Låter otroligt långsökt att man inte skulle kunna ladda utan mobilnät..
Identifieras bilen via laddkabeln då, eller?
Jo jag har fattat att de är en slags mac adress på bilen som den identifieras med via laddsladden men en tesla känns de som man nästan måste vara uppkopplad, många saker som slutar funka annars och bilen blir svårt att använda.
Vet inte exakt vad du tänker på, men jag har avstått från att betala månadsavgift för att min Tesla ska kunna tex spela musik från Spotify medan man åker. Ett sätt att komma runt detta är väl att ens mobil används som hotspot men jag har valt begränsad data på min mobil med.
Nu är väl bilen uppkopplad ändå till tex Tesla om jag fattat saken rätt?
Bilen kopplas upp automatiskt till wifi när den står i garaget där den kan ladda ner uppdateringar av programvara.
Var väl gratis uppkoppling i början när man köpt bilen men var ju ganska längesedan nu, men då kunde jag köra Spotify och ha terrängkartan i bakgrunden på navigationsskärmen.
Bilen har inbyggd 4G anslutning. Den pratar med Tesla när den vill.
Uppdateringar kräver dock wifi eller annan extern anslutning till internet
När man ansluter till en laddkabel på en SUC á la tesla är det väl typ en slags canbus som det hette för i tiden, medan det säkert finns NFC för att klicka på laddkabeln för att öppna laddluckan
Luckan öppnas med någon enkel 433 MHz(?) signal som jag fattat de.. de är inte nfc åtminstone. Vad jag förstått så är de 0 säkerhet i signalen för luckan och kan kopieras lätt med rätt kunskap.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Postat: 12 jan 2024 20:54
av agehall
Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Antar att frågan var om bilen fungerar att ladda på SuC även utan uppgradering av hårdvaran till 4G/5G.
Låter otroligt långsökt att man inte skulle kunna ladda utan mobilnät..
Identifieras bilen via laddkabeln då, eller?
Ja. När du laddar på SuC så går all information över CAN-buskablarna i Typ2/CCS-kontakten mellan Teslan och SuC-laddarna. Mobildata används inte för detta. Fungerar utmärkt att ladda utan mobiltäckning. Som är en sak som gör det så underbart med Tesla SuC när man slipper använda en app som är beroende av mobildata. Mycket tillförlitligare.
Fast laddluckan öppnas när man trycker på knappen på kontaktdonet, så någon form av trådlös kommunikation är det.
Troligen direkt, och inte omvägen över nätet.
Simpel 433 MHz radio eller IR (minns inte vilket). Fungerar som på din TV-fjärr ungefär.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.
Riktigt så enkelt är det inte.
Metron som har knapp på sina laddsladdar har visat hur det funkar i en YT video.
Själva signalen till bilen är 433MHz men har du inte en mobil som är kopplad till bilen som nyckel går inte luckan upp/laddning avslutas.
Jag skulle tro, utan att veta, att de laddluckor som öppnas med hjälp av en inspelad radiosignal är på äldre Teslor med gamla key-fob.
På 3/Y och nya S/X är jag inte orolig för att någon obehörigt ska låsa upp laddsladden.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.
Riktigt så enkelt är det inte.
Metron som har knapp på sina laddsladdar har visat hur det funkar i en YT video.
Själva signalen till bilen är 433MHz men har du inte en mobil som är kopplad till bilen som nyckel går inte luckan upp/laddning avslutas.
Jag skulle tro, utan att veta, att de laddluckor som öppnas med hjälp av en inspelad radiosignal är på äldre Teslor med gamla key-fob.
På 3/Y och nya S/X är jag inte orolig för att någon obehörigt ska låsa upp laddsladden.
Inget jag sagt heller.. jag pratar om styrningen av laddningen på teknisk nivå, inte vem som har rättighet att säga till systemet att avsluta laddningen..
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.
Riktigt så enkelt är det inte.
Metron som har knapp på sina laddsladdar har visat hur det funkar i en YT video.
Själva signalen till bilen är 433MHz men har du inte en mobil som är kopplad till bilen som nyckel går inte luckan upp/laddning avslutas.
Jag skulle tro, utan att veta, att de laddluckor som öppnas med hjälp av en inspelad radiosignal är på äldre Teslor med gamla key-fob.
På 3/Y och nya S/X är jag inte orolig för att någon obehörigt ska låsa upp laddsladden.
Inget jag sagt heller.. jag pratar om styrningen av laddningen på teknisk nivå, inte vem som har rättighet att säga till systemet att avsluta laddningen..
Vi kanske missförstår varandra. Jag pratar om hur det funkar på SuC och 3:e parts kablar med Teslaknapp, inte hos andra laddoperatörer.
När man trycker på knappen på laddhandsken på SuC är det, som jag förstått det, en 433MHz signal till bilen som i sin tur kontrollerar om en nyckel finns i närheten innan den öppnar/låser upp. Alltså inte de två signalpinnarna som används för den kommunikationen.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Nedsläckningen av 2G- och 3G-näten har redan börjat i Sverige och 100 000-tals svenska bilägare får problem. Jan-Evert Perssons Skoda från 2020 har redan tappat kontakten med SOS-systemet E-Call. Verkstaden vill ha 2500 kronor i felsökning för ett fel som inte går att laga – nu vill han varna andra.
– Det kommer upp varningslarm vid hastighetsmätaren, men det är meningslöst att åka till verkstaden, säger Jan-Evert. "
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Postat: 10 maj 2024 16:33
av SIR N
När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Postat: 10 maj 2024 17:09
av Dinsdale
Om det som artikeln insinuerar finns miljoner klienter (bilar) uppkopplade mot 3G-masterna borde det också finnas en ekonomi i att behålla utrustningen. Nån betalar ju på något sätt för uppkopplingen. Eftersom man lägger ner näten kan man på goda grunder anta att man passerat punkten då man inte längre får tillbaka sin investering.
Jämför med att Telia monterar ner fast telefoni. Allt har en ekonomisk och en teknisk livslängd, ingen skaffar fast telefon idag så en investering i att dra om en massa telefonsladdar för ytterligare 40-50 års drift får man aldrig igen.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Postat: 10 maj 2024 19:03
av Nect
Stod det inte i nån tidning för inte allt för länge sedan att regeringen satt in ett snabbspår för att ändra lagen så att SOS funktionen i bilarna inte är ett krav? (För att inte de gamla bilarna ska stoppas vid besiktningen)
Dock kommer ju bilarna fortfarande ge felkoder om inte verkstäderna kan programmera bort det.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...
FYI, Stellantis återförsäljare säljer fortfarande bilar tillverkade till och med 2023 som bara har 2G/3G stöd.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Om det som artikeln insinuerar finns miljoner klienter (bilar) uppkopplade mot 3G-masterna borde det också finnas en ekonomi i att behålla utrustningen. Nån betalar ju på något sätt för uppkopplingen. Eftersom man lägger ner näten kan man på goda grunder anta att man passerat punkten då man inte längre får tillbaka sin investering.
Jämför med att Telia monterar ner fast telefoni. Allt har en ekonomisk och en teknisk livslängd, ingen skaffar fast telefon idag så en investering i att dra om en massa telefonsladdar för ytterligare 40-50 års drift får man aldrig igen.
Det handlar (i detta fall) inte om driftskostnader, utan för att frekvensutrymmet behövs för annan ny kommunikation.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...
Japp.
Detta är internationella beslut som fattats för ca 10 år sedan, och detta har biltillverkarna känt till sedan länge och kunnat planera för.
Galet att en del skitit helt i detta, och försöker låtsas som ingenting.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...
Japp.
Detta är internationella beslut som fattats för ca 10 år sedan, och detta har biltillverkarna känt till sedan länge och kunnat planera för.
Galet att en del skitit helt i detta, och försöker låtsas som ingenting.
I det läget borde man ganska enkelt kunna hävda reklamation om man köpt bilen privat.
Även om bilen skulle vara några år faktiskt
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...
Är själv draddad. Mitt abonnemang gick ut för 2 dagar sen och VW vägrar förlänga!
Här är deras svar:
Tack för att du kontaktar oss med din oro.
Vi har fått tillbaka ditt ärende från vår tekniska avdelning.
Vi vill vänligen informera att i vissa länder har mobilnätsoperatörer tillkännagett planer på att begränsa tillgängligheten av andra och tredje generationens (2G/3G) nät under 2025 och därefter avbryta dem helt.
Vi måste för närvarande anta att nätverkstillgänglighet för drift av onlinetjänster i ditt fordon inte längre kommer att garanteras i slutet av 2025.
För dig och ditt fordon innebär detta att vi inte längre kan erbjuda dig en förlängning av det önskade servicepaketet, eftersom vi inte kan säkerställa dess drift under avtalsperioden.
Utifrån nuläget antar vi också att eftermontering av de berörda fordonen till en nyare standard (4G/5G) inte kommer att vara möjlig med rimlig ansträngning. Vi beklagar detta djupt, men som fordonstillverkare har vi inget inflytande över de beslut som tas av mobilnätsoperatörer.
Vi tackar för förståelse och visad tålamod.
Du är varmt välkommen att höra av dig igen om du har andra frågor, du kan även kontakta oss på tfn. 0200-88 34 24 (mån-sön kl. 08,00-20,00), ha då gärna ditt ärendenummer, 0003362119, till hands.
Vi önskar dig en fin fortsättning på dagen.
Kör försiktigt i din e-up.
Funkar den där tredjepartsmodulen länkad tidigt i tråden? Någon som vet?
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Postat: 22 jan 2025 07:44
av Leo
Avläsa laddstatus vid snabbladdning går ju oftast på de laddappar som används om man vill se den.
Laddning/värmning kan i många elbilar styras genom att använda tidsprogram som finns i många elbilar.
Styra kupeuppvärmning hemma går ju ofta om man verkligen vill/har möjlighet att montera vanlig/klassisk 230V kupevärmare och komplettera med styrt eluttag (japp blir en extra kabel att koppla in varje gång). Hade så själv på en e-Niro utan appstyrning.
Så i många fall går hantera saker hyfsat bra även om uppkopplingen försvinner.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Funkar den där tredjepartsmodulen länkad tidigt i tråden? Någon som vet?
Jag sålde Leafen istället för att ge mig in i detta.
Verkar ju vara folk som lyckats styra klimatanläggningen på en e-up, men man ska inte vara rädd för att riva i bilen: https://docs.openvehicles.com/en/latest ... x_t26.html
Någon här som testat?
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
En lösning som verkar fungera bäst på Nissan Leaf, och viss support på de flesta icke-Stellantisbilar kan vara OVMS 3, en tredjepartsmodul för några tusenlappar.
ovms.png
Bra info. Såg att BMW i3 är med, och är då stor chans att samma system som i vår Mini. Men tyvärr saknas ju "remote climate" för nästan alla bilar, och som är just den funktionen jag absolut använder allra mest för elbilar och mobilen tillsammans (kanske i 90+ % av fallen).
Speciellt nu på vintern är den funktionen helt ovärderlig för oss. Så ingen jättebra lösning eller fungerande ersättning för mig iaf.
Det gäller endast äldre BMW i3. Från länken som Millman tidigare klippte in så kan man läsa:
”Ett 4G (LTE)-kompatibelt SIM-kort är installerat i din BMW med tillverkningsdatum fr.o.m. juli 2017 (med undantag för BMW i8 och BMW i8 Roadster fr.o.m. november 2018).”
Funkar den där tredjepartsmodulen länkad tidigt i tråden? Någon som vet?
Jag sålde Leafen istället för att ge mig in i detta.
Verkar ju vara folk som lyckats styra klimatanläggningen på en e-up, men man ska inte vara rädd för att riva i bilen: https://docs.openvehicles.com/en/latest ... x_t26.html
Någon här som testat?
Det verkar ju vara smidigt med OBD2 iaf. Kan dock inte skriva, men det är lugnt - jag behöver bara kunna läsa. Laddningen styr jag via Easee.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Postat: 23 jan 2025 22:15
av enoch85
Beställde precis ett kit! Spännande!
Efter att ha sett hur enkel setupen var så var det ingen tvekan:
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Efter att ha sett hur enkel setupen var så var det ingen tvekan:
"Doesn't do preheating". Då var det ju plötsligt ointressant IMO.
Har inte skrapat rutor på 15 år och har inget intresse av att någonsin göra det igen.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Efter att ha sett hur enkel setupen var så var det ingen tvekan:
"Doesn't do preheating". Då var det ju plötsligt ointressant IMO.
Har inte skrapat rutor på 15 år och har inget intresse av att någonsin göra det igen.
Verkar vara olika beroende på bil och om man kopplar in sig på ODB2 eller Comfort CAN.