Har ni köpt er Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

ergu

Har ni köpt er Tesla?

Inlägg av ergu »

Hej!
Jag är ny på forumet och kikar lite på Tesla. Klart fascinerande bil. Vi provkörde en model 70 i somras.
Jag är lite nyfiken hur många av er som har köpt bilen? Har ni höjt lånen på huset, eller sitter ni bara på en fet plånbok? Många verkar leasa, vilket jag inte känner så lockande.
Bästa affären borde vara att köpa en begagnad Tesla som har rasat ca 300 000 i pris samt har ca 2000 mil på mätaren. På Blocket finns det ju ett antal runt 8-900 000 kr.
Ni som har köpt, var har ni köpt bilarna? Blocket? Det dräller ju inte av dem!?
Porsche 928 "fossilmonster"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Har ni köpt er Tesla?

Inlägg av Leo »

Leasat min på mitt eget företag.

Rullar ca 1200-1300 Tesla i Sverige nu (Varav närmare 15-20% är importerade utanför Teslas närverk). Tror att det var drygt 350 som rullade i Sverige vid förra årsskiftet.

Även fast prestandamodellerna P/P+/P85/90D egentligen står för ganska liten andel (15-20%?). Så ser man förhållandevis många av dessa till salu då "prestandakunder" gärna vill ha det snabbaste/senaste och byter bil oftare än genomsnittet.

Så det rullar många S85 och S70D med låga "förmånsvärden" på vägarna och de löper nog ofta på 3års leasingkontrakt. Därav att du inte ser så många bilar till Salu. Lär nog dröj ett tag då majoriteten av bilarna levererats senaste året. Så om 1-2 år borde det börja komma ut lite fler.

Kommer antagligen ut lite "extra" Model S då leveranserna av Model X och så småningom Model 3 kommer igång. Då vissa säkert byter till dessa.

Men förvänta dig inga mängder eller prisdumpningar. Då en begagnad Tesla fortsätter vara attraktiv =lång räckvidd, låga driftskostnader, praktisk familjebil, underbart sportiga prestanda, funkar på lågkörning, snygg och relativt sett FÅ BILAR som finns. Totalt sett är dessa saker som lär hålla upp prisbilden/efterfrågan.

Nu och några år framåt så är dessutom prisbilden "dopad" av snabbt stigande dollarkurs. (+ca 35% på två år) Det gör att det du "ser" som ett prisfall jämfört med nypris i princip är världens bästa 2a handsvärde!

Dock så har det även skett en utveckling av teknik och kvalitet samtidigt också. Där den stora och tydligaste är brytpunkten när AP och D-modellerna började tillverkas sep/okt 2014.

Känns ju inte riktigt som Teslas unika position hotas av de "traditionella biltillverkarna" på många år ännu heller...
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Så länge dollarn fortsätter att stärkas är beganat dyrt.
I det läge som kommer råda nu och några år fram är nog leasing med restvärdesgaranti det säkraste valet (oavsett bil).
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Har köpt bilen. Köpte hus i mitten av 90- talet och amorterade av ordentligt. Ett bra sätt att spara pengar. Sedan när Tesla kom hade vi amorterat av såpass mycket att vi kunde köpa den utan att ta ut nya pantbrev.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Jag betalade 60% cash och tog resten på DNB som jag numera halverat efter att sålt lite ICE bilar. Är inte hela världen att låna till en bil så länge man ser till att ligga på "rätt sida" vad gäller skuld vs värde. Har 300' kvar på en bil som torde vara värd ca 850-950. Svårt att veta men instämmer med Leo vad gäller begagnat.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Jag köpte faktiskt min på blocket i höstas. Den hade gått 300 mil och sjunkit över 150000 jämfört med vad en ny skulle kostat. Största orsakerna till att jag köpte den beg var att jag inte orkade vänta. Jag har en Model X reservation sedan ett år tillbaka och när jag tröttnade på väntan på den villje jag ha en Tesla NU.
Andra orsaken var att just den modellen S85D skulle få ett mycket högre förmånsvärde för 16 års modell så jag sparar rätt mycket pengar även på det.
Men även jag har valt att lease via företaget då det sparar mig ännu fler tusenlappar, eftersom man kan dra halva momsen och dessutom betalas ju hela leasingen som går över förmånsvärdet med "oskattade" pengar
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Utökat huslån inom befintliga panter. Kunde iofs ha finansierat genom att sälja TSLA men gissade att de skulle stiga våldsamt. Det hoppas jag fortfarande, efter -30% ... :roll: Marknader är svåra att förutse.

Hade inte längre möjlighet att ta leasing på firman och det var trögt att få klara besked om privatleasing så det blev att köpa kontant.

Huvudsaken var att slå till innan prishöjningen -- som följdes av två till! Där låg den största "besparingen". 8-)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Du skriver förresten att du inte är så sugen på leasing. Antar att du köper privat o då försvinner ju de ekonomiska fördelarna med leasing. Då tycker iaf jag du bara leasa om du inte får loss pengarna på annat sätt med låg ränta. Tex cash eller höjt bolån.
Men tar du det på bolån (eller annat lån) tycker jag du ska vara noga att amortera så att skulden aldrig är högre än aktuellt andrahandsvärde
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Jag lease:ar också min på mitt egna företag.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Cash is king
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nej det är jag som heter King.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

hybris skrev:
Cash is king
Tusenlappar i attacheväska? ;)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Det finns fler parametrar när man beräknar värdet på en Tesla jämfört med andra bilar. Den enda är att efterfrågan är större än utbudet vilket driver upp priserna och den andra är att Tesla har höjt priserna ca 5-8 gånger de senaste 18 månaderna. Jag t.ex. betalade 840k för min och idag kostar samma modell ca 1050k ny, så jag skulle troligen idag få mer för min efter 9 månader än vad den kostade ny.
Själv har jag finanserat min genom leasing i mitt företag vilket ger en kostnad på knappt 7000 kr per mån.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

TiborBlomhall skrev:
hybris skrev:
Cash is king
Det enda rätta! Kostym och solbrillor på det...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

hybris skrev:
Cash is king
+1
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Martinen skrev:
Nej det är jag som heter King.
Yepp och Burger i förnamn?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

hybris skrev:
TiborBlomhall skrev:
hybris skrev:
Cash is king
Det enda rätta! Kostym och solbrillor på det...
Alternativt skitta klär och stabila skor.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Martinen hade du samma kläder som din profilbild nör du hämtade kärran? Krattade du till leveranskillen?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

hybris skrev:
Cash is king
Nä cash är bara för oss idioter som inte lyckas mygla oss undan en massa skattepengar genom att slippa moms för att man tar bilen genom diverse leasinglösningar.

Men jag är inte bitter. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag hade för övrigt samma insanemin som profilbilden när jag körde iväg med kärran... ;-)

(Sådärja. Rejält offtopic...)
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

Inlägg av Designer »

Jag köper privat då det företag jag arbetar på har inga tjänstebilar. Jag ville lägga 80% kontant
och resten på avbetalning men fick bara lämna 40 % och amortera ner till 50 % under 3 år
hos DNB. Min plan är dock att amortera ner till 50% direkt och sedan betala 50% efter 3 år
då lånet förfaller. Jag hade kunnat låna på huset men ville hålla min fru utanför mitt lilla projekt :lol:
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag hyr inte saker jag köper....
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

hybris skrev:
Då är du en Teslaägare precis som det står under din profilbild. Majoriteten här har felaktig varudeklaration under sin profilbild eftersom de är Teslahyrare. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Nicke Nyfiken skrev:
hybris skrev:
Då är du en Teslaägare precis som det står under din profilbild. Majoriteten här har felaktig varudeklaration under sin profilbild eftersom de är Teslahyrare. ;)
Exakt! Många hyrteslor på vägarna! ;-)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om man köper bilen och har den tillräckligt länge så är väl det det billigaste alternativet?
Skriv svar