Re: Batteriförbrukning i minusgrader
Postat: 01 dec 2023 16:34
De där är från teslafi, en online-tjänst man kan skaffa. Loggar data på ens egen bil.
De där är från teslafi, en online-tjänst man kan skaffa. Loggar data på ens egen bil.
Hur kallt var det ute?
Inte så farligt kallt, -2 till -5.AAKEE skrev: ↑01 dec 2023 22:17Hur kallt var det ute?
Jag har inte sett kylan “ta” mer än 5%, då med celltemp -15C (bilen stått flera dygn på jobbet i sträng kyla)
En annan möjlighet är att BMS var off avseende SOC. Hade du kört långt innan?
När man kör är ju SOC beräknad och uppdateras när man parkerar och batteriet får vila. Största justeringen brukar komma inom en kvart-tjugo minuter innan bilen somnar.
Mer än 5% låter som en kombo av att batteriet blir kallt och att BMS justerat SOC efter att bilen mätt vilospänningen på batteriet.
Förövrigt så mäter bilen(BMS) samma SOC när batteriet är svinkallt men det presenteras ett lägre värde på skärmen för att kompensera för batteriuppvärmning och högre förluster pga intern resistans.
Vilospänningen i lithiumbatterier är väldigt stabil gentemot temperaturen. I vissa fall ökar den t.o.m vid lägre temperatur.
Är BMS ute och cyklar med kapaciteten så blir det en märkbar justering efter längre resor. Det kan lätt bli ganska rejält om man kör - laddar SuC - kör.Legato skrev: ↑01 dec 2023 22:42[
Inte så farligt kallt, -2 till -5.
Långresa var det definitivt. Kanske hade tur att jag laddade vid typ 20% och 25% (av annan anledning, nämligen nyköpt och ej på Teslakontot så ville ha lite marginal...). På vägen ner med P så laddade jag vid 3% resp 5%![]()
Tråkigt dock om BMS justerade ner. Den visade 522 km, kändes hyfsat rimligt för en 2021a E3D med 3300 mil, eller vad säger din modell?
Batteriet tappar ingen energi av att kylas ned.Off Grid Byggaren skrev: ↑01 dec 2023 22:44Frågan är om man verkligen tappar batteri kapaciteten i kyla.
Den har 580 km. Visste inte att E3D även kunde vara 614.AAKEE skrev: ↑01 dec 2023 23:18Är BMS ute och cyklar med kapaciteten så blir det en märkbar justering efter längre resor. Det kan lätt bli ganska rejält om man kör - laddar SuC - kör.Legato skrev: ↑01 dec 2023 22:42[
Inte så farligt kallt, -2 till -5.
Långresa var det definitivt. Kanske hade tur att jag laddade vid typ 20% och 25% (av annan anledning, nämligen nyköpt och ej på Teslakontot så ville ha lite marginal...). På vägen ner med P så laddade jag vid 3% resp 5%![]()
Tråkigt dock om BMS justerade ner. Den visade 522 km, kändes hyfsat rimligt för en 2021a E3D med 3300 mil, eller vad säger din modell?
Jag har några goda exempel på hur det kan vara, fast där BMS underskattar kapaciteten.
Både med min M3P och MSP. Det är lätt att se med tex teslafi eller Scan my tesla (om man loggar, eller kollar SOC vid parkering och sedan kanske 20-30 min efteråt (sentry off ger bättre värde).
SOC som definieras av vilospänningen i batteriet kan inte mätas vid körning så det beräknas under körning och bygger på BMS beräknade batterikapacitet. Är den överdriven kommer BMS räkna fram ett för högt värde.
När man parkerar kommer BMS rätt snabbt kunna börja justera sin uppfattning om SOC även om bilen inte somnat. Efter en timmes vila eller så blir det naturligtvis mer exakt men den stora justeringen brukar ske inom 30min.
Här syns att BMS justerar upp SOC efter en stund.
IMG_6255.jpeg
Parkerade med 42%
IMG_6256.jpeg
Efter en liten stund var det 43%
IMG_6258.jpeg
Det är faktiskt möjligt att räkna fram den riktiga kapaciteten eller hur fel BMS är ute med hjälp av detta.
Vilken WLTP har bilen? 580km eller 614?
Det förekom både det gamla 77.8 kWh-batteriet som var strypt till ca 75 kWh och 82.1kWh-batteriet, bägge med koden E3D i början av 2021 leverans.
522km blir ca 71.6kWh kapacitet.
71.6 låter som lite låg degradering på ett strypt 77.8kWh-batteri, men det skulle kunna bero på att någon hållt låg SOC överlag.
71.6 kWh på 82.1-kWh batteriet blir cirka 13% från specificerad kapacitet vilket kan låta högt men det batteriet är uppenbart känsligt. När de hade min gamla på Carla med uppmätt 5% från specificerad kapacitethade de övriga 9-13%, trots både betydligt nyare bilar och lägre miltal.
Svårt avgöra rakt av vilket batteri det är på rangen, kan var ett välskött 75(strypt 77.8) eller ett 82.1 som oftast stått med 80-90%.
Japp, i början av refresh hade Tesla bara E3D för alla panasonic. Min M3P ’21 var en tidig med koden E3D trots stora 2170L-batteriet på 82.1kWh.
Via TeslaFi.com bra program som kan visa massor av data från bilen, kostar årsavgift. Finns en annan programvara som du kan köra gratis tex på en NAS
Tack för upplysningen. Vad heter programvaran som är gratis?RickardSvard skrev: ↑04 dec 2023 10:05Via TeslaFi.com bra program som kan visa massor av data från bilen, kostar årsavgift. Finns en annan programvara som du kan köra gratis tex på en NAS
Finns en del andra också.
Men dessa har jag erfarenhet av.