Re: Däcktryck?
Postat: 06 okt 2023 23:18
Helt riktigt så cyklar jag inte på landsväg. Cyklar jag så är det MTB. På landsvägen kör jag bil, och tutar irriterat på cyklister i grupp.Freez skrev: ↑06 okt 2023 22:58
Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.
Jag har cyklat landsväg i 35 år och aldrig någonsin använt psi. Inte hört någon som pratat om att använda det heller.Freez skrev: ↑06 okt 2023 22:58Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.
Då har du helt enkelt missat det tåget att psi blivit vanligare att använda inom cykelsporten. Men som sagt du väljer själv vilken enhet du vill använda, båda är rätt och på däcken anges båda enheterna. Några exempel:mikebike skrev: ↑07 okt 2023 09:33Jag har cyklat landsväg i 35 år och aldrig någonsin använt psi. Inte hört någon som pratat om att använda det heller.Freez skrev: ↑06 okt 2023 22:58Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.
Man märker ingen skillnad mellan några tiondels bar. Dessutom lär en vanlig golvpump diffa mer än så.
Snart skall jag ut på en runda med min nya gravelbike, den pumpas "bara" till 5 bar.
På mitt jobb (KTH) använder vi mest bar, mindre ofta kPa som ju är SI-enheten för tryck.
Det var inte dig jag invände mot, utan mer synen att det skulle vara något värde i högre upplösning än 0,1 bar. Du och jag verkar vara inne på samma linje.
Det är ju en backventil, så trycket blir kvar.agehall skrev: ↑07 okt 2023 18:40Ja, ska man ha högre upplösning så bör man nog även börja ta med faktorer som hur gummit i däcken påverkas av temperaturen mm samt se till att använda kalibrerad utrustning för att fylla på luft. Dessutom har man ju problemet att när man lossar pumpen från ventilen sker ett litet (men ej försumbart!) läckage om vi börjar titta på decimalerna…
Mekaniska tryckmätare är grymt känsliga. Det räcker med en ganska liten stöt för att de ska börja visa fel.
För att 42 är lättare att komma ihåg. 42 är svaret på "den yttersta frågan om Livet, universum och allting".
Jag tycker PSI är mycket enklare att jobba med till dagligdags för just fallet "däcktryck".
Ursäkta att jag fortsätter sidospåret, men vad har du för däck (märke, bredd, typ-slang/tubeless) och fälgkombination (innerbredd) om du pumpar 5 bar i en gravelbike?mikebike skrev: ↑07 okt 2023 09:33Jag har cyklat landsväg i 35 år och aldrig någonsin använt psi. Inte hört någon som pratat om att använda det heller.Freez skrev: ↑06 okt 2023 22:58Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.
Man märker ingen skillnad mellan några tiondels bar. Dessutom lär en vanlig golvpump diffa mer än så.
Snart skall jag ut på en runda med min nya gravelbike, den pumpas "bara" till 5 bar.
På mitt jobb (KTH) använder vi mest bar, mindre ofta kPa som ju är SI-enheten för tryck.
En smaksak vad man tycker är lätt att hålla i huvudet, men min kommentar bottnar i att världen som helhet nog skulle fungera bättre om vi lämnade amerikanska enheter bakom oss. Därför tycker jag att de bör motarbetas på alla håll och kanter. Tyvärr svårt ibland. Jag ska skaffa nya vinterdäck och åker jag till däckverkstaden och säger att jag vill ha 457 mm däck till min bil blir nog förvirringen total. Jag får antagligen krypa till korset och fråga efter 18-tums däck.emlan skrev: ↑09 okt 2023 10:15Jag tycker PSI är mycket enklare att jobba med till dagligdags för just fallet "däcktryck".
I min skogscykel har jag normalt 17 PSI
min gravelcykel 25-30 PSI
Landsvägscykeln 65 PSI
"vanliga cyklar" oftast 45-50 PSI
Teslan 42 PSI
SI-enheter brukar jag normalt uppskatta, men det blir mycket svårare att hålla de talen i huvudet.
Sällan jag kan komma på någon anledning att nyttja däcktryckens enheter i kalkyler mot några andra SI-enheter.
Jag kör inte slanglöst på någon cykel. Min gravelbike används mest på asfalt och på bra grusvägar, som substitut för landsvägscykel eftersom min gravelbike har stänkskärmar.Tobbelibobbe skrev: ↑09 okt 2023 10:44Ursäkta att jag fortsätter sidospåret, men vad har du för däck (märke, bredd, typ-slang/tubeless) och fälgkombination (innerbredd) om du pumpar 5 bar i en gravelbike?mikebike skrev: ↑07 okt 2023 09:33Jag har cyklat landsväg i 35 år och aldrig någonsin använt psi. Inte hört någon som pratat om att använda det heller.Freez skrev: ↑06 okt 2023 22:58Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.
Man märker ingen skillnad mellan några tiondels bar. Dessutom lär en vanlig golvpump diffa mer än så.
Snart skall jag ut på en runda med min nya gravelbike, den pumpas "bara" till 5 bar.
På mitt jobb (KTH) använder vi mest bar, mindre ofta kPa som ju är SI-enheten för tryck.
@emlan här ovan redovisar däcktryck som jag känns spot on
Det är ju en fjäder som håller stängt, så så länge man inte övervinner fjäderkraften met högre tryck in så är ventilen stängd. Det strömmar bara in luft om man har högre tryck på utsidan än insidan.
Galet högt tryck på mtb enligt mig, körde 1,6 fram och 1,7 bak, då kör jag mest stök, typ enduromikebike skrev: ↑09 okt 2023 11:36Jag kör inte slanglöst på någon cykel. Min gravelbike används mest på asfalt och på bra grusvägar, som substitut för landsvägscykel eftersom min gravelbike har stänkskärmar.Tobbelibobbe skrev: ↑09 okt 2023 10:44Ursäkta att jag fortsätter sidospåret, men vad har du för däck (märke, bredd, typ-slang/tubeless) och fälgkombination (innerbredd) om du pumpar 5 bar i en gravelbike?mikebike skrev: ↑07 okt 2023 09:33Jag har cyklat landsväg i 35 år och aldrig någonsin använt psi. Inte hört någon som pratat om att använda det heller.Freez skrev: ↑06 okt 2023 22:58Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 okt 2023 18:56
Ja varför inte?
Det finns ju termometrar som visar båda, och då kan man välja det man vill.![]()
Man märker ingen skillnad mellan några tiondels bar. Dessutom lär en vanlig golvpump diffa mer än så.
Snart skall jag ut på en runda med min nya gravelbike, den pumpas "bara" till 5 bar.
På mitt jobb (KTH) använder vi mest bar, mindre ofta kPa som ju är SI-enheten för tryck.
@emlan här ovan redovisar däcktryck som jag känns spot on
Jag kör med Fulcrum Rapid Red hjul (700) med 23 mm innerbredd och 33/35 mm däck. Jag skulle tippa att 40 mm är max med mina fälgar och stänkskärmar.
På MTB kör jag med 2,5 - 3 bar. Vid 2 bar börjar det kännas sladdrigt. Jag väger 90 kg med kläder och Camelbak.
Här innan montage av stänkskärmar:
20231004_160942.jpg
Eftersom jag i grunden är landsvägscyklist så är jag dålig på teknisk cykling, det är knappt jag tar mig över en mindre stock. MTB för mig är dels omväxling från landsvägscykling, dels vintercykling. Jag bytte aldrig däck på min hardtail i våras, den har fortfarande dubbdäck.Jimel skrev: ↑09 okt 2023 19:50Galet högt tryck på mtb enligt mig, körde 1,6 fram och 1,7 bak, då kör jag mest stök, typ enduromikebike skrev: ↑09 okt 2023 11:36Jag kör inte slanglöst på någon cykel. Min gravelbike används mest på asfalt och på bra grusvägar, som substitut för landsvägscykel eftersom min gravelbike har stänkskärmar.Tobbelibobbe skrev: ↑09 okt 2023 10:44Ursäkta att jag fortsätter sidospåret, men vad har du för däck (märke, bredd, typ-slang/tubeless) och fälgkombination (innerbredd) om du pumpar 5 bar i en gravelbike?mikebike skrev: ↑07 okt 2023 09:33Jag har cyklat landsväg i 35 år och aldrig någonsin använt psi. Inte hört någon som pratat om att använda det heller.Freez skrev: ↑06 okt 2023 22:58
Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.
Man märker ingen skillnad mellan några tiondels bar. Dessutom lär en vanlig golvpump diffa mer än så.
Snart skall jag ut på en runda med min nya gravelbike, den pumpas "bara" till 5 bar.
På mitt jobb (KTH) använder vi mest bar, mindre ofta kPa som ju är SI-enheten för tryck.
@emlan här ovan redovisar däcktryck som jag känns spot on
Jag kör med Fulcrum Rapid Red hjul (700) med 23 mm innerbredd och 33/35 mm däck. Jag skulle tippa att 40 mm är max med mina fälgar och stänkskärmar.
På MTB kör jag med 2,5 - 3 bar. Vid 2 bar börjar det kännas sladdrigt. Jag väger 90 kg med kläder och Camelbak.
Här innan montage av stänkskärmar:
20231004_160942.jpg