kallare än -10 tycker jag sällan man behöver spola av rutan, det är ju inte så mycket vätska i luften då eftersom allt är fruset.
Jo, Alla norrlänningar vet det men det vet inte autopiloten :(

Jag ids inte leta fram det just nu men jag har bilder på när automattorkningen totalt förstört sikten pga att jag kört autopilot. Enda räddningen är kraftigt blandad spolarvätska och som jag gjorfe en gång, tog med mig en 1.5L PET-flaska med varmt vatten. Pinsamt dåligt att måsta stanna och hälla vatten på rutan för att bilen misskött sig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar