Om man köper bilen och har den tillräckligt länge så är väl det det billigaste alternativet?
Ja köpa är alltid billigare förutsatt att man tänkt behålla den en längre tid. Kan man ta kärran på firman är det såklart ett bra alternativ. All form av leasing och finansiering är dyrarare om du inte kan omsätta pengarna i något med högre ränta än leasingkostnaden.
Personligen hatar jag all form av lån. Har ett bolån men detta pgr av att det helt enkelt inte är vettigt att vara helt skuldfri på huset i Sverige.
Har du firma? Ta bilen på firman är ett klart bra alternativ.
Har du boende med låg belåningsgrad? Låna upp på huset klart billigast.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Då är du en Teslaägare precis som det står under din profilbild. Majoriteten här har felaktig varudeklaration under sin profilbild eftersom de är Teslahyrare.
Beror lite på vad man menar med teslaägare, min dotter äger en Tesla t-shirt köpt hos Teslamotors. Det står inget om att det måste vara en bil väl? Därför är ju kontrollen mot ett regnummer lite konstig
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Om man köper bilen och har den tillräckligt länge så är väl det det billigaste alternativet?
Ja köpa är alltid billigare förutsatt att man tänkt behålla den en längre tid. Kan man ta kärran på firman är det såklart ett bra alternativ. All form av leasing och finansiering är dyrarare om du inte kan omsätta pengarna i något med högre ränta än leasingkostnaden.
Personligen hatar jag all form av lån. Har ett bolån men detta pgr av att det helt enkelt inte är vettigt att vara helt skuldfri på huset i Sverige.
Eller var det mäklaren som inte gillade cash i en väska?
Leasing är väl bra om möjligheten finns. Tror jag förlorar typ 8000 kr/mån efter alla skatter och med pensionsförlusten inräknad. 3 år så blir det 288 tkr och då kan företaget köpa bilen för 360 tkr sedan är frågan vad jag måste betala om jag vill ta den privat?
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Har du firma? Ta bilen på firman är ett klart bra alternativ.
Har du boende med låg belåningsgrad? Låna upp på huset klart billigast.
Ja med dagens bolåneräntor är det ingen större ränteutgift att låna en miljon på huset för att köpa en Tesla. Det blir en månadskostnad på runt 1250kr.
Och med tanke på den nästan obefintliga värdeminskningen som varit så tror jag att privat "huslånefinasiering" av Teslan i många fall varit bättre för privatekonomin än leasing via egna företaget de senaste åren, trotts alla momsfördelar som företagsleasing ger.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Slutade röka 1965. 1 ask om dan, ränta på ränta i 50 år blev enmiljonfemhundrasextitretusenfyrahundrafyrtio spänn! Fyllde 80 nyss och tyckte att jag kunde unna mej det efter ett långt och strävsamt liv bakom spaken. Att man sen bidrar med att inte bajsa ner atmosfären med ca 2 ton kolos varje år är ju inte fel.
Slutade röka 1965. 1 ask om dan, ränta på ränta i 50 år blev enmiljonfemhundrasextitretusenfyrahundrafyrtio spänn! Fyllde 80 nyss och tyckte att jag kunde unna mej det efter ett långt och strävsamt liv bakom spaken. Att man sen bidrar med att inte bajsa ner atmosfären med ca 2 ton kolos varje år är ju inte fel.
+1
Ett lån är ett lån men på hus är löptid och ränta på en helt annan nivå än tex billån. Man är ganska korkad om man går på billån om man kan låna på huset...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Privat med 400kkr kontant och sedan 700kkr på höjt huslån inom befintlig pant, mindre än 40% belåning på huset totalt. 10års amorteringar på lånet kvar (hus och bil) inkl löpande renoveringar mm förutsatt att räntan inte blir 10+% under lång tid.
Ja, om du rökte i den skalan tycker jag absolut du gjorde rätt i att sluta!
Då är du en Teslaägare precis som det står under din profilbild. Majoriteten här har felaktig varudeklaration under sin profilbild eftersom de är Teslahyrare.
Beror lite på vad man menar med teslaägare, min dotter äger en Tesla t-shirt köpt hos Teslamotors. Det står inget om att det måste vara en bil väl? Därför är ju kontrollen mot ett regnummer lite konstig
Att man köper ett företags produkter gör normalt sett inte köparen till ägare av företaget. Det är väl ingen som hävdar att de är ägare av Apple bara för att de köpt en ajFån.
Det rätta borde vara att de som är innehavare av TSLA aktier titulerar sig som Teslaägare, snarare än de som köpt eller hyr/leasar en produkt som Tesla tillverkat.
Här vore det tacksamt om Terminologipolisen bylund kunde rycka ut och hjälpa oss att reda ut begreppen.
Pontus: marknadsvärdet enligt skatteverkets syn. Sen finns de olika sätt att få fram marknadsvärdet. Sälja via KVD, värdering av godkänd värderingsman osv. Djungel, javisst!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Ja, om du rökte i den skalan tycker jag absolut du gjorde rätt i att sluta!
Pontus: marknadsvärdet enligt skatteverkets syn. Sen finns de olika sätt att få fram marknadsvärdet. Sälja via KVD, värdering av godkänd värderingsman osv. Djungel, javisst!
Det blir inte lättare av att skillnaden från 40% upp till marknadsvärdet är en vinst för företaget som jag sedan kan använda till att ge mig själv lön. Så lite av den skillnaden får jag tillbaka vilket gör att jag inte riktigt behöver kosta på mig hela marknadsvärdet i den situationen.
Att man köper ett företags produkter gör normalt sett inte köparen till ägare av företaget. Det är väl ingen som hävdar att de är ägare av Apple bara för att de köpt en ajFån.
Det rätta borde vara att de som är innehavare av TSLA aktier titulerar sig som Teslaägare, snarare än de som köpt eller hyr/leasar en produkt som Tesla tillverkat.
Här vore det tacksamt om Terminologipolisen bylund kunde rycka ut och hjälpa oss att reda ut begreppen.
Rätt, det borde vara aktieägarna som kan kalla sig teslaägare. TeslaBilägare och TeslaBilbrukare är mer rätt?
Och jag visar mig oväntat liberal här. Den relevanta informationen är ju om vederbörande förfogar över en Tesla, för att t ex trovärdigheten i påstådda personliga erfarenheter ska kunna bedömas. För forumläsare torde det inte vara relevant om man äger bilen och har den registrerad på sig själv, eller om man indirekt äger den genom att äga ett företag som äger bilen och efter hårda förhandlingar med sig själv låter en disponera bilen som om man ägde den direkt. Eller ens om man har den som en löneförmån i ett företag med generösa regler för vad man kan ha som förmånsbil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Och jag visar mig oväntat liberal här. Den relevanta informationen är ju om vederbörande förfogar över en Tesla, för att t ex trovärdigheten i påstådda personliga erfarenheter ska kunna bedömas. För forumläsare torde det inte vara relevant om man äger bilen och har den registrerad på sig själv, eller om man indirekt äger den genom att äga ett företag som äger bilen och efter hårda förhandlingar med sig själv låter en disponera bilen som om man ägde den direkt. Eller ens om man har den som en löneförmån i ett företag med generösa regler för vad man kan ha som förmånsbil.
Eller om man lånar den av en kompis fulltid (händer kanske inte så ofta dock). Det viktiga för de flesta trådarna ju trots allt trovärdigheten i uttalanden som kommer från folk som faktiskt kör runt i en Tesla till vardags.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag är väl tveksam till att min trovärdighet borde öka bara för att jag kör bilen
Kanske lite mer fakta har jag väl att bygga mina inlägg på i varje fall.
Jag är väl tveksam till att min trovärdighet borde öka bara för att jag kör bilen
Kanske lite mer fakta har jag väl att bygga mina inlägg på i varje fall.
Jag sa inte att den ökar, bara att den kan bedömas
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Till ämnet: jag tillhör en av "skattesmitarna" som kör runt i "min" Tesla på skatteverkets bekostnad. Förutom att den kostar mig netto 12 lök/månad i tre år...
Jag köpte min privat. Finansierade det med sparade slantar och lån på huset till en ränta på 1,12 %. Gillar inte skulder så jag amorterar av lånet med drygt 10 000 i månaden. Sparar parallellt ungefär lika mycket i månaden, så att jag kan lösa lånet snabbare, ifall räntan skulle börja rusa iväg.
Stora avdrag för resor mellan bostad och arbetsplats samt generös milersättning för tjänsteförrättningar gör att kostnaden netto inte blir så kännbar, trots allt.
Leasing på egenägt AB är det mest förmånliga. Värdeminskningen blir på obeskattade pengar i bolaget och halva momsen blir avdragsgill. Hög milersättning blir ju lön som beskattas hårt. Dö inte skuldfri, lev livet istället. Säkra kapitaltillgångar med kapitalförsäkringar som har förmånstagare, om man vill att efterlevande skall få ev rester man inte hunnit tömma utan att skulder räknas från.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Hårt beskattade egna slantar. För att få restvärdesgarantin så fick jag gå in med ett lån via DnB (fult trick från banken, tycker jag ), men pengar motsvarande bilen finns på kontot som DnB nallar ur varje månad.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Låter osolidariskt. Tänk på de stackars bankdirektörerna, vad skall de leva av om alla vore som dig
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....