Att likställa rostiga bromsar(pga att de inte används) med "sämst kvalitet" är nog att dra det lite långt.kaffekoko skrev: ↑24 nov 2023 15:30Verkar väl gå sådär att lösa problematiska saker om man toppar statistiken över bilar med sämst kvalite. Alternativkostnaden (dvs. att folk avstår att köpa tesla-bilar) lär bli högre än frivillig kontroll innan besiktning. Men Tesla är knappast kända för att ta sånt i betraktande.. det mer "my way or the highway" hos dem som vanligt.taliz skrev: ↑24 nov 2023 10:54Nog billigare(och bättre för alla parter) att försöka förbättra tillförlitligheten på komponenterna än att kalla in alla bilar på kontroll.kaffekoko skrev: ↑24 nov 2023 10:20Ja absolut. Det innebär dock att felen upptäcks på bilprovningen. Ger missvisande statistik för Teslas nackdel. Hade man haft krav på service som andra märken hade man kunnat ställa in ljusen och bytt länkarmarna. Nu är första kontrollen som bilen ser besiktning istället för service. Ger tesla oförtjänt dåligt kvalitetsrykte. Detta i kombination med panel gap från fabriken i usa. Sett ur ett rent pr-syfte skulle man kunna erbjuda gratis kontroll inför besiktningen. Provbromsa, ryck i länkarmarna, kolla ljuset .. skulle kunna vara gjort på en kvart.taliz skrev: ↑21 nov 2023 16:37Dvs precis som det borde vara.
Besiktning är ju en kontroll. Men många tillverkare kräver att man förutom den lagstadgade kontrollen betalar tusentals kronor för deras egna kontroller.
Min Zoe ville Renault ha 3100kr för att kontrollera. Efter prutade gick de ner till 2100 och nu är senaste bud 1100…
Hade det inte varit för att garantin inte gäller utan det hade jag naturligtvis undvikit dessa utsugare.
Det är ju så Tesla jobbar rent allmänt. Massa saker som varit problematiska är lösta numera.
Har hört nått rykte om att VW på sina ID-bilar har nån feature som motionerar bromsarna. Om det stämmer och det funkar så kanske Tesla kunde införa ngt liknande.