Sida 2 av 3

Re: Däcktryck?

Postat: 06 okt 2023 23:18
av AAKEE
Freez skrev: 06 okt 2023 22:38

10 grader Celsius är 50 grader Farenheit 😉
Fast ett delta på 10C är 18 F för tydlighetens skull.

Re: Däcktryck?

Postat: 07 okt 2023 00:09
av Nicke Nyfiken
Freez skrev: 06 okt 2023 22:58

Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.
Helt riktigt så cyklar jag inte på landsväg. Cyklar jag så är det MTB. På landsvägen kör jag bil, och tutar irriterat på cyklister i grupp. ;)

Jo jag vet hur det funkar för jag har använt psi oändligt mycket mer än bar, eftersom jag arbetat med amerikanska flygmaskiner i hela mitt vuxna liv. Där mäts alla tryck i psi utom det barometriska lufttrycket.
Men inte skulle jag få för mig att använda psi på bilen bara för det.

Rent generellt tycker jag det är ganska skrattretande att en del folk som i alla tider mätt däcktrycket på sina bilar i bar, plötsligt börjar använda psi bara för att de köpt en amerikanska bil. :lol:

Re: Däcktryck?

Postat: 07 okt 2023 08:59
av SkipperO
Minns denna kommentar från Elon 2018 ” Highly recommend dropping tire pressure 10% below max to ~39 psi for comfort. Only affects range by ~2%”. Exakt vilka däck och vad rekommendationen var då vet jag ej, men jag kör med 2,7-2,8 bar till vardags på sommarhjulen då jag tycker den går så mycket mjukare över ojämnheter då.

Re: Däcktryck?

Postat: 07 okt 2023 09:33
av mikebike
Freez skrev: 06 okt 2023 22:58
Nicke Nyfiken skrev: 06 okt 2023 18:56
SkipperO skrev: 06 okt 2023 17:11
Freez skrev: 06 okt 2023 13:35
En temperatursänkning på 10 grader orsakar att däcktrycket sjunker ca 0,1 bar/1,45 psi.
10 grader Farenheit? :D
Ja varför inte?
Det finns ju termometrar som visar båda, och då kan man välja det man vill. :D
Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.
Jag har cyklat landsväg i 35 år och aldrig någonsin använt psi. Inte hört någon som pratat om att använda det heller.
Man märker ingen skillnad mellan några tiondels bar. Dessutom lär en vanlig golvpump diffa mer än så.
Snart skall jag ut på en runda med min nya gravelbike, den pumpas "bara" till 5 bar.

På mitt jobb (KTH) använder vi mest bar, mindre ofta kPa som ju är SI-enheten för tryck.

Re: Däcktryck?

Postat: 07 okt 2023 12:24
av Freez
mikebike skrev: 07 okt 2023 09:33
Freez skrev: 06 okt 2023 22:58
Nicke Nyfiken skrev: 06 okt 2023 18:56
SkipperO skrev: 06 okt 2023 17:11
Freez skrev: 06 okt 2023 13:35
En temperatursänkning på 10 grader orsakar att däcktrycket sjunker ca 0,1 bar/1,45 psi.
10 grader Farenheit? :D
Ja varför inte?
Det finns ju termometrar som visar båda, och då kan man välja det man vill. :D
Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.
Jag har cyklat landsväg i 35 år och aldrig någonsin använt psi. Inte hört någon som pratat om att använda det heller.
Man märker ingen skillnad mellan några tiondels bar. Dessutom lär en vanlig golvpump diffa mer än så.
Snart skall jag ut på en runda med min nya gravelbike, den pumpas "bara" till 5 bar.

På mitt jobb (KTH) använder vi mest bar, mindre ofta kPa som ju är SI-enheten för tryck.
Då har du helt enkelt missat det tåget att psi blivit vanligare att använda inom cykelsporten. Men som sagt du väljer själv vilken enhet du vill använda, båda är rätt och på däcken anges båda enheterna. Några exempel:

https://www.canyon.com/sv-se/blog-conte ... 62021.html

https://guider.wiggle.se/hur-du-hittar- ... -cykeldack

https://www.bikemasters.se/vilket-tryck ... eldack-ha/

Konstaterar igen att Tesla rekommenderar 42 psi vilket motsvarar 2,9 bar. Vill man inte lyssna på det utan tror sig veta bättre än Tesla själva är det helt ok för mig. Man kan även ändra enheten psi/bar i displayen. Släpper tråden efter detta inlägg och önskar dig en trevlig tur!

Re: Däcktryck?

Postat: 07 okt 2023 17:32
av kenjon
Vill man ha högre upplösning är det väl bara att använda millibar.... :D

Re: Däcktryck?

Postat: 07 okt 2023 18:12
av Niklas Z
Men vad är nyttan med högre upplösning än 0,1 bar? Det är ju inte F1-bilar vi kör omkring med. Har vi t ex exakt 2,9 bar när det är 20 ° ute så sjunker det till c:a 2,85 bar om temperaturen sjunker till 15 ° och stiger till 2,95 bar om temperaturen stiger till 25 °. Hur många kan märka den skillnaden i vardaglig körning?
Däcktrycket är ju en kompromiss utifrån flera olika parameterar. När en tillverkare rekommenderar ett visst tryck är det ett värde som inte ska vara på gränsen till katastrof.

Re: Däcktryck?

Postat: 07 okt 2023 18:19
av kenjon
Jag håller helt med dej. Att jag skrev millibar var bara för att någon tidigare i tråden tyckte att det var för dålig upplösning, och då valde psi istället.

Re: Däcktryck?

Postat: 07 okt 2023 18:22
av Niklas Z
kenjon skrev: 07 okt 2023 18:19
Jag håller helt med dej. Att jag skrev millibar var bara för att någon tidigare i tråden tyckte att det var för dålig upplösning, och då valde psi istället.
Det var inte dig jag invände mot, utan mer synen att det skulle vara något värde i högre upplösning än 0,1 bar. Du och jag verkar vara inne på samma linje.

Re: Däcktryck?

Postat: 07 okt 2023 18:40
av agehall
Ja, ska man ha högre upplösning så bör man nog även börja ta med faktorer som hur gummit i däcken påverkas av temperaturen mm samt se till att använda kalibrerad utrustning för att fylla på luft. Dessutom har man ju problemet att när man lossar pumpen från ventilen sker ett litet (men ej försumbart!) läckage om vi börjar titta på decimalerna…

Re: Däcktryck?

Postat: 07 okt 2023 18:59
av AAKEE
agehall skrev: 07 okt 2023 18:40
Ja, ska man ha högre upplösning så bör man nog även börja ta med faktorer som hur gummit i däcken påverkas av temperaturen mm samt se till att använda kalibrerad utrustning för att fylla på luft. Dessutom har man ju problemet att när man lossar pumpen från ventilen sker ett litet (men ej försumbart!) läckage om vi börjar titta på decimalerna…
Det är ju en backventil, så trycket blir kvar.

Re: Däcktryck?

Postat: 08 okt 2023 01:30
av kenjon
Ibland undrar jag hur pass nogrann utrustningen är på mackarna... jag tror de kan visa rätt mycket fel.

Re: Däcktryck?

Postat: 08 okt 2023 01:40
av AAKEE
kenjon skrev: 08 okt 2023 01:30
Ibland undrar jag hur pass nogrann utrustningen är på mackarna... jag tror de kan visa rätt mycket fel.
Mekaniska tryckmätare är grymt känsliga. Det räcker med en ganska liten stöt för att de ska börja visa fel.
Jag har en egen tryckmätare som jag använder för att kolla trycket när det inte finns TMPS. Innan jag köpte egen kompressor hade jag med den på macken för att kolla att det blev rätt.
Har sett en väldigt stor variation mellan min tryckmätare och mackarna, upp till 1kg fel i bägge riktningar.

Min egen påfyllare med tryckmätare visade rätt som ny och i ca 10 år, var noga med att den inte skulle utsättas för våld eller ramla i backen. Hittade den nyligen i garaget på golvet, så den har ramlat 1 gång. Efter det underdriver den ca 0.25 bar, i vart fall vid cirka 3bar.

Det här är ju dock inget problem för Teslor med TMPS där man läser trycket i bilen.

Re: Däcktryck?

Postat: 08 okt 2023 09:50
av SIR N
mikebike skrev: 06 okt 2023 10:39
Freez skrev: 06 okt 2023 10:25
Rekommenderat kalltryck för 19" hjulen med rekommunderad dimension är 42 psi.
Varför vill man använda pund per kvadrattum när mackarnas påfyllningsstationer är graderade i bar?
För att 42 är lättare att komma ihåg. 42 är svaret på "den yttersta frågan om Livet, universum och allting".

Re: Däcktryck?

Postat: 09 okt 2023 10:15
av emlan
Niklas Z skrev: 06 okt 2023 13:57
Lite OT, men personligen tycker jag att korkade amerikanska enheter bör undvikas i största möjliga mån, i all synnerhet när det finns en vettig enhet som är förenlig med SI-systemet.
Jag tycker PSI är mycket enklare att jobba med till dagligdags för just fallet "däcktryck".
I min skogscykel har jag normalt 17 PSI
min gravelcykel 25-30 PSI
Landsvägscykeln 65 PSI
"vanliga cyklar" oftast 45-50 PSI
Teslan 42 PSI

SI-enheter brukar jag normalt uppskatta, men det blir mycket svårare att hålla de talen i huvudet.
Sällan jag kan komma på någon anledning att nyttja däcktryckens enheter i kalkyler mot några andra SI-enheter.

Re: Däcktryck?

Postat: 09 okt 2023 10:44
av Tobbelibobbe
mikebike skrev: 07 okt 2023 09:33
Freez skrev: 06 okt 2023 22:58
Nicke Nyfiken skrev: 06 okt 2023 18:56
SkipperO skrev: 06 okt 2023 17:11
Freez skrev: 06 okt 2023 13:35
En temperatursänkning på 10 grader orsakar att däcktrycket sjunker ca 0,1 bar/1,45 psi.
10 grader Farenheit? :D
Ja varför inte?
Det finns ju termometrar som visar båda, och då kan man välja det man vill. :D
Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.
Jag har cyklat landsväg i 35 år och aldrig någonsin använt psi. Inte hört någon som pratat om att använda det heller.
Man märker ingen skillnad mellan några tiondels bar. Dessutom lär en vanlig golvpump diffa mer än så.
Snart skall jag ut på en runda med min nya gravelbike, den pumpas "bara" till 5 bar.

På mitt jobb (KTH) använder vi mest bar, mindre ofta kPa som ju är SI-enheten för tryck.
Ursäkta att jag fortsätter sidospåret, men vad har du för däck (märke, bredd, typ-slang/tubeless) och fälgkombination (innerbredd) om du pumpar 5 bar i en gravelbike?

@emlan här ovan redovisar däcktryck som jag känns spot on

Re: Däcktryck?

Postat: 09 okt 2023 10:49
av Niklas Z
emlan skrev: 09 okt 2023 10:15
Niklas Z skrev: 06 okt 2023 13:57
Lite OT, men personligen tycker jag att korkade amerikanska enheter bör undvikas i största möjliga mån, i all synnerhet när det finns en vettig enhet som är förenlig med SI-systemet.
Jag tycker PSI är mycket enklare att jobba med till dagligdags för just fallet "däcktryck".
I min skogscykel har jag normalt 17 PSI
min gravelcykel 25-30 PSI
Landsvägscykeln 65 PSI
"vanliga cyklar" oftast 45-50 PSI
Teslan 42 PSI

SI-enheter brukar jag normalt uppskatta, men det blir mycket svårare att hålla de talen i huvudet.
Sällan jag kan komma på någon anledning att nyttja däcktryckens enheter i kalkyler mot några andra SI-enheter.
En smaksak vad man tycker är lätt att hålla i huvudet, men min kommentar bottnar i att världen som helhet nog skulle fungera bättre om vi lämnade amerikanska enheter bakom oss. Därför tycker jag att de bör motarbetas på alla håll och kanter. Tyvärr svårt ibland. Jag ska skaffa nya vinterdäck och åker jag till däckverkstaden och säger att jag vill ha 457 mm däck till min bil blir nog förvirringen total. Jag får antagligen krypa till korset och fråga efter 18-tums däck.

Re: Däcktryck?

Postat: 09 okt 2023 11:36
av mikebike
Tobbelibobbe skrev: 09 okt 2023 10:44
mikebike skrev: 07 okt 2023 09:33
Freez skrev: 06 okt 2023 22:58
Nicke Nyfiken skrev: 06 okt 2023 18:56
SkipperO skrev: 06 okt 2023 17:11


10 grader Farenheit? :D
Ja varför inte?
Det finns ju termometrar som visar båda, och då kan man välja det man vill. :D
Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.
Jag har cyklat landsväg i 35 år och aldrig någonsin använt psi. Inte hört någon som pratat om att använda det heller.
Man märker ingen skillnad mellan några tiondels bar. Dessutom lär en vanlig golvpump diffa mer än så.
Snart skall jag ut på en runda med min nya gravelbike, den pumpas "bara" till 5 bar.

På mitt jobb (KTH) använder vi mest bar, mindre ofta kPa som ju är SI-enheten för tryck.
Ursäkta att jag fortsätter sidospåret, men vad har du för däck (märke, bredd, typ-slang/tubeless) och fälgkombination (innerbredd) om du pumpar 5 bar i en gravelbike?

@emlan här ovan redovisar däcktryck som jag känns spot on
Jag kör inte slanglöst på någon cykel. Min gravelbike används mest på asfalt och på bra grusvägar, som substitut för landsvägscykel eftersom min gravelbike har stänkskärmar.
Jag kör med Fulcrum Rapid Red hjul (700) med 23 mm innerbredd och 33/35 mm däck. Jag skulle tippa att 40 mm är max med mina fälgar och stänkskärmar.

På MTB kör jag med 2,5 - 3 bar. Vid 2 bar börjar det kännas sladdrigt. Jag väger 90 kg med kläder och Camelbak.

Här innan montage av stänkskärmar:
20231004_160942.jpg

Re: Däcktryck?

Postat: 09 okt 2023 18:54
av agehall
AAKEE skrev: 07 okt 2023 18:59
Det är ju en backventil, så trycket blir kvar.
Jo, för min del blir det ingen skillnad, men ska man börja mäta så exakt som vissa verkar tycka så är jag tveksam till att däcksventiler sluter så snabbt…

Re: Däcktryck?

Postat: 09 okt 2023 18:59
av taliz
Kör också landsväg och jag har 9 bar i mina däck. :D

Re: Däcktryck?

Postat: 09 okt 2023 19:44
av AAKEE
agehall skrev: 09 okt 2023 18:54
AAKEE skrev: 07 okt 2023 18:59
Det är ju en backventil, så trycket blir kvar.
Jo, för min del blir det ingen skillnad, men ska man börja mäta så exakt som vissa verkar tycka så är jag tveksam till att däcksventiler sluter så snabbt…
Det är ju en fjäder som håller stängt, så så länge man inte övervinner fjäderkraften met högre tryck in så är ventilen stängd. Det strömmar bara in luft om man har högre tryck på utsidan än insidan.
När man släpper knappen som fyller luft stänger ventilen omedelbart. Med omedelbart menar jag omedelbart, som i ”omedelbart”.

Fjäderkraften i komb. med tryckskillnaden kommer stänga ventilen som har grymt liten egenvikt (dvs, kan accellerera extremt snabbt då den väger ’åssit’ i förhållande till kraften som verkar på den)

Pyset som kommer när man tar bort luftfyllaren är övertrycket på utsidan av ventilen.

Jag fattar inte att vi har den här diskussionen…

Hade 0.1bar inte räckt som upplösning för däckstrycket hade teslan haft hundradelar i graderingen. Trycksensorn mäter hundradelar av bar och bilen har koll på det, se mitt tidigare inlägg från teslafi.

De flesta bilar har olika tryck för olika last angivet. Tesla har det inte, de kör ”högt tryck” rakt av, sannolikt av förbrukningsskäl.

Ska man vara grymt petimetrig och köra väldigt noga tryck, så att tiondels bar inte duger som ref. bör man kanske ha lite högre tryck på vänster sida när man kör själv.
Nä, jag tycker inte det men jag tycker att tiondelar av bar är good enough.
Det är väl helt egalt om man vill go PSI eller köra med SI-enheter.

Diskussionen om PSI eller bar är lika mätklig som procent eller km på räckvidden.

Många som argt hävdar att procent är bättre har inte insett att km är den enda av de två som faktiskt ger ett värde på energin ombord.
Procent, utan att veta av vad är grymt abstrakt.

Med det sagt, jag kör procent men förstår/accepterar de som kör km.

Re: Däcktryck?

Postat: 09 okt 2023 19:50
av Jimel
mikebike skrev: 09 okt 2023 11:36
Tobbelibobbe skrev: 09 okt 2023 10:44
mikebike skrev: 07 okt 2023 09:33
Freez skrev: 06 okt 2023 22:58
Nicke Nyfiken skrev: 06 okt 2023 18:56

Ja varför inte?
Det finns ju termometrar som visar båda, och då kan man välja det man vill. :D
Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.
Jag har cyklat landsväg i 35 år och aldrig någonsin använt psi. Inte hört någon som pratat om att använda det heller.
Man märker ingen skillnad mellan några tiondels bar. Dessutom lär en vanlig golvpump diffa mer än så.
Snart skall jag ut på en runda med min nya gravelbike, den pumpas "bara" till 5 bar.

På mitt jobb (KTH) använder vi mest bar, mindre ofta kPa som ju är SI-enheten för tryck.
Ursäkta att jag fortsätter sidospåret, men vad har du för däck (märke, bredd, typ-slang/tubeless) och fälgkombination (innerbredd) om du pumpar 5 bar i en gravelbike?

@emlan här ovan redovisar däcktryck som jag känns spot on
Jag kör inte slanglöst på någon cykel. Min gravelbike används mest på asfalt och på bra grusvägar, som substitut för landsvägscykel eftersom min gravelbike har stänkskärmar.
Jag kör med Fulcrum Rapid Red hjul (700) med 23 mm innerbredd och 33/35 mm däck. Jag skulle tippa att 40 mm är max med mina fälgar och stänkskärmar.

På MTB kör jag med 2,5 - 3 bar. Vid 2 bar börjar det kännas sladdrigt. Jag väger 90 kg med kläder och Camelbak.

Här innan montage av stänkskärmar:
20231004_160942.jpg
Galet högt tryck på mtb enligt mig, körde 1,6 fram och 1,7 bak, då kör jag mest stök, typ enduro

Re: Däcktryck?

Postat: 09 okt 2023 20:04
av mikebike
Jimel skrev: 09 okt 2023 19:50
mikebike skrev: 09 okt 2023 11:36
Tobbelibobbe skrev: 09 okt 2023 10:44
mikebike skrev: 07 okt 2023 09:33
Freez skrev: 06 okt 2023 22:58


Om du hade varit en landsvägscyklist hade du vetat att man vanligtvis använder psi för att mäta lufttrycket även i Sverige. Varför, jo det enklare att pumpa exakt rätt tryck. Tex mellan 80-120 psi, bar innebär decimaler. Inget konstigt att använda psi som enhet på bilar. Men som sagt välj själv vilken enhet som passar dig bäst.
Jag har cyklat landsväg i 35 år och aldrig någonsin använt psi. Inte hört någon som pratat om att använda det heller.
Man märker ingen skillnad mellan några tiondels bar. Dessutom lär en vanlig golvpump diffa mer än så.
Snart skall jag ut på en runda med min nya gravelbike, den pumpas "bara" till 5 bar.

På mitt jobb (KTH) använder vi mest bar, mindre ofta kPa som ju är SI-enheten för tryck.
Ursäkta att jag fortsätter sidospåret, men vad har du för däck (märke, bredd, typ-slang/tubeless) och fälgkombination (innerbredd) om du pumpar 5 bar i en gravelbike?

@emlan här ovan redovisar däcktryck som jag känns spot on
Jag kör inte slanglöst på någon cykel. Min gravelbike används mest på asfalt och på bra grusvägar, som substitut för landsvägscykel eftersom min gravelbike har stänkskärmar.
Jag kör med Fulcrum Rapid Red hjul (700) med 23 mm innerbredd och 33/35 mm däck. Jag skulle tippa att 40 mm är max med mina fälgar och stänkskärmar.

På MTB kör jag med 2,5 - 3 bar. Vid 2 bar börjar det kännas sladdrigt. Jag väger 90 kg med kläder och Camelbak.

Här innan montage av stänkskärmar:
20231004_160942.jpg
Galet högt tryck på mtb enligt mig, körde 1,6 fram och 1,7 bak, då kör jag mest stök, typ enduro
Eftersom jag i grunden är landsvägscyklist så är jag dålig på teknisk cykling, det är knappt jag tar mig över en mindre stock. MTB för mig är dels omväxling från landsvägscykling, dels vintercykling. Jag bytte aldrig däck på min hardtail i våras, den har fortfarande dubbdäck. :mrgreen:
Min heldämpade har gått max 50 mil i år.
Jag jobbpendlar på en odämpad single speed MTB. 5 mil i veckan året runt.

@taliz 6-7 bar på landsväg, 23 mm däck.

Re: Däcktryck?

Postat: 10 okt 2023 00:34
av AAKEE
mikebike skrev: 09 okt 2023 20:04
23 mm däck.
29/32” menar du väl 😀

Re: Däcktryck?

Postat: 10 okt 2023 07:47
av mikebike
AAKEE skrev: 10 okt 2023 00:34
mikebike skrev: 09 okt 2023 20:04
23 mm däck.
29/32” menar du väl 😀
Max på min träningsracer är 25 fram och 23 bak, sedan tar bromsen emot.
20230714_223124.jpg