Re: Teslan stängdes av i låg temp
Postat: 06 dec 2023 23:18
Du får berätta hur det går. Jag är klart Nyfiken eftersom jag kör med ganska exakt samma setup med ledbar och inkoppling. Och jag ska också köra några vändor till fjällen i vinter.Contres skrev: ↑06 dec 2023 21:38
Jag kommer göra samma trip nu i helgen men det blir troligen inte lika kallt. Blir intressant att se om det upprepar sig. I så fall kanske jag ger mig på en koppling till cigarett-uttaget i kupén, men det bär emot att börja trixa allt för mycket med sånt här på en modern bil.
Uppdatering. Vi körde åter upp till fjällstugan igår kväll . Ca 12-14 minusgrader. Körde Led-rampen mest hela tiden, säkert 20-30 min konstant ibland . Inga problem eller varningar.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 dec 2023 23:34Du får berätta hur det går. Jag är klart Nyfiken eftersom jag kör med ganska exakt samma setup med ledbar och inkoppling. Och jag ska också köra några vändor till fjällen i vinter.Contres skrev: ↑06 dec 2023 21:38
Jag kommer göra samma trip nu i helgen men det blir troligen inte lika kallt. Blir intressant att se om det upprepar sig. I så fall kanske jag ger mig på en koppling till cigarett-uttaget i kupén, men det bär emot att börja trixa allt för mycket med sånt här på en modern bil.
När du säger att reläkabeln är kopplad med plus på batteripolen, menar du då på den fasta pluspolen ovanför batteriet?
Ska vi bestämma att det är den låga temperaturen som är den utlösande faktorn?Contres skrev: ↑08 dec 2023 09:45Uppdatering. Vi körde åter upp till fjällstugan igår kväll . Ca 12-14 minusgrader. Körde Led-rampen mest hela tiden, säkert 20-30 min konstant ibland . Inga problem eller varningar.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 dec 2023 23:34Du får berätta hur det går. Jag är klart Nyfiken eftersom jag kör med ganska exakt samma setup med ledbar och inkoppling. Och jag ska också köra några vändor till fjällen i vinter.Contres skrev: ↑06 dec 2023 21:38
Jag kommer göra samma trip nu i helgen men det blir troligen inte lika kallt. Blir intressant att se om det upprepar sig. I så fall kanske jag ger mig på en koppling till cigarett-uttaget i kupén, men det bär emot att börja trixa allt för mycket med sånt här på en modern bil.
När du säger att reläkabeln är kopplad med plus på batteripolen, menar du då på den fasta pluspolen ovanför batteriet?
Har inte följt tråden men det verkar finnss en gräns för hur mycket lågvolt ( ”12V”) bilen kan producera.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 dec 2023 21:08
Ska vi bestämma att det är den låga temperaturen som är den utlösande faktorn?![]()
Vad jag kan utläsa från service manual är värmepumpen på HV, dvs 400V systemet, inte 12V.AAKEE skrev: ↑08 dec 2023 21:26Har inte följt tråden men det verkar finnss en gräns för hur mycket lågvolt ( ”12V”) bilen kan producera.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 dec 2023 21:08
Ska vi bestämma att det är den låga temperaturen som är den utlösande faktorn?![]()
Är det svinkallt och batteriet är kallt måste värmepumpen göra strömmen i lossy mode, dcs COP1.
När bilen behöver 6kW värme är det 6kW lågvolt som behövs som det verkar…
Har man mycket extramonterad egen förbrukning når man nog den gränsen (som det verkat på ett gäng inlägg om samma sak),
Det innebära att värmepumpen skulle dra 500 ampere. Det kräver rätt feta kablar...AAKEE skrev: ↑08 dec 2023 21:26Har inte följt tråden men det verkar finnss en gräns för hur mycket lågvolt ( ”12V”) bilen kan producera.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 dec 2023 21:08
Ska vi bestämma att det är den låga temperaturen som är den utlösande faktorn?![]()
Är det svinkallt och batteriet är kallt måste värmepumpen göra strömmen i lossy mode, dcs COP1.
När bilen behöver 6kW värme är det 6kW lågvolt som behövs som det verkar…
Har man mycket extramonterad egen förbrukning når man nog den gränsen (som det verkat på ett gäng inlägg om samma sak),
Absolut, men snarare 400 då ett 12V system håller 14V eller drygt det.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 dec 2023 00:54Det innebära att värmepumpen skulle dra 500 ampere.AAKEE skrev: ↑08 dec 2023 21:26Har inte följt tråden men det verkar finnss en gräns för hur mycket lågvolt ( ”12V”) bilen kan producera.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 dec 2023 21:08
Ska vi bestämma att det är den låga temperaturen som är den utlösande faktorn?![]()
Är det svinkallt och batteriet är kallt måste värmepumpen göra strömmen i lossy mode, dcs COP1.
När bilen behöver 6kW värme är det 6kW lågvolt som behövs som det verkar…
Har man mycket extramonterad egen förbrukning når man nog den gränsen (som det verkat på ett gäng inlägg om samma sak),![]()
Ja då är det inga problem...AAKEE skrev: ↑09 dec 2023 01:14Absolut, men snarare 400 då ett 12V system håller 14V eller drygt det.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 dec 2023 00:54Det innebära att värmepumpen skulle dra 500 ampere.AAKEE skrev: ↑08 dec 2023 21:26Har inte följt tråden men det verkar finnss en gräns för hur mycket lågvolt ( ”12V”) bilen kan producera.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 dec 2023 21:08
Ska vi bestämma att det är den låga temperaturen som är den utlösande faktorn?![]()
Är det svinkallt och batteriet är kallt måste värmepumpen göra strömmen i lossy mode, dcs COP1.
När bilen behöver 6kW värme är det 6kW lågvolt som behövs som det verkar…
Har man mycket extramonterad egen förbrukning når man nog den gränsen (som det verkat på ett gäng inlägg om samma sak),![]()
Det är absolut läsbart men kanske inte den smartaste lösningen.
Ja jag tror vi får leta vidare efter anledningen till TS problem i kylan.
Bra spaning, men högre ström ger större förluster så batteriet borde i då fall värmas fortare med högre last.Elmil skrev: ↑09 dec 2023 10:28Ingineerix dissekerar LV-batteriet i Plaid:
https://youtu.be/QLVFxgKnV0U?list=PLwPi ... CxCG&t=484
https://youtu.be/fJH1r1s8B6Y?list=PLwPi ... CxCG&t=126
Verkar som att hela modulen byggs av CATL.
Ingen inbyggd värmare men cellerna klarar enl. databladet laddning ned till -10°C och urladdning till -20°C.
Anslutning av LED-rampen direkt till batteriet är tveksamt, men den extrema kylan skulle kanske kunna medföra att bilen försöker reglera batteriets temperatur genom självuppvärmningen vid belastning. Då kanske den extra lasten gör att temperaturen inte hinner upp till -10°C innan batteriet är "tomt". Min spekulation.
Nja, jag tror nog att värmespridningen går betydligt långsammare än dräneringen av batteriet. Uppvärmningen motverkas ju av kyleffekten utifrån. Och batterikapaciteten är ju bara 100 Wh.AAKEE skrev: ↑09 dec 2023 10:57Bra spaning, men högre ström ger större förluster så batteriet borde i då fall värmas fortare med högre last.Elmil skrev: ↑09 dec 2023 10:28Ingineerix dissekerar LV-batteriet i Plaid:
https://youtu.be/QLVFxgKnV0U?list=PLwPi ... CxCG&t=484
https://youtu.be/fJH1r1s8B6Y?list=PLwPi ... CxCG&t=126
Verkar som att hela modulen byggs av CATL.
Ingen inbyggd värmare men cellerna klarar enl. databladet laddning ned till -10°C och urladdning till -20°C.
Anslutning av LED-rampen direkt till batteriet är tveksamt, men den extrema kylan skulle kanske kunna medföra att bilen försöker reglera batteriets temperatur genom självuppvärmningen vid belastning. Då kanske den extra lasten gör att temperaturen inte hinner upp till -10°C innan batteriet är "tomt". Min spekulation.
Vi diskuterade vilken effekt bilen kan transferera HV till LV i nu en annan tråd som handlade om ungefär samma sak. Men jag tror inte det kom fram ngt svar. Frågan är också om det är en moderns switchande regulator (borde nog vara det) och ingen klassisk trafo.
Om man värmer batteriet genom att dränera det går det fortare att värma och når högre temp ju högre ström man dränerar det med.Elmil skrev: ↑09 dec 2023 11:25Nja, jag tror nog att värmespridningen går betydligt långsammare än dräneringen av batteriet. Uppvärmningen motverkas ju av kyleffekten utifrån. Och batterikapaciteten är ju bara 100 Wh.AAKEE skrev: ↑09 dec 2023 10:57Bra spaning, men högre ström ger större förluster så batteriet borde i då fall värmas fortare med högre last.Elmil skrev: ↑09 dec 2023 10:28Ingineerix dissekerar LV-batteriet i Plaid:
https://youtu.be/QLVFxgKnV0U?list=PLwPi ... CxCG&t=484
https://youtu.be/fJH1r1s8B6Y?list=PLwPi ... CxCG&t=126
Verkar som att hela modulen byggs av CATL.
Ingen inbyggd värmare men cellerna klarar enl. databladet laddning ned till -10°C och urladdning till -20°C.
Anslutning av LED-rampen direkt till batteriet är tveksamt, men den extrema kylan skulle kanske kunna medföra att bilen försöker reglera batteriets temperatur genom självuppvärmningen vid belastning. Då kanske den extra lasten gör att temperaturen inte hinner upp till -10°C innan batteriet är "tomt". Min spekulation.
Vi diskuterade vilken effekt bilen kan transferera HV till LV i nu en annan tråd som handlade om ungefär samma sak. Men jag tror inte det kom fram ngt svar. Frågan är också om det är en moderns switchande regulator (borde nog vara det) och ingen klassisk trafo.
https://teslatap.com/articles/12-volt-b ... ompendium/The Gen 2 DC-DC converter in the refreshed Model S (2016-2020) accepts 220 to 430 VDC at 15 amps and outputs 9 to 16 VDC. When outputting 12 VDC, it can deliver about 200 amps.
Klassisk trafo är 50Hz sinus. Det inte en chans i h-e att en sådan skulle användas för att omvandla 400V DC till 16V DC.AAKEE skrev: ↑09 dec 2023 10:57Bra spaning, men högre ström ger större förluster så batteriet borde i då fall värmas fortare med högre last.Elmil skrev: ↑09 dec 2023 10:28Ingineerix dissekerar LV-batteriet i Plaid:
https://youtu.be/QLVFxgKnV0U?list=PLwPi ... CxCG&t=484
https://youtu.be/fJH1r1s8B6Y?list=PLwPi ... CxCG&t=126
Verkar som att hela modulen byggs av CATL.
Ingen inbyggd värmare men cellerna klarar enl. databladet laddning ned till -10°C och urladdning till -20°C.
Anslutning av LED-rampen direkt till batteriet är tveksamt, men den extrema kylan skulle kanske kunna medföra att bilen försöker reglera batteriets temperatur genom självuppvärmningen vid belastning. Då kanske den extra lasten gör att temperaturen inte hinner upp till -10°C innan batteriet är "tomt". Min spekulation.
Vi diskuterade vilken effekt bilen kan transferera HV till LV i nu en annan tråd som handlade om ungefär samma sak. Men jag tror inte det kom fram ngt svar. Frågan är också om det är en moderns switchande regulator (borde nog vara det) och ingen klassisk trafo.
Inte 50Hz på likström ju. DC - DC.mikebike skrev: ↑09 dec 2023 14:40Klassisk trafo är 50Hz sinus. Det inte en chans i h-e att en sådan skulle användas för att omvandla 400V DC till 16V DC.AAKEE skrev: ↑09 dec 2023 10:57Bra spaning, men högre ström ger större förluster så batteriet borde i då fall värmas fortare med högre last.Elmil skrev: ↑09 dec 2023 10:28Ingineerix dissekerar LV-batteriet i Plaid:
https://youtu.be/QLVFxgKnV0U?list=PLwPi ... CxCG&t=484
https://youtu.be/fJH1r1s8B6Y?list=PLwPi ... CxCG&t=126
Verkar som att hela modulen byggs av CATL.
Ingen inbyggd värmare men cellerna klarar enl. databladet laddning ned till -10°C och urladdning till -20°C.
Anslutning av LED-rampen direkt till batteriet är tveksamt, men den extrema kylan skulle kanske kunna medföra att bilen försöker reglera batteriets temperatur genom självuppvärmningen vid belastning. Då kanske den extra lasten gör att temperaturen inte hinner upp till -10°C innan batteriet är "tomt". Min spekulation.
Vi diskuterade vilken effekt bilen kan transferera HV till LV i nu en annan tråd som handlade om ungefär samma sak. Men jag tror inte det kom fram ngt svar. Frågan är också om det är en moderns switchande regulator (borde nog vara det) och ingen klassisk trafo.
Ja, ingen vettig människa skulle konstruera en DC/DC omvandlare med 50Hz, lika lite som en elektrisk bilmotor med 50HzAAKEE skrev: ↑09 dec 2023 16:37Inte 50Hz på likström ju. DC - DC.mikebike skrev: ↑09 dec 2023 14:40Klassisk trafo är 50Hz sinus. Det inte en chans i h-e att en sådan skulle användas för att omvandla 400V DC till 16V DC.AAKEE skrev: ↑09 dec 2023 10:57Bra spaning, men högre ström ger större förluster så batteriet borde i då fall värmas fortare med högre last.Elmil skrev: ↑09 dec 2023 10:28Ingineerix dissekerar LV-batteriet i Plaid:
https://youtu.be/QLVFxgKnV0U?list=PLwPi ... CxCG&t=484
https://youtu.be/fJH1r1s8B6Y?list=PLwPi ... CxCG&t=126
Verkar som att hela modulen byggs av CATL.
Ingen inbyggd värmare men cellerna klarar enl. databladet laddning ned till -10°C och urladdning till -20°C.
Anslutning av LED-rampen direkt till batteriet är tveksamt, men den extrema kylan skulle kanske kunna medföra att bilen försöker reglera batteriets temperatur genom självuppvärmningen vid belastning. Då kanske den extra lasten gör att temperaturen inte hinner upp till -10°C innan batteriet är "tomt". Min spekulation.
Vi diskuterade vilken effekt bilen kan transferera HV till LV i nu en annan tråd som handlade om ungefär samma sak. Men jag tror inte det kom fram ngt svar. Frågan är också om det är en moderns switchande regulator (borde nog vara det) och ingen klassisk trafo.
Men det är switchande, ingen tvekan om det!