Behövs 3-fas hemma?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Behövs 3-fas hemma?

Inlägg av deffe »

Ägt en Tesla i snart 5 månader och brukar sätta den på laddning när jag kommer hem på kvällen och den är alltid fulladdad på morgonen.

Brukar kunna ladda runt 75-85% på en natt med 13amp och 230volt. Men kör i vanliga fall sällan mer än 50% en dag.

I mitt fall så känns 3fas overkill, men här på forumet så verkar det vara ett måste för dom flesta.

Hur upplever ni andra behovet av 3fas?

Förstår om man kör taxi eller liknande bud saker,men fram och tillbaka till jobbet och mataffären för min del har funkat kanon.

Kan vara intressant för dom som överväger att köpa en Tesla men känner att det blir mycket jobb att dra ny el m.m.

Livet med en Tesla är riktigt bekvämt.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Re: Behövs 3-fas hemma?

Inlägg av kangru »

99.9% av dagarna skulle jag klara mig med 1fas. Jag hade enkelt att dra fram 3fas och kände att det var lika bra så att säga. Om man inte kan dra fram 3fas så är det inte en show-stopper för att köpa en Tesla på något sätt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag har trefas laddbox från min hyresvärd, men det hade helt klart fungerat med mitt körmönster att ladda enfas också. Trefas behövs om man vill kunna komma hem sent med lite laddning och sedan ge sig av långt tidigt nästa morgon. Det händer mig mycket sällan, och skulle det hända så skulle jag väl fått ladda på superladdaren i Upplands Väsby.

Har man ett körmönster där man t ex använder bilen mycket i jobbet så förstår jag verkligen behovet av trefas.

En annan fördel kan vara att man kan ställa ner laddströmmen och ändå ladda fullt om har andra förbrukare på flera faser man vill köra samtidigt, eller om man vill se till att hinna ladda så mycket som möjligt de billigaste timmarna på natten vad gäller elpriset.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jo de flesta av oss skulle nog klara oss med enfas... Jag kör ca 20-25 mil vardagar och ett par mil helger. Egentligen inget behov av trefas. Hade redan en äldre trefas i garaget som jag uppgraderad. Så var ingen stor kostnad för mig i vilket fall. Men overkill... Yes... :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Säger som Bylund. I de flesta fall behöver jag inte. Men ibland kommer man hem från långresa på kvällen o ska iväg morgonen efter.
Däremot har jag gjort en "fulkabel" så att jag jag ansluter 3fas adaptern till schuko så att jag får ut 16A
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi hade ställt frågan till våra Teslaägare förut:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... w=viewpoll

För er som inte har Tesla och därmed inte kan se tråden: ca 7% av ägarna laddar enfas. 11% har laddbox hemma och 3% laddar aldrig hemma!

Jag skrev en artikel också om det förut:
http://teslaclubsweden.se/laddrekommendation/
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag måste inte ha trefas heller, men ska man ladda någorlunda med enfas behöver man ju köra den fasen ganska hårt (13 A). Har man då diskmaskinen på samma fas blir det lätt proppbyte om man som jag har 16 A huvudsäkringar. Laddar "sakta" med trefas ca 10 A X 3, vilket för mig blir en bra kompromiss. Kan brassa på med det mesta i hushållet utan att propparna går. Är jag i behov av mer ström hemma, schemalägger jag laddningen till efter läggdags, vilket inte riktigt räcker med enfas.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

1 gång i veckan är jag på långresa. Beroende på laddning vid destinationen och om jag är hungrig på vägen hem och därmed laddar vid en SuC har jag allt mellan 5 och 20 mil kvar när jag kommer hem på kvällen. Även vid de tillfällen jag har 5 mil kvar hade det nog inte varit något problem att få tillräckligt med 13A och 1-fas för att ha tillräckligt till nästa dag. 5 mils laddning i timmen är dock väldigt trevligt. Det gör ägandet väldigt kompromisslöst på ett sådant sätt man gärna ser att en så dyr bil är.
Om jag glömt ladda är det inte heller så farligt ifall man kommer på det sent eftersom man så snabbt får upp en bra laddning. Är det väldigt kallt ute verkar det också vara en fördel eftersom batteriet väl värms upp snabbare. Jag brukar tajma in laddningen av batteriet så att det precis är färdigladdat innan jag åker. Då är både batteri och bil lite varmare vilket ju gynnar t.ex. regen.
Oftast kör jag 3-fas 13A eftersom jag två gånger bränt huvudsäkringar. Laddhastigheten är fortfarande väldigt bra.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Behöver inte heller trefas men svågern är elektriker så det var lätt ordnat :)
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Skulle för det mesta räcka med enfas hemma vilket just bevisats genom att jag numera laddar nästan enbart dagtid på jobbet. De timmar jag får via enfas där täcker fint min dagliga pendling på ca 5-6 mil.

Men ibland vill man ha mer fart på laddningen, särskilt om man kommer hem på nära tomt batteri. Då är det skönt att veta att man kan vara på ok laddning inom kort om det behövs.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Jag har trefas hemma men mest för att vår Renault Zoe skall laddas fortare. På tom tank tar det nu ca 3-4h istället för upp till 16h med det vanliga schukouttaget. En full laddning räcker ju inte så länge på Zoen. Teslan laddar jag mestadels på jobbet och kör ca 15-20 mil per dag och trots att jag hade klarat mig på vanlig stickkontakt så känns det tryggare med trefas.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

En fas här inga problem
Jag har iofs 2 mil till suc och tillgång till offentlig type 2 22kWh om jag skulle behöva snabbare laddning nån gång
Bilen är laddad och klar varje morgon
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag har trefas av den anledningen att jag skall slippa belasta en fas så hårt. Nu kan jag istället för 1fas x 16A köra 3fas x 5A mycket smidigare och slipper hålla koll på säkringarna. På min i3a är bara enfas och det är ett elände att ladda bägge tillsammans och sen laga mat. Men i3an är tom vid 20 00 och behöver varje timme att ladda 16A på till 6.20 dagen efter. Jag undersäker möjligheten att bara använda två faser till Teslan för att slippa problemen och ladda samtidigt. Och det verkar inte vara några problem att helt enkelt ta bort en fas.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Inlägg av Cliff Barnes »

Jag hade bara 2-fas första 2 månaderna. Jag har ca 9 mil framåt tillbaka till jobbet. Jobbar kanske lite mer än 8 h per dag. Sedan är jag ofta iväg på diverse idrottsaktiviteter med ungarna. När jag hade 2-fas laddade jag med 10 A och laddade då ca 1 mil per timme laddning. Om man körde mer någon dag så kunde jag inte "ta ikapp" extra-körning utöver jobb-pendlingen. Det blev att man var tvungen att sätta bilen på laddning hela tiden och man tänkte på hur mycket laddad bilen var. Nu med 3-fas tänker jag inte alls på laddning utan den är alltid fullt laddad på morgonen
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Cliff Barnes skrev:
Jag hade bara 2-fas första 2 månaderna. Jag har ca 9 mil framåt tillbaka till jobbet. Jobbar kanske lite mer än 8 h per dag. Sedan är jag ofta iväg på diverse idrottsaktiviteter med ungarna. När jag hade 2-fas laddade jag med 10 A och laddade då ca 1 mil per timme laddning. Om man körde mer någon dag så kunde jag inte "ta ikapp" extra-körning utöver jobb-pendlingen. Det blev att man var tvungen att sätta bilen på laddning hela tiden och man tänkte på hur mycket laddad bilen var. Nu med 3-fas tänker jag inte alls på laddning utan den är alltid fullt laddad på morgonenBild
Fast 10 km/h är väl enfas snarare väl?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

Har också 3-fas men skulle ha klarat mig med 1-fas. Kör ca 5 mil per dag i snitt. (Förutom de dagar man bara är ute och spontanåker för att det är så kul :) ).
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

bylund skrev:
Cliff Barnes skrev:
Jag hade bara 2-fas första 2 månaderna. Jag har ca 9 mil framåt tillbaka till jobbet. Jobbar kanske lite mer än 8 h per dag. Sedan är jag ofta iväg på diverse idrottsaktiviteter med ungarna. När jag hade 2-fas laddade jag med 10 A och laddade då ca 1 mil per timme laddning. Om man körde mer någon dag så kunde jag inte "ta ikapp" extra-körning utöver jobb-pendlingen. Det blev att man var tvungen att sätta bilen på laddning hela tiden och man tänkte på hur mycket laddad bilen var. Nu med 3-fas tänker jag inte alls på laddning utan den är alltid fullt laddad på morgonenBild
Jag fick lära mig så sent som igår att Saab 92 hade tretaktsmotor ... ;)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Schukko är inte bra att ladda ur hela tiden så då borde man sätta in blå plugg åtminstone och därför kan man lika gärna sätta in trefas?

Om man kommer hem med lite laddning efter en långresa och behöver sticka iväg efter en halvtimme igen och köpa något så kan det vara bra att snabbt ha några extramil.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Hade inte klarat mig utan 3-fas.
Kommer ofta hem med nästan helt tomt batteri, och vill ha 90% på morgonen när jag kör hemifrån.
Vid extremfallen har jag kommit hem med tomt batteri runt midnatt för att se köra iväg på vid 6 på morgonen. Då har inte bilen hunnit ladda helt, men har än så länge klarat mig ändå.
Hade jag inte haft 3-fas då så hade det varit jobbigt.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

3-fas är lite snuttefilt! Ger mig minskad ångest gällande laddning! Hade nog inte klarat mig på 1fas då jag ofta kör ca 15-20mil/dag och kommer hem vid 18 tiden! Åker jag 06 igen så har jag bara fått i cirka 12 mil!
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Om du laddar 1-fas 16A är det väl i allafall 16-17km/h? På 12h borde ni få i ca 19-20 mils laddning..?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

joel80 skrev:
Om du laddar 1-fas 16A är det väl i allafall 16-17km/h? På 12h borde ni få i ca 19-20 mils laddning..?
En fas med Teslas laddare ger 13A.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

joel80 skrev:
ca 12km/h 1fas 13a
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Inlägg av Cliff Barnes »

bylund skrev:
Cliff Barnes skrev:
Ja, enfas menade jag givetvis!
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Pendlar 15 mil/dag så enfas hade inte funkat. Kör nu 16A 3-fas hemma och har tillgång till detsamma på jobbet vid behov. Då finns inga problem.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Skriv svar