Sida 2 av 16

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 09 jul 2024 12:08
av taliz
Love_O skrev: 09 jul 2024 06:58
taliz skrev: 09 jul 2024 01:48
Jag förstår inte riktigt hypen.
Det är snart 10 år sen Model S kom med 100kwh batteri.
Dagens S lär väl gå lika snålt som denna dessutom.

Nä, då är kineserna betydligt mer imponerande.
Zeekr 001 med Shenxing batteriet som laddar i 550kw och till 80% på 11 minuter.
Det är imponerande.
Audin är gammal skåpmat i jämförelse.

Kan dom få ner startpriset till neråt 700 så kanske. Men det lär nog starta med en 8.
Visste inte att Model S var en kombi.
Den har kombilucka och enormt utrymme.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 09 jul 2024 12:09
av taliz
Nicke Nyfiken skrev: 09 jul 2024 09:03
Berguv skrev: 09 jul 2024 07:46
Enig. 700k och den kommer vinna tjänstebilar. Folk älskar dessutom Audi.
Jag har börjat drömma om tysk premium-kombi. Är helt enkelt less på Teslas mindre goda ljudkomfort och för aggressiva chassi med för direkt styrning etc.
Du börjar bli gammal... ;)

Men jag har börjat tänka som du.
Komforten i Teslan är för dålig. Nästa bli blir nog en "premium Tysk".
Betyder väl att jag också börjar bli gammal. :lol: :shock: :oops:
Rätt säker på att Juniper kommer lösa det.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 09 jul 2024 13:58
av R_Edvinsson
taliz skrev: 09 jul 2024 12:08
Love_O skrev: 09 jul 2024 06:58
taliz skrev: 09 jul 2024 01:48
Jag förstår inte riktigt hypen.
Det är snart 10 år sen Model S kom med 100kwh batteri.
Dagens S lär väl gå lika snålt som denna dessutom.

Nä, då är kineserna betydligt mer imponerande.
Zeekr 001 med Shenxing batteriet som laddar i 550kw och till 80% på 11 minuter.
Det är imponerande.
Audin är gammal skåpmat i jämförelse.

Kan dom få ner startpriset till neråt 700 så kanske. Men det lär nog starta med en 8.
Visste inte att Model S var en kombi.
Den har kombilucka och enormt utrymme.
Så Saab 900 var även det en kombi?

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 09 jul 2024 14:32
av taliz
R_Edvinsson skrev: 09 jul 2024 13:58
taliz skrev: 09 jul 2024 12:08
Love_O skrev: 09 jul 2024 06:58
taliz skrev: 09 jul 2024 01:48
Jag förstår inte riktigt hypen.
Det är snart 10 år sen Model S kom med 100kwh batteri.
Dagens S lär väl gå lika snålt som denna dessutom.

Nä, då är kineserna betydligt mer imponerande.
Zeekr 001 med Shenxing batteriet som laddar i 550kw och till 80% på 11 minuter.
Det är imponerande.
Audin är gammal skåpmat i jämförelse.

Kan dom få ner startpriset till neråt 700 så kanske. Men det lär nog starta med en 8.
Visste inte att Model S var en kombi.
Den har kombilucka och enormt utrymme.
Så Saab 900 var även det en kombi?
Halvkombi kallas det. S har ju mer lastutrymme än de flesta bilar med kombilucka.

Hursomhelst, får väl hoppas denna kan komma i närheten av ID7 prismässigt.
i5 känns ju helt död jämförelsevis.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 09 jul 2024 15:33
av R_Edvinsson
taliz skrev: 09 jul 2024 14:32
R_Edvinsson skrev: 09 jul 2024 13:58
taliz skrev: 09 jul 2024 12:08
Love_O skrev: 09 jul 2024 06:58
taliz skrev: 09 jul 2024 01:48
Jag förstår inte riktigt hypen.
Det är snart 10 år sen Model S kom med 100kwh batteri.
Dagens S lär väl gå lika snålt som denna dessutom.

Nä, då är kineserna betydligt mer imponerande.
Zeekr 001 med Shenxing batteriet som laddar i 550kw och till 80% på 11 minuter.
Det är imponerande.
Audin är gammal skåpmat i jämförelse.

Kan dom få ner startpriset till neråt 700 så kanske. Men det lär nog starta med en 8.
Visste inte att Model S var en kombi.
Den har kombilucka och enormt utrymme.
Så Saab 900 var även det en kombi?
Halvkombi kallas det. S har ju mer lastutrymme än de flesta bilar med kombilucka.

Hursomhelst, får väl hoppas denna kan komma i närheten av ID7 prismässigt.
i5 känns ju helt död jämförelsevis.
Som vanligt med Teslas bagage så beror det helt på hur man mäter utrymme. 🤷‍♂️

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 09 jul 2024 15:46
av taliz
R_Edvinsson skrev: 09 jul 2024 15:33
taliz skrev: 09 jul 2024 14:32
R_Edvinsson skrev: 09 jul 2024 13:58
taliz skrev: 09 jul 2024 12:08
Love_O skrev: 09 jul 2024 06:58


Visste inte att Model S var en kombi.
Den har kombilucka och enormt utrymme.
Så Saab 900 var även det en kombi?
Halvkombi kallas det. S har ju mer lastutrymme än de flesta bilar med kombilucka.

Hursomhelst, får väl hoppas denna kan komma i närheten av ID7 prismässigt.
i5 känns ju helt död jämförelsevis.
Som vanligt med Teslas bagage så beror det helt på hur man mäter utrymme. 🤷‍♂️
Som vanligt med allas bagage.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 09 jul 2024 17:35
av Berguv
taliz skrev: 09 jul 2024 12:09
Nicke Nyfiken skrev: 09 jul 2024 09:03
Berguv skrev: 09 jul 2024 07:46
Enig. 700k och den kommer vinna tjänstebilar. Folk älskar dessutom Audi.
Jag har börjat drömma om tysk premium-kombi. Är helt enkelt less på Teslas mindre goda ljudkomfort och för aggressiva chassi med för direkt styrning etc.
Du börjar bli gammal... ;)

Men jag har börjat tänka som du.
Komforten i Teslan är för dålig. Nästa bli blir nog en "premium Tysk".
Betyder väl att jag också börjar bli gammal. :lol: :shock: :oops:
Rätt säker på att Juniper kommer lösa det.
Jag tror inte det. Ljudkomforten kommer bli bättre, stökigheten lägre (jag har en halvgammal y som inte har den ny chassiesättningen skall tilläggas men den nya är inget under).

Har dock väldigt svårt att tro att de löser problem som en stor tysk löser: den är optimerad för 180-200 kmh under lång tid. Det är inte en Y. Och inte heller med en q4 för den delen.
Man behöver upp i stor kombi/sedan för att lösa det - och kom nu inte och säg model S och att det är en lyxbil som skön etc för då har man inte åkt Mercedes S/A8/Bmw7.

Hoppas bara att det kommer Allroad…

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 09 jul 2024 17:54
av taliz
Berguv skrev: 09 jul 2024 17:35
Har dock väldigt svårt att tro att de löser problem som en stor tysk löser: den är optimerad för 180-200 kmh under lång tid. Det är inte en Y. Och inte heller med en q4 för den delen.
Man behöver upp i stor kombi/sedan för att lösa det - och kom nu inte och säg model S och att det är en lyxbil som skön etc för då har man inte åkt Mercedes S/A8/Bmw7.

Hoppas bara att det kommer Allroad…
Uuuh va? En halvkombi har bättre aero(och därmed räckvidd) än en kombi, allt annat lika.
Dvs den är "mer optimerad för 180-200 kmh under lång tid".
A6 är en mellanklassare, vad har den med S/A8/7-serie att göra?

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 09 jul 2024 20:19
av Nicke Nyfiken
Legato skrev: 09 jul 2024 09:26
Nicke Nyfiken skrev: 09 jul 2024 09:03
Berguv skrev: 09 jul 2024 07:46
Enig. 700k och den kommer vinna tjänstebilar. Folk älskar dessutom Audi.
Jag har börjat drömma om tysk premium-kombi. Är helt enkelt less på Teslas mindre goda ljudkomfort och för aggressiva chassi med för direkt styrning etc.
Du börjar bli gammal... ;)

Men jag har börjat tänka som du.
Komforten i Teslan är för dålig. Nästa bli blir nog en "premium Tysk".
Betyder väl att jag också börjar bli gammal. :lol: :shock: :oops:
Är man ute efter komfort så är Kia EV9 svårslagen annars ;)

Väldigt nöjda med vår. Finns egentligen bara två svagheter som jag ser det, dels att den drar mycket i hög hastighet (men väldigt snål i låg) och dels "tre klick" för att stänga av hastighetsplingandet.

Är man en sån som följer hastighetsgränser och föredrar komfort framför körglädje så har jag svårt att föreställa mig en bättre bil :D
EV9an är onekligen intressant men, utan att ha provkört, har jag fått för mig att den är för stor för min smak.

Dessutom kör jag väldigt stor del av körsträckan i relativt hög fart eftersom jag jobbpendlar Malmö - Göteborg och då är varje jobbresa 60 mil med drygt 50 mil motorväg med mycket 120+ km/h.

Vad uppskattar du räckvidden till i 120 km/h?
Och vad tror du förbrukningen skulle bli sommar/vinter i den farten?

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 09 jul 2024 20:23
av Legato
Nicke Nyfiken skrev: 09 jul 2024 20:19
Legato skrev: 09 jul 2024 09:26
Nicke Nyfiken skrev: 09 jul 2024 09:03
Berguv skrev: 09 jul 2024 07:46
Enig. 700k och den kommer vinna tjänstebilar. Folk älskar dessutom Audi.
Jag har börjat drömma om tysk premium-kombi. Är helt enkelt less på Teslas mindre goda ljudkomfort och för aggressiva chassi med för direkt styrning etc.
Du börjar bli gammal... ;)

Men jag har börjat tänka som du.
Komforten i Teslan är för dålig. Nästa bli blir nog en "premium Tysk".
Betyder väl att jag också börjar bli gammal. :lol: :shock: :oops:
Är man ute efter komfort så är Kia EV9 svårslagen annars ;)

Väldigt nöjda med vår. Finns egentligen bara två svagheter som jag ser det, dels att den drar mycket i hög hastighet (men väldigt snål i låg) och dels "tre klick" för att stänga av hastighetsplingandet.

Är man en sån som följer hastighetsgränser och föredrar komfort framför körglädje så har jag svårt att föreställa mig en bättre bil :D
EV9an är onekligen intressant men, utan att ha provkört, har jag fått för mig att den är för stor för min smak.

Dessutom kör jag väldigt stor del av körsträckan i relativt hög fart eftersom jag jobbpendlar Malmö - Göteborg och då är varje jobbresa 60 mil med drygt 50 mil motorväg med mycket 120+ km/h.

Vad uppskattar du räckvidden till i 120 km/h?
Och vad tror du förbrukningen skulle bli sommar/vinter i den farten?
Ja det är en jättestor bil och är som sagt perfekt om man inte kör snabbt men prioriterar bekvämlighet.

Dock laddar den ju extremt snabbt så laddstoppen blir korta.

Vår bil har snittat 2,1 kWh/mil hittills vilket jag tycker är extremt bra med tanke på storlek.

I 120 km/h skulle jag gissa på ca 2,4 kWh/mil sommartid och kanske 2,8 kWh/mil vintertid (svårt att gissa då vi bara kört sommar...). Så knappa 40 mil sommartid och drygt 30 mil vintertid i 120 km/h är min gissning.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 09 jul 2024 20:31
av Nicke Nyfiken
Legato skrev: 09 jul 2024 20:23
Nicke Nyfiken skrev: 09 jul 2024 20:19
Legato skrev: 09 jul 2024 09:26
Nicke Nyfiken skrev: 09 jul 2024 09:03
Berguv skrev: 09 jul 2024 07:46
Enig. 700k och den kommer vinna tjänstebilar. Folk älskar dessutom Audi.
Jag har börjat drömma om tysk premium-kombi. Är helt enkelt less på Teslas mindre goda ljudkomfort och för aggressiva chassi med för direkt styrning etc.
Du börjar bli gammal... ;)

Men jag har börjat tänka som du.
Komforten i Teslan är för dålig. Nästa bli blir nog en "premium Tysk".
Betyder väl att jag också börjar bli gammal. :lol: :shock: :oops:
Är man ute efter komfort så är Kia EV9 svårslagen annars ;)

Väldigt nöjda med vår. Finns egentligen bara två svagheter som jag ser det, dels att den drar mycket i hög hastighet (men väldigt snål i låg) och dels "tre klick" för att stänga av hastighetsplingandet.

Är man en sån som följer hastighetsgränser och föredrar komfort framför körglädje så har jag svårt att föreställa mig en bättre bil :D
EV9an är onekligen intressant men, utan att ha provkört, har jag fått för mig att den är för stor för min smak.

Dessutom kör jag väldigt stor del av körsträckan i relativt hög fart eftersom jag jobbpendlar Malmö - Göteborg och då är varje jobbresa 60 mil med drygt 50 mil motorväg med mycket 120+ km/h.

Vad uppskattar du räckvidden till i 120 km/h?
Och vad tror du förbrukningen skulle bli sommar/vinter i den farten?
Ja det är en jättestor bil och är som sagt perfekt om man inte kör snabbt men prioriterar bekvämlighet.

Dock laddar den ju extremt snabbt så laddstoppen blir korta.

Vår bil har snittat 2,1 kWh/mil hittills vilket jag tycker är extremt bra med tanke på storlek.

I 120 km/h skulle jag gissa på ca 2,4 kWh/mil sommartid och kanske 2,8 kWh/mil vintertid (svårt att gissa då vi bara kört sommar...). Så knappa 40 mil sommartid och drygt 30 mil vintertid i 120 km/h är min gissning.
Tack!

Inte helt olikt vår MYP i räckvidd då.
Men ganska mycket högre förbrukning. ;)

Ska vänta in Juniper innan jag bestämmer mig för nästa bil.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 09 jul 2024 22:23
av SwedishAdvocate
Legato skrev: 09 jul 2024 20:23
Nicke Nyfiken skrev: 09 jul 2024 20:19
Legato skrev: 09 jul 2024 09:26
Nicke Nyfiken skrev: 09 jul 2024 09:03
Berguv skrev: 09 jul 2024 07:46
Enig. 700k och den kommer vinna tjänstebilar. Folk älskar dessutom Audi.
Jag har börjat drömma om tysk premium-kombi. Är helt enkelt less på Teslas mindre goda ljudkomfort och för aggressiva chassi med för direkt styrning etc.
Du börjar bli gammal... ;)

Men jag har börjat tänka som du.
Komforten i Teslan är för dålig. Nästa bli blir nog en "premium Tysk".
Betyder väl att jag också börjar bli gammal. :lol: :shock: :oops:
Är man ute efter komfort så är Kia EV9 svårslagen annars ;)

Väldigt nöjda med vår. Finns egentligen bara två svagheter som jag ser det, dels att den drar mycket i hög hastighet (men väldigt snål i låg) och dels "tre klick" för att stänga av hastighetsplingandet.

Är man en sån som följer hastighetsgränser och föredrar komfort framför körglädje så har jag svårt att föreställa mig en bättre bil :D
EV9an är onekligen intressant men, utan att ha provkört, har jag fått för mig att den är för stor för min smak.

Dessutom kör jag väldigt stor del av körsträckan i relativt hög fart eftersom jag jobbpendlar Malmö - Göteborg och då är varje jobbresa 60 mil med drygt 50 mil motorväg med mycket 120+ km/h.

Vad uppskattar du räckvidden till i 120 km/h?
Och vad tror du förbrukningen skulle bli sommar/vinter i den farten?
Ja det är en jättestor bil och är som sagt perfekt om man inte kör snabbt men prioriterar bekvämlighet.

Dock laddar den ju extremt snabbt så laddstoppen blir korta.

Vår bil har snittat 2,1 kWh/mil hittills vilket jag tycker är extremt bra med tanke på storlek.

I 120 km/h skulle jag gissa på ca 2,4 kWh/mil sommartid och kanske 2,8 kWh/mil vintertid (svårt att gissa då vi bara kört sommar...). Så knappa 40 mil sommartid och drygt 30 mil vintertid i 120 km/h är min gissning.
För EV9 anger Björn Nyland 3,38 kWh/mil i förbrukning i 120 km/h i -10 grader C på torr vägbana. Som räckvidd i de förhållandena anger han 28,6 mil.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 24 jul 2024 17:02
av SwedishAdvocate
Dubbelpost från Q6 e-tron-tråden pga relevans:
Love_O skrev: 24 jul 2024 16:26
SwedishAdvocate skrev: 24 jul 2024 15:23
Och nu har det väl gått nästan 10 månader sen A6 e-tron sågs i maskering för första gången...

https://www.carscoops.com/2023/09/u-spy ... nd-375-hp/

I början av juli var det ju en australiensisk site som påstod att A6 e-tron skulle presenteras nu i juli:

https://www.drive.com.au/news/2025-audi ... -range-pb/

Även om det ryktet inte stämmer så borde det väl börja dra ihop sig till presentation snart. Sker det inte nu i slutet av juli så borde det väl åtm. ske i aug. eller sep. – eller?...
Augusti kommer premiären vara. Skulle bli förvånad om Juli höll. Fick höra Augusti från en inom koncernern (ej handlare) för 3 månader sen.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 24 jul 2024 17:34
av SwedishAdvocate
Taycan refresh snabbladdar ju tydligen rätt kvickt, och Audi är ju del av samma koncern som Porsche. Skulle det kunna tänkas att det kan bli lika bra eller nästan lika bra snabbladdningsprestanda i A6 e-tron som i Taycan refresh?

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 24 jul 2024 18:17
av fnystrom
SwedishAdvocate skrev: 24 jul 2024 17:34
Taycan refresh snabbladdar ju tydligen rätt kvickt, och Audi är ju del av samma koncern som Porsche. Skulle det kunna tänkas att det kan bli lika bra eller nästan lika bra snabbladdningsprestanda i A6 e-tron som i Taycan refresh?
Nej, A6 e-tron kommer ladda lika snabbt som Q6 e-tron. De använder samma plattform, PPE.

Taycan och Audi GT e-tron använder plattformen J1.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 24 jul 2024 18:44
av SwedishAdvocate
fnystrom skrev: 24 jul 2024 18:17
SwedishAdvocate skrev: 24 jul 2024 17:34
Taycan refresh snabbladdar ju tydligen rätt kvickt, och Audi är ju del av samma koncern som Porsche. Skulle det kunna tänkas att det kan bli lika bra eller nästan lika bra snabbladdningsprestanda i A6 e-tron som i Taycan refresh?
Nej, A6 e-tron kommer ladda lika snabbt som Q6 e-tron. De använder samma plattform, PPE.

Taycan och Audi GT e-tron använder plattformen J1.
Men Porsche har väl knappast bytt plattform till Taycan mellan pre-refresh och refresh. Och Taycan refresh laddar ju tydligen betydligt snabbare än Taycan pre-refresh... Oavsett – hur mycket påverkar plattformen laddarkitekturen (eller vad nu den korrekta termen är...)? Vilken plattform man använder styr väl istället grejer som ifall det går att bygga både ICE- och elversion eller endast elversion. Det i sin tur kommer påverka elbilversionens vikt, och hur mycket batterier man får plats med, och var någonstans man kan klämma in batteripaketet. Plattform påverkar även köregenskaper och komfort.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 24 jul 2024 20:14
av taliz
Taycan refresh laddar snabbare primärt för den har större batteri än den gamla.
A6 lär ha samma batteri som Q6 och Macan, och därmed också ladda med 270kw.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 25 jul 2024 01:37
av ObscureEconomist
SwedishAdvocate skrev: 24 jul 2024 17:02
Dubbelpost från Q6 e-tron-tråden pga relevans:
Love_O skrev: 24 jul 2024 16:26
SwedishAdvocate skrev: 24 jul 2024 15:23
Och nu har det väl gått nästan 10 månader sen A6 e-tron sågs i maskering för första gången...

https://www.carscoops.com/2023/09/u-spy ... nd-375-hp/

I början av juli var det ju en australiensisk site som påstod att A6 e-tron skulle presenteras nu i juli:

https://www.drive.com.au/news/2025-audi ... -range-pb/

Även om det ryktet inte stämmer så borde det väl börja dra ihop sig till presentation snart. Sker det inte nu i slutet av juli så borde det väl åtm. ske i aug. eller sep. – eller?...
Augusti kommer premiären vara. Skulle bli förvånad om Juli höll. Fick höra Augusti från en inom koncernern (ej handlare) för 3 månader sen.
Säljaren på Audi jag pratade med i tisdags skakade på huvudet vid A6 och sa tveksamt iår så vi får väl se.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 25 jul 2024 10:13
av Love_O
ObscureEconomist skrev: 25 jul 2024 01:37
SwedishAdvocate skrev: 24 jul 2024 17:02
Dubbelpost från Q6 e-tron-tråden pga relevans:
Love_O skrev: 24 jul 2024 16:26
SwedishAdvocate skrev: 24 jul 2024 15:23
Och nu har det väl gått nästan 10 månader sen A6 e-tron sågs i maskering för första gången...

https://www.carscoops.com/2023/09/u-spy ... nd-375-hp/

I början av juli var det ju en australiensisk site som påstod att A6 e-tron skulle presenteras nu i juli:

https://www.drive.com.au/news/2025-audi ... -range-pb/

Även om det ryktet inte stämmer så borde det väl börja dra ihop sig till presentation snart. Sker det inte nu i slutet av juli så borde det väl åtm. ske i aug. eller sep. – eller?...
Augusti kommer premiären vara. Skulle bli förvånad om Juli höll. Fick höra Augusti från en inom koncernern (ej handlare) för 3 månader sen.
Säljaren på Audi jag pratade med i tisdags skakade på huvudet vid A6 och sa tveksamt iår så vi får väl se.
Skulle tro beställning i Januari kanske. Men presentation utav bilen skall ske i Augusti om nu inte dessa två högt uppsatta ljög mig rätt i ansikte. Även när jag dubbelkollade. Så vi får väll se.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 25 jul 2024 13:25
av SwedishAdvocate
Love_O skrev: 25 jul 2024 10:13
ObscureEconomist skrev: 25 jul 2024 01:37
SwedishAdvocate skrev: 24 jul 2024 17:02
Dubbelpost från Q6 e-tron-tråden pga relevans:
Love_O skrev: 24 jul 2024 16:26
SwedishAdvocate skrev: 24 jul 2024 15:23
Och nu har det väl gått nästan 10 månader sen A6 e-tron sågs i maskering för första gången...

https://www.carscoops.com/2023/09/u-spy ... nd-375-hp/

I början av juli var det ju en australiensisk site som påstod att A6 e-tron skulle presenteras nu i juli:

https://www.drive.com.au/news/2025-audi ... -range-pb/

Även om det ryktet inte stämmer så borde det väl börja dra ihop sig till presentation snart. Sker det inte nu i slutet av juli så borde det väl åtm. ske i aug. eller sep. – eller?...
Augusti kommer premiären vara. Skulle bli förvånad om Juli höll. Fick höra Augusti från en inom koncernern (ej handlare) för 3 månader sen.
Säljaren på Audi jag pratade med i tisdags skakade på huvudet vid A6 och sa tveksamt iår så vi får väl se.
Skulle tro beställning i Januari kanske. Men presentation utav bilen skall ske i Augusti om nu inte dessa två högt uppsatta ljög mig rätt i ansikte. Även när jag dubbelkollade. Så vi får väll se.
I mitt första inlägg missade jag att det verkar som Audi testat maskerad A6 e-tron-prototyp sen 15 mars 2022. I så fall har ju Audi hållit på och testat maskerad A6 e-tron i mer än 28 månader... Så då borde det väl vara dags för presentation snart.

https://www.carscoops.com/2022/03/2024- ... eadlights/

Som jämförelse så verkar ju BMW ha testat i5 i 22 månader innan det var dags för presentation...

https://www.carscoops.com/2021/07/next- ... ew-design/
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(G60)

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 25 jul 2024 14:26
av Sportbilsentusiasten
En säljare sa aug/sep då jag frågade förra v

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 25 jul 2024 20:54
av Love_O
SwedishAdvocate skrev: 25 jul 2024 13:25
Love_O skrev: 25 jul 2024 10:13
ObscureEconomist skrev: 25 jul 2024 01:37
SwedishAdvocate skrev: 24 jul 2024 17:02
Dubbelpost från Q6 e-tron-tråden pga relevans:
Love_O skrev: 24 jul 2024 16:26


Augusti kommer premiären vara. Skulle bli förvånad om Juli höll. Fick höra Augusti från en inom koncernern (ej handlare) för 3 månader sen.
Säljaren på Audi jag pratade med i tisdags skakade på huvudet vid A6 och sa tveksamt iår så vi får väl se.
Skulle tro beställning i Januari kanske. Men presentation utav bilen skall ske i Augusti om nu inte dessa två högt uppsatta ljög mig rätt i ansikte. Även när jag dubbelkollade. Så vi får väll se.
I mitt första inlägg missade jag att det verkar som Audi testat maskerad A6 e-tron-prototyp sen 15 mars 2022. I så fall har ju Audi hållit på och testat maskerad A6 e-tron i mer än 28 månader... Så då borde det väl vara dags för presentation snart.

https://www.carscoops.com/2022/03/2024- ... eadlights/

Som jämförelse så verkar ju BMW ha testat i5 i 22 månader innan det var dags för presentation...

https://www.carscoops.com/2021/07/next- ... ew-design/
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(G60)
Anledningen till förseningar är den leverantör som ordnar programvarorna sparkade en hel del personal och det blev förseningar. Annars hade A6 redan varit på plats och Q6 hade levererats tidigare. Jag säger 2-3 veckor tills vi vet exakta datum på beställning.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 25 jul 2024 22:09
av Nect
taliz skrev: 24 jul 2024 20:14
Taycan refresh laddar snabbare primärt för den har större batteri än den gamla.
A6 lär ha samma batteri som Q6 och Macan, och därmed också ladda med 270kw.
Q6:an verkar ladda snabbare än spec. enligt Tesla Björns tester. Den verkar toppa på 285 kW.
Och den laddar på bra!

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 26 jul 2024 08:13
av Love_O
Nect skrev: 25 jul 2024 22:09
taliz skrev: 24 jul 2024 20:14
Taycan refresh laddar snabbare primärt för den har större batteri än den gamla.
A6 lär ha samma batteri som Q6 och Macan, och därmed också ladda med 270kw.
Q6:an verkar ladda snabbare än spec. enligt Tesla Björns tester. Den verkar toppa på 285 kW.
Och den laddar på bra!
Kan ju hoppas det är så. Q8 laddar dåligt och är lite av en besvikelse om man hade E-tron 55 innan.
Tycker laddeffekten borde anges i snitt istället för toppförbrukning. Totalt ointressant om bilen laddar 250 kW i 10% om den laddar 120 resterande tid.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 26 jul 2024 10:53
av Verdi_
Love_O skrev: 26 jul 2024 08:13
Nect skrev: 25 jul 2024 22:09
taliz skrev: 24 jul 2024 20:14
Taycan refresh laddar snabbare primärt för den har större batteri än den gamla.
A6 lär ha samma batteri som Q6 och Macan, och därmed också ladda med 270kw.
Q6:an verkar ladda snabbare än spec. enligt Tesla Björns tester. Den verkar toppa på 285 kW.
Och den laddar på bra!
Kan ju hoppas det är så. Q8 laddar dåligt och är lite av en besvikelse om man hade E-tron 55 innan.
Tycker laddeffekten borde anges i snitt istället för toppförbrukning. Totalt ointressant om bilen laddar 250 kW i 10% om den laddar 120 resterande tid.
Ja det här med att ange toppeffekt är ett otyg.

Jag är också en sån där som tycker att det sällan är problem med laddtider. Laddade 60 kWh i Mantorp i tisdags. Tog väl drygt 40 minuter. Men jag behövde äta lunch, köpa lite godis och vatten och gå på muggen. Var helt ensam den här gången så jag fick faktiskt vänta 10 minuter. Men man har ju mobilen med sig om inte annat.

I övrigt har det på 600 mil i sommar varit ett icke-problem. Fick vänta lite när jag och min son skulle till Maranello över dagen men då satt vi i en sval hotellobby och spelade spel mot varandra en stund.

Däremot skulle jag såklart inte vilja vänta 2 timmar på en laddning. Men 40-50 minuter är verkligen inga problem för min del. Oftast laddar vi inte så mycket i en stöt heller utan det blir fler små stopp. Jag gillar ju att trycka på lite på Autobahn och stirrar mig inte blind på en förutbestämd planering. Det blir som det blir. Har inte särskilt bråttom.