En fråga på samma tema, dock gammal tråd, hoppas det är okej.
Jag hämtade min MYP igår och har valt till uppgraderad autopilot, EAP, men kan inte trycka ”Ja” på Navigera med autopilot. 
Testade att rensa kamerakalibreringen och när min fru körde därefter och kamerorna kalibrerats kom det upp ett meddelande om att Navigera på autopilot fungerar, men det gick varken på hennes eller min profil att aktivera genom att trycka ”Ja”.
Har HW4 och det står att jag har EAP, har även symbolen under belysningsikonerna, men endast grå.
Vet nån vad det kan vara som jag missar?
Bild nedan (ber om ursäkt för dålig kvalitet)
Edit: lagt ett serviceärende till Tesla, de trodde att det bara skulle gå att scrolla 2 mm ned och sen klicka på Ja, men det gick inte scrolla.
Men jag löste det själv genom att byta textstorlek till stor, då blev texten så stor att det gick att scrolla ner och trycka på Ja. Jag misstänker att i normal textstorlek så lirar inte texten med storleken på nya skärmen jag har i min MYP, 16" istället för 15,4" (?) i övriga model Y.

Dum fråga ang autopilot och körfältsbyte
Moderator: Redaktion
Re: Dum fråga ang autopilot och körfältsbyte
					Senast redigerad av TeslaMac, redigerad totalt 2 gång.

MY Juniper Performance (utt. 250930)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)

M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
Äntligen någon som korrigerar svaret på OP:s fråga. Kan bara tillägga att det alltså inte räcker att dutta blinkersen på Model 3/Y med gamla ordentliga blinkersspaken. Man måste trycka igenom blinkersen ordentligt, dvs slå på den helt.ErikHallq skrev: ↑09 nov 2023 12:52Screenshot 2023-11-09 at 12.42.20.png
Bara ett tips då det blandas olika oberoende saker i tipsen här. Du måste inte ändra något med inställningarna i bilden ovan för "automatiskt filbyte". "Navigera med autopilot" gör idag ingenting i Sverige annat än att ge förslag för filbyte. Detta gör att dessa inställningar med "Mad max" osv rätt värdelösa, det handlar bara om hur aggressiv den ska var i tipsen, inte hur aggressiva filbyten den ska göra. Tidigare så slog "Navigera med autopilot" på blinkers och svängde av vid avfarter helt automatiskt om du skulle av motorvägen där enligt GPS. Men det fick de ta bort i Sverige vill jag minnas.
"Automatiskt filbyte" däremot kräver varken att du navigerar någonstans eller slår på "Navigera med autopilot" för att fungera, oc har därav ingenting med inställningarna i bilden ovan att göra. Jag använder aldrig "Navigera med autopilot", men använder automatiskt filbyte hela tiden. Man behöver inte vänta på "förslagen för filbyte" att dyka upp. Har du betalat för EAP så behöver man bara att slå på blinkers om du vill byta fil och hålla ett lite tryck på ratten (samma tip av tryck/ryck som när bilen säger åt dig att röra på ratten.) Sen byter den fil om det finns utrymme. Den byter fil tidigast 2 sekunder efter du slog på blinkers.
Det tog ett tag att vänja mig vid det när jag kom från Model X eftersom det är tvärtom där.
Detta eftersom gamla Model S/X inte skulle kunnat stänga av blinkersen igen annars då det är en klassisk fysisk spärr på dessa. Model 3/Y stänger ju utan problem av blinkersen direkt efter filbyte trots att man tryckt ”djupt”.
Edit: Oj, såg först nu hur gammal tråden var. OP har nog lärt sig vid det här laget.

2025 YLRAWD | 40-årskris Satin Ultramarine Violet | White | Skyfol PPF | FSD
2021 3LRAWD | Red Multi-Coat | White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | White | XPEL Stealth | FSD
Programledare i podden Bilar med sladd.

2021 3LRAWD | Red Multi-Coat | White | XPEL Stealth | FSD
Programledare i podden Bilar med sladd.
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Nja, det fungerar utmärkt att bara dutta med spaken för att acceptera bilens förslag på filbyte, däremot behöver man trycka igenom blinkersen helt om man på eget initiativ vill byta fil.Alfred skrev: ↑01 okt 2025 19:39Äntligen någon som korrigerar svaret på OP:s fråga. Kan bara tillägga att det alltså inte räcker att dutta blinkersen på Model 3/Y med gamla ordentliga blinkersspaken. Man måste trycka igenom blinkersen ordentligt, dvs slå på den helt.ErikHallq skrev: ↑09 nov 2023 12:52Screenshot 2023-11-09 at 12.42.20.png
Bara ett tips då det blandas olika oberoende saker i tipsen här. Du måste inte ändra något med inställningarna i bilden ovan för "automatiskt filbyte". "Navigera med autopilot" gör idag ingenting i Sverige annat än att ge förslag för filbyte. Detta gör att dessa inställningar med "Mad max" osv rätt värdelösa, det handlar bara om hur aggressiv den ska var i tipsen, inte hur aggressiva filbyten den ska göra. Tidigare så slog "Navigera med autopilot" på blinkers och svängde av vid avfarter helt automatiskt om du skulle av motorvägen där enligt GPS. Men det fick de ta bort i Sverige vill jag minnas.
"Automatiskt filbyte" däremot kräver varken att du navigerar någonstans eller slår på "Navigera med autopilot" för att fungera, oc har därav ingenting med inställningarna i bilden ovan att göra. Jag använder aldrig "Navigera med autopilot", men använder automatiskt filbyte hela tiden. Man behöver inte vänta på "förslagen för filbyte" att dyka upp. Har du betalat för EAP så behöver man bara att slå på blinkers om du vill byta fil och hålla ett lite tryck på ratten (samma tip av tryck/ryck som när bilen säger åt dig att röra på ratten.) Sen byter den fil om det finns utrymme. Den byter fil tidigast 2 sekunder efter du slog på blinkers.
Det tog ett tag att vänja mig vid det när jag kom från Model X eftersom det är tvärtom där.
Detta eftersom gamla Model S/X inte skulle kunnat stänga av blinkersen igen annars då det är en klassisk fysisk spärr på dessa. Model 3/Y stänger ju utan problem av blinkersen direkt efter filbyte trots att man tryckt ”djupt”.
Edit: Oj, såg först nu hur gammal tråden var. OP har nog lärt sig vid det här laget.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14

RX-8 -05
UP -14