Laddrekommendation

Flera har frågat oss vad det är för laddare vi rekommenderar bostadsrättsföreningar ska sätta upp så de boende kan ladda sina elbilar. Vi hade en livlig diskussion om ämnet på vårt forum och kom fram till följande rekommendation:

Det finns två vägar att gå: Laddbox respektive Trefas.

 

Om bostadsrättsföreningen är progressiv och gärna vill erbjuda de boende laddmöjlighet bör de skaffa så kallade Typ-2 laddboxar. Speciellt om det handlar om flera laddplatser. Typ-2 laddboxar finns det många olika modeller av, så se till att följande minimikrav uppfylls:

  • Boxen måste stödja laddning med både en- och trefas
  • Boxen måste klara minst 16A laddström
  • Boxen ska ha nätverksanslutning
  • Boxen ska ha Typ-2 kontakt, ej fast kabel

Genom att boxen har kontakt kan hyresgästerna själva köpa rätt slags kabel, med eventuell adapter, som passar just deras elbil. Genom nätverksanslutningen kan flera laddboxar kommunicera med varandra och fördela laddström och laddtid för att hålla nere den totala strömförbrukningen och därmed klarar garaget sig med lägre huvudsäkring. Man kan med fördel hålla nere kostnaderna genom att skaffa laddboxar med dubbla uttag som kan betjäna två laddplatser samtidigt. Laddboxarna kan också utrustas med elmätare och låsbrickor för identifiering och debitering av strömförbrukningen. Enklast är dock att ta en schablonavgift på kring 200 kronor extra per månad för parkeringsplatserna med laddare – det kan kosta mer med individuell mätning och fakturering än vad strömmen kostar. Laddboxar kostar kring 10-15,000 kronor per laddplats idag, med priser på väg neråt.

Har man dock oturen att bo i en bostadsrättsförening av mera bakåtsträvar-slaget, vars styrelses inställning till elbilar är ”usch sickna nymodigheter” finns det tack och lov en billigare lösning också: be en elektriker skruva upp några kombinerade enfas-trefas uttag (149:- på Jula). Med 16A trefas framdragen till dem kan elbilsägare ladda med laddaren som följde med deras bilar. Fossilbilister kan också utnyttja vägguttagen till deras motorvärmare. Uttagen kopplas så till en säkringsskåp med automatsäkringar – inga gammaldags proppar som ska behöva bytas så snart alldeles för många försökt ladda samtidigt. En schablonavgift på 200 kronor per månad täcker med råge både priset för elen som går åt och installationskostnaden. Vill föreningen dock ändå övervaka elförbrukningen kostar en enkel trefas elmätare faktiskt bara några hundralappar.

Ovanstående rekommendationer är till bostadsrättsföreningar. Men om man ska bara fixa en egen  laddplats hemma i villagaraget då? Har du olika elbilar kan laddboxen vara en bra lösning. Men har du en Tesla räcker det faktiskt med en vanlig hederlig trefaskontakt som du ansluter laddkabeln som följde med din Tesla i. För att slippa koppla i och ur kan du med fördel beställa en extra laddkabel när du köper bilen. Är din Tesla utrustad med 22 kW dubbelladdare måste du dock skaffa en 32A Typ-2 laddbox för att till fullo kunna utnyttja den.

Vill man läsa mer kan vi varmt rekommendera norska elbilsföreningens guide för bostadsrättsföreningar. Vår medlem Herr X har översatt delar av den till svenska.

 

Hur laddar då våra egna medlemmar? Vi har ställt frågan på slutna avdelningen av vårt forum dit endast Teslaägare har tillträde:

Laddning

I och med att 10% av alla som äger en Tesla Model S i Sverige har svarat kan vi hävda att undersökningen är statistiskt säkerställt.

Vanligast är att ansluta bilen till en trefasuttag, 82% av ägarna gör så. De flesta använder kabeln som följde med bilen, 21% har dock köpt en extra laddkabel. Laddbox används av endast 9% av ägarna. Man får dock inte glömma att de flesta som äger en Tesla Model S bor i villa.

6% av ägarna laddar bilen från ett vanligt 220V uttag, och så finns det en som öht inte laddar sin Tesla själv utan använder uteslutande Tesla Motors Supercharger snabbladdare!

 


TCS ett år sedan: Christian von Koenigsegg om sin Tesla

För ett år sedan visade vi filmklippet där Christian von Koenigsegg berättar om sin Tesla, och varför han valde Tesla framför andra bilmärken. Han skulle kunna börja som Tesla-säljare tycker vi :-)

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Filip

    Hoppas att det där med statistiskt säkerställt var ett skämt :p. Bra artikel annars. Varför kan man inte nyttja dubbelladdaren med trefas 32A?

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Laddsladden som följer med bilen passar dels inte i 32A trefaskontakten (som är större än 16A dito) och klarar dessutom max 16A. Den släpper inte på högre ström än så.

  • Björn

    Viktigt med artiklar av det här slaget eftersom det är många som måste BRFer som behöver ta detta beslutet innan Model 3 kommer :-)

  • Top 12

    Hade tänkt montera 3 fas i garaget när jag köpte min S. Men det blev inte av för jag började ladda med Schuko en fas och på den vägen är det. Funkar hur bra som helst. Kopplar in på kvällen styr med mobilen och ändå har jag alltid för mycket kvar när jag kommer till SC. Resultatet blir att jag kör för fort med all utrustning på dom sista 5 milen. Skall bli spännande att testa 6.2 tror det kommer betyda enormt mycket för mig. Jag ser den som den mest värdefulla uppdateringen hittills.
    Men klart det finns många olika körcykler och många har bråttom att hinna så mycket och då vinner röd tre fas eller en riktig laddbox.