Sida 2 av 2

Re: TCO privatperson

Postat: 07 okt 2023 10:25
av altilium
Aktuell TCO får jag inte ner kostnaden för en MY LR under 11500 kr (2000 mil). Inte ens om bilen köps kontant (bra placeringsränta idag)

Ni får gärna försöka matcha detta så jag inte missar något! :roll: Det är med 2,99% ränterbjudande, som mycket väl kan sticka upp också under perioden då den är rörlig.

Detta gör att privatleasing just nu leder! Det går att hitta erbjudanden under 10 000 kr för motsvarande mil. Jag slipper då risken med volatila elbilspriser/begagnadmarkad. Dessutom får jag en kapitalinkomst på cirka 500 kr/mån för att jag inte behöver lägga kontantinsatsen (och fördelen med att inte binda upp kapital under lång tid).

Utifrån att restvärdet är 51% och från Teslas kalkyl. Skulle man få 60% för bilen vilket kan vara för högt räknat 3 år fram (cirka 400 000 kr) skulle det ge en månadskostnad på ungefär 10 000 kr. Bättre än så blir nog svårt att få till idag, eller missar jag något?

Mina värden:
36 mån
Inköpspris 669 170 kr
Restskuld 51% (341 277 kr)
Försäkring 7334 kr/år
Vägskatt 360 kr/år
Laddning 10 000 kr/år
Avbetalning 6493 kr/mån (2,99% ränta DNB)

Har inte räknat med vinterdäck i kalkylen ännu, köper dessa separat men +500 kr månaden för vinterdäck är nog inte helt orimligt. De kommer ha ett värde efter perioden och kanske följer med till nästa bil. Servicekostnader och däckslitage är väl inget man behöver ta höjd för direkt under normala förhållanden under 3 år?

Re: TCO privatperson

Postat: 07 okt 2023 11:14
av themax
När jag sålde min Model 3 förra året hade den ett restvärde på 57 % efter tre år och 14600 mil (inräknat supermiljöbilspremien 2019). Den kostade mig ungefär 12000 i månaden inklusive värdeminskning (som var 7600 kronor i månaden).

Nuvarande Y uppskattar jag till ungefär 16000 i månaden just nu, baserat på de begagnatpriser som finns på bilar som är jämförbara (drygt ett år och med runt 8000 mil på mätaren).

Vi kör ~5000 mil per år, allting privat.

Re: TCO privatperson

Postat: 07 okt 2023 15:48
av pejvic
themax skrev: 07 okt 2023 11:14
När jag sålde min Model 3 förra året hade den ett restvärde på 57 % efter tre år och 14600 mil (inräknat supermiljöbilspremien 2019). Den kostade mig ungefär 12000 i månaden inklusive värdeminskning (som var 7600 kronor i månaden).

Nuvarande Y uppskattar jag till ungefär 16000 i månaden just nu, baserat på de begagnatpriser som finns på bilar som är jämförbara (drygt ett år och med runt 8000 mil på mätaren).

Vi kör ~5000 mil per år, allting privat.
vad var det som kostade 4600 kronor i månaden förutom värdeminskningen?

Re: TCO privatperson

Postat: 07 okt 2023 18:08
av MY_piraya
pejvic skrev: 07 okt 2023 15:48
themax skrev: 07 okt 2023 11:14
När jag sålde min Model 3 förra året hade den ett restvärde på 57 % efter tre år och 14600 mil (inräknat supermiljöbilspremien 2019). Den kostade mig ungefär 12000 i månaden inklusive värdeminskning (som var 7600 kronor i månaden).

Nuvarande Y uppskattar jag till ungefär 16000 i månaden just nu, baserat på de begagnatpriser som finns på bilar som är jämförbara (drygt ett år och med runt 8000 mil på mätaren).

Vi kör ~5000 mil per år, allting privat.
vad var det som kostade 4600 kronor i månaden förutom värdeminskningen?
Kör man 5k mil per år går det nog någon uppsättning däck ...

Re: TCO privatperson

Postat: 07 okt 2023 22:12
av themax
pejvic skrev:

vad var det som kostade 4600 kronor i månaden förutom värdeminskningen?
Allt annat. Bara däck blev 750 kronor i månaden.

Re: TCO privatperson

Postat: 07 okt 2023 23:43
av iAkita
granlundii skrev: 07 okt 2023 10:08
Håller med de flesta här om att ett restvärde på ca 60% är ett rimligt base case, 50 % är väldigt lågt.

Sen kan man ju diskutera ekonomin i att köpa ny bil och behålla i tre år. Många elbilar verkar tappa ganska dramatiskt i pris de första två-tre åren, men har efter det en mycket mera beskedlig värdeminskning. Så ekonomiskt är det ju smartare att behålla länge eller köpa en begagnad bil. Men det är kanske en annan diskussion...
Jag känner faktiskt inte igen mig i den bilden. Tvärt om verkar begagnatpriserna på elbilar beté sig lite annorlunda än vad som traditionellt gällt, med låg värdeminskning det första året och lite mer därefter. Iallafall bilar i mellansegmentet - eTron, Taycan och andra dyra bilar verkar tappa mycket direkt.

De senaste fem åren har jag kört nästan 15 000 mil i fyra olika elbilar som jag köpt nya (den 5:e är på ingång). Min totala värdeförlust på de fem åren är ca 150 000 kr. Då gjorde jag ändå i efterhand en jäkligt dålig affär när jag sålde min ID4 lite för tidigt, innan någon visste vad den var värd på andrahandsmarknaden. Istället för en värdeminskning på 35 000 kr hade jag kunnat kamma hem en vinst på 70-80 tusen på den om jag avvaktat lite länge. Bilen jag förlorat mest på i värdeminskning är den som var billigast i inköp men jag behöll längst.

Hade jag istället köpt en fossilbil för 300 000 kr för fem år sen, och kört den 15 000 mil, så tvekar jag att jag att jag hade fått ut 150 000 kr för den idag.

Men visst, så är det inte riktigt längre, i den rådande konjunkturen. Jag ser dock inga tecken på att värdeminskningen skulle vara extraordinär i procent räknat för just elbilar det första året.

Re: TCO privatperson

Postat: 08 okt 2023 07:30
av granlundii
iAkita skrev: 07 okt 2023 23:43

Jag känner faktiskt inte igen mig i den bilden. Tvärt om verkar begagnatpriserna på elbilar beté sig lite annorlunda än vad som traditionellt gällt, med låg värdeminskning det första året och lite mer därefter. Iallafall bilar i mellansegmentet - eTron, Taycan och andra dyra bilar verkar tappa mycket direkt.

De senaste fem åren har jag kört nästan 15 000 mil i fyra olika elbilar som jag köpt nya (den 5:e är på ingång). Min totala värdeförlust på de fem åren är ca 150 000 kr. Då gjorde jag ändå i efterhand en jäkligt dålig affär när jag sålde min ID4 lite för tidigt, innan någon visste vad den var värd på andrahandsmarknaden. Istället för en värdeminskning på 35 000 kr hade jag kunnat kamma hem en vinst på 70-80 tusen på den om jag avvaktat lite länge. Bilen jag förlorat mest på i värdeminskning är den som var billigast i inköp men jag behöll längst.

Hade jag istället köpt en fossilbil för 300 000 kr för fem år sen, och kört den 15 000 mil, så tvekar jag att jag att jag hade fått ut 150 000 kr för den idag.

Men visst, så är det inte riktigt längre, i den rådande konjunkturen. Jag ser dock inga tecken på att värdeminskningen skulle vara extraordinär i procent räknat för just elbilar det första året.
Kan delvis hålla med om det du skriver, speciellt om man ser bakåt i tiden. Men jag tänker att det är först i år som elbilsmarknaden har normaliserats. Tidigare förvrängdes marknaden av högt elbilsstöd och brist på elbilar.

Vissa eftertraktade modeller har iofs haft låg värdeminskning första året når efterfrågan varit större än utbudet. Men ser man på modeller som funnits på marknaden i några år redan så ser man tydligt att en stor del av värdet försvinner första åren. Flera modeller jag kollat på har ungefär följande utveckling:

år 1: 60000 kr värdetapp
år 2: 50000 kr värdetapp
år 3: 50000 kr värdetapp
år 4: 20000 kr värdetapp
år 5: 20000 kr värdetapp

Om värdeminskingen ser ut såhär så tycker jag att man får man mest bil för pengarna då man köper en 3-4 år gammal bil.

Re: TCO privatperson

Postat: 08 okt 2023 09:12
av AAKEE
MY_piraya skrev: 06 okt 2023 10:00
Jag tycker inte man ska underskatta det ökade antalet bilar i cirkulation idag är det den mest säljande bilen, om 3år kommer marknaden mest troligen att vara ganska så mättad och inköpspriset på en ny kommer troligen att ha sjunkit 15-30% innan dvs. rabatter. Överskatta inte värdet på bilen idag om 3år det kommer att sluta med besvikelse .

Jag rekommenderar att ta en titt i https://rikatillsammans.se/forum/ där finns ett gäng trådar och poddar som tar upp ämnet.
Elbilar kommer såklart närma sig övriga bilars prisfall när det finns många av dem.

Garantin på batteriet som överlag är 8 år och att batterier sannolikt kommer vara trötta bortom 10 år kommer sannolikt att göra att vi kommer ha ett gäng äldre bilar ingen vill ta i med tång om man inte får dem tillräckligt billigt så man kan skrota dem om batteriet ger upp.

Detta kommer långsiktigt sätta värdet bortom 10 år, och det kommer i sin tur påverka värdeminskningen (lutningen på värdekurvan över tid).

Räknar man med mindre värdeminskning än klassiska bilar gör man troligen en risky kalkyl.
Man kan klara sig ett eller två år till, men bortom fem år till kommer det nog finnas garantilösa bilar i lite mängd som folk är osäkra om de törs köpa.

Re: TCO privatperson

Postat: 08 okt 2023 09:18
av Carlsson
Värd och tänka på när man diskuterar detta är ju att generell värdeminskning alltid ska räknas på LISTPRISET och försäljningspris. Vad du fått för rabatter och miljöbonus är inte intressant när man räknar och diskuterar värdeminskning i stort.

När man räknar TCO och värdeminskning för egen del räknar man självklart med rabatter och bonusar osv.

Re: TCO privatperson

Postat: 08 okt 2023 10:28
av Banane
AAKEE skrev: 08 okt 2023 09:12
MY_piraya skrev: 06 okt 2023 10:00
Jag tycker inte man ska underskatta det ökade antalet bilar i cirkulation idag är det den mest säljande bilen, om 3år kommer marknaden mest troligen att vara ganska så mättad och inköpspriset på en ny kommer troligen att ha sjunkit 15-30% innan dvs. rabatter. Överskatta inte värdet på bilen idag om 3år det kommer att sluta med besvikelse .

Jag rekommenderar att ta en titt i https://rikatillsammans.se/forum/ där finns ett gäng trådar och poddar som tar upp ämnet.
Elbilar kommer såklart närma sig övriga bilars prisfall när det finns många av dem.

Garantin på batteriet som överlag är 8 år och att batterier sannolikt kommer vara trötta bortom 10 år kommer sannolikt att göra att vi kommer ha ett gäng äldre bilar ingen vill ta i med tång om man inte får dem tillräckligt billigt så man kan skrota dem om batteriet ger upp.

Detta kommer långsiktigt sätta värdet bortom 10 år, och det kommer i sin tur påverka värdeminskningen (lutningen på värdekurvan över tid).

Räknar man med mindre värdeminskning än klassiska bilar gör man troligen en risky kalkyl.
Man kan klara sig ett eller två år till, men bortom fem år till kommer det nog finnas garantilösa bilar i lite mängd som folk är osäkra om de törs köpa.

Du ger alltså alla elbilshatare rätt? Finns gott om fossilbilar som är över 10 år och som bara går och går...

Borde det inte dyka upp särskilda batteriförsäkringar som man kan teckna när bilen blir äldre? Men om de flesta batterier ger upp så blir ju den alldeles för dyr. Hur ser det ut med företag som reparerar batteripack? Har det inte börjat komma en sån marknad i Norge åtminstone?

De tidiga Model S är ju utan batterigaranti nu. Någon som vet hur mycket problem det är?

Re: TCO privatperson

Postat: 08 okt 2023 10:45
av Bernard
AAKEE skrev: 08 okt 2023 09:12
Garantin på batteriet som överlag är 8 år och att batterier sannolikt kommer vara trötta bortom 10 år kommer sannolikt att göra att vi kommer ha ett gäng äldre bilar ingen vill ta i med tång om man inte får dem tillräckligt billigt så man kan skrota dem om batteriet ger upp.

Detta kommer långsiktigt sätta värdet bortom 10 år, och det kommer i sin tur påverka värdeminskningen (lutningen på värdekurvan över tid).
AAKEE - vad tror om skillnaden i batterihälsa mellan LFP och NMC om man tittar bortom 10 år? Skulle LFP (och LMFP) klara sig bättre i ett riktigt långt perspektiv?

Re: TCO privatperson

Postat: 08 okt 2023 11:39
av Freez
granlundii skrev: 08 okt 2023 07:30
iAkita skrev: 07 okt 2023 23:43

Jag känner faktiskt inte igen mig i den bilden. Tvärt om verkar begagnatpriserna på elbilar beté sig lite annorlunda än vad som traditionellt gällt, med låg värdeminskning det första året och lite mer därefter. Iallafall bilar i mellansegmentet - eTron, Taycan och andra dyra bilar verkar tappa mycket direkt.

De senaste fem åren har jag kört nästan 15 000 mil i fyra olika elbilar som jag köpt nya (den 5:e är på ingång). Min totala värdeförlust på de fem åren är ca 150 000 kr. Då gjorde jag ändå i efterhand en jäkligt dålig affär när jag sålde min ID4 lite för tidigt, innan någon visste vad den var värd på andrahandsmarknaden. Istället för en värdeminskning på 35 000 kr hade jag kunnat kamma hem en vinst på 70-80 tusen på den om jag avvaktat lite länge. Bilen jag förlorat mest på i värdeminskning är den som var billigast i inköp men jag behöll längst.

Hade jag istället köpt en fossilbil för 300 000 kr för fem år sen, och kört den 15 000 mil, så tvekar jag att jag att jag hade fått ut 150 000 kr för den idag.

Men visst, så är det inte riktigt längre, i den rådande konjunkturen. Jag ser dock inga tecken på att värdeminskningen skulle vara extraordinär i procent räknat för just elbilar det första året.
Kan delvis hålla med om det du skriver, speciellt om man ser bakåt i tiden. Men jag tänker att det är först i år som elbilsmarknaden har normaliserats. Tidigare förvrängdes marknaden av högt elbilsstöd och brist på elbilar.

Vissa eftertraktade modeller har iofs haft låg värdeminskning första året når efterfrågan varit större än utbudet. Men ser man på modeller som funnits på marknaden i några år redan så ser man tydligt att en stor del av värdet försvinner första åren. Flera modeller jag kollat på har ungefär följande utveckling:

år 1: 60000 kr värdetapp
år 2: 50000 kr värdetapp
år 3: 50000 kr värdetapp
år 4: 20000 kr värdetapp
år 5: 20000 kr värdetapp

Om värdeminskingen ser ut såhär så tycker jag att man får man mest bil för pengarna då man köper en 3-4 år gammal bil.
Låter lågt räknat, jag tror att en MY tappar betydligt mer än 200 ksek på 5 år. Tänk på att som privatperson får du sällan betalt i nivå med en bilhandlares annonspriser. Tror även nybilspriserna på elbilar kommer pressas nedåt framöver, viket är ett måste för Teslas konkurrenter om de vill sälja några bilar vilket i sin tur sätter press på Tesla osv.

Re: TCO privatperson

Postat: 08 okt 2023 11:50
av CrazyGang
Samtliga tillverkare förutom Tesla och de som stödjs av en folkmördande diktatur i asien blöder finansiellt vid nuvarande prissättning.

Priserna på begagnatmarknaden kommer i huvudsak avgöras av hur Tesla och kinesiska staten väljer att agera. Det står mellan ett geopolitiskt beslut och vilken prissättningsstrategi marknadsdominanten väljer. Traditionella utbud/efterfrågan-kalkyler hos konsumenter har bara försumbar påverkan under sådana förutsättningar… :)

Re: TCO privatperson

Postat: 08 okt 2023 12:26
av AAKEE
Banane skrev: 08 okt 2023 10:28

Du ger alltså alla elbilshatare rätt? Finns gott om fossilbilar som är över 10 år och som bara går och går...
Det handlar inte om att ge dem rätt eller fel.
Att förneka saker är ingen bra väg framåt.

Det är väl uppenbart att garantin går ut efter 8 år och att de lösningar på batterier vi har idag är relativt dyra då batteriet är en egen ”enhet” som byts ut, i vart fall hos Tesla.

På kortare sikt kan vi nog få del av batterierna fixade på batteri-verkstäder (som knappt finns än men som lär dyka upp). Då är det inte fel på battericellerna vi pratar om utan andra ”mindre” fel på batterierna.

På längre sikt när cellerna är trötta eller en enda cell gått sönder så fungerar det inte att byta en cell eller modul som tidigare i Model S, det är iaff budet från flera av de som har erfarenhet i USA.

Banane skrev: 08 okt 2023 10:28
Borde det inte dyka upp särskilda batteriförsäkringar som man kan teckna när bilen blir äldre? Men om de flesta batterier ger upp så blir ju den alldeles för dyr. Hur ser det ut med företag som reparerar batteripack? Har det inte börjat komma en sån marknad i Norge åtminstone?
En försäkring för batterier som passerat näst-före-datum blir nog rätt dyr.
Det handlar inte bara om battericellerna utan elektronik som blir gammal och trött och börjar ge fel, samt kanske reläer osv.

Banane skrev: 08 okt 2023 10:28
De tidiga Model S är ju utan batterigaranti nu. Någon som vet hur mycket problem det är?
Börjar vara väldigt vanligt att folk får problem som det ser ut på TMC-forumet i USA.
Grymt många som fått felkoder och varningar precis när garantin gått ut. Har man anlag för foliehatt ska man nog (inte) läsa där.

Svårt avgöra hur många procent av bilarna som har issues med batterier men det verkar tillräckligt för att kanske orka hur det ser ut när bilarna är 10-15 år.


Min gissning är att elbilar i framtiden är svårsålda* när de är 10-12 år gamla, för att man inte vill sitta med svarte petter, dvs lägga ut mycket pengar och sedan inte ha råd att byta batteri eller laga det om det går.

*)Med svårsåld menar jag svår att sälja till ett högt pris.

Re: TCO privatperson

Postat: 08 okt 2023 12:39
av granlundii
Freez skrev: 08 okt 2023 11:39

Låter lågt räknat, jag tror att en MY tappar betydligt mer än 200 ksek på 5 år. Tänk på att som privatperson får du sällan betalt i nivå med en bilhandlares annonspriser. Tror även nybilspriserna på elbilar kommer pressas nedåt framöver, viket är ett måste för Teslas konkurrenter om de vill sälja några bilar vilket i sin tur sätter press på Tesla osv.
Jo, sifferexemplet var på elbilsmodeller som jag följer, Model Y är dyrare än dessa och bör ha större värdeminskning. I runda slängar kanske 20 000 kr mera per år.

Re: TCO privatperson

Postat: 08 okt 2023 12:40
av AAKEE
Bernard skrev: 08 okt 2023 10:45

AAKEE - vad tror om skillnaden i batterihälsa mellan LFP och NMC om man tittar bortom 10 år? Skulle LFP (och LMFP) klara sig bättre i ett riktigt långt perspektiv?
Jag tror det är marginell skillnad.

Vi har inte så mycket data på senaste LFP-batterierna än. Som det ser ut verkar LG’s NCMA som sitter i Model 3/Y i Europa klara sig lika bra eller bättre än LFP.

Det som sliter det allra mesta är hursomhelst calendar aging, och den verkar relativt lika.
Här hos oss med nordiskt klimat kanske battericellerna håller 15 år generellt innan de är rejält trötta.

Men batterierna har reläer, elektronik, kablar kretskort etc som påverkas av tidens tand och de kan säkert strula som en 10-15 år gammal dator eller bilens övriga elektronik efter den tiden. Den här typen av fel går laga om man öppnar batteriet, men det kostar sannolikt en slant.

När cellerna börjar dö eller kortsluta fungerar inga lösningar riktigt som Elon har sagt.
Det är batteribyte som gäller.

Det som beskrivs av någon/några av de stora etablerade batterireparatörerna i USA är att det räcker med att klippa bort/koppla ut en död eller kortsluten cell för att BMS inte ska klara att balansera batteriet, och då ökar imbalance tills bilen börjar ge felkod för det.

Försöken att byta modul i ett äldre model S-batteri visar att hur noga man försöker matcha nya modulen kommer inte resistans och skillnad i kapacitet ge imbalance med felkod efter ett tag.
Det beskrivs som att man gett upp försöken, då det aldrig fungerar på lång sikt.
Det sägs även att Tesla själva inte gör det på batterier de reparerar som utbytesbatterier.
(Jag vet bara vad jag läst, har inte bottnat i det mer)