Tack, jag kan allmänna gaslagen både framåt och bakåt och vet hur trycket förändras med temperaturen. En grad upp eller ner från 20 grader ändrar trycket med exakt 1/293.15 % om volymen är konstant
Då vet du att 3.0 vid 20C bar blir 2.9 vid 10C och 2.8 vid 0C med andra ord.
Ja, och i TS fall så har det ingen som helst betydelse eftersom däcktrycket var satt till 2,9 bar även när bilen upplevdes stötig. Men om du vill leva i din tro att temperaturen inte påverkar gummit tillräckligt för att man ska märka skillnad så är jag OK med det
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Upplevde samma, stötig, alla ojämnheter transporterades upp i bilen via ratt, säten etc. Inte behagligt någonstans..lr uthämtad april Berlin.
Störde mig något otroligt på farthållare, torkarna samt helljuset.
Dessutom inredning som knarrar o knäpper..nej känns inte premium någonstans.
Provkörde ett annat märke o fanns ingen anledning alls att ha kvar MYn.
Ja, det lutar nog åt att det helt enkelt är stötigt i en Model Y.
Vad köpte du istället?
Enyaq rs coupe
Har du lyckats stänga av den där vidriga belysta grillen?
Eller du kör runt med det utan att skämmas?
Har sett mkt reklam om Enyaq RS, men ännu inte sett någon i trafik.
Den är endast på tillsammans med halvljus..smaken är som baken men jag gillar den
Idag åke vinterdäcken på och jäklar vilken skillnad det blev. Nu går bilen mjukt och fint igen. Visst är vinterdäck mjukare generellt, men så stor skillnad har jag nog inte upplevt tidigare mellan säsongerna.
Idag åke vinterdäcken på och jäklar vilken skillnad det blev. Nu går bilen mjukt och fint igen. Visst är vinterdäck mjukare generellt, men så stor skillnad har jag nog inte upplevt tidigare mellan säsongerna.
Är Hankook-däcken bara väldigt hårda kanske?
Vilka Hankookdäck har du?
Anledningen till att jag frågar är att jag har sommardäck från Hankook på, i form av Ion Evo, men de är förvånansvärt tysta och behagliga även nu när temperaturen ligger nära nollstrecket.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag tänker att sommardäck generellt har hårdare gummiblandning vilket gör att friktionsdäcken oftast ger bättre komfort och lägre upplevd ljudnivå jmft med sommardäcken.
Jag tänker att sommardäck generellt har hårdare gummiblandning vilket gör att friktionsdäcken oftast ger bättre komfort och lägre upplevd ljudnivå jmft med sommardäcken.
Så är det. Särskilt i däckbytestider när det i regel är några få plusgrader. Då stelnar sommardäcken ännu mer. Dessutom slits de väldigt mycket när det är kallt och gummit hårt.
Anledningen till att jag frågar är att jag har sommardäck från Hankook på, i form av Ion Evo, men de är förvånansvärt tysta och behagliga även nu när temperaturen ligger nära nollstrecket.
Ventus s1 evo 3, som jag tror skickas med alla Model Y väl?
Ventus s1 evo 3, som jag tror skickas med alla Model Y väl?
Aha, så du har de originalmonterade däcken. Ja, då är det nog Ventus. De skiljer sig mycket från Ion Evo som jag har, så det förklarar att vi har lite olika upplevelser.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
...] Jag är lite nyfiken på om andra upplever bilen som väldigt stötig. Kan det finnas någon orsak hos mig eller åker alla omkring med stötig bil? Hjulinställning som blivit fel? Obalanserade däck? Trasig fjädring? Annat som kan påverka fjädringen? [Min u.]
Tacksam för input.
Om du haft obalanserade framdäck så hade du märkt det genom vibrationer i ratten. Om bakhjulen varit obalanserade så hade du känt vibrationer i sätet. Så obalanserade däck tror jag inte att det är.
Efter att precis bytt till vinterdäcken (Nokian) som kommer med då man väljer vinterdäck från Tesla till min MYP så är det ganska uppenbart att stötigheten avtog, trots högre lufttryck i däcken (3,1) mot 3,0 i sommardäcken, samma dimensioner på däcken. Så skulle påstå att däcken i sig är väldigt avgörande och i vilken temperatur dessa körs.
Efter att precis bytt till vinterdäcken (Nokian) som kommer med då man väljer vinterdäck från Tesla till min MYP så är det ganska uppenbart att stötigheten avtog, trots högre lufttryck i däcken (3,1) mot 3,0 i sommardäcken, samma dimensioner på däcken. Så skulle påstå att däcken i sig är väldigt avgörande och i vilken temperatur dessa körs.
Det lutar absolut åt att sommardäcken gör bilen stötigare ju lägre temperaturen blir. Jag hämtade min bil maj då det var ganska varmt, och hade inga problem över sommaren. Det är nog på hösten som stötigheten kom krypandes i min bil.
MYP med 21" med sänkt chassi borde ge en stötigare men också sportigare gång jmft med en MY med 19" geminifälgar. Jag har 19" med original däck dimension och upplever inte bilen som stötig utan känslig för förändringar i vägen framförallt på 90-110 vägar.
MYP med 21" med sänkt chassi borde ge en stötigare men också sportigare gång jmft med en MY med 19" geminifälgar. Jag har 19" med original däck dimension och upplever inte bilen som stötig utan känslig för förändringar i vägen framförallt på 90-110 vägar.
Detta löste jag med Eibach-fjädrar på min MYP, märkbart mindre orolig och mindre ojämnheter äts upp.