Behövs 3-fas hemma?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Behövs 3-fas hemma?

Inlägg av danni »

Jag har trefas i garaget och bor i flerbostadshus så jag kan köra full kräm på alla faser så mycket jag vill. Antal gånger jag inte hade klarat mig lika bra med enfas: exakt 0. Jag kör oftast 3-6 mil per vardag och sen med enstaka långresor på helgerna så trefas är helt onödigt för mig. Men nu har jag det, så varför inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Jag kör vanligt schuko i garaget (var det enda hyresvärden fixade fram) och har aldrig saknat trefas vilket jag trodde innan jag fick bilen.

Nu bor jag iofs nära en Supercharger (Upplands Väsby) men än har det aldrig krisat. Dit kör jag mest för att glo på andra Teslor och käbbla med ägarna. :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

apkungen skrev:
Schukko är inte bra att ladda ur hela tiden så då borde man sätta in blå plugg åtminstone och därför kan man lika gärna sätta in trefas?
Varför ska det inte vaa bra att ladda schuko hela tiden ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
apkungen skrev:
Schukko är inte bra att ladda ur hela tiden så då borde man sätta in blå plugg åtminstone och därför kan man lika gärna sätta in trefas?
Oftast är inte Schukko-kontakten, uttaget och eller kabeln anpassad för kontinuerlig effektuttag på höga strömstyrkor. Har du enfas och laddar med 10+ A bör du nog undersöka kontakten och uttaget regelbundet för att se om det blivit större, missfärgat eller liknande samt även känna på kabeln efter att ha laddat några timmar. Blåa uttag är oftast bättre konstruerade för högre effektuttag under längre tid. Det kan också vara så att kabeln i väggen inte är anpassade för höga effektuttag.

Bild
stickpropp.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Man rekommenderade 3-fas. Jag satte in två stycken i carporten. En om jag kör in och en om jag vill backa in på andra sidan! Overkill. Jag körde 16 amp med följd att huvudsäkringarna gick. 20 Amp. Först en och natten efter en annan. Överbelastning troligen för att det var minus 17 grader och värmepumpen fick för sig att kasta in elpatron som förstärkning. Då drog jag ner laddning till 10 Amp och det räcker hur bra som helst. Nu när det inte är polarkyla längre kan jag utan vidare köra 16 amp om jag vill. Från 1/5 har jag timdebitering på elen. Då tänkte jag ladda från 23.00 och framåt. Lite nördigt kanske men det är roligt! Hade jag inte varit sådan hade jag inte skaffat Teslan heller.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
apkungen skrev:
Oftast är inte Schukko-kontakten, uttaget och eller kabeln anpassad för kontinuerlig effektuttag på höga strömstyrkor. Har du enfas och laddar med 10+ A bör du nog undersöka kontakten och uttaget regelbundet för att se om det blivit större, missfärgat eller liknande samt även känna på kabeln efter att ha laddat några timmar. Blåa uttag är oftast bättre konstruerade för högre effektuttag under längre tid. Det kan också vara så att kabeln i väggen inte är anpassade för höga effektuttag.

Bild
stickpropp.jpg
Ska ta en titt på hur det ser ut
Laddar i flerbostadsgarage och 220 finns redan där vet inte hur den är säkrad eller hur dragningen ser ut
Inte löst ut några säkringar än i alla fall Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Har selv ladet på 1-fas med maks 10A. Det går greit i de fleste tilfeller. Men nå på vinteren var det litt snaut. I -20 grader bruker den så pass mye strøm til oppvarming at en-fas blir litt lite. Skal derfor installere fast type-2-ladeboks med 400V 3-fas og heller kjøre ned A noe. Det er ifølge batterispesialistene også bedre for batteriet. Langsomlading er suboptimal.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Klarar mig bra med 1-fas hemma då jag har 3-fas på jobbet. Laddar väldigt sällan hemma och kan då max ta ut 10 A. Kör ca 14 mil om dagen och laddar alltid till 90% på jobbet. ;)
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag kör med motorvärmaruttaget vid min parkering, 1 fas, det röker bra när man kör 5-10 mil per dag. Sedan har bara 2 km till SC så det är inga problem om det behövs lite extra tryck ibland. En problemet är väl att kärlekshandtagen kan få lite extra också... :cry:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Pontus skrev:
Jag kör med motorvärmaruttaget vid min parkering, 1 fas, det röker bra när man kör 5-10 mil per dag. Sedan har bara 2 km till SC så det är inga problem om det behövs lite extra tryck ibland. En problemet är väl att kärlekshandtagen kan få lite extra också... :cry:
Bild lägg ett paket riskakor i bilen! lång hållbarhet och klarar väderförhållandena bra
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Även jag, som har en Renault Zoe med endast 22 kWh batteri, ser fördelar med 3-fas. Om jag bara kör den vanliga pendlingen så laddar den fullt under natten på 1-fas 10A utan problem. Men om jag behöver köra mer en dag så kan jag slippa betala dyrt på en publik laddare genom att fräsa på med 3-fas och 11 kW hemma så går det från 0-100% på c:a 3 timmar. Så det känns bra att ha den möjligheten!

Dessutom ger tydligen 1-fas lågeffektladdning i Zoen stora energiförluster, så det är bättre att ladda på lite högre effekt även om man inte utnyttjar allt. Min 3-fas laddkabel kan ställas i ampereintervallen 6-8-10-13-16.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Arild »

Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
apkungen skrev:

Bild
stickpropp.jpg
Tack för att du visar bilder på en Schuko med brända kontakter! Efter att ha läst många av inläggen kan jag konstatera:
- Kör du <10 mil om dagen. Schuko fungerar bra och det är bra att ställa ned från 13A till ca. 10A för att inte överbelasta kabel och kontakter. Full laddning på 24-30 tim. beroende på batteristorlek.
- Kör du 10-30(40) mil om dagen är 3-fas enda möjligheten att ladda hemma. Full laddning på 7-9 tim.
- Typ-2 (Mennekes) motsvarar 3-fas, om den inte är nedsatt till 3,7kW
- Sen har vi alltid SuperCharger vid längre resor.

BTW: Jag hade redan 3-fas i garaget och kör oftast 5A efter 23.00 när hushållet inte använder extra el.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

Fick precis min laddbox. I morgon åker den up tillsammans med en fast typ kabel. Klarar nu upp till 22kw hemma ( i fall jag får ett ryck och skaffar dubbeladdare). Huset uppdaterat med 25a 3 fas[img][IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016020 ... 143fb0.jpg[/img][/IMG]

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

uploadfromtaptalk1454610170020.jpg
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Mickeren skrev:
DSC_0098.JPG
Med bor och golv i samma färg ser laddlådan ENORM ut men sen tittar man noga och ser bordet Bild
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

e5m1r skrev:
Mickeren skrev:
DSC_0098.JPG
Med bor och golv i samma färg ser laddlådan ENORM ut men sen tittar man noga och ser bordet Bild
Haha, tänkte exakt samma! Chill med ett par håriga ben som bonus. På Reddit är det standard med en "banana for scale", men ben funkar ju faktiskt rätt bra.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Mickeren skrev:
Fick precis min laddbox. I morgon åker den up tillsammans med en fast typ kabel. Klarar nu upp till 22kw hemma ( i fall jag får ett ryck och skaffar dubbeladdare). Huset uppdaterat med 25a 3 fas[img][IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016020 ... 143fb0.jpg[/img][/IMG]

Har du säkert redan koll på men det behövs 32A för att få ut 22kW :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

Jepp. Får säkra upp igen om det blir dubbelladdare

Skickat från min SGP712 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

Benen får ni som bonus ;-)
Lådan är 220*325

Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Mickeren skrev:

Det är inte bara bara! Att gå från 25 till 35A
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Sofie skrev:
Mickeren skrev:

Nej, det kostar ju en del. Hos Vattenfall, som jag har, så kostar det 1700:-/år att höja från 25 till 35A.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Sofie skrev:
Mickeren skrev:

Nej, det kostar ju en del. Hos Vattenfall, som jag har, så kostar det 1700:-/år att höja från 25 till 35A.
Plus ev. mer kostnader om dom måste byta ut grejer för att klara högre ström, min kåk kan tex bara höjas till 25A sen måste dom byta lite prylar (antar kablar fram till kåken mest men kanske nåt i skåpet oxo mm).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Plus ev. mer kostnader om dom måste byta ut grejer för att klara högre ström, min kåk kan tex bara höjas till 25A sen måste dom byta lite prylar (antar kablar fram till kåken mest men kanske nåt i skåpet oxo mm).
Hade 35A till huset innan jag flyttade hit men sänktes till 25A eftersom det var lite overkill med 35A. Satt även ett litet element i elskåpet ute på kanske 100W som hade dragit konstant 100 W sedan huset byggdes 1952... Många kWh blir det...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

[img][IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016020 ... 8356f6.jpg[/img][/IMG]

Skriv svar