Sida 2 av 2

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 06 sep 2023 08:10
av jonasl
Det som händer är att kulorna som låser fast kroken fastnar i låsta läget. Nej, jag hade hellre haft en fast krok precis som du.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 06 sep 2023 11:43
av Legato
jonasl skrev: 06 sep 2023 08:10
Det som händer är att kulorna som låser fast kroken fastnar i låsta läget. Nej, jag hade hellre haft en fast krok precis som du.
Jupp. Supervanligt.

Elutfällbar krok tycker jag är överlägset.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 06 sep 2023 12:29
av Cullberg
Bjelke skrev: 05 sep 2023 17:42
TiborBlomhall skrev: 05 sep 2023 15:11
Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på :D
På allvar. Nu går garageporten ner 5 cm bakom kofångaren. :?
Jag har planka på golvet hur långt fram jag måste köra för att kunna stänga porten bakom. Bilen piper som en stucken gris under manövern. Till och med med trean var det tight men Y-s extra centimetrar har tagit bort alla marginaler man haft.
Du kan få två stycken såna 3D-printade av mig ;) jag har några kvar sedan tidigare…
Är intresserad, Om du har fler?

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 06 sep 2023 12:40
av jonasl
Legato skrev: 06 sep 2023 11:43
jonasl skrev: 06 sep 2023 08:10
Det som händer är att kulorna som låser fast kroken fastnar i låsta läget. Nej, jag hade hellre haft en fast krok precis som du.
Jupp. Supervanligt.

Elutfällbar krok tycker jag är överlägset.
Det hände på kroken till vår trea när kroken låg i väskan! Men då går det ju lätt att knacka loss dem. Den satt på rätt mycket också.

Undrar hur det blir med kontroll på besiktningen på våra bilar som har eftermonterad krok för övrigt. Om man inte säger något om att den har krok lär de ju inte leta efter den heller.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 06 sep 2023 13:02
av Legato
jonasl skrev: 06 sep 2023 12:40
Legato skrev: 06 sep 2023 11:43
jonasl skrev: 06 sep 2023 08:10
Det som händer är att kulorna som låser fast kroken fastnar i låsta läget. Nej, jag hade hellre haft en fast krok precis som du.
Jupp. Supervanligt.

Elutfällbar krok tycker jag är överlägset.
Det hände på kroken till vår trea när kroken låg i väskan! Men då går det ju lätt att knacka loss dem. Den satt på rätt mycket också.

Undrar hur det blir med kontroll på besiktningen på våra bilar som har eftermonterad krok för övrigt. Om man inte säger något om att den har krok lär de ju inte leta efter den heller.
Kan nog vara så.

En fördel med "lös" krok är att man iaf kan ta med en sprillans ny krok från annan bil till besiktningen :D

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 06 sep 2023 20:00
av Bjelke
Cullberg skrev: 06 sep 2023 12:29
Bjelke skrev: 05 sep 2023 17:42
TiborBlomhall skrev: 05 sep 2023 15:11
Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på :D
På allvar. Nu går garageporten ner 5 cm bakom kofångaren. :?
Jag har planka på golvet hur långt fram jag måste köra för att kunna stänga porten bakom. Bilen piper som en stucken gris under manövern. Till och med med trean var det tight men Y-s extra centimetrar har tagit bort alla marginaler man haft.
Du kan få två stycken såna 3D-printade av mig ;) jag har några kvar sedan tidigare…
Är intresserad, Om du har fler?
Jag tror att det ligger ett 10-tal i en låda, kan kolla i morgon :)

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 06 sep 2023 20:51
av Erxon

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 06 sep 2023 21:21
av DaNy
Precis i mitten finns ett litet urtag i överkant, med betoning på litet…
Men jag tycker faktiskt inte det är några problem alls och monterar ändå kroken ett par gånger i veckan.
Använder bara två enkla cykeldäcksverktyg, vilket funkar utmärkt BildBild
Bild
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 06 sep 2023 21:29
av thebishop
För att istället svara på frågan ” Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?”

Samma person som:

- tyckte USS var överflödigt
- tyckte radar var trams
- tyckte att det var fint med autohelljus i stadsbebyggelse när AP är på
- designade ”deep rain 2” nätverket
- tyckte det var en bra idé med att inte integrera mobiltelefonerna med bilen (android auto + carplay) utan försöka skriva allt själva med halvdant resultat - inte ens spela musik på ett vettigt sätt funkar ju
- lade in spökbromsar (provkörning ny Y, läskigt värre vid viadukt)
- designade handtagen på model S (v1, v2 och v3…)
- tog bort blinkersspaken
- tog bort förarklustret i 3/y

Men hoppet kvarstår, kanske killen som var ansvarig för drivlina och batteri och annat som är toppen får vara med i framtiden.

Jag vet att armén med försvarare drar in, medan jag som kund istället hoppas de skall fixa det som är kass i framtida modeller när det finns såpass mycket som är bra.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 06 sep 2023 21:33
av RK83
xms67 skrev: 05 sep 2023 22:23
RK83 skrev: 05 sep 2023 19:05
HAr du dessa själv så att du vet att de fungerar?
Ja de fungerar bra.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 06 sep 2023 21:36
av Nils944
Bjelke skrev: 05 sep 2023 17:42
TiborBlomhall skrev: 05 sep 2023 15:11
Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på :D
På allvar. Nu går garageporten ner 5 cm bakom kofångaren. :?
Jag har planka på golvet hur långt fram jag måste köra för att kunna stänga porten bakom. Bilen piper som en stucken gris under manövern. Till och med med trean var det tight men Y-s extra centimetrar har tagit bort alla marginaler man haft.
Du kan få två stycken såna 3D-printade av mig ;) jag har några kvar sedan tidigare…
Jag använder också 3D-printade verktygen. Jag vässade kanten på verktygen lite med en fil och sprejade silicon kring lockets kant och det fungerar bra. Efter ett tag får man en känsla av var man bäst börjar att trycka in verktyget för att lossna locket enklast.

För övrigt är det bättre att köra utan dragkroken monterad eftersom den kan motverka krockzonens effektivitet vid olycka.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 06 sep 2023 21:57
av Front242
Är det inte balken som kroken sitter i som förhindrar att plåten deformeras och tar upp energi och att det då spelar nada om kroken är i eller inte?

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 07 sep 2023 09:26
av Bjelke
Front242 skrev: 06 sep 2023 21:57
Är det inte balken som kroken sitter i som förhindrar att plåten deformeras och tar upp energi och att det då spelar nada om kroken är i eller inte?
Utan krok så fördelas kraften på större yta på balken vid en krock, i normalfallet iaf, vilket är
lite bättre. Det är så dom är krocktestade också…
Samma sak blir det ju för den andra bilen också.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 07 sep 2023 09:26
av Bjelke
Nils944 skrev: 06 sep 2023 21:36
Bjelke skrev: 05 sep 2023 17:42
TiborBlomhall skrev: 05 sep 2023 15:11
Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på :D
På allvar. Nu går garageporten ner 5 cm bakom kofångaren. :?
Jag har planka på golvet hur långt fram jag måste köra för att kunna stänga porten bakom. Bilen piper som en stucken gris under manövern. Till och med med trean var det tight men Y-s extra centimetrar har tagit bort alla marginaler man haft.
Du kan få två stycken såna 3D-printade av mig ;) jag har några kvar sedan tidigare…
Jag använder också 3D-printade verktygen. Jag vässade kanten på verktygen lite med en fil och sprejade silicon kring lockets kant och det fungerar bra. Efter ett tag får man en känsla av var man bäst börjar att trycka in verktyget för att lossna locket enklast.

För övrigt är det bättre att köra utan dragkroken monterad eftersom den kan motverka krockzonens effektivitet vid olycka.
Ja ”originalet” är lite trubbigt så en av mina elever ritade om den till lite spetsigare :)