Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3978
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av AAKEE »

LarsaR skrev: 08 nov 2023 07:50
AAKEE skrev: 08 nov 2023 00:10
LarsaR skrev: 07 nov 2023 19:52

Om Pläd har 3 motorer, värmer den med 9 kW då?
Sannolikt. Vi skulle egentligen behöva sponsra utvecklarnav SMT med en Plaid så de kan tuna programvaran åt oss :-) (För SMT kan tex bara hålla koll på två motorer som det är, och bara visa 96 celler i serie fast nya model S kör 110 celler i serie.)

Jag körde ut bilen nyss, slog av kupevärmen och battery power blev 0.6kW. Bilen vaken med lysen, stereo mm på.
Sedan aktiverade jag Plaid mode och dragstrip mode så den började värma batteriet.
Då blev battery power 12kW (12.1-12.2 kW).
När jag stängde av dragstrip mode & Plaid återgick den till 0.6kW.

IMG_5919.jpeg

Gissningsvis tre motorer på 3kW per styck och värmepumpen tog troligen ytterluft ochvärmepumpade.

Jag har sett drygt 15kW batterypower när Plaidbilen stått ute i runt -12C över natten.
Ingen värmeenergi i batteriet och för kall luft så värmepumpen gick troligen i lossy mode dvs skapa värme 1:1 (tog 6kW i min M3P) och det är antagligen samma värmepumpseffekt.
3x3 kW motorvärme + 6kW värmepump = 15 kW + de där ~300-600W närxdwn är vaken blir rätt exakt enligt loggarna.
Har dock inte alls samma definitiva värden som i M3P där SMT var finsnickrat just för den biltypen så när det gäller Plaid blir det än så länge guesstimates utifrån tillgänglig data.
TACK! Alltid intressanta och lärorika svar 😊
Just nu värmer min bil sig själv med 20kW. Stått ute pga lite husfix, -17 ute, celltemp var -4.5C när jag slog på värmen.

3x3+6 kW räcker inte, den ger mer!
20kW.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar