Att få drömma lite...
Moderator: Redaktion
Re: Att få drömma lite...
Jag har aldrig tidigare ägt en bil (bara tjänstebil), aldrigt haft prestandabilar (S60D5 var nog den med mest tryck i alternativt en Audi A6 2.5TDi) och min senaste bil var en Prius Plug-in-hybrid och innan dess en Passat Ecofuel (biogas). Med en familj med 3 små barn och om man vill ha en 7sitsig och supermiljöbilsklassad så fanns bara ModelS och ModelX som nya. Funderade länge på om det var möjligt att kompromissa med något av valen. Alternativet jag tittade lite på var att köpa en liten elbil (tex eGolf) och sedan en begagnad Touran Ecofuel men då blev min TCO liknande som för en ModelS. Det andra alternativet var att ta tex den nya Passat Plug-in-hybriden men då var det för många avkall och den hade gått över ni ån för våra tjänstebilar så jag hade fått köpa den privat ändå och då fann jag att jag hellre köper en ModelS och går all-in på en elbil.
Jag funderade länge över konfigurationen men valde D och panoramataket med wishbars för att kunna sätta takbox när vi skulle åka till fjällen tex med 7personer och packning. Efter leverans skulle jag aldrig fundera på att ta en bil utan D om detta inte är skillnaden mellan att ha råd eller ej.
Jag funderade länge över konfigurationen men valde D och panoramataket med wishbars för att kunna sätta takbox när vi skulle åka till fjällen tex med 7personer och packning. Efter leverans skulle jag aldrig fundera på att ta en bil utan D om detta inte är skillnaden mellan att ha råd eller ej.
Valde en färdigspecad bakhjulsdriven P85 (med AP, luft, pano, 19", läder, met, elbaklucka, kolfiberspoiler, röda ok). Vintern i år är ganska extrem med kyla och halka. Så visst har D sitt värde, fram för allt i år. MEN jag vet i sjutton om jag hade kostat på det.
Luftfjädringen i högsta läget kan nog många gånger ge mer hjälp vid just "fastkörning" än 4WD och stålfjädring då bilar lätt hänger på underredet vid fastkörning. Dock ger ju 4WD mer marginal på halka, och andra mer normala körsituationer.
Kör ju dessutom mest 2-hjulsdriven e-Golf till vardags utan problem. Dessutom värdesätter jag verkligen den stora Frunken! Suveränt eftersom vi mest använder Tesla på långturer med mycket packning. Bilen sväljer otroligt mycket packning totalt sett. Någon har skrivt att en Model S RWD rymmer mer i bagage + frunk än en Audi A6 Avant när man räknar antal liter!
Har haft många 4WD i rad då vi dragit båt/husvagn osv i flera år. Men sen det blivit sommarstuga i stället sen ett antal år så har behovet/önskan om 4WD blivit i princip minimal, även om vi åker till fjällen varje år. Har av samma anledning valt bort dubbdäck numera och prioriterat låg ljunivå. (Bor i Stockholmsområdet)
Idag hade jag nog valt en S85D "snikutrustad" för bra kombination av prestanda/pris/förmånsvärde/räckvidd och bekvämlighet som passar mig. Jag kan nog leva med solidvit, tyg, stålfjädring, vanligt tak, 19" och att "eftermontera AP" (om jag skulle sakna det för mycket). Så personligen hade jag offrat i princip all utrustning för lite mer räckvidd/prestanda (hade nog skippat 90 batteri ändå, för liten skillnad för det höga priset)
Med dagens pris så kostar tyvärr en ny S85D tillverkad 2016 helt utan utrustning till och med mer än min nuvarande P85 med utrustning så då är valet lätt att behålla den jag har som passar oss och våra prioriteringar bättre.
Luftfjädringen i högsta läget kan nog många gånger ge mer hjälp vid just "fastkörning" än 4WD och stålfjädring då bilar lätt hänger på underredet vid fastkörning. Dock ger ju 4WD mer marginal på halka, och andra mer normala körsituationer.
Kör ju dessutom mest 2-hjulsdriven e-Golf till vardags utan problem. Dessutom värdesätter jag verkligen den stora Frunken! Suveränt eftersom vi mest använder Tesla på långturer med mycket packning. Bilen sväljer otroligt mycket packning totalt sett. Någon har skrivt att en Model S RWD rymmer mer i bagage + frunk än en Audi A6 Avant när man räknar antal liter!
Har haft många 4WD i rad då vi dragit båt/husvagn osv i flera år. Men sen det blivit sommarstuga i stället sen ett antal år så har behovet/önskan om 4WD blivit i princip minimal, även om vi åker till fjällen varje år. Har av samma anledning valt bort dubbdäck numera och prioriterat låg ljunivå. (Bor i Stockholmsområdet)
Idag hade jag nog valt en S85D "snikutrustad" för bra kombination av prestanda/pris/förmånsvärde/räckvidd och bekvämlighet som passar mig. Jag kan nog leva med solidvit, tyg, stålfjädring, vanligt tak, 19" och att "eftermontera AP" (om jag skulle sakna det för mycket). Så personligen hade jag offrat i princip all utrustning för lite mer räckvidd/prestanda (hade nog skippat 90 batteri ändå, för liten skillnad för det höga priset)
Med dagens pris så kostar tyvärr en ny S85D tillverkad 2016 helt utan utrustning till och med mer än min nuvarande P85 med utrustning så då är valet lätt att behålla den jag har som passar oss och våra prioriteringar bättre.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
En av anledningarna till att jag valde 4WD var att tror att andrahandsvärdet är bättre eller har jag gissat fel där?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
tror du tänkt rätt! Skulle valet stå mellan bil med d och en utan för nästan samma pris hade jag valtd utan tvekan!Pontus skrev:En av anledningarna till att jag valde 4WD var att tror att andrahandsvärdet är bättre eller har jag gissat fel där?
Tror säkert att 2:a handsvärdet är bättre på D-modellen MEN inte säkert att det är MER ÄN 50 000kr bättre. Finns vissa som värdesätter stor Frunk t ex.
Sen om allt eftersom bilen blir äldre =billigare så blir en skillnad på säg 50000kr allt större i förhållande till bilens pris. Dessutom får du ju betala högre förmånsvärde under tiden du kör om det är tjänstebil osv.
Tror inte heller att räckviddsskillnaden i "praktisk körning" på dagens Model S med/utan D är något att bry sig om. Visst i Teorin ska man få liiiiite längre räckvidd. Men den lilla skillnaden uppväger man lätt med att sänka farten aningens när det krisar istället.
Men jag skulle nog tro att man i stort sett kan köra omkring med D gratis med tanke på de flesta parametrar. Dvs vill du ha D och inte har några problem ekonomiskt med prisskillnaden så kör på!
Sen om allt eftersom bilen blir äldre =billigare så blir en skillnad på säg 50000kr allt större i förhållande till bilens pris. Dessutom får du ju betala högre förmånsvärde under tiden du kör om det är tjänstebil osv.
Tror inte heller att räckviddsskillnaden i "praktisk körning" på dagens Model S med/utan D är något att bry sig om. Visst i Teorin ska man få liiiiite längre räckvidd. Men den lilla skillnaden uppväger man lätt med att sänka farten aningens när det krisar istället.
Men jag skulle nog tro att man i stort sett kan köra omkring med D gratis med tanke på de flesta parametrar. Dvs vill du ha D och inte har några problem ekonomiskt med prisskillnaden så kör på!
Vi beställde hösten 2014 och leverans våren 2015. Var billigare då. Valuta... Som jag sade de har blivit lite för dyra. Performance alltså...znak3 skrev:Min 85D ej maxad kostade nästan 1,1...trodde en maxad P85D låg närmare 1.4-1,5!?hybris skrev:Gav 1.2 för en maxutrustad P85D. Trist att model S blivit så dyr numera...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Det där med frunken. Jag använder den nästan aldrig. Endast på långturer med 5+2 i bilen. Tycker det är för optaktiskt att öppna och stänga den. Har haft både den stora och den lilla. För mig personligen spelar det nada roll. Hade den haft en mer smidig öppna/stäng mekanism hade jag nog använt den mer.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Precis, det hände mycket under typ sex månader i slutet av 2014 och början av 2015. Valutans utveckling tillsammans med allmänna prishöjningar gjorde stor skillnad.hybris skrev:Vi beställde hösten 2014 och leverans våren 2015. Var billigare då. Valuta... Som jag sade de har blivit lite för dyra. Performance alltså...znak3 skrev:Min 85D ej maxad kostade nästan 1,1...trodde en maxad P85D låg närmare 1.4-1,5!?hybris skrev:Gav 1.2 för en maxutrustad P85D. Trist att model S blivit så dyr numera...
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Samma här. Bara på långtur när det är helt fullt i bagaget. Har typ2-kabeln 32->16-adaptern och ChaDeMo-adaptern i frunken - de används så sällan.hybris skrev:Det där med frunken. Jag använder den nästan aldrig. Endast på långturer med 5+2 i bilen. Tycker det är för optaktiskt att öppna och stänga den. Har haft både den stora och den lilla. För mig personligen spelar det nada roll. Hade den haft en mer smidig öppna/stäng mekanism hade jag nog använt den mer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Det har inte varit några prishöjningar i USA vad jag känner till utan det är väl enbart valutarörelserna som har påverkat priset.Kilowatt skrev:
Precis, det hände mycket under typ sex månader i slutet av 2014 och början av 2015. Valutans utveckling tillsammans med allmänna prishöjningar gjorde stor skillnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Sen ändrade man ju och lade till vagnsskadegsranti (+19 500kr) hösten 2014. Så på min bil fick kag köpa till den separat i efterhand istället även fast jag hämtade ut den mars 2015 (den var därmot tydligen beställd i mitten av 2014)
Dessutom ändrades paketinnehåll fram och tillbaka som också påverkade priset utöver valutaförändringen.
Vissa tillval höjdes avsevärt mer i pris än själva valutajusteringen också.
Så inte så lätt att reda ut vad en viss bil med en visd specifikation kostade vid en vids tidpunkt.
Priserna "låstes" också vid beställningstidpunkten så vid tillverkning/leveranstillfället kunde det kosta något helt annat. + att vissa som inte beställt viss utrustning kunde få med den ändå om man hamnade precis rätt tidsmässigt i produktion. (I vissa fall dock "låst" mjukvarumässigt)
Dessutom ändrades paketinnehåll fram och tillbaka som också påverkade priset utöver valutaförändringen.
Vissa tillval höjdes avsevärt mer i pris än själva valutajusteringen också.
Så inte så lätt att reda ut vad en viss bil med en visd specifikation kostade vid en vids tidpunkt.
Priserna "låstes" också vid beställningstidpunkten så vid tillverkning/leveranstillfället kunde det kosta något helt annat. + att vissa som inte beställt viss utrustning kunde få med den ändå om man hamnade precis rätt tidsmässigt i produktion. (I vissa fall dock "låst" mjukvarumässigt)
Håller helt med!Herr X skrev:Samma här. Bara på långtur när det är helt fullt i bagaget. Har typ2-kabeln 32->16-adaptern och ChaDeMo-adaptern i frunken - de används så sällan.hybris skrev:Det där med frunken. Jag använder den nästan aldrig. Endast på långturer med 5+2 i bilen. Tycker det är för optaktiskt att öppna och stänga den. Har haft både den stora och den lilla. För mig personligen spelar det nada roll. Hade den haft en mer smidig öppna/stäng mekanism hade jag nog använt den mer.
I min frunk finns en 3-fas förlängningssladd (25 meter)+ diverse bra att ha prylar om något skulle hända en själv eller en medtrafikant (Första Hjälpen väska, brandsläckare, brandfilt, reflexvästar, varningsbloss, ficklampor, värmefilt, mm
Installerat 13,2 kWp solceller
Tänk på att sådan nödutrustning (första förband etc) gör sig bäst i trunken. Det är mer sannolikt att fronten blir ihoptryckt om man själv är med om någon olycka, och då kan det vara bättre om man förvarar allting bak.
Model X, Pearl White
Helst ska all skyddsutrustning förvaras i kupén men det blir lite opraktiskt....Telsa skrev:Tänk på att sådan nödutrustning (första förband etc) gör sig bäst i trunken. Det är mer sannolikt att fronten blir ihoptryckt om man själv är med om någon olycka, och då kan det vara bättre om man förvarar allting bak.

I tidigare bilar har jag inte haft något val och då har det legat där bak men cirka 80 procent av alla trafikolyckor är påkörningsolyckor.. (vilket jag bittert fått erfara två ggr) så all den stund som jag själv kan få stopp på bilen så ska det inte vara något problem att förvara säkerhetsutrustningen i frunken. Dessutom är Teslas frunkhuv konstruerad så att den ska släppa från sina fästen för att oskyddade trafikanter ska få ett bättre skydd.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Allvädersdäck? Jag beställde med standardfälgarna och fick dem på Michelin Pilot Sport 3. Fantastiska däck.Jerker skrev:Nja, cyklonhjulen var bara för att jag inte vill ha allvädersdäck, men det kanske går att ändra ändå, för jag bryr mig inte om fälgar.danni skrev:Själv blir jag förvånad att någon överhuvudtaget är villig att betala så mycket extra för cyklonhjulen, och premiuminteriörpaketet känns allt annat än prisvärt (det enda jag personligen tycker är intressant i det paketet är bakluckan - jag hade lätt bytt det paketet mot nextgensäten om jag var du, så bra uppgradering).
Kan för övrigt konstatera att jag nog konfade Model S i konfiguratorn flera hundra gånger, drömmandes, innan det till slut blev beställning. Konfen jag faktiskt slutade med skiljde sig rätt mycket av uppenbara skäl.
Interiörpaketet var lite lyx som kändes lite kul att unna sig, annars har jag just inga sådana behov. Är väldigt pragmatisk annars.
Jag använder inte heller min trunk till annat än laddkablar, spolarvätska och annat som jag alltid vill ha liggandes i bilen. Men jag tror att om jag hade haft en RWD med större frunk så hade den nog blivit använd bra mycket mer, till veckohandling och liknande (som vi idag ofta stuvar i baksätet för att barnen sitter i bagaget - rätt opraktiskt).hybris skrev:Det där med frunken. Jag använder den nästan aldrig. Endast på långturer med 5+2 i bilen. Tycker det är för optaktiskt att öppna och stänga den. Har haft både den stora och den lilla. För mig personligen spelar det nada roll. Hade den haft en mer smidig öppna/stäng mekanism hade jag nog använt den mer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Tidigare fick man allvädersdäck på standard 19" inte PS3danni skrev:Allvädersdäck? Jag beställde med standardfälgarna och fick dem på Michelin Pilot Sport 3. Fantastiska däck.Jerker skrev:Nja, cyklonhjulen var bara för att jag inte vill ha allvädersdäck, men det kanske går att ändra ändå, för jag bryr mig inte om fälgar.danni skrev:Själv blir jag förvånad att någon överhuvudtaget är villig att betala så mycket extra för cyklonhjulen, och premiuminteriörpaketet känns allt annat än prisvärt (det enda jag personligen tycker är intressant i det paketet är bakluckan - jag hade lätt bytt det paketet mot nextgensäten om jag var du, så bra uppgradering).
Kan för övrigt konstatera att jag nog konfade Model S i konfiguratorn flera hundra gånger, drömmandes, innan det till slut blev beställning. Konfen jag faktiskt slutade med skiljde sig rätt mycket av uppenbara skäl.
Interiörpaketet var lite lyx som kändes lite kul att unna sig, annars har jag just inga sådana behov. Är väldigt pragmatisk annars.
Jag använder inte heller min trunk till annat än laddkablar, spolarvätska och annat som jag alltid vill ha liggandes i bilen. Men jag tror att om jag hade haft en RWD med större frunk så hade den nog blivit använd bra mycket mer, till veckohandling och liknande (som vi idag ofta stuvar i baksätet för att barnen sitter i bagaget - rätt opraktiskt).hybris skrev:Det där med frunken. Jag använder den nästan aldrig. Endast på långturer med 5+2 i bilen. Tycker det är för optaktiskt att öppna och stänga den. Har haft både den stora och den lilla. För mig personligen spelar det nada roll. Hade den haft en mer smidig öppna/stäng mekanism hade jag nog använt den mer.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nej inte allväders däck!HelectriC skrev:Tidigare fick man allvädersdäck på standard 19" inte PS3danni skrev:Allvädersdäck? Jag beställde med standardfälgarna och fick dem på Michelin Pilot Sport 3. Fantastiska däck.Jerker skrev:Nja, cyklonhjulen var bara för att jag inte vill ha allvädersdäck, men det kanske går att ändra ändå, för jag bryr mig inte om fälgar.danni skrev:Själv blir jag förvånad att någon överhuvudtaget är villig att betala så mycket extra för cyklonhjulen, och premiuminteriörpaketet känns allt annat än prisvärt (det enda jag personligen tycker är intressant i det paketet är bakluckan - jag hade lätt bytt det paketet mot nextgensäten om jag var du, så bra uppgradering).
Däcken var Good Year och betäckningen M+S står för Mud+Sand.
Jag har haft Good Year M+S däck på några tidigare bilar, typ Jeep och Surburban men alltid trott att det stod för Mud + Snow. Sand var något nytt..Sofie skrev:Nej inte allväders däck!HelectriC skrev:Tidigare fick man allvädersdäck på standard 19" inte PS3danni skrev:Allvädersdäck? Jag beställde med standardfälgarna och fick dem på Michelin Pilot Sport 3. Fantastiska däck.Jerker skrev:Nja, cyklonhjulen var bara för att jag inte vill ha allvädersdäck, men det kanske går att ändra ändå, för jag bryr mig inte om fälgar.danni skrev:Själv blir jag förvånad att någon överhuvudtaget är villig att betala så mycket extra för cyklonhjulen, och premiuminteriörpaketet känns allt annat än prisvärt (det enda jag personligen tycker är intressant i det paketet är bakluckan - jag hade lätt bytt det paketet mot nextgensäten om jag var du, så bra uppgradering).
Däcken var Good Year och betäckningen M+S står för Mud+Sand.
När jag lekte med konfiguratorn så blev det automatiskt allvädersdäck när man valde standardfälgar.
M+S betyder mud+snow och är allvädersdäck, av vissa till och med ansedda som ok på vintern, men det är nog en Texasvinter i så fall.
Model 3-24/Polestar 3-24
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det ska stå M+S på alla vinterdäck, och det gör det på mina Nokian Hakka 8, och jag hoppas de duger till mer än en texasvinterHelectriC skrev:M+S betyder mud+snow och är allvädersdäck, av vissa till och med ansedda som ok på vintern, men det är nog en Texasvinter i så fall.

http://www.sydsvenskan.se/bil--trafik/m ... mud--sand/
Märkligt. Nåja, Tesla verkar iaf leverera Model S med riktigt bra sommardäck även om man väljer standardfälgen, kan vara bra att veta. Fast i konfiguratorn står det faktiskt "inkluderar allvädersdäck" om man väljer dem. Kan inte minnas att det stod så när jag beställde, det hade jag nog reagerat på.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Nej, vänta lite nu! Nu ser jag att den texten ändras när jag ändrar mellan RWD och AWD. Det verkar som om RWD-modellerna får "allvädersdäck" till standardfälgarna medan AWD-modellerna får sommardäck. Lurigt! Då känns det ju mer lönt att uppgradera till D-modell än cyklonfälgar om däcken är vad man vill åt, särskilt för 85 kWh med tanke på prestandaökningen det medför. Och greppet är så sanslöst och underbart på D-modellen...
Allvädersdäcken är helt ok om man inte är "prestandabilsförare" är min mening.
Lågt rullmotstånd, tysta, lågt slitage och väldigt prisvärda. Oavsett om man ska glida, testa 0-100 eller köra på långväg. Funkar även bra med hyfsat inspirerad körning. Och nej jag kommer inte från M5, AMG, RS världen utan från mer vanliga familjebilar på 150-250hk.
Visst, om man är ute efter de sista 5-10% i grepp på bekostnad av de andra parametrarna så finns det bättre. Men för väldigt många så är mitt tips att Prova! Bättre att "köra slut på de själva" än att ge bort de på blocket.
Lågt rullmotstånd, tysta, lågt slitage och väldigt prisvärda. Oavsett om man ska glida, testa 0-100 eller köra på långväg. Funkar även bra med hyfsat inspirerad körning. Och nej jag kommer inte från M5, AMG, RS världen utan från mer vanliga familjebilar på 150-250hk.
Visst, om man är ute efter de sista 5-10% i grepp på bekostnad av de andra parametrarna så finns det bättre. Men för väldigt många så är mitt tips att Prova! Bättre att "köra slut på de själva" än att ge bort de på blocket.
Dessa däck är ju en kompromiss , inte så bra på sommarn eller vintern.
Konstigt att när man köper en bil för ca 900' så snålar man in på däcken.
Säkerhet är viktigt. Bilen står på 4 handflator. Varför ska man inte ha bra däck både sommar o vinter ??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Konstigt att när man köper en bil för ca 900' så snålar man in på däcken.
Säkerhet är viktigt. Bilen står på 4 handflator. Varför ska man inte ha bra däck både sommar o vinter ??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Dessa allväderdäck är alltså inte ok vinterdäck, utan ok sommardäck. Jag håller med Leo om att de fungerar helt ok för normal körning. De är inte godkända för vinterkörning även om de kallas allväderdäck. De är märkta M+S, men utan snöflinga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS